Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:51

ik een biertje en nachos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:53

Tjesses, jammer dat je niet wat dichterbij zit!!!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:53

Citaat:
het vangen is geen probleem.......... het losrukken is een probleem.......... elk peerd krijg je gevangen......... maar 400 kilo met meer kracht in zijn rechteroor dan wij in ons hele lijf..... ga je niet bij je houden als het weg wil........ daar zit het probleem

Mij lijkt juist t probleem het pakken en halster omkrijgen.
Heeft hij een halster om dan kan je een longeerlijn aanklikken.
Gaat hij rennen ;klein stukje meerennen zorgen dat je er recht naast komt of minimaal schuin achter.
Met je volle gewicht in 1 keer aan de lijn gaan hangen tijdens t zweefmoment en hij gaat garantie met een noodklap plat.
Dat lesje vergeet hij niet. Duivel

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:54

Goeiedag...is dat beest nu nog steeds niet gevangen??
Die moet onderhand pijn in zijn kaken hebben??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:55

en daar moet je weer handig voor zijn, en dat zijn veel mensen niet Haha! Haha!

net op het juiste moment een rukkie geven kunnen heel veel mensen niet........

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:55

Zucht..dit topic is een mooi voorbeeld hoe mensen hun focus ten opzichte van paarden verkeerd leggen.

Stel: Ik wil mijn paard de spaanse pas leren dan moet ik niet aan iemand vragen wat het commando voor spaanse pas is. Dan krijg ik nl 100 verschillende antwoorden, de een zegt pas de andere passa, de ander voet..etc etc.... Het geheim ligt hem nl niet in een bepaald commando, maar in HOE het commando wordt aangeleerd. Indien een paard niet eerst de link heeft weten te leggen tussen het commando en de gevraagde oefening gebeurd er NIETS. Een paard kan niet lezen en dus ook geen woordenboek erbij pakken om op te zoeken wat een spaanse pas nu eigenlijk is. Zijn eigenaar zal hem dit duidelijk moeten maken dmv training, beloning, motivering en bevestiging.

Om het probleem van de TS dus te kunnen oplossen zal het paard eerst GEVANGEN moeten worden.
Vervolgens moet het getraind worden. Het moet iets leren. Dan kun je er met een klicker naast gaan staan maar dan gebeurd er niets. Te kunt tegen hem schreeuwen dat ie niet weg mag rennen, maar dat begrijpt hij niet. Je kan em op zn sodemieter slaan dan begrijpt hij het nog niet!

Of je nou NH toepast, klickers, magische krachten, fluisteren of schreeuwen en maakt allemaal geen drol uit. Succes valt of staat met HOE je de training uitvoert, HOE je het paard iets leert. Welk naamplaatje eraan wordt gehangen is volledig ondergeschikt. Op iedere actie volgt een reactie. Met niets doen los je ook niets op. Met wel iets doen lok je bij het paard iets uit. Krijg je de gewenste reactie dan beloon je hem, krijg je een verkeerde reactie dan negeer je die of je corrigeert het paard. Afhankelijk in wat voor mate hij fout reageert.

Ik krijg het gevoel dat door sommige het corrigeren van een paard gelijk staat met hem in elkaar te meppen. Het spijt me maar dat komt in mijn hoofd niet op. Misschien dat degene die dat steeds maar weer aanhalen zelf niet goed begrijpen wat corrigeren nu eigenlijk is.

Het probleem van de TS is een simpele. IEDERE paardeneigenaar behoort dit te kunnen oplossen.
Het is geen karakter probleem, geen angst en zeker geen drama. Het is gewoon een paardje dat gebruik maakt van de situatie die door de eigenaren worden gecreerd. Het is in een vloek en een zucht op te lossen. Tenminste voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn en allelei onzinnige adviezen gewoon in de prullebak gooien......

Het probleem van de TS is een beginners probleem. Maak er toch niet zo'n drama van!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:56

ik wil ook kijken Ja Ja , moet alleen nog even 19 paarden naar binnen halen (rest blijft buiten).

Gelukkig gaat het bij mij sneller Haha! (anders kon ik het filmpje noooooooooit zien Haha! )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:58

opschieten dan Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:58

Pensionnetje schreef:
Zucht..dit topic is een mooi voorbeeld hoe mensen hun focus ten opzichte van paarden verkeerd leggen.

Stel: Ik wil mijn paard de spaanse pas leren dan moet ik niet aan iemand vragen wat het commando voor spaanse pas is. Dan krijg ik nl 100 verschillende antwoorden, de een zegt pas de andere passa, de ander voet..etc etc.... Het geheim ligt hem nl niet in een bepaald commando, maar in HOE het commando wordt aangeleerd. Indien een paard niet eerst de link heeft weten te leggen tussen het commando en de gevraagde oefening gebeurd er NIETS. Een paard kan niet lezen en dus ook geen woordenboek erbij pakken om op te zoeken wat een spaanse pas nu eigenlijk is. Zijn eigenaar zal hem dit duidelijk moeten maken dmv training, beloning, motivering en bevestiging.

Om het probleem van de TS dus te kunnen oplossen zal het paard eerst GEVANGEN moeten worden.
Vervolgens moet het getraind worden. Het moet iets leren. Dan kun je er met een klicker naast gaan staan maar dan gebeurd er niets. Te kunt tegen hem schreeuwen dat ie niet weg mag rennen, maar dat begrijpt hij niet. Je kan em op zn sodemieter slaan dan begrijpt hij het nog niet!

Of je nou NH toepast, klickers, magische krachten, fluisteren of schreeuwen en maakt allemaal geen drol uit. Succes valt of staat met HOE je de training uitvoert, HOE je het paard iets leert. Welk naamplaatje eraan wordt gehangen is volledig ondergeschikt. Op iedere actie volgt een reactie. Met niets doen los je ook niets op. Met wel iets doen lok je bij het paard iets uit. Krijg je de gewenste reactie dan beloon je hem, krijg je een verkeerde reactie dan negeer je die of je corrigeert het paard. Afhankelijk in wat voor mate hij fout reageert.

Ik krijg het gevoel dat door sommige het corrigeren van een paard gelijk staat met hem in elkaar te meppen. Het spijt me maar dat komt in mijn hoofd niet op. Misschien dat degene die dat steeds maar weer aanhalen zelf niet goed begrijpen wat corrigeren nu eigenlijk is.

Het probleem van de TS is een simpele. IEDERE paardeneigenaar behoort dit te kunnen oplossen.
Het is geen karakter probleem, geen angst en zeker geen drama. Het is gewoon een paardje dat gebruik maakt van de situatie die door de eigenaren worden gecreerd. Het is in een vloek en een zucht op te lossen. Tenminste voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn en allelei onzinnige adviezen gewoon in de prullebak gooien......

Het probleem van de TS is een beginners probleem. Maak er toch niet zo'n drama van!

AMEN!!! peerd hoeft niks te leren, die weet het allemaal wel.............

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:00

Wie maakt er nu een drama van??? Ik vermaak me kostelijk eerlijk gezegd! Er zijn al div goede oplossingen gepasseerd.
TS moet sterker in haar schoenen staan of hulp gaan vragen van andere paarden mensen. En dan bedoel ik niet hier op bokt, maar mensen uit haar omgeving die mee willen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:00

Het is hier meer het peerd dat de baas onderwijst hoe je je niet moet laten pakken lijkt me!!!!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:01

jemig nog steeds geen filmpje, heb inmiddels mijn chips al op Vingers aflikken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:02

en ik mijn biertje Haha! Ik ga naar bed............. morgen weer een dag Lachen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:03

okay, ik vertrek nu... Ga nu beginnen met binnehalen. Inclusief veulens, met mijn manke poot, dus ik loop langzaam. Haha!
Gaan jullie klokken? Ja Ja

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:04

potverdikkie schreef:
okay, ik vertrek nu... Ga nu beginnen met binnehalen. Inclusief veulens, met mijn manke poot, dus ik loop langzaam. Haha!
Gaan jullie klokken? Ja Ja

123, af!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:05

heb al een pak tuc op Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:05

Bedenk me net dat ik een fjordje heb die dit soort dingen deed, maar dan aan de longe.
In een keer zijn kop de andere kant op en weg was hij, geen houden aan.Heb er zelf een keer de halve bak op mijn buik ( LACH NIET!!) door gezien. Geprobeert met geduld enz. enz. tot ik het zo zat was dat ik op een zondag 7 mensen naast me heb gevraagd en die moesten op mijn comando, als hij ging, zich schrap zetten en een ruk geven aan de longeerlijn. ( voor ik DAAR weer iedereen over me heen krijg...het was met halster!)Meneer ging toen wel bijna om maar ik heb dat 2 keer hoeven doen en klaar was het verhaal. Ze zijn zo slim die paarden Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:07

*gaat lekkers pakken, drinken maken en wacht op filmpje*

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:08

ik heb idd ook een manegepaard wat zich losrukte en dan ook nog een goede trap na gaf om maar van de vasthouder af te komen maar die doet het nooit meer na een lesje met bit en goed stuk touw... paard vind mij inmiddels ook niet zo leuk meer maar heeft wel respect voor me Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:09

Mensen die denken dat het paard bang is: dan zou ie zich ook wel niet laten aaien. Dit is gewoon misbruik maken van de situatie.

Mijn bijrijdpaard heeft er ook een handje van om haar los te rukken. Met name als ze de wei uit moet of als ik van het erf af wil om een stukje te gaan grazen. Daarnaast is het ook nog eens een gevoelig paard wat erg snel bang is en vol stress zit. (een 100% volbloedje)

Het wegspringen heeft me al twee keer bijna een vinger gekost (uit de kom) omdat ik er niet op voorbereid was dat ze een halve steiger maakte en wegstoof. Maar dat is beide keren geen twee keer gebeurd. Longeerlijn er aan en heel stevig vasthouden (laat het anders iemand anders doen), en het lieve paard even zeer stevig toespreken dat ie hartstikke besodemieterd is als ie niet heel rap doorloopt. En daar gaat het stresskipje, netjes braaf en vooral ZONDER stress loopt ze naast me het erf af. En weer terug. En weer er af.

Het paard is slim. Heel slim! Het heeft geleerd van haar eigenaresse dat wegspringen betekend niet meer hoeven. Gevolg: paard springt overal voor weg. Jij moet laten zien dat er met jou niet te sollen valt. Dat is het enige wat helpt.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:14

Het probleem van de TS is een beginnersprobleem???
Ik ben al vanaf mijn achtste met paarden bezig, Boaz heb ik sinds hij 6 maanden oud is en die is nu net over de 3, heb ik nooit een probleem mee gehad. Misschien oordeel je wel iets te snel!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:20

En hoe oud ben je nu dan? Heeft trouwens niets met leeftijd te maken, maar met overwicht! Dit paard neemt een loopje met je omdat hij inmiddels dondersgoed weet dat hij sterker is. En inderdaad alleen red je het dus nooit, want hij is vele malen sterker. Meer mensen mee het land in en het touw, longeerlijn met meerdere vasthouden en niet loslaten. Kan je hem eigenlijk wel in het land een touw aanklikken?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:24

ik ben 22, hiervoor heb ik ook paarden gehad enaar heb ik nooit een dergelijk probleem mee gehad, hopelijk hebben jullie wel gelezen dat dit NIET mijn paard is maar die van mij zusje, en ik puur probeer te helpen.
als hij een halster omheeft zou ik er wel met gemak een touw aan kunnen klikken.
de filmpjes ben ik nu aan het uploaden, het geeft niet bepaald een goed totaal beeld, morgen gaat mijn moeder ook mee en dan doe ik nog een poging, ik heb het eerst alleen geprobeerd te filmen maar dat lukte niet bepaald, een minuut of 15 later is Vasthi hier op bokt meegelopen om nog een keer te filmen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:29

ja ben ik weer
En wat is de tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:29

Ehgh..... toen ik 22 was dacht ik ook dat ik alles al wist. Niets was minder waar, ik ben nu de 40 voorbij en wordt nu pas iets wijzer.