Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

merrieveulen schreef:saskiakefie schreef:Als een paard expres op mijn tenen gaat staan krijgt hij wel een knietje, maar bij bijten ligt het absoluut aan de oorzaak, ik ga hem niet zomaar slaan als ik niet weet wat de reden is, bij schoppen hetzelfde geval.
en waaruit maak jij op, dat een paard wat zijn hoofd zó op zijn lichaam heeft zitten dat hij zijn voeten niet kan zien, met opzet op je tenen gaat staan? niet dat het niet kán, maar de meeste mensen dénken dat het expres is zonder dat het het is. en een knietje? nounou...

merrieveulen schreef:zucht, waarom wordt er toch alleen naar gevolgen gekeken? afleren, bijten... waarom bij het paard, waar is dat probleem begonnen? dáár moet je zoeken. afleren, prima, maar waarom begint een paard eraan? daar zit dan toch een beste fout in de basisopvoeding.

merrieveulen schreef:en waarom voedt men de paarden dan niet gelijk goed op, vraag ik me af. als je het kunt afleren, kan je het toch ook gelijk goed aanleren?
dergelijke miscommunicaties/ fouten in de relatie zou ik serieus nemen, niet erg fijn als je paard je kennelijk wil bijten. getuigt niet van goed leiderschap en vertrouwen, van beide kanten.

merrieveulen schreef:een paard, tenzij gestoord, geeft altijd signalen af die een waarschuwing vormen. het is dan aan de begeleider/ ruiter om deze op te pikken. en helaas zijn veel mensen niet in staat om bijv. het minimale optrekken van een neusgat op te pikken als een waarschuwing.

moest er gewoon van lachen. Nu is hij wel wat voorzichtiger. 

Ronja schreef:Sja ik wist het ook even niet meer. Was een impulsieve reactie (het gedrag irriteerde me al lang) maar het heeft wel geholpen.
Misschien denkt hij nu wel gewoon dat ik niet goed snik ben

Meetje22 schreef:merrieveulen schreef:een paard, tenzij gestoord, geeft altijd signalen af die een waarschuwing vormen. het is dan aan de begeleider/ ruiter om deze op te pikken. en helaas zijn veel mensen niet in staat om bijv. het minimale optrekken van een neusgat op te pikken als een waarschuwing.
Nou als ik alleen al langs een stal loop en meteen in mn schouder wordt gegrepen is er weinig waarschuwing geweest van het paard zn kant![]()
En nog vasthouden ook.
Ik had 2 tanden helemaal door mn huid heen en een paar bloeduitstortingen.
Waar die twee tanden hebben gezeten zitten nu nog littekens.
merrieveulen schreef:nee, dat hoor je mij ook niet zeggen. ik zeg alleen dat tikken niet de oplossing is, anders bestond dit topic niet. een correctie moet nl in één keer goed zijn, en kennelijk blijft het daar bij de meesten niet bij. af en toe corrigeren op één ding, is eigenlijk al heel veel. het zit hem in de verhouding tussen paard en begeleider, dus daar moet je aan werken.

arans schreef:opo tenen staan: ( dat heeft een paard trouwens door hoor, echt waar) dan duw ik hem van mij af

arans schreef:Bijten: tik
slaan: Tik (maar dat gebeurt niet vaak )
opo tenen staan: ( dat heeft een paard trouwens door hoor, echt waar) dan duw ik hem van mij af