andermans paard slaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: andermans paard slaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:43

LinseyDonja schreef:
Maar als een paard mij bijt of schopt dan geef ik een "tikje" met misschien 3 vingers het is niet slaan maar het gaat om het idee dat ze weten dat het egt niet mag.

Dat is mooi in theorie, maar van een tikje met drie vingers is mijn driejarige met losse acherbenen helaas niet onder de indruk. Ik mag toch hopen dat als hij een ander schopt, hij flink op zijn plaats gezet wordt ( dit is overigens een reden dat ik maar zeer weinig mensen met dit paard durf op te zadelen als ik een keer ziek ben Bloos ).

TBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:57

Wat versta je onder 'slaan'?
Als ze bijten of naar mij een schop proberen te geven, krijgen ze een tikje op hun snuit van me.
Mijn mede verzorgster willen ze nog wel eens een flinke stomp of trap geven... tja ik vraag me dan echt af? Waarom wil je paarden verzorgen? Misschien ben ik daarom ook wel zo gefacineerd door Natural Horsemanship...Knipoog

Liefs,

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:03

Hai,

als het paard idd trapt bijt of wat dan ook mogen ze van mij een mep geven en ook als ik erbij sta,
moet wel een verandwoordelijke tik zijn dus niet met weet ik veel wat je in je handen hebt.

ik heb pas ook een paard van een ander een mep gegeven ze was er niet bij.
het paard beet me dus hup een tik.

gr

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:04

TBM schreef:
Als ze bijten of naar mij een schop proberen te geven, krijgen ze een tikje op hun snuit van me.
Mijn mede verzorgster willen ze nog wel eens een flinke stomp of trap geven... tja ik vraag me dan echt af? Waarom wil je paarden verzorgen? Misschien ben ik daarom ook wel zo gefacineerd door Natural Horsemanship...Knipoog

Liefs,

tik op de neus kan ik ten zeerste afraden(denk aan paarden die hoofdschuw worden)
en de zwaarte van de straf lijkt me afhankelijk van waarvoor de straf is en wat voor een paard je mee omga en wat de bedoeling is van het paard?? (slaat ie bewust na jou of eigenlijk naar een vlieg en was ie vergeten dat jij naast hem sta???)
dus ja denk dat het erg situatie afhankelijk is...

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:07

erleyne schreef:
LinseyDonja schreef:
Maar als een paard mij bijt of schopt dan geef ik een "tikje" met misschien 3 vingers het is niet slaan maar het gaat om het idee dat ze weten dat het egt niet mag.

Dat is mooi in theorie, maar van een tikje met drie vingers is mijn driejarige met losse acherbenen helaas niet onder de indruk. Ik mag toch hopen dat als hij een ander schopt, hij flink op zijn plaats gezet wordt ( dit is overigens een reden dat ik maar zeer weinig mensen met dit paard durf op te zadelen als ik een keer ziek ben Bloos ).

idd dat heb ik dus ook gehad.
de mijne kan er nog wel eens wat van gericht trappen naar je nou je moet me dan eens zien ze krijgt me daar dan een trap van me.
nu was ik het maar stel dat er een kind of wie dan ook in de buurt staat wil het niet op mijn geweten hebben dus hup gelijk afstraffen die handel.
en een beetje tutten helpt dan echt niet ik zie ze wel eens staan van oooooo nee dat mag niet hoor pff , en met 3 vingers nou nee een knal kunnen ze krijgen ze doen mij ook zeer.

gr

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:32

missjustices schreef:
Ik ben er voor om consequint met het paard om te gaan..
dat betekent straffen als het nodig is en belonen (natuurlijk niet te vergeten)
wanneer het paard iets goed doet..
Andere leer ik ook zo met paarden omgaan als ze daar klaar voor zijn..
(je moet natuurlijk ook met ervaring rekening houden van de persoon in kwestie en de aanleg (bang of heethoofd enz.)
maar in principe als je een paard op tijd beloont en straf heb je er het meest aan want dan creer je duidelijkheid tussen jou en je paard.. en dat moet dan ook zo zijn tussen verzorger en paard..

hou het maar bij op tijd belonen (die timing is écht alles!) en negeren. als je een paard zo opvoedt is straffen helemaal niet aan de orde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 05:49

een paard dat gericht naar mij slaat, wordt echt niet genegeerd; die krijgt een trap zo hard als ik kan. Ik ben het in principe helemaal met je eens, maar je krijgt niet altijd een paard dat al helemaal keurig is opgevoed en dan zijn duidelijker maatregelen echt wel eens nodig. Onze eigen paarden krijgen nooit een klap, dat is gewoon niet nodig omdat ze weten wat er wel en niet mag, maar ik heb echt wel eens een paard een flinke hijs verkocht omdat hij dacht over me heen te kunnen lopen/los te trekken/noem aar op. Ik vraag het eerst netjes, maar niet luisterne = dan maar voelen. En dat hoeft niet vaak, als je het maar op het juiste moment en in de juiste dosering doet.

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 06:54

Narya schreef:
En wat doe jij dan, als je paard met geen mogelijkheid over een bruggetje wil en alleen maar achteruit loopt? Clown

Ook dit heb ik al vaker aan de hand gehad. Het is heel moeilijk, dat is echt gewoon zo. Maar er toch op blijven zitten en rijden. Wat je het beste kan doen heb ik dan ook al omschreven. Geduld hebben. De uitdrukking is dan ook "geduld is een schone zaak". En dat is ook 9 van de 10 keer bij paardrijden.

Heb jij vertrouwen in je paard, krijgt deze dat uiteindelijk ook in jou! En dan gaat hij wel over het bruggetje, want zijn leider laat hem echt niets doen wat niet goed voor hem is.

Wat bij sommige paarden ook wel eens werkt, is om achterwaarts langs iets engs gaan. Of over een bruggetje... Of hem gewoon laten kijken hoe bijvoorbeeld fietsers over het bruggetje gaan.

SUCCES!! Gewoon proberen, en geduld hebben!

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:01

Rosanne_ schreef:
Ik wou net zeggen!
@19suus25 Ik heb ook genoeg ervaring om te weten of het paard bang is of niet. En het paard kan niet angstig worden van mij omdat ik bang ben, want dat ben ik niet.
Zowiezo liep ze wel, alleen bepaalde plekken deed ze het niet en ook als er een paard achter d'r liep, vandaag ook loopt er een paard achter d'r en loopt ze meteen langzamer.
Nog al appart dat er andere mensen ervoor op reden die d'r vooruitsloegen dat het als maar erger werd Clown

KIJK daar gaat men dus de fout in. Je zegt " Nog al appart dat er andere mensen ervoor op reden die d'r vooruitsloegen dat het als maar erger werd "

Je moet een paard daarvoor NIET straffen. Het dier is bang en dan ga je hem daarvoor NIET straffen!!!! Dat is echt uit ten boze. Maar uitzitten die hap. GEDULD!!!

Loopt een paard achter haar en gaat ze langzamer lopen, dan is ze nieuwsgierig. Dan wil ze weten wie dat andere paard is, of misschien kent ze hem/haar wel. Dan wilt ze hem begroeten en snuffelen.

Dan kan je twee dingen doen. OF je spoort haar aan en ze moet weer in haar normale tempo gaan lopen. OF je laat haar even kennismaken (iom de andere ruiter natuurlijk..).
Maar het belangrijkste is hier, dat JIJ die keuze maakt!! En niet afwacht wat zij wil. Knipoog

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:07

merrieveulen schreef:
19suus25 schreef:
Als ik haar verhaal zo lees (zie brandende vraag) dan was het dier helemaal niet bang voor iets. Dit is een fout die veel ruiters maken. Het is begrijpelijk, maar meestal is een paard helemaal niet zo snel bang, maar test gewoon de ruiter...

lieverd, ik heb dat dier als vijf maand jong veulen gekocht, zelf opgevoed en opgeleerd, hij is 9 jaar oud nu. ik weet hoe hij in elkaar zit, en ik weet ook dat aan het begin van het 'lange ritten seizoen' de bruggetjes en dergelijken even doorgenomen moeten worden. zo zit hij in elkaar, en is het één keer gedaan, dan is het ook weer goed. mijn paard kent mij door en door, en ik geef hem geen reden om te twijfelen, en mij te testen. daarom hoef ik ook nooit één van mijn paarden te slaan. ze weten wat ze aan me hebben, en ik weet dat van mijn kant ook van hen. zo krijg je een prettige relatie tov je paard, en is geweld in de zin van slaan, schoppen en schreeuwen ook niet nodig.

WIE HEEFT HET HIER OVER SCHOPPEN EN SLAAN?????????????????????????????????????? IK NIET!!

Ongelooflijk, dat zeg is dus de hele tijd. NOOIT SCHOPPEN OF SLAAN in zo'n kwestie. Als je reageer, moet je wel even de hele geschiedenis daarvoor lezen!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:08

schreeuwen hoeft niet hoor, we kunnen het in gewone letters echt wel lezen.

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:26

Lielle schreef:
schreeuwen hoeft niet hoor, we kunnen het in gewone letters echt wel lezen.

aha!

Hoe kom jij er dan bij dat ik scheeuw, als je het leest? Heb je me dan gehoord? Haha!
KNAP!

Ik schrijf het met grote letters, omdat dat kleine kennelijk niet goed te lezen was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 07:27

Hoofdletters is schreeuwen op internet, netiquette heet dat Haha! Niet netjes dus.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:27

19suus25 schreef:
Narya schreef:
En wat doe jij dan, als je paard met geen mogelijkheid over een bruggetje wil en alleen maar achteruit loopt? Clown

Wat bij sommige paarden ook wel eens werkt, is om achterwaarts langs iets engs gaan. Of over een bruggetje... Of hem gewoon laten kijken hoe bijvoorbeeld fietsers over het bruggetje gaan.

Zo breed zijn de bruggetjes nou ook weer niet. Straks lig ik met paard en al in het water Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:28

Daarom geen verzorgsters meer voor mij en als ik het zie en het is onterecht dan sla ik ook Haha!

19suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:30

Narya schreef:
Zo breed zijn de bruggetjes nou ook weer niet. Straks lig ik met paard en al in het water Haha!

Nou dan zou ik dat ook maar niet doen!! Haha! Kijk afstappen als het dier heeeel erg bang is, en je weet dit zeker, dan zal het waarschijnlijk in het vervolg ook niet zoveel problemen geven.

Maar als je er niet zeker van ben, en je hebt het niet geprobeerd. EN het lig in het karakter van het paard, dan kan je voor een hele vervelende situatie's komen te staan. ZELFS hele gevaarlijke. Daarom wil ik echt benadrukken en adviseren om zomaar niet van je paard af te gaan...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:34

Ik heb een onwijs gave tattoo-bloeduitstorting op mijn bovenarm omdat een pony dacht mij wel even tussen de deur en mijn paard klem te kunnen zetten om zo snel naar binnen te rennen.....Die heb ik dus echt gegrepen! Dat zijn geen streken en in dit geval is het nog een jonge pony ook, die toch al soms denkt gewoon zijn gang te kunnen gaan aan de hand, dus die heb ik én op de rem getrokken én een opzaaier verkocht.

De dag erna heb ik hem nog een aantal keren op de plaats gezet door hem halt te laten houden en m geen centimeter voor me uit te laten lopen en ach tot nu toe gaat het goed.

Ben echt geen voorstander van slaan maar op het moment dat er iets voorvalt maakt het me niets uit of het mijn eigen paard is of die van een ander!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:40

19suus25 schreef:
WIE HEEFT HET HIER OVER SCHOPPEN EN SLAAN?????????????????????????????????????? IK NIET!!

Ongelooflijk, dat zeg is dus de hele tijd. NOOIT SCHOPPEN OF SLAAN in zo'n kwestie. Als je reageer, moet je wel even de hele geschiedenis daarvoor lezen!!!

rustig maar, ik krijg het idee dat je je geduld verliest, nergens voor nodig. ik gaf niet uit over schoppen en slaan tegen jou, maar tegen diegenen in het topic die wel menen dat een klap of schop de oplossing is voor bepaalde problemen met paarden. het zou schelen als je wat genuanceerder leert lezen en antwoorden, want deze aanval was allesbehalve nodig. gelukkig ben ik niet zo'n defensief type.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 00:32

Als een paard echt bijt of trapt, zal ik wel een zelfverdedigings tik geven, maar als het echt gevaarlijk is zal ik een zelfverdedigings mep verkopen. (heb ik jammer genoeg al een moeten doen. Geen kritiek, zonder had ik niet meer geleefd)
Verder geef ik wel een tik als de eigenaar heeft gezegd dat ik in die bepaalde situatie een tik mag verkopen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 09:20

merrieveulen schreef:
rustig maar, ik krijg het idee dat je je geduld verliest, nergens voor nodig. ik gaf niet uit over schoppen en slaan tegen jou, maar tegen diegenen in het topic die wel menen dat een klap of schop de oplossing is voor bepaalde problemen met paarden. het zou schelen als je wat genuanceerder leert lezen en antwoorden, want deze aanval was allesbehalve nodig. gelukkig ben ik niet zo'n defensief type.

Hoe lossen paarden onderling problemen op?
Als een ondergeschikt paard zijn leider bijt of schopt, wat denk je dan dat de leider zal doen?

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:27

Ik heb liever niet dat hun mijn paard slaan natuulrijk, maar als het terecht is. Dan zou ik het ook bij andere doen. En dan heb je natuurlijk slaan en slaan. Gewoon een tikje bedoel ik dan, als ze echt slaan dan zal ik hun is laten voelen hoe dat voelt. Duivel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:36

Marliesje schreef:
merrieveulen schreef:

Hoe lossen paarden onderling problemen op?
Als een ondergeschikt paard zijn leider bijt of schopt, wat denk je dan dat de leider zal doen?

Paarden geven voordat ze slaan of bijten naar andere paarden altijd heel veel signalen van te voren. Paarden weten dat, maar mensen missen die signalen vaak. Daarbij is een mens geen paard en vind ik als ik naar dagelijkse situaties kijk, het slaan door mensen niet bepaald een gelijkwaardige benadering. Dat wil niet zeggen dat ik nooit een paard sla, ik kijk wel naar de situatie natuurlijk en ik wil geen gevaar lopen. Maar mijn eigen paard heb ik nog nooit hoeven slaan en het is er echt wel eentje met een karakter (jonkie), maar ik heb het altijd prima op andere manieren kunnen oplossen. Daarbij bijt en trapt hij ook niet naar mensen. En een ander heeft niets met mijn paard te maken, dus ik hoef gelukkig niet bang te zijn dat iemand anders hem alsnog slaat.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:01

Maar als een ondergeschikt paard het niet eens is met de plaats die hij heeft en het probeert om te nemen tegen de leider, dan zet die leider hem als het nodig is echt wel ff op zijn plaats met een hap of een trap.
:

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:44

19suus25 schreef:
Rosanne_ schreef:
Ik wou net zeggen!
@19suus25 Ik heb ook genoeg ervaring om te weten of het paard bang is of niet. En het paard kan niet angstig worden van mij omdat ik bang ben, want dat ben ik niet.
Zowiezo liep ze wel, alleen bepaalde plekken deed ze het niet en ook als er een paard achter d'r liep, vandaag ook loopt er een paard achter d'r en loopt ze meteen langzamer.
Nog al appart dat er andere mensen ervoor op reden die d'r vooruitsloegen dat het als maar erger werd :+

KIJK daar gaat men dus de fout in. Je zegt " Nog al appart dat er andere mensen ervoor op reden die d'r vooruitsloegen dat het als maar erger werd "

Je moet een paard daarvoor NIET straffen. Het dier is bang en dan ga je hem daarvoor NIET straffen!!!! Dat is echt uit ten boze. Maar uitzitten die hap. GEDULD!!!

Loopt een paard achter haar en gaat ze langzamer lopen, dan is ze nieuwsgierig. Dan wil ze weten wie dat andere paard is, of misschien kent ze hem/haar wel. Dan wilt ze hem begroeten en snuffelen.

Dan kan je twee dingen doen. OF je spoort haar aan en ze moet weer in haar normale tempo gaan lopen. OF je laat haar even kennismaken (iom de andere ruiter natuurlijk..).
Maar het belangrijkste is hier, dat JIJ die keuze maakt!! En niet afwacht wat zij wil. ;)

Ze kende het paard dusja dat zal het niet zijn.

TBM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:52

missjustices schreef:
TBM schreef:

Liefs,

tik op de neus kan ik ten zeerste afraden(denk aan paarden die hoofdschuw worden)
en de zwaarte van de straf lijkt me afhankelijk van waarvoor de straf is en wat voor een paard je mee omga en wat de bedoeling is van het paard?? (slaat ie bewust na jou of eigenlijk naar een vlieg en was ie vergeten dat jij naast hem sta???)
dus ja denk dat het erg situatie afhankelijk is...

Ik vind het nogal moeilijk uitleggen met tikjes en mepjes en meppen en opzaaiers en uithalen en verdediging...
Een tikje op de snuit wil bij mij zeggen een harde aai. Ik ben namelijk echt TEGEN slaan of meppen. Ik vind het respectloos en absoluut niet nodig.
Een van de pony's waar ik verzorg heeft voernijd. Ik wist dat nog niet toen ik er kwam en mijn collega verzorgster vertelde me dat ik hem best in de box kon poetsen en hem maar een pluk hooi moest geven.
Dus ik pluk hooi gegeven en gaan poetsen, totdat hij mij bijna een trap verkocht, was net op tijd naar achteren gesprongen.
Heb uiteraard mijn collega bedankt die me daarna vertelde dat hij voernijd heeft! Maar dat is de enige keer dat ik een pony een echte TIK heb gegeven, geen MEP.
Hij staat niet als laagste in rang, als een na laatste, maar ik denk dat ik ook wel weet waarom hij voernijd heeft.

Sowieso wordt er niet echt 'normaal' met de pony's om gegaan. Zal wat dat betreft blij zijn als ik m'n eigen paardje zou hebben... Opvoeden zoals ik het wil op mijn manier en NIKS geen verzorg(st)ers! Knipoog Doe het liever zelf, kan ik ook alleen mezelf de schuld geven als het fout gaat.

Als mijn kinderen stout zijn en mij een schop geven geef ik ze ook geen schop terug.

Liefs,