Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coco84

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:07

Wat afschuwelijk die methodes zeg. MIjn verzorgpony doet het ook en ik weet ook geen raad Ik kan er wel op blijven zitten enz. Maar als ik hem een tik geef dan gaat hij juist nog erger door . En hem zijn zin geven is ook niks heeft iemand nog een tip PB me aub. Ps de eigenaar durf er niet meer op.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:13

oeps iets verkeerd gelezen Bloos
Laatst bijgewerkt door sherif op 16-02-07 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:17

Kaitlin schreef:
je hebt gelijk.. het klinkt allemaal belachelijk, maar (bij de meeste methodes) komt het op hetzelfde neer, sla iets stuk tussen de oren van het paard. Ik ben absoluut tegen het gebruik van agressie, maar voor het gebruik van een corrigerende tik. Mij is geleerd dat op het moment dat een paard stijgerd (en je weet het te voorspellen) een rauw ei tussen de oren van het paard kapot te slaan, dit is niet pijnlijk, maar veroorzaakt een schrikreactie omdat het paard denkt dat hij bloed. Je hebt dus inderdaad gelijk!! het hoeft absoluut niet zo gruwelijk!! Ik heb ook boeken van Monty Roberts gelezen, maar Monty zelf is géén voorstander van deze methodes, dat dat wel duidelijk blijft!

groetjes!!

wie neemt er nu weer een ei mee bij het rijden en heeft ook nog tijd om het ei te voorschein te pakken en tussen de oren kapot te slaan wanneer het paard steigert?

nee, sorry mij niet gezien en ja, ik heb ervaring met steigerende paarden en wat ik doe is zo ver mogelijk naar voren hangen en drijfen zodat het paard moet lopen en dus zijn gewicht weer naar voren verplaatst, als het paard te hoog steiger is dit echter geen aanraden om te gaan drijven i.v.m het uit evenwicht halen van het paard met alle gevolgen van dien..

dat van een zweepje tussen de oren is bij paarden die veelvuldig steigeren en het op geen enkele manier af willen leren wel een oplossing omdat ze denken dat ze het plavon raken en dus niet meer zullen durfen te steigeren.. en een zweepje heb je meestal wel bij de hand!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:15

mijn arabiertje (merrie) stijgerde ook constant , op de straat in de bak in het bos, met iedereen wie dan ook.Op een gegeven moment mocht niemand meer opstappen gewoon uit proteste.Nu ik ga effe zegge ik ben helemaal geen fan van super harde aan pak, maar mijn les gever (een heel ervaren ruiter)heeft zijn dressuur zweep gepakt mijn paard effe goed geslagen tegen de borst en benen.Toen gestopt, wat grond werk gedaan erop gekropen, en ze heeft sindsdien nooit meer gesteigerd en is 180 graden omgedraaid

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:51

dit is absoluut niet normaal :@

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:31

je paard zal heel bang worden en je noooit meer vertrouwen,! zoiets doe je gewoon niet, je paard hoor je vriendje, je maatje de zijn! en hoor je er ook geen te kopen!, dit is echt supper zielig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:17

armanike schreef:
mijn arabiertje (merrie) stijgerde ook constant , op de straat in de bak in het bos, met iedereen wie dan ook.Op een gegeven moment mocht niemand meer opstappen gewoon uit proteste.Nu ik ga effe zegge ik ben helemaal geen fan van super harde aan pak, maar mijn les gever (een heel ervaren ruiter)heeft zijn dressuur zweep gepakt mijn paard effe goed geslagen tegen de borst en benen.Toen gestopt, wat grond werk gedaan erop gekropen, en ze heeft sindsdien nooit meer gesteigerd en is 180 graden omgedraaid

ook een erg vreemde aanpak. wat was de oorzaak van het steigeren, in eerste instantie? ik ben groot tegenstander van 'gedrag' eruit meppen. meestal heeft een paard een goede reden voor een bepaald gedrag.

Sanne_Visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:15

De mijne steigerde ook steeds..
ik heb hem steeds naar beneden getrokken..
en 1x tussen zijn oren geslagen met een stuk touw..
omdat het toch wel erg gevaarlijk werd voor mij Knipoog

Xxx Bloos

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:20

armanike schreef:
sorry hoor... Rolleyes ik weet niet wat hier nou een minder heftige methode is. Die jij heb uitgevoerd, of bijv die met het ei????? Je bent geen fan van super harde aanpak, maar laat iemand anders wel jou paard 'effe goed slaan tegen borst en benen'.... Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:26

inderdaad. en als ze al niet meer wil dat je opstijgt, dan lijkt het me duidelijk dat er iets mis is, waar ze last van heeft tijdens het rijden. een pijnlijk zadel of lichaamsdeel, hinderende ruiter... noem maar op. als je dat eruit slaat kom je er dus nooit achter waar nou het probleem zat. ik heb zo'n paard meegemaakt, dier was altijd enorm braaf, maar later bleek dat ze al jaren met extreme pijn liep, ze had last van de rug maar durfde dat niet te laten merken, uit angst om gestraft te worden. verschrikkelijk!

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:42

Ik krijg morgen een 9jarige NRPS merrie, die ga ik gebruiken voor een jaar voor mijn opleiding te Deurne. Zelf wist ik dat ze af en toe in de buitenbak (snel afgeleid) gekke reacties kan tonen, zo ook eergisteren.
We reden in een lekker draftempo, en in de hoek hoort ze ineens 2 paarden (van dezelfde stal) over de weg heen lopen. In een fractie van een seconde zat ze naar de sterren te kijken, ik heb het nog nooit zo extreem hoog meegemaakt! Ik was serieus bang dat we achterover zouden klappen. Echter ze deed het niet 1x, maar 3keer achter elkaar, neerkomen, en weer omhoog. 3keer. Na de derde keer heb ik haar goed, maar dan ook echt goed aangespoord en aan de andere kant van de bak weer opgevangen. Hier deed ze het nog een keer en toen was het af.
Ikl heb er nog geen oplossing voor, vind op de voorpagine de meest gruwelijke oplossingen, die ik van mijn lang zal ze leven niet zal gaan toepassen.
Een ei vind ik nou niet echt gruwelijk, maar ik zou niet weten of ik een ei in mijn zak hou tijdens het rijden, en met het stijgeren de rits openkrijg, zweep vasthou, teugels vasthou, en het ei kapot kan maken boven het hoofd. Zal erg onhandig worden.
Nogmaals, een oplossing heb ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:28

Flink op zijn hoofd meppen?.
Nee, maar als je paard stijgert een klein tikje met je zweepje tussen zijn oren kan geen kwaad, als je paard daar niet reageert, ja, dan moet je toch echt wat anders zoeken, maar een waterballon kan een raar geluid maken, waar je paard ook weer van schrikt, maar, ik heb ook wel eens mensen gezien die gewoon keihard begonnen te schoppen en te slaan, en na afloop van de les gewoon hun paard hartstikke schopte en sloegen.
Echt zielig, maar het paard deed het nooit weer.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:44

Tja , nog steeds gebeuren er vreemde/gruwelijke dingen in de paardenwereld...
Ik heb een erg ervaren dressuur ruiter en intructeur zijn eigen paard, uit onmacht, ook gruwelijk tussen de oren zien slaan!
Dat was een belachelijke actiw, want het paard steigerde niet eens, het wilde gewoonweg niet met zijn hoofd naar beneden blijven lopen.
Gevolg: paard giga over de zeik, ruiter nog meer over de zeik en paard mooie wond op zn hoofd omdat ie tegen de muur aan was gelopen uit angst...
Ds nee... Mij niet gezien met deze methodes.
Als je paard uit het niks steigert, is er iets mis. Of lichamelijk, of in de communicatie tussen tuiter en paard.
Ga dus eerst maar eens uitzoeken waar het probleem zit en ga er dan de passende oplossing voor vinden.

marieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:44

Als een paard echt steigert uit machtsvertoon, dus er echt niets medisch tevinden is en ik het zelf ook niet rijtechnisch op kan lossen gaat het paard weg.
Is nog maar 1x voor gekomen maar dat paard had ook een andere trukkendoos die erg groot was, vreselijk bokken en als je er dan af was gevallen heel gericht naar je slaan, aamvallen in de box...noem ze maar op.
Dit paard is dus weggegaan...veels te gevaarlijk.
Ikzelf weiger om harde methodes tegebruiken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:56

Moderatoropmerking:
Dit is een oud topic maar gezien de discussie laat ik hem open. Ik heb wel een aantal niets toevoegende reacties als "niet normaal meer" "amen" etc verwijderd, gelieve alleen te reageren als je ook werkelijk iets aan de discussie hebt toe te voegen. Worden er wederom van dit soort reacties geplaatst gaat het topic alsnog op slot.

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 08:58

Zoals je zegt het zijn niet normale methodes.
Ik heb altijd gehoord dat je een zachtgekookt ei tussen zijn oren met gooien dan denkt hij dat hij bleoed heeft hetzelfde als gloeilamp maar hier kunnen ze niet echt brandwonden van krijgen of scherven van de lamp.

xMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:26

Hier heb ik gewon geen woorden over. Ik vind dit dierenmishandeling.
Want ze gaan niet na wáárom het dieren steigert!
Echt,
Dit kan gewoon niet..

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:38

Ik krijg altijd te horen dat als je je paard naar voren rijd (en dus voordat ze de lucht in gaan naar voren drijft) ze niet omhoog kunnen komen. Dus mijn advies is rijd je paard voorwaarts. Op het moment dat ze stijgeren proberen naar voren te rijden. Behalve als je erg overeind zit dan goed naar voren hangen en op het moment dat je weer op de grond komt alsnog naar voren schoppen (goed drijven).

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:08

Tsja, ik heb een nieuw paard (nu een week) en die steigert ook in hetzelfde hoekje, telkens 2 keer achter elkaar. Ik probeer het eerst op de aardige manier (eerste dag laten gaan, misschien wennen, 2 dag alles nagekeken tuig e.d., derde dag aangespoord) zo ben ik eigenlijk een beetje aan het zoeken.

Nu ben ik helemaal niet van het aggresieve rijden. Mijn andere paard is supergevoelig en rijdt ik bijna alleen op stem. En dat is een echte bangerd dus ga ik continu door de bak enz. Maar nooit zal ik aggresie gebruiken omdat hij gewoon echt bang is.
En dat komt ook omdat hij veel heeft meegemaakt bij zijn vorige baasjes.

Maar deze nieuwe is gewoon een draak die uitprobeert. En ik hij maakt me nu geirriteerd en de volgende keer zal ik hem eerst een harder schopje geven en als dat niet helpt heeft hij mooi pech want dan heeft meneer echt een tik te pakken.

Want ook met poetsen is het een verveel en heb ik hem ook al een tik moeten geven omdat meneer gericht schopt.
En een paard mag veel doen, maar het houdt een keer op en dan kan hij echt wel een tik verwachten.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:47

De grote overeenkomst tussen al die methoden lijkt mij het bang maken van het paard. Bang om zich te bezeren. Misschien dat zoiets op de korte termijn werkt maar wat doet dat op de lange termijn? Hoe kunnen die "aangeleerde" angsten zich later weer uiten?
Ik ben echt meer voor het uitzoeken waarom een paard bepaald gedrag vertoont, wij leerden "vroeger" op de manege dat je, als je paard steigerde, meteen moest drijven zodra hij/zij neerkwam

Gytske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:39

Idd, drijven zodra hij neerkomt of als je merkt dat hij/zij gaat stijgeren.

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:46

ik zit op HT, en daar zeiden ze:
neem een ei mee, [als je die kapot laat vallen dat hij dan niet aan elkaar zit maar, uhh, net als je bji pannenkoeken nodig hebt. VOLGENS MIJ]
en als ie dan steigert sla je die ei op z'n hoofd kapot. dan denkt ie dat hij zijn hoofd heeft gestoten en dat ie dan bloed Clown Clown Clown Clown
dat zeiden ze..

anGeLaa_AjaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:12

Bij mij ging een shetlander een keer steigeren, maar ik heb toen geen tik gegeven omdat het eigenlijk een beetje me eigen schuld was...
Mijn lievelingspaard zou denk ik niet steigeren want das een oud politiepaard. Als hij toch zou gaan steigeren zou ik ik eerst gewoon op een kwaaie toon een waarschuwing geven, als dat niet werkt zou ik eerst proberen of het help als je heb een tik met de zweep op z'n kont geeft, als dat niet helpt zou ik wat water over z'n hoofd gooien. Ik houd nooit echt van paarden slaan. Als hij luisterd zou ik hem wel belonen, anders gaat ie het misschien wel weer doen...
Het ligt denk ik ook wel een beetje aan de situatie want misschien doet ie het uit angst of omdat ie je niet begrijpt of als spelletje. Ik zou trouwens ook eerst effe kijke of er iest mis is met zijn rug of met zijn zadel..Als ie bang is zou ik het eerst rustig proberen op te lossen.
Ik zou hem niet zo snel een klap (tussen z'n oren) geven, ik zou eerst kijken waarom ie het doet en daarna een oplossing zoeken. Als nix helpt zou ik kijken of iemand met meer ervaring met dat soort paarden kan helpen.
Maar ik rijd op een manege dus ik denk niet dat veel van dat soort dingen uitgevoert kunnen worden.

Die methodes uit het eerste bericht zou ik never nooit gebruiken..!!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:13

Liedje schreef:
Ik geef mijn paard ook een tik tussen de oren als ze er ook maar aan denkt om omhoog te komen hoor Nagelbijten / Gniffelen Ze hoeft maar met haar voorbenen omhoog te komen en ze heeft er één te pakken. Je moet je paard toch corrigeren?
Mijn paard krijgt ook een schop terug als ze mij (wilt gaan) gaan schoppen. Is niet zielig, denk je dat een paard vriendelijk vraagt of een ander paard ergens mee op wilt houden? Dat gaat veel en veel harder dan wij kunnen schoppen of slaan hoor.

* Bereid zich voor op heel bokt en bouwt een schuilplek Haha! *

zo doe ik het ook en heb nu een super lief dier

maar voor je zo iets wil doen ga er dan eerst van uit of je paard pony niks heeft

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 23:45

Ik heb zelf 2 paardjes, waarvan 1 echt een bangerd is (veel meegemaakt bij vorige baasjes) dus die zal ik nooit verkeerd aanraken. Echt als ik iemand maar verkeerd zie kijken naar mijn lieve paardje wordt ik al boos hihi..

Maar m'n andere?!?! Dat is een draak eerste klas hoor. Gericht schoppen, bokken tijdens de wissels als ie geen zin heeft om te werken en steigeren als ie denkt dat ik even zit te slapen.
Nou die krijgt van mij mooi wel een tik! Niet tussen zijn oren, maar wel waar het mij dan even uitkomt.
Ik rijdt overigens nooit met zweep of sporen, dus zo hard kan ik ook geen tik geven (gebruik meestal stukje teugel of maai met mn hand over zijn oren, hij heeft het formaat ezel, dus heeft ook wel effect)

Ik ben over het algemeen echt wel tegen slaan of schoppen van welk dier dan ook (okee, spinnen mag je op staan Tong uitsteken), maar soms kan je niet anders.
Ik laat me niet gericht omver lopen of slaan..