hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:35

karoliena schreef:
Een hengst is zeker geen speelgoed voor een kind ongeacht voormaat

Maar daar gebeuren wel de meeste ongelukken, en de slechte naam komt daar ook aan voor.
Zo een dinge heb ik vaak gezien, en daarmee snap ik het echt niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:37

Thxs. Idd weer een voorbeeld hoe het niet moet. Lekker inscharen dat dier en er voorlopig niet meer mee klooien.
Enne...het advies om te ruinen kwam niet van mij...Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:38

nja, in dit geval denk ik dat iedereen er met eens is

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:40

Haha nee kwam van mij dit keer, haha. Maar daar zullenw e het inderdaad allemaal wel mee eens zijn

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:41

ik snap die ouders van haar ook niet echt Verward (getuigd in mijn ogen van onkunde) Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:42

Even doordenken...stel je voor dat je dit soort gevallen vaker tegenkomt, kun je de mensen volgen die standaard voor castreren zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:44

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:44

zelf ik zou hier castereren aanbevelen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:45

Ja zo ken ik er hier nog een paar die het eerste jaar de deur platliepen omdat ze een shet hengst gekocht hadden maar steeds bij mij kwamen vragen of hun hengst met de mijne mocht spelen want hij stond alleen, of of ik misschien wist hoe waar je een hoofdstel kon kopen voor een mini van een jaar want hij was niet te houden op de fiets anders. Hoe vaak ik wel niet heb staan klappertanden daar.

En dan nog ben ik niet voor standaard casteren omdat er ook nog 'volwassen' mensen zijn met hengsten en ik altijd van mening ben niet te oordelen als ik niet weet hoe of wat, dus pas als ik dit soort dingen hoor reageer ik over casteren maar niet als iemand gewoonn zegt van ik hem een hengst want dan ken ik de situatie niet.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:46

katiavl schreef:
karoliena schreef:
Een hengst is zeker geen speelgoed voor een kind ongeacht voormaat

Maar daar gebeuren wel de meeste ongelukken, en de slechte naam komt daar ook aan voor.
Zo een dinge heb ik vaak gezien, en daarmee snap ik het echt niet.

Ik laat ook nooit kinderen in de wei. Eigenlijk is Volare superlief tegen kinderen en ik heb er ook het volle vertrouwen in dat hij ze nooit zomaar iets zou doen. Ik vertrouw Volare met kinderen nog meer dan Vanilla (merrie).
Maar toch laat ik er geen kinderen bij omdat hengsten als 'gevaarlijk' te boek staan. Bij ieder paard kan er iets gebeuren, vooral met kinderen die 'domme' dingen doen die je niet moet doen bij paarden. Als er bij een brave merrie iets gebeurt, kun je je nog verweren met: dat had ik niet aan zien komen. Maar bij een hengst kun je dat niet zeggen, want iedereen weet toch dat ze bloeddorstig zijn?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:48

sherif schreef:
ik snap die ouders van haar ook niet echt Verward (getuigd in mijn ogen van onkunde) Ach gut

Wat bedoel je een shet is toch o zo lief. Doet nooit wat Haha! ideaal kinderspeelgoed. En een hengst heeft veel liefde nodig. Knuffelen, koekjes geven. Pling
En als de piemelaar eruit komt is ie toch blij Sigaar

Arno daar heb je wel een feit. Kinderen en dieren moet je gewoon opletten.Het is zo snel gebeurd.
Zelfde met honden en kinderen. Een eeuwige discussie. Natuurlijk is ook niet elke hengst een monster.
Bij ons stond er een darco. Maar of die een paardenleven had. Kon nooit uit de wei want hij zou maar eens. En hij dekte ook niet. Dus waarom dan?
Laatst bijgewerkt door lesilla op 14-12-06 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:49

hahha

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:56

oh wat zal die lief zijn

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:00

katiavl schreef:
sherif schreef:

Wat bedoel je een shet is toch o zo lief. Doet nooit wat Haha! ideaal kinderspeelgoed. En een hengst heeft veel liefde nodig. Knuffelen, koekjes geven. Pling
En als de piemelaar eruit komt is ie toch blij Sigaar

Haha! vandaar Cool ....dan is onze hengst wel erg vaak blij...elke dag schacht hij wel een keer zijn pielemoos uit..en ik maar denken...waarom doet hij dat nu Verward

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:04

nou omdat hij dus blij is

hahahahahahahahahaha
wat ben je goed voor je paard al hij zo blij is Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:05

duh en dat noemt zich dan een paardenkenner Vriendjes zijn?

Wat is dampo eigelijk Bloos belgische vertaling Haha!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:06

kijk weer wat geleerd Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:06

Dampo = Heel sterk middel tegen hoest dat naar methol ruikt, kun je bij mensen op de borstkast smeren, maakt het ademhalen makkelijker als je verkouden bent.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:09

katiavl schreef:
duh en dat noemt zich dan een paardenkenner Vriendjes zijn?

Wat is dampo eigelijk Bloos belgische vertaling Haha!

smul wat in de neus werd gesmeerd...(iets wat wij overigens ook vorig jaar hebben gedaan met onze balleman toen we op show waren met hem toen hij tegenover een box stond (boxen stonden aan elkaar vast) waar een merrie instond...prima als noodoplossing! Knipoog

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:10

dampo daar is vaak s'winters die reclame over van dat jochie wat niet kan slapen en zijn moeder dan dampo op zijn borst smeert zodat hij lekker in ouders bed kan slapen
hier een link
http://www.geneesmiddelenrepertorium.nl ... 02366.html

verdorie hou op met posten zo komt het er nooit op Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:58

dampo wordt gebruikt door een patholoog anathoom om de lijklucht tegen te gaan, geen fijn goedje.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:00

Caira schreef:
dampo wordt gebruikt door een patholoog anathoom om de lijklucht tegen te gaan, geen fijn goedje.

Was ik ook aant denken. Maar ik heb geleerd dat je beter zonder doet. Omdat je na tien minuten de geur gewoon bent. En anders elke keer aan moet wenne.
Maarja dat geld natuurlijk niet voor een hitsige hengst Haha!
Hier noemt het gewoon vix Vork

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:55

katiavl schreef:
Arno daar heb je wel een feit. Kinderen en dieren moet je gewoon opletten.Het is zo snel gebeurd.
Zelfde met honden en kinderen. Een eeuwige discussie. Natuurlijk is ook niet elke hengst een monster.
Bij ons stond er een darco. Maar of die een paardenleven had. Kon nooit uit de wei want hij zou maar eens. En hij dekte ook niet. Dus waarom dan?

In zo'n geval kunnen we het heel snel eens zijn. Ruinen of verkopen natuurlijk. Als je zo bang bent voor je paard, moet je eigenlijk geen paard hebben.

Voordat ik paarden had, hielp ik een handelaar mee zodat ik er meer over paarden te weten zou komen. In het begin dacht ik dat alles wat hij zei, waar was. Maar hij had ook 5 hengsten in boxen van 3 bij 3 staan.
Ze konden niet bij elkaar snuffelen, want dan werden ze wild.
Ik mestte om de dag de stallen uit en vroeg na een maandje: "Goh, moeten die hengsten ook niet weleens buiten komen?"
Hij: "Nee, als ik ze buiten laat, worden ze wild."
ik: "Maar komt dat niet omdat ze nooit buiten komen?"
Hij: "Ja, eigenlijk wel."
ik: "dan laat je ze toch gewoon buiten staan?"
Hij: "Nee, dan moet ik weer zo'n hoge omheining bouwen en dat is veels te duur".
Hij gebruikte die hengsten wel om te dekken, maar dat vind ik geen excuus. Een hoge omheining kost echt niet veel.
Maar goed, gelukkig zijn de meesten niet zoals hem.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 10:59

mmm, ik heb persoonlijk een grote voorkeur voor hengsten... boven merries en ruinen
maar als ik een hengst niet kan geven wat hij verdient...op het land met andere paarden..dan zal hij toch geruind worden...
anders is het idd maar sneu...

zie te veel hengsten eenzaam in een boxje staan met alleen snuffelcontact met de buren en een wip eens in de zoveel tijd (als ie geluk heeft)

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:58

Ik laat een hengst pas casteren wanneer ze niet intressant genoeg zijn als dekhengst, en als ze niet meer handelbaar zijn.
ruinen en merries kunnen ook naar een andere paarden brullen, zijn ze dan ook niet bij de les.

Een hengst die heel rustig en braaf in de omgang is, die hoef niet meteen te casteren, maar ik vind wel dat een hengst bij een ervaren en deskundig persoon thuis hoort.

de hormomen gieren door hele lijf van een hengst, vindt het dan niet zo vreemd en raar als ze een keer brullen.