wat doe je als je paard je bijt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

Re: wat doe je als je paard je bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:04

Ik ben 1 keer door een paard gebeten zonder dat ze eerst waarschuwde.
En ze beet nog hard ook,in een keer vol in schouder.
Die heeft ook klap terug gehad.
Ik vind bijten zonder eerst waarschuwen wel zo gemeen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:06

een paard, tenzij gestoord, geeft altijd signalen af die een waarschuwing vormen. het is dan aan de begeleider/ ruiter om deze op te pikken. en helaas zijn veel mensen niet in staat om bijv. het minimale optrekken van een neusgat op te pikken als een waarschuwing.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:08

Als paarden bijten of schoppen geef ik ze een lel.
Dat moeten ze gewoon niet doen, of ze nu waarschuwen of niet.
Wij hebben ook veel jonge hengsten die nog wel eens een hapje mens willen nemen, die krijg ook echt een lel.
Leren ze het vanzelf af Lachen

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:09

Meetsal gaat het bijten perongeluk. Als hij bevoorbeeld op zn bit zit te kauwen en ik doe zn neusriem goed, gebeurd het wel eens dat hij perongeluk in men vinger bijt. Dan schrikt hij al van zichzelf. Hij weet dat dat absoluut niet mag. Als het expres is, krijgt ie van mij een behoorlijke klap.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:09

merrieveulen schreef:
saskiakefie schreef:
Als een paard expres op mijn tenen gaat staan krijgt hij wel een knietje, maar bij bijten ligt het absoluut aan de oorzaak, ik ga hem niet zomaar slaan als ik niet weet wat de reden is, bij schoppen hetzelfde geval.

en waaruit maak jij op, dat een paard wat zijn hoofd zó op zijn lichaam heeft zitten dat hij zijn voeten niet kan zien, met opzet op je tenen gaat staan? niet dat het niet kán, maar de meeste mensen dénken dat het expres is zonder dat het het is. en een knietje? nounou...

Nee, niet veel paarden staan expres op je teen, maar ik ken er wel een. Over het algemeen ben ik tegen de meeste paarden niet erg streng, maar als zij mij met opzet pijn willen doen, nou dat pik ik niet!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:10

zucht, waarom wordt er toch alleen naar gevolgen gekeken? afleren, bijten... waarom bij het paard, waar is dat probleem begonnen? dáár moet je zoeken. afleren, prima, maar waarom begint een paard eraan? daar zit dan toch een beste fout in de basisopvoeding.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:16

merrieveulen schreef:
zucht, waarom wordt er toch alleen naar gevolgen gekeken? afleren, bijten... waarom bij het paard, waar is dat probleem begonnen? dáár moet je zoeken. afleren, prima, maar waarom begint een paard eraan? daar zit dan toch een beste fout in de basisopvoeding.

Dat lijkt me nogal logisch Gestoord

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:18

en waarom voedt men de paarden dan niet gelijk goed op, vraag ik me af. als je het kunt afleren, kan je het toch ook gelijk goed aanleren?
dergelijke miscommunicaties/ fouten in de relatie zou ik serieus nemen, niet erg fijn als je paard je kennelijk wil bijten. getuigt niet van goed leiderschap en vertrouwen, van beide kanten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:20

merrieveulen schreef:
en waarom voedt men de paarden dan niet gelijk goed op, vraag ik me af. als je het kunt afleren, kan je het toch ook gelijk goed aanleren?
dergelijke miscommunicaties/ fouten in de relatie zou ik serieus nemen, niet erg fijn als je paard je kennelijk wil bijten. getuigt niet van goed leiderschap en vertrouwen, van beide kanten.

Tja, daar heb je gelijk in, maar niet elk paard is daar zo makkelijk in, lijkt me wel raar ook, krijg je op gegeven moment alleen maar makke lammetjes Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:32

ik denk niet dat het ligt aan hoe makkelijk het paard is, maar aan hoe bekwaam de mens is die het paard voor de mensen wil opvoeden. zo goed als alles wat een normaal paard 'voor de mens' fout doet, wordt veroorzaakt door mensen zelf. het paard daarin de schuld geven is ontkenning, en niet eerlijk bovendien.
ik heb mijn twee jongsten nooit aanleiding gegeven om aan mij te twijfelen, en dat gebeurt dus ook niet. makke lammetjes? ach, ze spelen wild. maar agressie? nee.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:51

merrieveulen schreef:
een paard, tenzij gestoord, geeft altijd signalen af die een waarschuwing vormen. het is dan aan de begeleider/ ruiter om deze op te pikken. en helaas zijn veel mensen niet in staat om bijv. het minimale optrekken van een neusgat op te pikken als een waarschuwing.

Nou als ik alleen al langs een stal loop en meteen in mn schouder wordt gegrepen is er weinig waarschuwing geweest van het paard zn kant Clown
En nog vasthouden ook.
Ik had 2 tanden helemaal door mn huid heen en een paar bloeduitstortingen.
Waar die twee tanden hebben gezeten zitten nu nog littekens.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:56

We hebben een tweejarige hengst op stal die het leuk vindt om te happen. Echt straffen gaat niet, want een tik ziet hij als spelen en dan wordt het alleen maar erger. Bovendien heb ik geen zin in een kopschuw paard.

Eén keer, toen hij mij vasthad, heb ik echt KEIHARD gegild... schroktie joh Haha! moest er gewoon van lachen. Nu is hij wel wat voorzichtiger.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:57

Dat vind ik een originele oplossing xD

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:02

Sja ik wist het ook even niet meer. Was een impulsieve reactie (het gedrag irriteerde me al lang) maar het heeft wel geholpen.

Misschien denkt hij nu wel gewoon dat ik niet goed snik ben Vork

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:04

mijne doet dat ook, ik geef um gewoont tik

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:05

Ronja schreef:
Sja ik wist het ook even niet meer. Was een impulsieve reactie (het gedrag irriteerde me al lang) maar het heeft wel geholpen.

Misschien denkt hij nu wel gewoon dat ik niet goed snik ben Vork

Nou ja, ik vind het een vriendelijkere oplossing dan hem een mep verkopen. Z'n trommelvliezen zullen het er alleen misschien niet mee eens zijn Haha! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:16

Meetje22 schreef:
merrieveulen schreef:

Nou als ik alleen al langs een stal loop en meteen in mn schouder wordt gegrepen is er weinig waarschuwing geweest van het paard zn kant Clown
En nog vasthouden ook.
Ik had 2 tanden helemaal door mn huid heen en een paar bloeduitstortingen.
Waar die twee tanden hebben gezeten zitten nu nog littekens.

zoals ik dus al zei.... frustratie is een lichte vorm, maar kan toch een soort gestoord gedrag veroorzaken. heel veel paarden hebben daar last van, door bijv. stalarrest of gebrek aan sociaal contact. geeft niets, ingrijpen moet je toch, maar het blijft jammer.

deb_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:18

je moe je paard in zen bovenlip pitse dan denkt hij da je hem terugbijt
dit is geen grapje ookal klinkt het zo

veel suc6

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:22

merrieveulen schreef:
nee, dat hoor je mij ook niet zeggen. ik zeg alleen dat tikken niet de oplossing is, anders bestond dit topic niet. een correctie moet nl in één keer goed zijn, en kennelijk blijft het daar bij de meesten niet bij. af en toe corrigeren op één ding, is eigenlijk al heel veel. het zit hem in de verhouding tussen paard en begeleider, dus daar moet je aan werken.

& daar ben ik het helemaal met je eens Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:30

dat is fijn om te horen. ik hoop dat er meer mensen over na gaan denken, en aan de relatie met hun paard gaan werken, zodat het gedrag ook echt verdwijnt. in de meeste gevallen kan dat geweldloos, je neemt immers de reden om 'te testen' weg, en ben je eenmaal zover, dan zal het paard je onvoorwaardelijk volgen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:02

Tinkerbell heeft me nog maar 1 keer gebeten in al die tijd dat ik haar heb (Dan heb ik het niet over de ongelukjes dat ze perongeluk mijn vringers te pakken had ipv een appeltje).

Ik was met tink buiten aan het wandelen en mevrouw was al wat sagerijnig, en in haar schaduw zag ik opeens haar oortjes naar achtere gaan en ze rent vol op me af en hap in me boven been.
Ik heb haar toch echt wel even over de straat heen geschopt, nou niet letterlijk maar ze heeft wel een trap gekregen tegen haar kont Clown

Daarna was er niets meer aan de hand en we hebben het rondje vrolijk af gemaakt..
Gekke poonie.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:19

Mijn tante reed op een manege een een paard beet haar altijd, toen heeft ze een keer heel hard terug gebeten in zijn oor en hij heeft het Nooit meer gedaan..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:23

Bijten: tik
slaan: Tik (maar dat gebeurt niet vaak )
opo tenen staan: ( dat heeft een paard trouwens door hoor, echt waar) dan duw ik hem van mij af

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:49

arans schreef:
opo tenen staan: ( dat heeft een paard trouwens door hoor, echt waar) dan duw ik hem van mij af

Nou ik weet niet echt of ik dat moet geloven of ze dat door hebben..?

Tuurlijk er zullen momenten zijn dat het paard het wél door heeft.
Maar alle keren dat tinkerbell op mijn tenen ging staan is omdat ze gewoon wat "engs" zag en tegen me aansprong en mooi mijn tenen mee pakte Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 18:05

arans schreef:
Bijten: tik
slaan: Tik (maar dat gebeurt niet vaak )

een paard kan, als zijn hoofd 'normaal' tov zijn lichaam staat, zijn voeten niet zien. niet elk paard heeft ten alle tijden door waar hij gaat staan, zeker de jonkies niet. het komt ook voor dat merries per ongeluk op het been van hun veulen staan, ik neem toch aan dat dat niet met opzet is, wel?