Hoe lang komt jou Paard/Pony zijn stal uit per dag?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Hoe lang komt jou Paard/Pony zijn stal uit per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:54

als het land droog genoeg is staat ze 24/7 buiten, als het land nat is staat ze ongeveer van 23 tot 9 op stal, en de rest buiten.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 15:32

Myke schreef:
Ik hoor ook regelmatig berichten van mensen die in pension staan (ook in de Randstad) die de mogelijkheid hebben om hun paard buiten te laten zetten voor een dagdeel. Maar dat kost (extra) geld en pensiongeld is al duur genoeg in deze omgeving. Kan ik inkomen, maar dat extra geld heb je dan toch voor je paard over als die mogelijkheid je over het algemeen geboden wordt? Vind dat nu iets dat je aan je paard verplicht bent Als die mogelijkheid bij je op stal bestaat...

Ik hoop niet dat je het tegen mij hebt want ik heb in dit topic al zo'n 86 keer gezegd dat wij in de winter geen gebruik mógen maken van de wei o.i.d. Ik zou héel graag mijn Paard 's winters en 's zomers de wei op willen zetten, maar het kán nou eenmaal niet! En extra betalen hoeven we niet, wij betalen gewoon de stalling door gedurende de wei-periode.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:37

hihi ik zal eens proberen een foto te maken ofzo van de week hoe ons weiland er nu uit ziet... misschien dat sommige dan begrijpen waarom het niet kan hier Knipoog

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:37

Kinee_ schreef:
Myke schreef:
Ik hoor ook regelmatig berichten van mensen die in pension staan (ook in de Randstad) die de mogelijkheid hebben om hun paard buiten te laten zetten voor een dagdeel. Maar dat kost (extra) geld en pensiongeld is al duur genoeg in deze omgeving. Kan ik inkomen, maar dat extra geld heb je dan toch voor je paard over als die mogelijkheid je over het algemeen geboden wordt? Vind dat nu iets dat je aan je paard verplicht bent Als die mogelijkheid bij je op stal bestaat...

Ik hoop niet dat je het tegen mij hebt want ik heb in dit topic al zo'n 86 keer gezegd dat wij in de winter geen gebruik mógen maken van de wei o.i.d. Ik zou héel graag mijn Paard 's winters en 's zomers de wei op willen zetten, maar het kán nou eenmaal niet! En extra betalen hoeven we niet, wij betalen gewoon de stalling door gedurende de wei-periode.

Nee Kinee, als ik het tegen iemand persoonlijk heb had ik daar wel op gewezen of PM gestuurd Haha!
Ik ken de manege waar je staat en heb ook jaren met veel plezier bij Roel en Marte gereden! Weet dat ze veel voor de paarden doen, weet ook dat je niet op de weide kan in de winter. Zowel pension- als manegepaarden. Weet ook dat je geen mogelijkheid hebt tot stapmolen of paddock (muv kleine binnenbakje). En dat je je paard niet makkelijk een dagdeel eruit kan laten/laten doen omdat je geen weide of paddock in de winter tot je beschikking hebt.

Misschien heb ik het niet duidelijk genoeg neergezet hoor.
Ik heb het over stallen in de Randstad waar die mogelijkheid wel bestaat en dat er dan mensen zijn die op zo'n stal staan die geen gebruik maken van dit soort mogelijkheden. Kort door de bocht gesteld beperk je in mijn ogen dan de bewegingsvrijheid van je paard (of je moet het allemaal zelf kunnen doen natuurlijk).

In jouw geval zou ik persoonlijk kiezen voor een andere stal in de omgeving (en die zijn er) waar mijn paard wel elke dag een dagdeel naar buiten zou kunnen op de paddock en/of weide. Okay, iets verder fietsen misschien maar ook weer niet te ver. Het kan dus wel: je paard meer buiten hebben staan in de omgeving aldaar, maar da's mijn mening.

En bij ons ziet het weiland er momenteel ook niet uit(veengrond).

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 11:16

Eindelijk iemand die me begrijpt, dankje Myke! Knipoog
Offtopic; Wat leuk dat je er ook hebt gereden? Ik PB je wel even, want anders wordt het zo offtopic.
Maargoed. Ik heb dus inderdaad m.u.v een klein binnebakje (Waar mijn Paard in 4 galopsprongen al aan de andere kant is, ik geloof dat de bak 10x15 is) geen mogelijkheid om hem in de winter aan beweging te voorzien op het rijden en longeren en wandelen na. Maar dat probeer ik wel zo vaak en zo lang mogelijk te doen! Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:45

Ze staan van 's ochtends half 7 tot 's avonds 6 uur in de wei (in de winter). En dan steeds langer, hoe langer het licht blijft.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:31

's Zomers vaak de hele dag in de wei, en ook 's nachts. Ze hebben een loopstal, waardoor ze zelf kunnen kiezen voor de wei of voor binnen.
In de winter doen we het hek 's nachts dicht, zodat ze niet het land op kunnen. Overdag afhankelijk van de staat van de wei! Haha!

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:36

Ik heb gelukkig de mogelijkheid om mijn paardje wel elke dag naar buiten te doen (staat gewoon aan huis) Mijn paardje gaat dus elke dag naar buiten vanaf een uur of 8 tot het schemerig wordt. In de zomer staat ze vaak al vanaf half 7/7 u 's ochtends buiten tot een uur of 9 's avonds.

Mar_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:56

mijn vz-pony's staan altijd buiten, bij 2 staat er wel een stal aan het weiland en de deur staat altijd open dus als ze willen kunnen ze even naar binnen maar doen ze niet vaak aleen als wij ze gaan poetsen zetten we ze binnen,

bij de andere 2 staat in 1 weiland wel een stal die altijd openstaat en in de andere niet

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:01

ik zet mijn pony vaak zo veel mogelijk op het weiland als de bodem dat een beetje toelaat.
en anders gewoon in de bak als het droog is
en 1/1,5 uur traine vaak of longeren of als het de hele dag regent blijft ze ook niet de hele dag in dr stal dan gooi ik dr altijd even los in de bak zodat ze wel even dr ei kwijt kan raken anders raakt ze zo gestressed.
Dus gemmidelt staat ze incl rijden vaak 5-6 uur buiten

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:25

mijn pony komt hooguit anderhalf uur per dag zijn stal uit. voordat jullie gaan roepen dat ik een vreselijk verschrikkelijk onmens ben en mijn pony een beter baasje verdient: ik heb geen beschikking over een wei. er is 500 meter van mijn stalling een wei maar daarvan is de omheining kapot, groeit er veel onkruid en ligt vlak ernaast een spoor. mijn pony zou er niet gelukkiger van worden als ze daarnaast stond want ze vindt treinen freaky en zou gaan panikeren.
En mijn pony heeft jarenlang 12/7 buiten gestaan, en wat ze dan deed? In een hoek van de wei staan. uren achter elkaar. De enige keren dat ik haar heb zien rennen is toen er een luchtballon ' neerstortte' en wanneer er een ander paard liep. ze kan nu met haar hoofd in de buitenlucht staan dus nu staat ze eigenlijk in exact dezelfde houding als eerst, alleen dan met een dak boven haar.

sommige paarden worden er gewoon niet meteen veel gelukkiger van als ze buiten staan. en als ik beschikking had over een wei zou mijn pony daar echt wel in staan, maar ik weet in elk geval dat ze er niet meer beweging door zou krijgen.

floor__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:39

24/7 Haha! Ze kan de stal wel in maar dat doet ze meestal niet Knipoog

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:43

Mijn vriendin heeft een shetlander die eerst 24/7 op de wei stond het hele jaar door.. maar sinds de boerderij verkocht is staat hij op een pensionstalling wat één en al probleem voor hem is.. Verdrietig Hij word iedere dag uitgemest en in die tijd staat hij in de paddok dat is tussen halfuurtje/uur. Hij kan niet op het land want het is een hengst en hij breekt hoe dan ook uit. Er is geen geld voor castratie, Zomer's weet ik niet hoe we het aan moeten pakken, we hebben hem wel in een klein landje gehad. Het land zag er als volgt uit: zijkant van de stallen van de koeien, achterkant ook iets van een muur van een stal, rechter zijkant ook een stukje gevolgt door een stacaravan van de zijkant, aan de voorkant was dus nog een openstuk dat werd opgevult door een hek van 1,5 meter en een ijzeren hek van ook ong. dezelfde hoogte (dat is ook de doorgang, naar de kant schuifbaar). Toen we even stonden te praten sprong hij tot onze verbazing over het ijzeren hek heen! dat was een stuk groter dan hem! Dus het was niet mogelijk hem op het land te zetten, we hebben veel verschillende dingen geprobeert maar het holp niet.. iemand misschien nog tips? Vriendjes zijn? No Cheer

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:01

toch maar gaan sparen voor een castratie, en dan nog maar hopen dat daarmee de problemen verdwijnen. want als dat dier over een hek van 1,5 meter springt, dan lijkt het me een hels karwei om dat te omheinen...

ladybruno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 19:03

Mijn paarden staan snachts op stal en van smorgens 8 uur tot savonds 7 uur buiten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:26

rowo schreef:
Heel veel mensen kunnnen er niks aan doen dat hun paard zo weinig eruit komt. Ze staan op een pension of manege en daar kunnen of mogen ze niet naar buiten.
Ik hoor deze opmerking wel vaker ook in dit topic maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Je kiest er zelf voor om je paard op een locatie neer te zetten waar ze niet naar buiten kunnen. Kan me voorstellen dat het soms heel moeilijk is om het anders te doen maar het zou voor mij echt niet acceptabel zijn.
Mijn paarden gaan meestal om een uurtje of 10 naar buiten en voor die tijd heb ik vaak al gereden. In de winster gaan ze tussen 17 en 18u naar binnen en in de zomer blijven ze vaak tot 20u buiten staan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:05

Katja schreef:
rowo schreef:
Heel veel mensen kunnnen er niks aan doen dat hun paard zo weinig eruit komt. Ze staan op een pension of manege en daar kunnen of mogen ze niet naar buiten.
Ik hoor deze opmerking wel vaker ook in dit topic maar ik ben het er niet helemaal mee eens. Je kiest er zelf voor om je paard op een locatie neer te zetten waar ze niet naar buiten kunnen. Kan me voorstellen dat het soms heel moeilijk is om het anders te doen maar het zou voor mij echt niet acceptabel zijn.
Mijn paarden gaan meestal om een uurtje of 10 naar buiten en voor die tijd heb ik vaak al gereden. In de winster gaan ze tussen 17 en 18u naar binnen en in de zomer blijven ze vaak tot 20u buiten staan.

jij kan het er niet mee eens zijn ,maar het is gewoon een feit dat die stallen bij mij in de omgeving niet aanwezig zijn.
ik zou dat graag willen,ik heb mijn pony ook liever lekker overdag op de wei.
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:01

Ze staat lekker de hele dag buiten. Lachen

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:03

die van mij staan buiten wanneer ze buiten willen staan. Ik vind anderhalf uur op een dag erg weinig als je je bedenkt dat dat alleen op het moment is wanneer jij wat met je paardje gaat doen. Ik heb mijn stallen open staan, en ze kunnen erin en eruit wanneer ze willen, maar goed niet iedereen heeft hier de mogelijkheid toe helaas.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:11

Die van mij staan met mooi weer 24/7 buiten,en met slecht weer ook.
(altijd dus,want ze smelten vast niet)
Mijn wei zag er 2 weken geleden zo uit:
Dat was met die regen periode..
http://www.mijnalbum.nl/Album=LF3JY374
De donkere delen op de eerste foto zijn bladeren,geen modder.

Een paard mag wat mij betreft zo veel en lang mogenlijk buiten staan.
1 a 2 uurtjes per dag uit de stal vind ik onacceptabel.
(maar daar voel je zelf niks van als je in je bedje ligt,of als je gezellig een film kijkt op de bank)

Laat dan iemand anders je paard voor je rijden,buitenzetten,of losgooien in de bak.
Een paard slaapt maar 3 van de 24 uur,dus de rest van de 21 uur staat ie zich op stal te vervelen.
Als je paard er dan 1 uur uitkomt,blijven er nog 20 over.

Ga jij maar eens 20 uur in een kleine ruimte zitten,zonder dat je even kan lopen,benen strekken,wandelen.
Ik denk dat je je al snel verveeld,en dat dan dag in dag uit.
Leuk hoor..

Uriel_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:27

Ik vind 1 1/2 uur wel erg weinig..

Mijn paardje gaat in de winter van 9 tot 5 naar buiten..

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 17:30

zo'n 4 uur tussen de middag de wei in tot half 4 en daarna rijden..Haha!

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:11

De paddock bij ons waar ze swinters in staan is erg nat en blubberig! En aangezien de paarden in koppels naar buiten gaan komt de mijne zowiezo uiterlijk 2 uur naar buiten!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:12

Zolang mogelijk Clown maar het hangt echt van de dag af Lachen

evaeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:22

die van mij gaan in de winter om 8uur naar buiten en komen om 3 uur naar binnen, en in de zomer staan staan ze 24/7 buiten.