Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:08

ok hoef mijn paarden nooit te slaan, simpelweg omdat ze daar geen aanleiding toe geven. het verbaast mij enigzins hoeveel mensen hier hun dier weleens (stevig) moeten corrigeren, enkele uitzonderingen daargelaten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:50

Het verschilt heel erg per paard. Bij mijn vorige bijrijdpaard moest ik af en toe wel eens heel hard optreden. Die heb ik wel eens een trap tussen zijn ribben verkocht op het moment dat meneer had besloten dat het een leuk spelletje was om zijn tanden vol in mij te zetten. Dat was een dermate dominant paard, die moest even op iets minder zachtzinnige wijze op zijn plek gezet worden. Bij waarschuwend roepen kon je er op wachten tot meneer het nog een keer ging proberen.

Bij mijn eigen paard nu, hoef ik dat echt niet te proberen. Als ik daar even te hard tegen roep staat hij al aan de andere kant van de stal. Die wil heel graag alles goed doen voor je. Ik rijd hem met zweep, maar dan ook alleen voor de kleine aanwijzingen. Daar krijg ik al zo'n enorme reactie op dat ik bang ben dat als ik hem ooit een flinke lel zou verkopen ik met dit paard nooit en te nimmer meer iets ga bereiken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 12:23

merrieveulen schreef:
ok hoef mijn paarden nooit te slaan, simpelweg omdat ze daar geen aanleiding toe geven. het verbaast mij enigzins hoeveel mensen hier hun dier weleens (stevig) moeten corrigeren, enkele uitzonderingen daargelaten.

ben ik met je eens,ik hoef mijn paarden nooit te slaan,weleens een vloek als ik achter mijn fries drollen opruim en hij doet een stap achteruit,ik om emmer poep om,en dan kijkt hij heel verbaasd om,zo van ..ach,zit je daaaaar....
en een keer rekte hij zich uit,een achterbeen helemaal in balletstand,nou,het scheelde weinig,die hoef rakelings langs mijn hoofd!
maar verder dan heee!!!kom ik dan niet...weet hij veel...

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:15

Ik heb Hera ook wel eens een tik (niet heel hard hoor) tegen haar oren gegeven omdat ik vaak niet normaal kan opstappen omdat ze dan al gaat lopen. Het helpt wel. Ze staat meteen stil en blijft ook stil staan.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:40

Bij zvpaard 1 never nooit niet. Die is al kopschuw, wel tik tegen de borst. Andere vzpaard krijgt wel eens een tik van mn vinger tegen 'er neus. Ze hapt soms in mn richting en dat wil ik niet hebben! Verder hoeven ze nooit een tik te krijgen, mn stem verheffen werkt genoeg.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:40

ik vind het niet normaal als je een paard op zijn hoofd slaat! dat vinden mensen toch ook niet leuk ?

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:20

Ik vind het ook niet leuk als mijn paard mij een kopstoot geeft of bijt.

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:28

Bij me shetlander heb ik wel eens een klap tussen der oren gegeven, of op der hoofd. Die maakte van steigeren een spelletje, die steigerde overal en altijd als het haar uitkwam, en het liefst tegen me aan.
Maar als een paard op hol slaat uit angst wordt ik niet boos, maar wanneer ze onder het werk zogenaamd ineens een bakkabouter ziet oid. word ik wel boos. Maar ik rijd niet met zweep en sporen, dus dat scheelt...

LayLaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:36

Een paard slaan vind ik zowiezo niks, een paard verdient respect. Ik geef wel een klein tikkie(Niet op zijn hoofd) als het echt tever gaat. Meestal doe ik mijn hand omhoog, dan schrikt ie vanzelf wel, zonder hem aan te raken, en daarbij me stem gebruiken om te laten merken dat het ook echt niet leuk is. Mochten de mensen toch de dieren pijn doen, dan hebben ze zelf een grote les nodig.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:55

Respect moet iedereen verdienen, dus ook een paard. Ik behandel al mijn paarden met respect en ik verwacht dat ik dat respect dan ook terug krijg.

Wanneer mijn lompe haflinger op mijn tenen staat te dansen duw ik hem aan de kant. Meneer vindt dat grappig. Tsja dan kan hij een trap verwachten.

Mijn 4 jarige is een gevoelig ding. Een keer kwaken is meestal genoeg, maar ook hij kan te ver gaan en dan krijgt mijn overdreven gevoelige 4 jarige een knal. Zijn ze bang: Nee, zijn ze kop schuw: nee. Hebben ze respect voor mij: Ja. En ik heb respect voor mijn paarden.
Niets mis met een knal, als deze maar rechtvaardig is en congruent staat aan dat geen wat het paard heeft uitgespookt.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:09

ik zie het ook heel vaak niet met een zweep maar wel met een hand.. ik sla mijn verzorgpony's alleen als ze bijten of trappen dat doe ik dan ook op de kont en borst niet hard maar gewoon een klein tikje en ik zeg heee!!
ik heb het weleens gehad dat ze me wijsmaakte dat je ze juist op het hoofd moet slaan en ik dacht toen nooit na en dacht altijd als hun het zeggen klopt het wel.. nou niet dus!! nu denk ik bij zulke dingen na.. ik wil het niet nog een keer hebben!
ik had ook gehad toen ik werd gebeten dat mijn reactie gelijk was naar achter slaan.. en toen gelijk z'n hoofd..
ik voelde me echt schuldig.. maar gelukkig heeft hij het me vergeven!!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:13

Als het niet regelmatig gebeurd, dan is er ook niets te vergeven, want een paard vergeet dat heel snel weer.
Ik blijf er toch bij; Stond vandaag naar mijn paard te kijken. Hij was aan het SPELEN met een ander paard. Geloof me, dat ging er hard tegen aan. Er werd gebeten, getrokken en nog eens gebeten. Resultaat, paar flinke bijtwonden in zijn hals. En het was spelen. Denk je nu werkelijk dat een paard onder de indruk is van een tik op zijn neus, als deze ons bijt?
Het is het schrikmoment waar ze van leren, pijn doet het echt niet hoor. Ja oke, als ik met een vuist op zijn neus in sla, dan doet het pijn. Maar gewoon een tik, nee hoor.. Daar geloof ik nu NIETS van.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:15

Ik heb mijn paard 1maal een mep voor haar kaak gegeven.
Dit omdat ze mij vol in de wang beet...

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:25

tegen het hoofd slaan gaat te ver!

maar als je paard gaat stijgeren!
om jou eraf te krijgen dan vind ik wel dat je ze op hun hoofd mag slaan.
maar dat is heel zelden

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:00

Vincent_ schreef:

maar dat is heel zelden

Maar als jouw paard je in je wang zou bijten, hoe zou je dan straffen, Vincent?..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:07

Vincent_ schreef:

maar dat is heel zelden

en het zou niet kunnen dat een paard weleens een érg goede reden kan hebben om de ruiter te willen lozen? voor mijn zusje haar haf kocht stond dat dier als levensgevaarlijk bekend, omdat ze steigerde, en dan écht puur om de ruiter te lozen, wat ook al meerdere keren bij voorgangers van mijn zusje gelukt was. mijn zusje merkte vrijwel onmiddelijk op dat het zadel absoluut niet paste en dat het dier dus een erg goede reden had om in verzet te komen... tijdje zonder zadel gereden, toen een ander zadel gekocht, en voilá... nooit geen tik om uitgedeeld.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:15

Ik kan wel snappen dat je paard af en toe een tik verdiend, soms moeten ze gewoon op hun plaats gezet worden. Maar ik kan geen reden bedenken dat je een paard tegen zijn hoofd moet gaan slaan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:54

Een slag tegen de mond, meteen nadat het jou beet, gaat dat dan ook te ver, Marijkjuh? Soms vraqag ik me nl af waar dan jullie grenzen liggen; wat mag wel wat mag niet; wanener een tik tegen de schouder etc..

Door jongen paarden te hebben gehad op stal ben ik wel veranderd; bijten, meppen, uitproberen, grenzen zoeken; het hoort toch bij het groter worden. Dit waren trouwens hengstjes.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:23

merrieveulen schreef:
en het zou niet kunnen dat een paard weleens een érg goede reden kan hebben om de ruiter te willen lozen?

en ik heb er een onder het zadel gekregen waar de ruiter afstapte zodra het paard omhoog ging. Dus het paard had een goede reden: die wist dat hij naar stal mocht zodra hij omhoog kwam. Dus ging gelijk na het opstijgen omhoog. En had het toenmalige ruitertje een flinke dag? Ach, dan kom je nog wat hoger en dan is het toch zo opgelost? Paard had dus heel goed aangeleerd: hoe hoger ik stijger, hoe eerder op stal.

Toen ik erop. We konden nog wegstappen maar zodra ik vroeg linksaf te gaan was het omhoog. Tik met de zweep gegeven. Paard stond kaarsrecht. In de beugels gaan staan (moest ook wel om er niet af te gaan Clown ), klap tegen de kaak gegeven en paardje liet zich zakken en ging braaf doen wat ik vroeg. Hartstikke fijn en braaf dier verder.

Het paard is overigens alsnog verkocht, ruiter was gewoon echt niet flink genoeg en het paard wist dat.

Cynthia_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:01

IK vind een paard met een zweep op zijn hoofd slaan niet normaal. Een tik met 2 vingers op zijn neus vind ik al heel anders, doe dit zelf ook wel eens als hij bijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:05

Ligt er heel erg aan.. Aan het paard, aan het moment..
Ik heb ooit een paard verzorgd wat onwijs dominant was. Met longeren kwam ie op je af en begon hij te steigeren. Op zo'n moment word ik boos. Ik heb toen met de longeerzweep uitgehaald naar hem en hem geraakt op de hals. Iedere keer dat hij zo gevaarlijk deed liet ik dmv mezelf te beschermen met de zweep merken dat ik dat niet pikte. Op een gegeven moment gaf hij zich over, hield op met het steigeren. Het is toen 2 maanden weg geweest, daarna ben ik daar weggegaan. Weet dus niet wat hij nu doet.

Verder geef ik mijn pony een corrigerende tik op zn neus als ie hapt. Als ie raak bijt bijt ik terug (hij hapt bij het openmaken van zijn deken en soms bij het aansingelen).

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:55

Echt ik zou het nooit doen. Een tikje als hij niet na 2 keer reageert om hem wat alerter te maken oke, maar op z'n hoofd slaan??? Als jij (vroeger) bijvoorbeeld met je broertje/zusje aan het stoeien was kreeg je toch ook niet een zweep tegen je hoofd van je vader/moeder? (of wel soms?) Paarden hebben ook wel eens een off-day of ze hebben ook wel eens ergens anders zin in, maar je gaat een paard echt niet op z'n hoofd slaan...!

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:15

Als ik als kind iets wat veel kleiner en teerder was dan mij met opzet pijn zou doen en niet zou luisteren naar mijn moeders 'hou op' weet ik zeker dat ze wel ingegrepen had, desnoods fysiek ja.
Zou nog mooier moeten worden als ik op een offday een baby of een konijn oid in elkaar zou mogen slaan omdat ik een offday heb Nagelbijten / Gniffelen 'Ach ze luistert niet naar hou op, tja, dat heb je met een offday, morgen beter...' Clown

Brengt me op iets anders: Weet je WAT ik gemeen vind? De ene dag je paard bestraffen voor iets en de andere dag toelaten omdat hij een offday heeft...

Ansiej004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:19

Nee op het hoofd slaan lijkt mij ook niet nodig, als het paard lastig is mag hij best aangepakt worden en hard als dat nodig is, maar sla hem dan op zn kont..

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 22:21

Je paard op zijn hoofd slaan is inderdaad gewoon belachelijk, je paard om het even waar slaan is belachelijk.
Lees 'paard natuurlijk' eens, daar (en op meerdere sites en boeken,..) staat ook dat een paard straffen niet werkt. Belonen daarentegen werkt goed!

Wat Urielle zegt vind ik ook waar, je moet consequent zijn tegenover je paard. Als iets mag, mag het altijd en als iets niet mag, mag het nooit. Om het even of je paard een goede of een slechte dag heeft, en ook om het even jij een goede of een slechte dag hebt.