paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:35

Pensionnetje: OK dan! !

runningkawa schreef:
maar karakter speelt wel mee.
Je kunt dat zeker trainen, maar de een blijft wel schrikkeriger dan de ander.
Sommige draaien van natuur alleen een oor bij wat engs, waar de ander bijna thuis in de stal staat en dus echt getraind moet worden Lachen

Klopt, heb je helemaal gelijk in OK dan! !

En dan rijst bij mij weer de volgende vraag: Iemand kiest als paardeneigenaar (verzorgpaarden dus niet) toch een eigen paard naar diens keuze?
Als de keuze is gevallen op een schrikkerig paard dan is dat toch degene z'n eigen beslissing geweest? Daar is de koper toch zelf verantwoordelijk voor?

Paarden zijn idd vluchtdieren maar ze worden niet bomproof, verkeersmak OF lastig geboren; het ligt eraan wat de mens ermee doet!
En ik denk dat er op dit moment veel mensen zijn die zo goed ( Knipoog ) kunnen rijden dat ze de "schuld" nooit bij zichzelf leggen maar bij het paard want dat is immers lastig. Jongejonge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:40

Ik denk idd dat veel mensen zich overschatten.
Ze kunnen dat temperamentvolle jonge paard wel aan.
En dan gaat het mis, want het blijkt toch anders te zijn dat dat paard dat door een ander is opgevoed, of dat paard dat van nature liever lui dan moe is Lachen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:27

Evelienepien schreef:
Paarden zijn idd vluchtdieren maar ze worden niet bomproof, verkeersmak OF lastig geboren; het ligt eraan wat de mens ermee doet!

Op één uitzondering na ben ik het daar wel erg mee eens. Clever, de jongste op stal, is idd bomproof geboren (verkeersmak was hij na de eerste week omdat hij toen in een landje naast de weg stond). Kan niet anders, als je met 1,5 maand op de trailer en in de kliniek je gedraagt als een ouwe bok.
Ach ja, uitzonderingen bevestigen de regel, zeg ik dan maar... Knipoog
En reken trouwens maar dat ik mijn verzorgpaarden echt wel heb uitgekozen, in die zin dat ik rustig nee had gezegt als ik dacht dat die paardjes niets voor mij zouden zijn. Per slot van rekening moet ik het én enigzins leuk vinden én het verantwoord vinden, en dat gevoel zou ik niet zo snel hebben bij een snurkende neurotische stuiterbal.

Wat dat betreft is het verhaal van Prairie ook wel mooi. Toen de eigenaar ze kocht was het echt zo'n snurkende neurotische stuiterbal die stijf stond van de stress en alleen maar heel erg hard kon rennen (dit neem ik voor waar aan, aangezien ik Prairie toen nog niet kende maar niet inzie waarom de eigenaar daarover zou liegen). Enfin, hij is heel rustig, helemaal van het begin af aan met haar begonnen; poetsen, longeren, eens een zadeltje erop enz. Ondanks dat hij evengoed op het punt heeft gestaan haar te verkopen is hij er toch mee doorgegaan. En uiteindelijk heeft het geduld en de rust zijn vruchten afgeworpen.
In het begin heb ik nog wel een staartje van haar paniekerigheid 'mogen' meemaken; kopschuw, doodsbenauwd voor zwepen en dingen die achter haar gebeuren. Maar tegenwoordig is het een lief, rustig, makkelijk en superbetrouwbaar paardje, wat zelfs de laatste tijd ondeugend (op een leuke manier) en soms zelfs gewoonweg gek doet (nooit onder het zadel, zo braaf is ze, maar los...).

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:31

Fides schreef:
Paarden worden niet steeds lastiger, maar mensen doen steeds moeilijker.

Ook worden paarden steeds meer op stal gehouden. Veel problemen zijn terug te voeren op een overschot aan energie.

mee eens!

wij zijn de fout... het enige nadeel aan het paard, is de mens die zich er mee bemoeit... Vork

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:32

Pluizebolpum schreef:
Evelienepien schreef:

Op één uitzondering na ben ik het daar wel erg mee eens. Clever, de jongste op stal, is idd bomproof geboren (verkeersmak was hij na de eerste week omdat hij toen in een landje naast de weg stond). manier).

Dat heet imprinting! Is dus niet aangeboren maar aangeleerd. Ieder paard wordt als vluchtdier geboren. Ook de hele koele. Wel zo makkelijk, zo'n koele. Als heb ik zelf liever de hittepetitjes Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:45

Pensionnetje schreef:
Dat heet imprinting! Is dus niet aangeboren maar aangeleerd.

Alweer de schuld van de eigenaar/ruiter dus... Knipoog
'Nadeel' met die uberkoele knollen is wel dat je er snel aan went en soms vergeet dat het net paarden zijn, en dat zij dus ook weleens ergens bang van kunnen zijn (strotvliegende kittens en staatsgevaarlijke pompoenen bv Rolleyes )

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:24

runningkawa schreef:
Ik denk idd dat veel mensen zich overschatten.
Ze kunnen dat temperamentvolle jonge paard wel aan.
En dan gaat het mis, want het blijkt toch anders te zijn dat dat paard dat door een ander is opgevoed, of dat paard dat van nature liever lui dan moe is Lachen

Heel juist RK, daarom ben ik ook zo blij dat ik mijn paard bij een betrouwbare fokker gekocht heb, want ik zocht nu juist zo'n van nature bomproof paard dat niet te snel beledigd is wanneer zijn ruiter weer eens klunst Bloos
Ik had er niet aan moeten denken om van manegepaarden over te stappen op zo'n sensibel, snel geirriteerd paard.
Maar hieruit blijkt ook weer hoe belangrijk het is om het juiste paard bij de juiste ruiter te krijgen en niet alleen met Eurotekens in de ogen te fokken.
Dit paard was gewoon kwa karakter geen sportpaard, dus is hij nu een luxe recreatiepaard Haha! Haha! Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:54

Het paard dat je koopt, is niet altijd hetzelfde paard dat je krijgt als hij bij jou op stal komt.
Mijn merrie kwam super relaxed en bomvast over op de stal waar ik haar ging proefrijden. (2x gereden)
Toen ze hier kwam was er van dat relaxte paard niet veel meer over. Ze was grote pensionstallen gewend en hier stonden maar 3 andere paarden. Ze kon niet alleen achterblijven en in een vreemde stal was helemaal eng. De eerst keer wandelen langs de weg was een drama en ik durfde dan ook lange tijd niet alleen buiten te rijden omdat ze zo heftig reageerde. (op huizen en tuinen, niet op verkeer of in het bos Tong uitsteken)
Ze bleek behoorlijk kijkerig buiten, terwijl je dat op het terrein van die pensionstal niet zou zeggen want zelf met een groep aandenderende losgebroken paarden bleef ze rustig staan kijken.

Ze was alleen in korte tijd vaak verhuisd en de overgang van groot pension met veel paarden, naar paard aan huis was ook erg groot.

Als je in zo'n periode dan onzeker wordt, en het paard is gevoelig daarvoor, dan gaat het van kwaad tot erger omdat het vertrouwen er dan niet is, en ook niet kan groeien omdat je geen goede leider meer kan zijn voor dat paard als je er schrik van hebt gekregen.
Dat was ook de reden dat ze weer werd verkocht door de vorige eigenaren. De eigenaresse was er bang van geworden omdat ze nogal heftig werd ineens toen ze hengstig werd.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:39

joyce B schreef:
Het paard dat je koopt, is niet altijd hetzelfde paard dat je krijgt als hij bij jou op stal komt.

Het paard is nog altijd hetzelfde dier met hetzelfde karakter. Echter vergeten mensen dat in een veranderlijke situatie het paard ook anders kan gaan reageren. Alle veiligheid van het paard is om zeep geholpen. Andere stal, andere mensen, andere omgeving, andere behandeling, ander dagritme etc etc... Mag een paard daar dan op reageren? Juist hier is het aan de nieuwe eigenaar om het paard zo snel mogelijk zijn zekerheid/zelfvertrouwen terug te geven. Maar vaak is een nieuwe eigenaar teleurgesteld, het paard voldoet niet onmiddelijk aan de eisen van de ruiter, ruiter raakt geirriteerd, wordt onzeker of juist boos. Dat maakt op zijn beurt het paard weer onzeker en het cirkeltje is wederom weer rond. Dan krijgt de verkoper de schuld het paard te hebben gedrogeerd of te hebben gelogen over het karakter. Het blijft een dier die veiligheid zoekt, houdt daar gewoon even rekening mee. Zo moeilijk is dat toch niet?

Geef een paard de tijd eerst eens te wennen aan zijn nieuwe situatie, laat het eens gewoon een weekje staan zonder te rijden, neem zo'n dier aan de hand mee om zijn nieuwe omgeving te verkennen etc etc.... Maar nee, het eerste weekend staat er al een wedstrijd gepland....en het zál en moet presteren! Niet gek dat het dan fout gaat!

Romy_Riena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:07

Dat klopt maar voor de wat jongere ruiters kan het zeer lastig zijn.
Ik vind dat ze er wel wat rekenng mee kunnen houden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:24

Pensionnetje schreef:
Bomproof paarden worden niet geboren!
Bomproof paarden worden gemaakt (getraind) door hun eigenaar.

Sommige vóórmalige bomproof paarden worden door hun nieuwe eigenaren
weer omgetovert tot nerveuze schrikachtige wrakken.....

Heel erg waar!

Exact hetzelfde verhaal wat ik heb meegemaakt! Ik reed een paardje voor iemand omdat ze er een ongeluk mee had gehad. Zij is zelf en enorme schijtlaars en brengt dit over op haar paard. Op één dag was het dan zo ver: Er komt een trekker, paard schrikt en wil er vandoor, rent door het prikkeldraad, paard en ruiter komen ten val, paard staat op en gaat er vandoor. Sja, die durfde dus echt niet meer met haar paard naarbuiten...!

Ik kwam toen net in Duitsland te wonen en mijn oma gaf mijn contactgegevens aan haar (met veel en vooral goede reclame, heb zo"n lieve oma Huilen van het lachen ). Ja, ik zou dat paard wel rijden...

driekwart jaar ben ik met dat paard bezig geweest, wat een ongelooflijk verkloot beest, als ik zo vrij mag zijn, en niet alleen op het gebied van buitenritten. Nou ja, na driekwart jaar liep het beest midden door de staat over spoorwegen etc. zonder ook maar één keer te schrikken. Ineens durfde ze te zwemmen (niet zeggen hoor, maar ze ging bij mij de eerste keer al het water in Tong uitsteken Knipoog ) etc. etc.

De amazone zelf wilde weer rijden. Na één maand hetzelfde verhaal. Ik er weer op en het paard was weer daar waar hij voor de tijd ook was. Ik kon wel janken Huilen

Al mijn tips heeft ze genegeerd...! Als er een auto aankwam sprong ze van haar paard en trok hem mee een wei op...Heb het zelf gezien van ons huis uit.

Zelfs mijn vader heeft haar er geprobeerd van overtuigen nar mijn tips te handelen....Nee hoor, zij reed er nu weer op dus moest het op haar manier....

na twee maanden vroeg ze of ik ALSTJEBLIEFT weer dat paard wilde rijden...

Heb haar letterlijk en figuurlijk mijn middelvinger laten zien...

Mensen kunnen paarden enorm vergallen... Boos!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:08

Pensionnetje schreef:
joyce B schreef:

Het paard is nog altijd hetzelfde dier met hetzelfde karakter. Echter vergeten mensen dat in een veranderlijke situatie het paard ook anders kan gaan reageren. Alle veiligheid van het paard is om zeep geholpen. Andere stal, andere mensen, andere omgeving, andere behandeling, ander dagritme etc etc... Mag een paard daar dan op reageren? Juist hier is het aan de nieuwe eigenaar om het paard zo snel mogelijk zijn zekerheid/zelfvertrouwen terug te geven. Maar vaak is een nieuwe eigenaar teleurgesteld, het paard voldoet niet onmiddelijk aan de eisen van de ruiter, ruiter raakt geirriteerd, wordt onzeker of juist boos. Dat maakt op zijn beurt het paard weer onzeker en het cirkeltje is wederom weer rond. Dan krijgt de verkoper de schuld het paard te hebben gedrogeerd of te hebben gelogen over het karakter. Het blijft een dier die veiligheid zoekt, houdt daar gewoon even rekening mee. Zo moeilijk is dat toch niet?

Geef een paard de tijd eerst eens te wennen aan zijn nieuwe situatie, laat het eens gewoon een weekje staan zonder te rijden, neem zo'n dier aan de hand mee om zijn nieuwe omgeving te verkennen etc etc.... Maar nee, het eerste weekend staat er al een wedstrijd gepland....en het zál en moet presteren! Niet gek dat het dan fout gaat!

Ik weet hoe dat werkt, en kan het dus plaatsen, maar het is niet altijd makkelijk...

Maar door dit verschijnsel kunnen mensen zich wel wat vergissen in hoe een paard kan reageren als het in een (stressvolle) nieuwe situatie komt. En dat is dan ook gelijk het eerste wat mis kan gaan bij de aanschaf van een nieuw paard. Als je een paard hebt dat heftig reageert op een verhuizing, terwijl je hem juist gekocht hebt omdat hij bij de vorige eigenaar heel stabiel en rustig leek, en je op dit moment bang wordt, dan kan het mis gaan.

Sommige paarden zijn met een week gewend. Mijn pony wel vrij snel in de wei in een groep, maar haal je hem er dan uit om te poetsen of te rijden of wil je hem in een vreemde stal krijgen, dan kan dat de eerste maanden echt een crime zijn. Hij wordt er gestrest van en wordt dan zeer vervelend en moeilijk(er) te hanteren.
Zodra hij ergens goed vertrouwd is, is hij wel eigenwijs, maar verder vrij relaxed.

Wat ook nog meespeelt is dat je met het proefrijden vaak nog rijdt op de erfenis van de eigenaar/ruiter. Heeft die het paard netjes gereden en goed onder de duim, kan het fantastisch lopen en gehoorzaam zijn. Maar een paard gaat uitproberen. Als je dan niet op de juiste manier kunt reageren (vanwege gebrek aan ervaring of klik met het paard) dan kan het paard ook heel erg veranderen van gedrag. En kan het paard ook ongeschikt voor je blijken.
Het is dus niet zo dat je mensen gewoon maar kunt verwijten dat ze niet goed gezocht hebben naar een passend paard. Je weet pas echt of het past en klikt als het dier in je eigen omgeving gewend is en je een tijd met elkaar gewerkt en "geleefd" hebt.

Ik zie het hier thuis gebeuren als er eennieuw paard komt. De ene veranderd in positieve zin, van angstig, druk en stressvol naar ontspannen en relaxed, en zelfs soms al wat brutaler. Het andere paard veranderd van erg dominant, maar redelijk stabiel, naar meer onderdanig en met verlatingsangst... Het is maar net wat een paard gewend was en welke omstandigheden een paard prettig vind.
Hoeveel mensen zeggen niet dat hun eigen paard zo veranderd is (in positieve of negatieve zin) sinds ze het verhuisd hebben?
En niet elk paard aard op elke plek.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-07-08 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:17

mwa mensen worden lastiger..
ze leren die paarden toch niks? die beesten worden als ze 3 zijn uit de wei getrokken en dr word mee in de bak gereden klaar..
vaak word er ook teveel gezegt dat alles professioneel moet enzenz.. worden weggebracht en ingereden, komen ingereden terug en dr worden wedstrijden mee gerede en dat was t..
vaak gaan ze ook dingen die t paard eng vind uit de weg.. dus zo leert hij t nooit!
eigen schuld dus..
die van mij is nu 2.5 en echt bomproof.. gewoon door zelf niet bang te zijn maar juist op moeilijke situaties af te stappen en ze te leren Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:08

Citaat:
Urielle schreef:
Over dat buitenrijden: er zijn ook steeds minder plaatsen waar je nog normaal buiten kunt komen met je paard zonder dat hij binnen honderd meter van het erf af al ergens op de motorkap van een auto zit. Als er dan een natuurgebied in de buurt zit mag je als ruiter veel paden niet eens op.
Ik heb een beetje een hekel aan die veroordelingen. Die komen meestal van mensen die een bomproof paard hebben of die zelf ergens in de middle of nowhere gestald staan. Maar het gros van de mensen moet te paard over drukke wegen, niet ideaal om daar paarden mak te maken en ook niet leuk om daar te gaan rijden uberhaupt.

Nee hoor die van mij is bomproef, en onze stal staat toch aan een hele drukke straat waar we overmoeten steken of langs
moeten rijden. Verder moet ik een half uurtje rijden naar het bos, dat wil zeggen over het spoor, stukje woonwijk etc..
Nu geeft hij nergens iets meer om, maar vroeger was hij als de dood voor tractors..Nu vind hij het nog spannend en kijkt even maar wegrennen zal hij niet doen. Waarom niet? Ik blijf er gewoon opzitten met een losteugeltje en dat geeft hem de zekerheid dat er gewoon niets aan de hand is..! Wanneer ik gestresst mijn teugels aan zou gaan nemen, en hem in zou gaan houden dan zou hij inderdaad echt bang worden en gek gaan doen Lachen. Het is dus maar net hoe je zelf aanpakt..

hier nog een voorbeeldje van een bomproef dier, hij is meegeweest naar mijn stageschool..Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:20

Heel fijn voor jouw paarden, maar de eerste keer dat ik met de mijne onder de man naar buiten ging werd nota bene mijn stijgbeugel van mijn voet gereden. Nou is de mijne braaf door veel wandelen dus dat ging goed, maar met een niet verkeersmak paard was de auto total loss en/of paard dood en/of ik dood. Dat heb ik er toch echt niet voor over.

Overigens.... als de mijne ergens bang voor is buiten, gaat ie vanuit het niks op zijn rug liggen, met zadel en al op het asfalt. Kom dan nog maar eens aan met je losse teugeltje. 99% van de tijd doodbraaf, maar die ene keer dat het fout gaat is het ook gelijk echt fout.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:28

Citaat:
Heel fijn voor jouw paarden, maar de eerste keer dat ik met de mijne onder de man naar buiten ging werd nota bene mijn stijgbeugel van mijn voet gereden. Nou is de mijne braaf door veel wandelen dus dat ging goed, maar met een niet verkeersmak paard was de auto total loss en/of paard dood en/of ik dood. Dat heb ik er toch echt niet voor over.

Daar kan ik inderdaad inkomen, want er zijn mensen die gewoon verschrikkelijk aso reageren in de auto wanneer ze paarden
zien. Niet nadenkend over de gevolgen. Bij deze weg heeft mijn moeder de eerste tijd met de jeep voor gereden zodat ik
toch wat uitwijk mogenlijkheden had, en geen langs razende auto;s. En ik denk dat er misschien paarden zijn waarmee
je buiten toch duidelijk een groter gevaar mee loopt dan met andere..Hoeft niet altijd aan de ruiter de liggen reacties van
een paard.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:31

randie schreef:
Citaat:

Daar kan ik inderdaad inkomen, want er zijn mensen die gewoon verschrikkelijk aso reageren in de auto wanneer ze paarden
zien. Niet nadenkend over de gevolgen. Bij deze weg heeft mijn moeder de eerste tijd met de jeep voor gereden zodat ik
toch wat uitwijk mogenlijkheden had, en geen langs razende auto;s. En ik denk dat er misschien paarden zijn waarmee
je buiten toch duidelijk een groter gevaar mee loopt dan met andere..Hoeft niet altijd aan de ruiter de liggen reacties van
een paard. In mijn geval weet ik dat ik hem het vertrouwen moet geven. Maar dat zal inderdaad niet bij iedereen helpen,
als ik zon paard zou hebben dan weet ik ook niet of ik het zou riskeren..Die van mij is gewoon nuchter en meestal niet
gevaarlijk. Maar ALS hij over de rooie gaat, heb ik ook een groot probleem...

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:33

Pensionnetje heeft ook wel een punt. ik verhuisde de mijn eerst naar een grote manege. Daar was zomers wel weidegang, maar 's winters zat hij maar binnen. Stapmolen, poetsplaats, 2 binnenbakken (die erg zwaar waren) Om allerlei redenen heb ik hem een jaar geleden terug verhuisd naar de stal waar hij ook gefokt is en hij bloeide helemaal op. Geen weidegang maar wel paddocks. Stapmolen buiten en prachtige buitenbak met Agterbergbodem waar hij lekker makkelijk in wegkomt.
Ik rijd bijna nooit meer binnen, alleen als het echt niet anders kan. Dus deze stal werkt voor hem ook beter dan die manege.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:37

Urielle schreef:
Nou is de mijne braaf door veel wandelen dus dat ging goed, maar met een niet verkeersmak paard was de auto total loss en/of paard dood en/of ik dood. Dat heb ik er toch echt niet voor over.

Mijn paarden zijn eigenlijk ook heel braaf buiten (gewoon KWPN-ers, waarvan 1 redelijk hoog in het bloed). Maar het blijven wel paarden. Van verkeer of tractors kijken ze niet echt op (al sluit ik niet uit dat een brede tractor op een smal landweggetje passeren problemen op zal leveren, maar bij voldoend afstand is er eigenlijk niet veel aan de hand). Maar een eend opvladderend vanuit de sloot wil nog wel eens voor een schrikreactie zorgen. Op zich niet erg, maar wel als auto's je op een milimeter passeren.

Eenmaal op het strand tref je o.a. kite-surfers/vliegeraars (ook heel leuk als zo'n ding vlak voor je neerkomt, die touwen zijn oersterk, ik moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als mij paard zo'n touw om de benen krijgt). Hier op het strand worden veel dravers getraind, ik heb ook wel eens gehad dat ze van achterop met 6 dravers in volle vaart aankwamen en mij aan alle kanten voorbij schoten. Mijn dressuurknol bleef hier nog redelijk te hanteren onder (mede omdat ik zelf rustig bleef), maar in veel gevallen zou dit hele gevaarlijke situaties op kunnen leveren (ook met een gewone huis tuin en keukenknol).

Het is wel zo dat er nu meer hete en sensibele paarden worden gefokt waar niet iedere ruiter mee overweg kan. Aan de andere kant is het ook zo dat het verkeer gewoon veel drukker is geworden t.o.v. 15-20 jaar geleden. Veel mensen raken steeds meer vervreemd van dieren/natuur etc. Daarom is er in het verkeer ook weinig begrip meer voor paarden. Ik hou mijn paarden en mijzelf graag heel. Ik vertouw op ze en op mijzelf, maar ik hou er ook altijd rekening mee dat het vluchtdieren zijn. ik zoek de drukte absoluut niet meer op. Ga met de trailer naar het bos, of op tijdstippen naar het strand dat ik zeker weet dat het rustig is (of stiekum over de landpaden om het verkeer te ontwijken Bloos , hopende dat ik geen kwaaie boer tegen kom)

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:41

Ligt het aan de paarden of aan de mensen die er mee omgaan ??? ik denk eerder het laatste...

Tuurlijk doorfok is er ook een maar ik ben er heilig van overtuigd dat het vooral bij de mensen zelf ligt. Of ze rijden ze aangort of gaan verkeerd met sommige dingen om.

Wedstrijd ruiters. Er zijn er een hoop die met een paard die al beleerd is gaan beginnen. Zelf beleren zit er tegenwordig niet echt meer in... Dan mag je ook niet klagen toch?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:46

Fides schreef:
Paarden worden niet steeds lastiger, maar mensen doen steeds moeilijker.

Ook worden paarden steeds meer op stal gehouden. Veel problemen zijn terug te voeren op een overschot aan energie.

Inderdaad.. Er zijn te veel paarden die ivm hun waarde de hele dag binnen staan. Zou jij dan niet uit je naad gaan als je een uur per dag naar buiten mag?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:44

arnjojo schreef:
Ligt het aan de paarden of aan de mensen die er mee omgaan ??? ik denk eerder het laatste...

Lees anders nog even mijn eerdere post... Ik denk dat dat namelijk genuanceerder ligt...

arnjojo schreef:
Wedstrijd ruiters. Er zijn er een hoop die met een paard die al beleerd is gaan beginnen. Zelf beleren zit er tegenwordig niet echt meer in... Dan mag je ook niet klagen toch?

Hoezo? Het is van sommige mensen juist heel verstandig dat zij zich zelf niet wagen aan het beleren/zadelmak maken, maar dat overlaten aan iemand die daar wel de kennis en ervaring voor heeft...

Tammphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:52

...paardenmensen worden ook steeds lastiger... *gniffel*

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:44

jaaaaaaah, ook waar! Ja Ja Ja

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:54

Urielle schreef:

Overigens.... als de mijne ergens bang voor is buiten, gaat ie vanuit het niks op zijn rug liggen, met zadel en al op het asfalt. Kom dan nog maar eens aan met je losse teugeltje. 99% van de tijd doodbraaf, maar die ene keer dat het fout gaat is het ook gelijk echt fout.

Grinnik....oeps sorry. Tja, dit soort typjes zijn mij zeer bekend. De tijden zijn veranderd, het verkeer soms haast agressief, paarden? Mensen weten nog nauwelijks hoe ze eruit zien laat staan hoe ze kunnen reageren. Deelnemen aan het verkeer blijf ik zelfs nog na al die jaren niet prettig vinden.
Zelfs niet met mn ouwe getrouwe slof,slof,slof paardjes. Ik vertrouw nl mn medeweg gebruikers niet.
Als moeders de vrouw de erwtensoep op tafel heeft staan, dan vergeten ze wel eens de beleefdheids regeltjes ten koste van de overige weggebruikers. Daar hoort eigenlijk helemaal geen paard tussen.....