Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:het vangen is geen probleem.......... het losrukken is een probleem.......... elk peerd krijg je gevangen......... maar 400 kilo met meer kracht in zijn rechteroor dan wij in ons hele lijf..... ga je niet bij je houden als het weg wil........ daar zit het probleem
Pensionnetje schreef:Zucht..dit topic is een mooi voorbeeld hoe mensen hun focus ten opzichte van paarden verkeerd leggen.
Stel: Ik wil mijn paard de spaanse pas leren dan moet ik niet aan iemand vragen wat het commando voor spaanse pas is. Dan krijg ik nl 100 verschillende antwoorden, de een zegt pas de andere passa, de ander voet..etc etc.... Het geheim ligt hem nl niet in een bepaald commando, maar in HOE het commando wordt aangeleerd. Indien een paard niet eerst de link heeft weten te leggen tussen het commando en de gevraagde oefening gebeurd er NIETS. Een paard kan niet lezen en dus ook geen woordenboek erbij pakken om op te zoeken wat een spaanse pas nu eigenlijk is. Zijn eigenaar zal hem dit duidelijk moeten maken dmv training, beloning, motivering en bevestiging.
Om het probleem van de TS dus te kunnen oplossen zal het paard eerst GEVANGEN moeten worden.
Vervolgens moet het getraind worden. Het moet iets leren. Dan kun je er met een klicker naast gaan staan maar dan gebeurd er niets. Te kunt tegen hem schreeuwen dat ie niet weg mag rennen, maar dat begrijpt hij niet. Je kan em op zn sodemieter slaan dan begrijpt hij het nog niet!
Of je nou NH toepast, klickers, magische krachten, fluisteren of schreeuwen en maakt allemaal geen drol uit. Succes valt of staat met HOE je de training uitvoert, HOE je het paard iets leert. Welk naamplaatje eraan wordt gehangen is volledig ondergeschikt. Op iedere actie volgt een reactie. Met niets doen los je ook niets op. Met wel iets doen lok je bij het paard iets uit. Krijg je de gewenste reactie dan beloon je hem, krijg je een verkeerde reactie dan negeer je die of je corrigeert het paard. Afhankelijk in wat voor mate hij fout reageert.
Ik krijg het gevoel dat door sommige het corrigeren van een paard gelijk staat met hem in elkaar te meppen. Het spijt me maar dat komt in mijn hoofd niet op. Misschien dat degene die dat steeds maar weer aanhalen zelf niet goed begrijpen wat corrigeren nu eigenlijk is.
Het probleem van de TS is een simpele. IEDERE paardeneigenaar behoort dit te kunnen oplossen.
Het is geen karakter probleem, geen angst en zeker geen drama. Het is gewoon een paardje dat gebruik maakt van de situatie die door de eigenaren worden gecreerd. Het is in een vloek en een zucht op te lossen. Tenminste voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn en allelei onzinnige adviezen gewoon in de prullebak gooien......
Het probleem van de TS is een beginners probleem. Maak er toch niet zo'n drama van!
potverdikkie schreef:okay, ik vertrek nu... Ga nu beginnen met binnehalen. Inclusief veulens, met mijn manke poot, dus ik loop langzaam.![]()
Gaan jullie klokken?![]()