Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

opgeheven

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 09:17

ja maar je zou eens moeten weten bij wie wel allemaal prikkeldraad staat! je zou ze de kost moeten geven...;)

Die van mij is 15 en z'n hele leven al wedstrijdpaard. Is gewend aan dekens alhoewel ik weer net pas begonnen ben met ons dekenseizoen. In de zomer doe ik het ook niet... Maar beenbescherming omdoen is bij die van mij ook niet nodig maar ik heb wel eens een paard gehad die onbenullig was in de wei en slechte benen dus daar was het wel noodzaak wild ik hem een beetje heel houden. Hij vind het trouwens allemaal wel best dat scheren en plukken.. denk zelf dat hij een my little pony is denk ik! hahaha

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:57

ik knip alleen de ergste plukken weg die uitsteken, maar doe er verder niks aan. tastharen knip ik ook niet.

snap niet dat mensen nog hun paarden achter prikkeldraad houden...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:01

Wat de tastharen betreft; ik knip ze nooit maar mijn paard staat een uurtje of 10 per dag in de wei en ze zijn volledig weggesleten van het grazen. (althans het onderste gedeelte)

Is dat ook zielig?

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 12:39

ja ik scheer ze uit, ze wil het niet zo goed hebben maar knippen ook niet enz.
ik scheer ze omdat ik zo minder vaak moet, wel hou ik de oren erg goed schoon ga er minimaal 2x per week met een doekje door en ze staat buiten met een vliegenkap en die komt ook over de oren dus daar heeft ze geen last van. als ik de oren niet knip of scheer krijgt ze door het oorsmeer echt klitten en knepn (vieze stukken die je er moeilijk uit krijgt.)
dus vandaar,
de voelharen knip ik wel af maar niet tot op de huid omdat stoppels dan in de huid kunnen groeien.
ook knip ik de sokjes (wel iets in een punt) zo schuren de peesbeschermers minder...

misschien denk je dat ik haar behandel als een barbie maarja,,,,

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:53

Montignac schreef:
Die onderbouwing snap ik best maar mijn paard gebruik ik anders dan iemand die zijn of haar paard buiten heeft staan. Mijn paard staat veel binnen en heeft dus geen last van wind in z'n oren. Daarnaast knip ik ook het maangedeelte achter de oren omdat het hoofdstel dan beter zit. weet je hoeveel mensen een knellend hoofdstel hebben? Een kopstuk die te strak zit of een frontriem die knelt? Daar hoor je niemand over. Maar als je je paarden scheert of knipt dan heb je gelijk weer te veel met my little pony gespeeld of gebruik je je paard als uiting van een modeverschijnsel. Ik vind dat kort door de bocht. Als het paard veel buiten staat.. in de modder, regen en wind dan is behoud van al het haar.. dus ook de sokken wenselijk. Maar zoals mijn paard, die maar een paar uur per dag buitenstaat (langer heeft hij ook geen zin in want dan staat hij te brullen bij het hek) met deken! het is maar hoe je ermee omgaat. Scheren en knippen kan best als je maar weet hoe je ermee omgaat.

Hier zit wat in :j Je paard heeft het dus niet meer nodig voor de doeleinden waarvoor deze in feite bedoeld zijn. Maar, vliegen stof
en andere beesten kunnen óók binnen in het oor komen :) Ogen stoten gebeurt niet vaak maar de kans is vele malen groter :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:45

__Robijn__ schreef:
NHevaVD schreef:
Ten eerste; topruiters geven ZEKER niet altijd het goede voorbeeld :n Écht niet.
Naarnaast hoef je niet bang te zijn op oververhitting, ik weet niet hoe bloedenshard jij je paarden dan laat lopen
maar normaliter kan een paard prima zélf alles regelen! Daarnaast gaat het hier vooral om oren/tastharen weghalen
en dát is gewoon niet acceptabel :n Een dier hoort te behouden wat hem toekomt en omdat wij het eraf halen hoeft
het nog niet perse een norm te worden! :n En 'ze hebben er geen last van hoor' wat vele hier zeggen is klikklare onzin;
zie jij een belg zonder staart creperen? Nee. Een paard zonder tastharen etc? Nee. Waarom niet? Tsja, da's al dik 10x
uitgelegd hier in dit topic :j

Indd, en ik heb dit topic zeker niet geopend om te rellen, maar gewoon puur erachter te komen of er mensen zijn die wel weten waarvoor het haar dient, of mensen die nu scheren en die proberen uit te leggen dat t dus helemaal niet zo goed is als ze denken dat t is. En wij hebben niks gezegd over top ruiters die hen paarden mishandelen, staat niks over. Dus hoe je zo snel dat kan concluderen vind ik erg apart ;) En wij laten ook iedereen zelf beslissen wat ze doen, alleen probeer ik en nog een aantal jullie wat bij te brengen. Sommige willen het gewoon niet snappen en met die mensen ga ik niet eens in discussie. Die weten gewoon totaal níét hoe een paard in elkaar zit. En helaas zijn er héél veel mensen die totaal niet weten wat voor soort dier een paard eigenlijk is en waar alles voor dient bij een paard. En het ging in dit topic niet over de haren over het hele lichaam scheren, maar de tastharen en oorharen. Dus hoe je daar dan weer bij komt is ook een raadsel. Misschien eerst eens het topic doorlezen en dan oordelen ?..............

Vanwege het feit dat julie het dierenmishandeling/gemeen vinden, ik doe het dus overigens niet want ik vindt het lelijk. Dus vroeg ik me af of dan de topruiters hun paarden mishandelen. Ik zeg overigens niet dat ik het eens ben met hun hoor(eigenlijk vaker niet als wel). Ja, die Anky wannabees, daar kan je helaas toch niks aan veranderen want zoals ook al genoemd werd, paard is tegenwoordig modeaccesoire net als de chiwawa(weet niet hoe je t schrijft) van paris hilton. Maar wat de sector raad paarden, Partij voor de dieren en de dierenbescherming betreft, die mogen zoiezo van mij allemaal afgschoten worden. Vindt dat hun voor elk paard dezelfde regel willen zo ook omtrent de huisvesting ongeacht of het paard de hele dag buiten staat of maar 2 uurtjes buiten komt. Maar ik vindt het wel heel ver gaan om dit dierenmishandeling te noemen, de oren kaalscheren wordt bij een heleboel toch gedaan voor hygiene, hoe zie jij bijvoorbeeld dat je paard mijt hebt als die haren zo lang zijn? Ik weet bijvoorbeeld dat mijn paard met de lange haren in zijn oren heel veel oorsmeer aanmaakt en met kale oren geen last van heeft. En wat dat zweten betrefd, okey overhitting is misschien wat overdreven, mijn paard zweet gewoon overmatig veel ongeacht of ik een half uurtje rijdt of 1 uur stap, hij is even nat(zomer en winter, ook als hij geschoren is).

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:07

Ik laat alles gewoon zitten bij mijn haflinger. Baard kan heeel lang worden, dat houd ik dan een beetje bij. Sokken, staart (aan de bovenkant, dat zie je vaak geschoren), oren, neusharen, ik laat het allemaal zitten. Ze zitten er niks voor niks. Ik knip alleen de uitstekende haren uit de oren weg, dan vouw ik hem dubbel en knip ik het weg. Uitscheren; echt dat vind ik belachelijk. Oorhaar beschermt tegen het stof dat erin kan komen, waterdruppels, insecten, vanalles.

Ik laat mijn haflinger lekker pony zijn, puur natuur ;)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:36

beantsje schreef:
Wat de tastharen betreft; ik knip ze nooit maar mijn paard staat een uurtje of 10 per dag in de wei en ze zijn volledig weggesleten van het grazen. (althans het onderste gedeelte)

Is dat ook zielig?

Nee dat toont alleen maar des te meer de functie.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:41

[quote="daffie1986 Maar ik vindt het wel heel ver gaan om dit dierenmishandeling te noemen, de oren kaalscheren wordt bij een heleboel toch gedaan voor hygiene, hoe zie jij bijvoorbeeld dat je paard mijt hebt als die haren zo lang zijn? Ik weet bijvoorbeeld dat mijn paard met de lange haren in zijn oren heel veel oorsmeer aanmaakt en met kale oren geen last van heeft.[/quote]

Wat denk je dat de functie is van het aanmaken van dat oorsmeer?

Zo ken ik ook iemand.. Paard mag niet in de wei. zou zich maar blesseren of niet laten vangen... paard heeft gelukkig buitenluik in stal!.... maar blijft dicht.......... want dan gaat ie schuren en dan worden de manen lelijk.............. vraagt zich niet af waarom dier jeuk heeft. Luik dicht, probleem opgelost.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 00:51

StableEnable schreef:
[quote="daffie1986 Maar ik vindt het wel heel ver gaan om dit dierenmishandeling te noemen, de oren kaalscheren wordt bij een heleboel toch gedaan voor hygiene, hoe zie jij bijvoorbeeld dat je paard mijt hebt als die haren zo lang zijn? Ik weet bijvoorbeeld dat mijn paard met de lange haren in zijn oren heel veel oorsmeer aanmaakt en met kale oren geen last van heeft.

Wat denk je dat de functie is van het aanmaken van dat oorsmeer?

Zo ken ik ook iemand.. Paard mag niet in de wei. zou zich maar blesseren of niet laten vangen... paard heeft gelukkig buitenluik in stal!.... maar blijft dicht.......... want dan gaat ie schuren en dan worden de manen lelijk.............. vraagt zich niet af waarom dier jeuk heeft. Luik dicht, probleem opgelost.[/quote]

Overigens even voor de duidelijkheid die kale oren had hij toen ik hem kocht en daarna niet meer dus. Ja die mensen heb je helaas wel meer als 1, anky doet het toch ook niet? Ja voor een spotje van de DB, even de super dieren vriend uithangen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:42

Buiten dat ik het onzin vind om de haren weg te halen (ze zitten er niet voor niks) zou het me ook nooit lukken om ze weg te scheren. Zelfs als ons paard is plat gespoten door de DA flipt hij als je met het scheerapparaat in de buurt van zijn oren komt. Ik vind die haartjes ook wel schattig staan. Ook snorharen laten we trouwens lekker zitten.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:00

Citaat:

Is dat ook zielig?

Weggesleten? Heb ik nog nooit van gehoord :=

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 11:12

NHevaVD schreef:
Citaat:

Is dat ook zielig?

Weggesleten? Heb ik nog nooit van gehoord :=

dat kan volgens mij ook niet ? ..............

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:13

beantsje schreef:
Is dat ook zielig?

Ja, ben je net als ik, een dierenbeul.
Hoewel jouw paard doet het zelf. :)* Dit is nog erger; JOUW PAARD IS EEN DIERENBEUL ~~}>

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 11:17

Aukelizzy schreef:
beantsje schreef:
Is dat ook zielig?

Hoewel jouw paard doet het zelf. :)* Dit is nog erger; JOUW PAARD IS EEN DIERENBEUL ~~}>

:roll: wat ben je zielig ......... aaahhhhh .........................................>;)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:26

Aukelizzy schreef:
beantsje schreef:
Is dat ook zielig?

haha _O-

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:52

Emmaar schreef:
Ik laat alles gewoon zitten bij mijn haflinger. Baard kan heeel lang worden, dat houd ik dan een beetje bij. Sokken, staart (aan de bovenkant, dat zie je vaak geschoren), oren, neusharen, ik laat het allemaal zitten. Ze zitten er niks voor niks. Ik knip alleen de uitstekende haren uit de oren weg, dan vouw ik hem dubbel en knip ik het weg. Uitscheren; echt dat vind ik belachelijk. Oorhaar beschermt tegen het stof dat erin kan komen, waterdruppels, insecten, vanalles.

Ik laat mijn haflinger lekker pony zijn, puur natuur ;)

Idd ben het helemaal met jou eens :j
Zelf laat ik alles gewoon zitten.. Mijn pony vind het al niet fijn als je met zijn oren telkens bezig ben dus ik laat het lekker zitten :) Ook de neusharen doe ik niks aan .. alleen de sokken knip ik dan wel een een beetje bij maar veder ook niet. En idd oorhaar beschremt tegen vanalles.. ..

Idd puur natuur :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:54

Aukelizzy schreef:
beantsje schreef:
Is dat ook zielig?

En nu komen de reacties van Bokkers die geen comment meer weten te geven := Tsja, 't paard laat toch duidelijk zijn
dat tastharen gebruikt worden hé, of komt dit niet door? :+

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 12:25

nee dat snappen ze niet ........ ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:27

Ik laat alles zitten, heb ik altijd gedaan.
Vroeger, toen ik nog wedstrijden reed, deed ik er ook niets aan... en je krijgt dan geen aftrek van punten voor verzorging.
Het is dus volkomen onzin en ook nog eens triest om je paard te kortwieken.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:29

Scheer niks, alleen bijknippen!!
Toen ik mijn paard kocht waren de oren helemaal geschoren en zijn voelsprieten ook!
Ik vindt dat niet kunnen dus houd het alleen een beetje bij!
Gelukkig bij hem ook niet echt nodig.

Ilse_Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:31

Ik knip de uitstekende haren ook weg, het is een fries dus het past ook niet als je het uit scheert. Ook haar baard knip ik bij, geen gezicht die lange haren. :P

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:32

Ik vind het wel verzorgd staan, maar doe het niet. Het lukt ook nieteens bij de mijne. Knippen kost al veel geduld :D

Ik knip nu de hele grote plukken weg en zorg dat het in het oor allemaal netjes gelijk is.
Baard scheer ik wel altijd!

linscho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:45

Oren knip ik helemaal uit, het staat verzorgd en netjes. Tastharen blijf ik vanaf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 00:42

Ik scheer en knip niets, alles heeft een functie.