Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:16

Ik bedoel, Als een paard loopt te kl*ten en te doen. Kan de hoefsmid je paard best een tik geven. Maar niet schoppen Zal wat zijn dat als die ze sokken niet opruimt zijn vrouw hem een skup geeft Nagelbijten / Gniffelen Zal die raar staan kijken Nagelbijten / Gniffelen !

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:11

Mijn paardje moet bij de kliniek gedaan worden omdat hij zoo bang is! En hij allemaal verdovingen nodig heeft! De hoefsmid van daar doet hem dan en dat gaat goed (het is pas 1 keer gebeurd). Hij wordt gewoon aan een paal gezet en hij mag verder uitzoeken wat hij doet maar als hij zo angstig is krijgt hij weer een spuitje omdat het anders levensgevaarljk voor de smid en hemzelf is. Hij ging vorige keer rennen met een tang aan zijn ijzer hij had een hele lange oppervlakkige wond eraan overgehouden maar dat is weer over. Alleen kan je hem geen klap of schop geven als je dat doet als hoefsmid kan je het wel vergeten want hij geeft jou ook een klas Tong uitsteken . Hij had toen de smid met zijn achterijzer bezig was ineens naar achter getrapt en dat mag hij natuurlijk niet. Hij is daar niet voor gestraft omdat hij half van de wereld was. in totaal heeft hij geloof ik 8 spuitjes verdoving voor 500 kg direc in zijn aders gekregen. Maar een ander paard dat daar was had er maar 2 en die was half dood en die van mijn bleef gewoon uit angst uit zijn dak gaan. Maar is het met hem wel in het begin dat hij doodsbang is dus heel vervelend. En daarna geeft hij zich over. Dus dan krijg je het idee van nou hij is weer normaal en dan kan hij wel ineens uithalen dus bij hem moet je heel erg alert zijn. Dus als ik een hoefsmid was zou ik voor zo'n paard het in mijn broek doen. Nou is het wel zo dat bij mensen die hij kent hij niet zo moeilijk doet en gewoon doet wat er gevraagd wordt( beetje eenkennig is hij Pling ).

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:14

mijn oude hoefsmid heeft dat ook een keer gedaan! nou hij hoefde niet meer terug te komen! nu heb ik een hele rustige smid veel beter Haha!
x

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:33

Ligt er helemaal aan of het terecht was!! Maar het is nog nooit nodig geweest..

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:19

ik vind het niet kunnen ,dat doet hij maar met zijn eigen paarden maar niet die van een ander, je had er eigenlijk meteen iets van moeten zegge...wweet je ookj toevallig de naam van de hoefsmit...dan kenne andere er rekening mee hoduen

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:21

roxxxiejjj schreef:
Mijn paardje moet bij de kliniek gedaan worden omdat hij zoo bang is! En hij allemaal verdovingen nodig heeft! De hoefsmid van daar doet hem dan en dat gaat goed (het is pas 1 keer gebeurd). Hij wordt gewoon aan een paal gezet en hij mag verder uitzoeken wat hij doet maar als hij zo angstig is krijgt hij weer een spuitje omdat het anders levensgevaarljk voor de smid en hemzelf is. Hij ging vorige keer rennen met een tang aan zijn ijzer hij had een hele lange oppervlakkige wond eraan overgehouden maar dat is weer over. Alleen kan je hem geen klap of schop geven als je dat doet als hoefsmid kan je het wel vergeten want hij geeft jou ook een klas Tong uitsteken . Hij had toen de smid met zijn achterijzer bezig was ineens naar achter getrapt en dat mag hij natuurlijk niet. Hij is daar niet voor gestraft omdat hij half van de wereld was. in totaal heeft hij geloof ik 8 spuitjes verdoving voor 500 kg direc in zijn aders gekregen. Maar een ander paard dat daar was had er maar 2 en die was half dood en die van mijn bleef gewoon uit angst uit zijn dak gaan. Maar is het met hem wel in het begin dat hij doodsbang is dus heel vervelend. En daarna geeft hij zich over. Dus dan krijg je het idee van nou hij is weer normaal en dan kan hij wel ineens uithalen dus bij hem moet je heel erg alert zijn. Dus als ik een hoefsmid was zou ik voor zo'n paard het in mijn broek doen. Nou is het wel zo dat bij mensen die hij kent hij niet zo moeilijk doet en gewoon doet wat er gevraagd wordt( beetje eenkennig is hij Pling ).

nou mijn paard is ook een harde, hij voelde niks van 1 spuitje, Dponie, hij was net zo erg bezig ( deze keer was het zijn vriendin die ziek was en in de trailer moest gedaan worden want hij moest worden in geslapen, en de ponie heeft het dnek ik geweten)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:32

dat ligt er helemaal aan welk paard het om gaat bij mij.
mijn fjord doet het écht om te pesten en die mag hij van mij dus gerust een mep geven met de hamersteel of een schop oid(uiteraard níet met de hamerkop ofzo. dat heb ik ook een keer gezien bij een ander paard.. gestoorde gek.. dit was overigens al in een dierenkliniek en dat dier werd daar bekapt omdat het een groot trauma had van de hoefsmid en dus onder verdoving moest worden bekapt.. en dan dus nog in elkaar raggen.. eigenaar was ook mega boos, maar kreeg alleen maar een boze 'dan doe je het maar zelf!')
maar ik heb nu een nieuw paard erbij en die is vrij zenuwachtig en trekt ook regelmatig een touwtje kapot omdat ze dan ineens achteruit schiet omdat ze van iets schrikt. de vorige keer dat de hoefsmid er was was ik er niet zelf maar mn ma, ze ging dus ook plotseling hangen en kennelijk gaf hij haar toen ook een klap. daar was ik toen ik het achteraf hoorde toch niet zo blij mee, omdat ik gewoon weet dat dit paard het echt uit schrikreactie en niet om te pesten doet, en met een tik krijg je ze natuurlijk ook niet rustig.. binnenkort moet hij weer komen en dan ga ik het wel zeggen of hij mn paard een aai wilt geven ipv een klap wanneer ze dat weer doet.. ik kan me de hoefsmid overigens ook goed voorstellen hoor! tosca springt gelijk naar achteren en dat is dus best een gevaarlijke situatie wanneer je als smid half onder der staat!
Laatst bijgewerkt door boeflover op 06-07-07 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:36

Als het paard vervelend is en het verdiend mag ze best een schop krijgen. Leert ze alleen maar van.

Je hebt niks aan dat kleinzerige gedoe. De hoefsmit moet gewoon normaal zijn werk kunnen doen.
K zeg dan ook niet dat ie meteen mag schoppen, vind wel dat er eerst vriendelijke pogingen naar streeds strengere pogingen gedaan moeten worden.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:09

Nee, ik zou dit echt niet toelaten. Ook al is het paard wat vervelend, hij hoort gewoon geduld te hebben en er de tijd voor te nemen. Een kleine tik om ff duidelijk te worden is nog tot daar aan toe, maar hij hoeft niet te gaan schoppen of iets dergelijks.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:48

Ik zou dus echt nooit meer naar die hoefsmid gaan!
Niet normaal toch? Als je pony niet luistert en jij geeft hem een kein schopje, da's okee... maar iemand anders?
Ik zou nooit meer daar komen..

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:51

Dan hebben wij nog geluk met onze hoefsmid, die moet elke week wel iets van 20 pony's doen die stijgeren bokken etc.
Deze pony's zijn allemaal "wild" dus die kunnen nog wel eens wat raar doen, maar hij blijft rustig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:56

Zo'n hoefsmid heb ik ook gehad,schopte ook de pony als die niet netjes stil stond of voetje niet gaf.Zelfs met de hoeftang kreeg ze een beuk in haar buik.Ik heb nu een andere,die is vele malen beter,goedkoper en heel erg lief voor de pony's.Hij neemt er de tijd voor,hij zegt ook je kan een pony niet dwingen.Als een pony persé iets niet wil win je het toch niet zegt hij.Ben super blij met zo een fijne hoefsmid.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:05

Als een paard echt aan het klote is dan mag het van mij best..Die smid heeft meer te doen op een dag dan uren met 1 paard bezig te zijn. Bij mijn paard ligt het net wat anders die is achter wat krampig en kan het niet helpen dat hij soms een spartelend pootje heeft Haha! mijn smid weet dat en behandeld hem heel geduldig waardoor het ook minder is, dan gaat zijn voet maar een keer de lucht in en verder is hij stil. Wanneer je boos word gaat hij alleen maar spastischer doen omdat het een ongecontroleerde beweging is waar hij zich erg ongemakkelijk daarbij voelt. Haha!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:16

hier is het gewoonlijk omgekeerd,anthar trapt de hoefsmid en de arme man doet geen vlieg kwaad.
We weten niet waarom,want anthar is van veulenaf door hem behandeld,ik ben er steeds bij er is niets gebeurt,maar na het kastreren is hij van de kliniek teruig gekomen,en hij was even rustig als anders,maar bij het eerste bezoek van de smid na het kastreren was het gelijk raak en steeds ter hoogte van de edele delen.
Hij gaat dus echt door het lint.
Hij blijft kalm onze goede smid,maar nu moet anthar onder de ijzers en dat duurt wel langer dan bekappen(dat gaat nu redelijk goed) maar da zal een spuitje moeten komen zetten vraas ik.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:22

hallo als mijn hoefsmit mijn paard een trap in zijn buik hebben gegeven dan zou ik zeggen de gat van de deur is snel te vinden weg hier bij verzorg paardjes had ze hoefsmit in de paard zn been gesneden omdat die beetje vervelend was Boos!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:44

Mijn buurman is hoefsmit dus ook mijn hoefsmit. Hij heeft ook eerlijk gezegt als ik je paard niet zou mogen schoppen als het nodig is dat ik beter iemand anders kon gaan zoeken. Hij vind dat hij niet de dupe moet zijn om in het ziekenhuis te belanden omdat jij het paard alleen maar aardig wil behandelen omdat je het anders zielig vind. Omdat mijn paarden altijd rustig staan is er nog nooit een schop gevallen maar hij heeft hem wel een keer geslagen omdat die zo irritant was daarna stond Sjors hem gewoon te likken op zijn rug. Dus het helpde wel. Ik vraag wel altijd waarom die dat doet en of die het niet op een andere manier kon oplossen omdat ik het zelf niet fijn zou vinden als ik het paard was. Ik zeg er natuurlijk wel wat van maar om gelijk een andere hoefsmit te zoeken vind ik iets overdreven want als je er dan wat van heb gezegt kan die hoefsmit het niet laten zien dat die het niet meer doet omdat jij al een andere hoefsmit hebt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:43

Ik vind als een paard trapt dat een smid hem zeker op zijn plaats mag zetten.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:32

randie: volledig mee akkoord

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:35

Sonja schreef:
Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Ik ben het helemaal met je eens. Wanneer een paard bewust gaat staan trappen of dergelijk mag de smid m best een schop verkopen, maar zodra het paard er niets aan kan doen omdat hij bv pijn heeft, moet hij zn handen of voeten echt thuis houden

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 12:44

Toevallig was de hoefsmid gisteren ook bij mijn paardjes. 2 ervan gaan gewoon super braaf, tillen netjes 1 voor 1 de benen op en hoef je eigelijk niets eens vast te zetten.
Maar onze 3 jarige haflinger is een ontzettende klier. Zelf heb ik regelmatig problemen met haar bij het hoeven uitkrabben. Bij de voorbenen gaat ze heel erg hangen en soms laat ze zich zelfs omkiepen. Bij de hoefsmid gaan de voorbenen redelijk. Maar de achterbenen (mij lukken die zelfs maar heel af en toe) zijn wel een probleem. Gelijk trappen als je al aan zijn hak komt. Na drie keer rustig proberen, was ik het zat en verkocht ik haar dus een trap, op hetzelfde moment de hoefsmid dus ook! Ik zit hier niet mee, daarna laat ze zich dus wel bekappen. De hoefsmid hoef zich toch niet te laten trappen door een paard.
Bij de andere zal hij dit nooit doen, maar daar is het ook niet bij nodig.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:08

is hier een keer gebeurt door een invalsmid.. paard probeerde hem vreselijk te meppen echt niet normaal! als de smid hem toen geen schop had gegeven had ik het wel gedaan! want zoals ze zich gedraagde sloeg echt nergens op, normaal is het de braafheid zelf.. daarna was ze ook gelijk weer kalm, noujah wel goed opletten, maar werkte braaf mee..

Dus tenzij het echt terecht is okay, maar hij mag echt niet zomaar een schop geven als het paard bijv. een keer zijn beentje terug trekt!

miesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:10

ik zou er ook wat van zeggen als ik jou was, dit vind ik niet kunnen voor een hoefsmid.
het is zijn paard tog niet

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:12

@ miessje: Nee, maar wel zijn veiligheid.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:17

ik wou net zeggen,, het is wel zijn hoofd dat op been hoogte hangt als het paard schopt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:24

Juist door zoiets ben ik bij mn oude hoefsmid weggegaan. Is een aardige kerel, maar het is zn werk zal nooit meer doen dan ijzers eronderuit halen en nieuwe erop zetten. Hij is ook een beetje kort van lont. Als hij zn dag niet heeft en mn fjord staat niet stil dan vloekt hij de hele tent bij elkaar. Hij heeft voor zover ik weet nooit uitgehaald (hoefsmid) maar toch ben ik naar een ander gegaan. Man met een hart van goud eerlijk waar. Geduld voor 10, was ook wel erg nodig bij mn veulentje Clown . Hij verteld je alles wat je wil weten, werkt heerlijk ontspannen. Toevallig hadden we het er laatst over. Hij heeft zn opleiding in Amerika gedaan en als je daar je eigen paard slaat of andermans paard dan krijg je gelijk een giga hoge boete (een medecursist kreeg een boete van 1000 dollar toen hij het paard sloeg waar hij mee bezig was)
Nee het is een heerlijke man, zo moeten er meer komen. De eugenaren van de paarden die door hem beslagen of bekapt worden vertrouwen hem blindelings.