Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reinandje

Re: Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:29

haha ja precies!!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:50

Maar het lijkt mij voor een paar dook niet leuk om een paar uur aan een stuk op een voerbak te zuigen. Met band doen ze dit gewoon niet en vertonen ze 'normaal' gedrag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:54

Nee, het gedrag wat ze doen om een reden wordt onderdrukt met een band die pijn doet, belemmert met eten, e.d. Terwijl je de oorzaak niet aanpakt.

Beetje alsof jij zegt: ik heb buikpijn. En dan zeg ik; daar heb ik wel wat voor. Kom maar. En dan doe ik je lekker strak een band om zodat je niet meer kunt zeggen dat je buikpijn hebt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:57

Ik heb niet het hele topic gelezen Bloos Dus misschien zeg ik niets nieuws. Maar volgens mijn veeartsen is het achterhaalt dat paarden koliek kunnen krijgen van luchtzuigen. De lucht die ze opzuigen gaat namelijk niet de maag in, maar komt er door de mond gewoon weer uit. Mijn vorige paardje liet zelfs soms een soort boeren. Een luchtzuigband hoef je dus niet om te doen vanwege medische redenen (zoek maar eens op internet). En dus had mijn paard de band nooit om en is (uiteraard) ook nooit ziek er van geworden Haha!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:02

Anya schreef:
Nee, het gedrag wat ze doen om een reden wordt onderdrukt met een band die pijn doet, belemmert met eten, e.d. Terwijl je de oorzaak niet aanpakt.

Beetje alsof jij zegt: ik heb buikpijn. En dan zeg ik; daar heb ik wel wat voor. Kom maar. En dan doe ik je lekker strak een band om zodat je niet meer kunt zeggen dat je buikpijn hebt.

ben het er helemaal mee eens!!!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:38

Anya schreef:

In sommige gevallen kan de oorzaak niet aangepakt worden ('s nachts moeten ze gewoon op stal). Een band kan dan uitkomst bieden. Maar ik ben het er absoluut niet mee eens dat zo'n band pijn hoeft te doen en het eten belemmert! In dat geval zit hij gewoon te strak en moet hij was losser gedaan worden. (overigens noem ik een luchthapband wel altijd een wurgbandje Clown )

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 23:54

De luchtpijp wordt gewoon half dichtgedrukt met dat onding. Rolleyes Het lijkt me vreselijk onplezierig voor het paard en als een band met zo'n metalen stuk gaat draaien en aan de zijkant komt te zitten, is al helemaal benauwd.

En als je de band losser doet, zal het helemaal geen nut meer hebben. Het luchtzuigen zal dan nog gewoon mogelijk zijn, maar er zit nog wel een strakke band om zijn hals...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:05

De luchtpijp wordt niet dichtgedrukt. Alleen als het paard zijn luchtpijp uitzet zoals ze dit bij luchtzuigen doen zit die band in de weg.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:20

jij hebt je kennelijk niet echt verdiept in de werking van die band. Anders zou je zulke dingen niet met droge ogen kunnen vertellen.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:32

Ik vind het erg kortzichtig om die opmerking op de man af zo te plaatsen. Verder in pb?!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:33

Wat mij betreft per ommegaande verbieden die luchtzuigbanden.
Wat me in alle jaren is opgevallen is dat het altijd dezelfde stallen cq eigenaren zijn bij wie de paarden gaan luchtzuigen. Ik heb paarden gezond zien binnen komen maar steeds bij dezelfde eigenaar gingen ze binnen 3 tot 6 maanden luchtzuigen. Met deze paarden werd niet bepaald zachtzinnig omgesprongen......

Zelf heb ik veel nerveuze bloedpaarden gehad die als luchtzuiger en maagpatient binnen kwamen maar "schoon" weer weg gingen. We hebben niets geks gedaan, anders dan veel en vaak ruwvoer verstrekt, de paarden een vast dagritme gegeven, ze met respect te behandelen, ze altijd in het gezelschap van andere paarden te brengen en ze niet aan overmatige stress bloot te stellen.
Stuk voor stuk zijn het fijne en werkzame paarden geworden die hun tick gewoon weer zijn "vergeten". Zónder een martelwertuig als een luchtzuig band.

Door het luchtzuigen maken de paarden een biologische drug aan. Hierdoor voelen zij zich prettig en "high". Goed opgebouwde arbeid en inspanning geven het zelfde effect in het paardenlijf. Hierdoor neemt de dwang tot luchtzuigen af. Daarnaast dienen maagproblemen onder controle gehouden te worden.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:36

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik heb een paard op stal wat luchtzuigt.
omdat het steeds erger werd en hij dus wel meerdere keren koliek heeft gehad hebben wij op aanraden van DA een luchtband gekocht.
de eerst paar weken merkten we niks paard deed gewoon normaal, maar na een half jaar vonden we dat hij een opgezet hoofd had.hij zat niet lekker in zijn vel en uiteindelijk kregen we dus andere problemen. hij viel telkens naar links als we ergens naartoe reden met de trailer (2 paar transprtbeschermers en zijn benen kapot gestampt.)en niet aan de band gedacht!

DA was inmiddels al geweest en had hem gecontroleerd en kon niks vinden.
na nog een onderzoek vroegen we hem of het een evenwichts probleem zou kunnen zijn, vervolgens wilde DA bloed afnemen.
maar hij kreeg geen bloed...de band hield bijna alle bloedtoevoer naar en van de hersenen af.waardoor er veel afvalstoffen achter bleven die vervolgens voor een bijna hersenvliesontsteking zorgde.
ook was het zo dat wanneer we hem uit de trailer haalde, de band eraf ging , waardoor de toevoer opeens heel sterk was. paard werd dus "dol" op de trailer.

de band hebben we nu voorgoed in de kast liggen en buiten het luchtzuigen om gaat het nu prima met hem. ook op de trailer!

wij zeggen dus ook nee tegen een luchtband.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:50

Zo dan! Hier schrik ik helemaal van.

Neem je paard zoals hij is, ook al zie je zijn luchtzuigen als een ongemak.
Liever een happy luchtzuiger, dan gefrustreerde luchtzuigbanddrager.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:27

supertammy schreef:
Ik vind het erg kortzichtig om die opmerking op de man af zo te plaatsen. Verder in pb?!

Ik val jouw persoonlijk niet aan.. Ik constateer alleen dat je de werking van die band niet snapt, of niet goed genoeg snapt. En alhoewel je de enige niet bent, schrik ik iedere keer weer van dergelijke opmerkingen. Ze zijn zo onnadenkend (nee geldt niet alleen voor jou). En die banden brengen zoveel leed.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:31

Hierboven staat een voorbeeld van wat zo'n band kan doen het paard van Prints.
Prints Ach gut Poeh jullie zullen geschrokken zijn.

Mijn paard heeft een voorgoed beschadigd strottenhoofd als gevolg van inwendige blauwe plekken die inwendige wonden werden en wat ze pas zagen toen het te laat was.... Gelukkig heeft de kliniek het kunnen redden.

Zo maar twee voorbeelden. Van zomaar twee paarden die een band om moesten omdat ze luchtzogen.

Mijn paard hoeft die band al jaren niet meer om (vanaf het moment dat ik haar gekocht heb).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:59

Val even binnen, heb zelf een luchtzuiger en heb onderzoek gedaan aan luchtzuigers, bergen artikelen bestudeerd en een hoop luchtzuigers gezien. En dus ook wat voor schade de luchtzuigband kan aanrichten:
-Vaak zit de band te strak, dit belemmert idd bloedtoevoer met alle gevolgen van dien. Uitpuilende ogen enzo...
-Verder heb ik hele kale stukken huid gezien, paarden met wonden en dikke eeltbulten op de plek van de band.
-Kapotte strottehoofden en stembanden komen vaak voor, vreselijk! Zeker wanneer een paard toch zuigt mèt band ontstaat deze schade.
-Daarnaast lukt het een x aantal paarden niet languit te gaan liggen met hun luchtzuigband om, daardoor missen ze hun REM slaap en kunnen ze flink depri worden. Dit merkte ik bij mijn eigen merrie. Ik heb dit verder nooit vernomen van mensen, maar bij mijn eigen paard in het begin goed op gelet. Toen ik mijn merrie net had en nog geen onderzoeken etc deed, had ze een band om, die heb ik snel af gedaan en ineens werd ze happier en lag ze vaak languit.

En verder:
ze zuigen niet voor niets, ze hebben het nodig. Voorkomen dat ze kunnen zuigen, zorgt voor ongelukkige paarden en brengt een risico met zich mee dat ze een andere stereotypie gaan ontwikkelen om toch aan hun behoeften te komen...nou echt...als ik de keuze heb tussen een luchtzuiger en een wever/boxloper etc...

Wilde me hier om mijn eigen redenen niet mengen, maar door opmerkingen in het kader van luchtzuigbanden die goed zouden zijn, kan ik niet meer op mijn handen blijven zitten...

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:20

Je kan ook de stal verbouwen met tralies vier kant kleine gaatjes dus hij kan nergens zuigen, hij kan naar buiten kijken en zijn vriendjes maar niet meer zuigen dat is de oplossing geweest voor een paard bij ons op stal en gaat nu goed. Medicijnen hielpen bij hem niet, ze waren bij verschillende DA geweest. Maar de eninge oplossing was de stal te verbouwen. Het gaat nu super! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:28

Kingsley: ook dan belet je een paard te zuigen, weliswaar op een andere wijze, maar hij zuigt niet voor niets!!! Lekker laten zuigen en de plek waar ie zuigt met rubber afzetten om de tanden te beschermen.

Op deze manier loop je heel veel risico dat het paard gaat weven of boxlopen...en dat zou ik toch vele malen minder graag zien dan een luchtzuiger!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:51

Skippy1 Toen hij nog wel zoog had hij elke keer koliek en nu niet meer. En het gaat nu al een paar jaar goed. dus waarom zou je iets veranderen als dit goed werkt! Het paard zit nu goed in zijn vel beter als ooit daar voor hij doet alles weer, daar voor had hij ook weinig energie om te werken. Hij werkt weer braaf zijn vacht glanst. Deze mensen zijn erg blij met dit systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:54

Kingsley: lees maar eens terug hier en in het topic dat Anya noemt: koliek komt eigenlijk niet door luchtzuigen maar door onderliggende verteringsproblemen. Wanneer je een paard langzaam laat wennen zonder luchtzuigband, zal de kans op koliek echt niehiel zijn. Zoek naar de oorzaak ervan en behandel die, laat t paard verder lekker zijn gang gaan. Dit is symptoombestrijding... Maar goed, er valt op bokt al heel erg veel over te lezen, zowel hier als in het stickytopic...

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:56

Oké Anya. Knipoog
Maar zo weet ik dus een paard die luchtzuigt. Verder helemaal gezond, staat elke dag buiten, wordt gewoon goed gereden, krijgt 3x daags flinke portie ruwvoer en veel stro. Nooit ziek, koliekerig oid.
Dit paard heeft in het verleden al geleerd dat als die band om zit hij niet kan luchtzuigen. Die band zit nu wel zo los dat hij het eigenlijk wel zou kunnen. Hij heeft geen schuurplekken in manen en vacht.
Volgens mij kan die band echt absoluut geen kwaad.

@ prints: Wat een scary verhaal zeg! Jullie moeten wel heel erg geschrokken zijn!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:04

Die van mij heeft ook geen band om. Bij de vorige eigenaar wel, hij had altijd een vreselijke hekel aan dat ding (neem het hem niet kwalijk, zou precies hetzelfde doen) Maar moet de randen van de stal wel insmeren met cribox. Is niet omdat ik het erg vindt dat ie het doet, maar anders krijg ik gezeur met de andere mensen daar op stal. Die denken dat hun paard het overneemt (weet zelf ook wel dat dat niet kan ) maar goed. Tis kiezen of delen. Komt er wel vaak genoeg uit. 3 x per dag. Mn paard heeft trouwens zn hele nek kapot gehad van dat ding. En daar is nu voor het leven voor getekend, want je kunt de littekens nog zien zitten. Van mij betreft verbieden ze dat ding!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:26

we zijn idd erg geschrokken maar ja als DA eerst adviseerd om band om te doen en na een half jaar zegt die band moet eraf.
ik neem normaal gesproken het advies op wat DA me geeft ook om de andere problemen te voorkomen . maarja als je door die band alleen maar meer problemen krijgt ....laat ze maar lekker zuigen!

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:16

zijn hier mensen die een paard hebben die wel de hele dag zuigt.
en staat deze dan met of zonder band en heeft hij/zij wel is koliek gehad zonder band.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:29

Mijn paard zuigt op stal, dus overdag op de wei amper (af en toe op haar zoon door haar kin op zijn rig te zetten). Ze heeft geen band en heeft nooit koliek gehad door het luchtzuigen!

Precies zoals de onderzoeksbevindingen tot nu toe staven.