Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:13

En het licht bij een paard uit de ogen slaan..PFFFFF waar zijn jullie mee bezig zeg!

inderdaad met slaan creeer je geen respect, maar creeer je eerder een moordwapen, sorry dames,maar waar hebben jullie deze praktijken geleerd? Een corrigerende tik is heel wat anders dan een pak rammel!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:30

ok vooruit dan maar Nadya en Sherif mogen as woensdag (hij wordt dinsdag gebracht) mij laten zien hoe je dit dan oplost........

wel graag van te voren even een contractje ondertekenen dat IK en de EIGENAAR niet aansprakelijk zijn voor enig lichamelijk letsel hoe dan ook....

Kom het mij maar laten zien Haha! Haha! hoe het WEL moet...... en denk erom, ik verwacht progressie, net zoals de eigenaar dat van mij verwacht

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:14

KiWiKo schreef:
ok vooruit dan maar Nadya en Sherif mogen as woensdag (hij wordt dinsdag gebracht) mij laten zien hoe je dit dan oplost........

wel graag van te voren even een contractje ondertekenen dat IK en de EIGENAAR niet aansprakelijk zijn voor enig lichamelijk letsel hoe dan ook....

Kom het mij maar laten zien Haha! Haha! hoe het WEL moet...... en denk erom, ik verwacht progressie, net zoals de eigenaar dat van mij verwacht

Wil je het filmen voor mij Kiwiko? Ik kan klaarblijkelijk nog heel veel leren van deze twee, dus die kans pak ik graag aan Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:15

Geloof me, een paard dat niet opgevoed is en mij op een gevaarlijke manier gaat uitproberen zal van mij heel wat tetsen krijgen, en niet zachtzinnig ook! Ik heb het niet over systematisch afranselen, maar als een knol mij in gevaar brengt, dan ram ik hem zn achterlijke ideetjes liever uit, dan dat ik met een plukje hooi lief ga staan doen.

Het is 700 kilo tegen jou, dát maakt het verschil en het gevaar!

Ik heb het niet over een plukje hooi, Barmat. Maar laat maar, ik ga hier verder geen energie insteken, want je hebt totaal geen idee waar ik het over heb, dat is wel duidelijk. Succes met je gevaarlijke 'knollen'.
[/quote]

Nee, ik weet niet waar ik het over heb nee.... ik "doe" ook nog maar "slechts" 26 jaar paarden....

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:20

sherif schreef:
En het licht bij een paard uit de ogen slaan..PFFFFF waar zijn jullie mee bezig zeg!

inderdaad met slaan creeer je geen respect, maar creeer je eerder een moordwapen, sorry dames,maar waar hebben jullie deze praktijken geleerd? Een corrigerende tik is heel wat anders dan een pak rammel!!

Zoiets heet "figure of speech" zeg maar.....

Toen ik mijn paard voor het eerst op wilde zadelen (en hij was toen 8 jaar) probeerde hij mij te rammen tegen de muur en hij had mij al zo ver dat ik tegen de muur stond, geen kant op kon omdat meneer mij probeerde te trappen (gericht ja) en bijten tegelijkertijd.

RK kan dit beamen, zij was er bij dus ik vertel geen Mickey Mouse verhaaltjes....

Nadat ik mijzelf eerst in veiligheid had gebracht heb ik deze knol toch echt even verteld dat ik van dergelijk gedrag niet gediend ben, en dat was niet zachtzinnig!

Moordmachine? Welnee, hij haalt het alleen niet meer in zn bolle harses om dit nog een keer te proberen. Hij loopt als een hond achter me aan, is braaf, en heeft die geintjes niet meer geprobeerd.

Wat had ik dan moeten doen? Brokjes geven en smeken of hij me heel wilde laten?

Kom op zeg!

edit - slaan is niet mijn hobby, mocht iemand dat denken. Maar ik vind 700 kilo (wat de mijne wel haalt qua gewicht) agressie ernstig genoeg om duidelijk te maken dat ik dat niet wil. En heb je ooit gezien hoe paarden onderling elkaar "op hun plek zetten"??? DAt gebeurt ook niet met likjes en aaitjes!

Maar het moge duidelijk zijn - een ram krijgt ie alleen als ie zich dominant en niet respectvol naar mij opstelt, anders niet.
Laatst bijgewerkt door Barmat op 12-10-06 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:22

Je heb gelijk als het gaat om jou ervaring maar dat is een 8 jarig paard en niet een jaarling

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:26

Licht uit de ogen slaan is wellicht wat overdreven gesteld door Kiwiko/Barmat? Met een paard verrot slaan hou je niet lang klanten lijkt me en had de DB natuurlijk al lang ingegrepen Nagelbijten / Gniffelen

Ben helemaal niet tegen een opvoedkundige pets bij een paard, maar weet ook dat mensen als Voest en Parelli erg goede dingen doen met paarden waarbij slaan niet nodig is. Een paard "breken" is echt niet nodig!

26 jaar in de paarden betekent toch nog niet dat je de wijsheid in pacht hebt Barmat?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:45

mijn paard kreeg vroeger ook omswel eens een tikje hij beet me dan strafte ik hem wel eens ja hij ziet mij ook duidelijk als baas en dat is ook een tutelpaardje. maar vind dat kiwiko wel gelijk heeft je bent met een dier bezig dat 700 kilo weegt. je moet wel zorgen dat het veilig blijft. toen die van mij nog bij de fokker stond sprong hij in mn nek stijgerde vlak langs me. toen heeft hij toch wel een keertje op een niet zo nette manier op zn kop gekregen(was wel een normale nette manier niet in elkaar gemept) der wa ook nog nooit iets met hem gedaan en had totaal geen respect voor je. als ik dan mag kiezen geef ik hem liever een tik dan dat ik de volgende keer onder hem lig. ik kan er nu alles mee. een 3 jarige op bosritten buitenritten dwars door het dorp en nog braaf ook(op zn buien na). en als ik mn stem een beetje verhef weet hij al dat hij verkeerd zit. mij lijkt ook dat een paard die 2,5 / 3 is en uit de opfok wordt geplukt. opeens gepoetst wordt manene getrokken gelongeerd en bereden word het fysiek veel zwaarder heeft dan een veulen waar je van het begin af aan mee bezig bent geweest. ik heb zelf een paard wat ontiegelijk leergierig is en ben toen hij 1,5 was klickertraining gaan doen enz om hem bezig te houden. binnen 5 min had hij de nieuwste truckjes al door.
Laatst bijgewerkt door ikke20 op 12-10-06 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:50

Sorry maar ik vind dat je met je stem ook behoorlijk wat bereiken kan. Ik zal mn jaarling niet snel een mep verkopen alleen als hij bijt of de lucht ingaat en dat is tot nu toe nog nooit gebeurt. Ik heb ook op veel stallen rondgelopen waar paarden getraint werden en ik weet 1 ding zo zou ik het niet doen. lekker me paard 3 jaar in de opfok laten staan dan hem uit zijn groep trekken en verwachten dat hij alles kan ik denk dat dat voor een paard alleen maar frustrerend is. Ik zie snel geneog wanneer mijn jaarling iets niet prettig vind of als ik te lang poets dat hij geen zin meer heeft dan laat ik hem ook weer lekker lopen maar de opfok nee dat nooit. Respect naar elkaar toe hem nog lekker jong laten zijn maar toch in de hand hebben is niks mis mee. Er komen bij ons 4 meiden op t landje en alle 4 voeren/verzorgen mijn jaarling maar hij weet precies wie van ons zijn baasje is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:26

Vasthi schreef:

Ben helemaal niet tegen een opvoedkundige pets bij een paard, maar weet ook dat mensen als Voest en Parelli erg goede dingen doen met paarden waarbij slaan niet nodig is. Een paard "breken" is echt niet nodig!

26 jaar in de paarden betekent toch nog niet dat je de wijsheid in pacht hebt Barmat?

En dat is precies wat ik bedoel!! Ik hang ook o.a. de Voest-methode aan en dan hoef je een paard inderdaad niet te 'breken'. En dat heb ik zo vaak gezien en zelf een aantal keer gedaan. Juist die types die al lang in de paarden zitten, staan hier niet voor open, jammer genoeg. Ik zit trouwens 28 jaar in de paarden, dus net effe wat langer Haha!
Ik heb ook de 'traditionele manier' geleerd vroeger, maar ik weet nu dat dat niet de manier is.

En Kiwiko, ik zou dat paard dolgraag van je 'overnemen' woensdag, maar in 1 dag resultaat verwachten, vind ik al genoeg zeggen. Met de methode die ik bedoel, ben je wel wat langer bezig, weken, soms maanden, met heel veel geduld. En dat zou ik die eigenaren van dat paard dan ook heel duidelijk maken. Voor mij staat het paard voorop en dan pas de mensen. Bij jou klinkt het alsof het resultaat en het geld belangrijker zijn ofzo of heb ik het mis?

pimpeloentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:34

Gezellig topic hier Haha! Haha!

Mijn nu 5 jarige ruin heeft tot zijn 3de heerlijk in de opfok gestaan. Af en toe in handen geweest wanneer de hoefsmid er was, meteen ontwormd en even een borsteltje erover heen.
Nu is hij 5 en staat half te slapen op de poetsplaats, tilt netjes omstebeurt zijn voeten op wanneer ik er naast sta (en dan hoef ik ze niet eens aan te raken of op te pakken, ik zeg voet en hij tilt hem al op wanneer ik er naast sta Haha! Haha! ) en hij heeft respect voor mij, EN het voordeel gehad paard te zijn en gehard te worden. En dat neemt niemand hem meer af.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:36

Mijn paard heb ik lang ook niet gepoetst toen die klein was, nu staat die ook te slapen.
Jaarling moest ook aan alles ruiken bekijken kont draaien stapje links stapje recht dat kun je wel verwachten.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:02

Nadya ik ga hier totaal in mee. Het is inderdaad of het allemaal maar snel snel snel moet soms vergeten we wel is dat het dieren zijn geen machines die alles maar zo oppakken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 23:09

Chip2 schreef:
Nadya ik ga hier totaal in mee. Het is inderdaad of het allemaal maar snel snel snel moet soms vergeten we wel is dat het dieren zijn geen machines die alles maar zo oppakken.

Inderdaad!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:14

Juist
Bij een machine druk op de rode uitknop en hij staat stil...

Een verwend paard dat altijd heeft mogen spelen, niet heeft hoeven werken, wat ineens aan het werk moet en daarom boos word, heeft die uitknop niet.

Bij fijne paarden kun je een keer zeggen, Pas OP!
Je maakt je groot en ze staan stil.

Maar eentje die geleerd heeft dat je wel met mensjes kunt sollen, omdat je groter en sterk bent..vergeet het maar.

Het licht uit de ogen slaan gaat wat ver.
Maar op dat moment een flinke knal geven is niet anders.
Wat overigens in een groep paarden ook gebeurd als er 1 wat naar de leider doet wat niet mag.
En een paard moet dan een spoedcususje, wie is de leider krijgen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:17

[/quote]

Nadat ik mijzelf eerst in veiligheid had gebracht heb ik deze knol toch echt even verteld dat ik van dergelijk gedrag niet gediend ben, en dat was niet zachtzinnig!

kan ik hier uit opmaken dat je dus het paard niet gelijk bestraft hebt (gouden regel:corrigeer het paard gelijk wanneer deze iets doet waar je niet van gediend bent en niet een minuut later! (uiteraard geef ik je groot gelijk dat je jezelf eerst in veiligheid brengt maar vraag me af of het na die tijd bestraffen wel zin heeft gehad!)
quote]

KiWiKo schreef:

[quote="KiWiKo"]

inderdaad in 1 dag resultaat verwachten zegt in mijn ogen al meer dan genoeg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:21

Wat bereik je met slaan krijg je dan een braaf paard, het paard lijkt braaf het zal zich wel rustig houden bang voor meer slaag.Natuurlijk moet je heel soms een tik geven, maar dat hoeft niet te vaak,slaan is zo makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:24

Citaat:
je term k*t knollen vindt ik wel weer erg ver gaan. Ze zijn inderdaad vaak wat dwarser omdat ze beter weten hoe wij in elkaar zitten.

En dat moet je toch niet willen, een paard wat dwarser is? Dat is toch niet eerlijk.
De jouwe is misschien zo beleefd van karakter dat het dan geen K..knol is.
Maar ik kan je zeggen, dat er paarden zijn die ik dan echt niet anders kan noemen (na een paar dagen opvoed cursus wel weer )
Die willen je echt pakken, want die zijn niet onder de indruk van hey, niet doen, of een klein tikje.

En wat ik met leed bedoel.
Somigge paarden zijn echt ver verkloot.
Baasjes hebben er zelf mee geklungeld, er zelf op gaan zitten terwijl ze op de grond niet eens de baas zijn.
Paard heeft dan onder de man geen respect.
Gaat de staak in. Denk daarbij bij driven kaarrecht omhoog.
Bij de uitgang kaarsrecht omhoog.
Zelfs paarden die zich laten vallen om hun zin door te driven.
Want ja, het baasje werd bang en het paard mocht naar stal.

Ik vind dat leed.
Want zo hoeft het niet te gaan.
Zo'n paard word op dat moment hard aangepakt.
Word uit zijn verwende ilussie wereld getrokken. En ja, dat vind ik zielig voor zo'n paard.

Is hij niet verwend door mensen.
Gebeurd het hele zadelmak maken met rust, er komt geen zweep aan te pas.
Het paard kent direct zijn plek, omdat hij niet geleerd heeft dat de mens maar een klein slap teer ding is.
Op die paarden kun je na een paar keer longeren gewoon opstappen.
En zo een stapje en drafje doen.
En na veel beloning mag het paard weer naar zijn brokjes Lachen
De ruiter is wel consequent, links is links, doorlopen is doorlopen.
Dus paard weet niet anders dan dat het zo hoort en krijgt geen klappen zoals het verwende paard.
Want hij drukt zijn zin niet door omdat hij geleerd heeft dat een teer mensje aan de kant gaat.

ach, ik hou op.
Tekst is al te lang en vraag me af of zommige ooit begrijpen wat je zegt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:27

Vasthi schreef:

Zeker niet, was het maar zo Lachen

Maar het betekend wél dat ik in die jaren genoeg heb gezien om te kunnen zeggen dat ik veel heb meegemaakt en ook wel weet hoe ik moet handelen in bepaalde situaties!

En dan nóg sta je soms te kijken als er iets gebeurd, kun je niet voorkomen.

Maar ik heb de meest uiteenlopende knolletjes gehad, gereden, verzorgd om te zeggen dat ik aardig wat ervaring heb opgedaan.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:33

Wat is volgens jou verwend vraag ik me af een jaarling die veel in handen is is dus per defintie volgens jou verwend??? Snap dat niet geheel omdat mijn jaarling dus vaak in handen is zal het later wel een verwend ventje zijn dat bedoel ik met wederzijds respect en consequent zijn mijn jaarling is veel in handen maar zeker geen verwend knolletje hoor. Hij weet ja is ja nee is nee al dondersgoed en ook dat hij niet over mij heen lopen kan omdat ik van dag 1 al streng tegen hem ben maar hij wel alle vrijheid krijgt om lekker paard te zijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:33

Nadya schreef:
Vasthi schreef:

En dat is precies wat ik bedoel!! Ik hang ook o.a. de Voest-methode aan en dan hoef je een paard inderdaad niet te 'breken'. En dat heb ik zo vaak gezien en zelf een aantal keer gedaan. Juist die types die al lang in de paarden zitten, staan hier niet voor open, jammer genoeg. Ik zit trouwens 28 jaar in de paarden, dus net effe wat langer Haha!
Ik heb ook de 'traditionele manier' geleerd vroeger, maar ik weet nu dat dat niet de manier is.

En Kiwiko, ik zou dat paard dolgraag van je 'overnemen' woensdag, maar in 1 dag resultaat verwachten, vind ik al genoeg zeggen. Met de methode die ik bedoel, ben je wel wat langer bezig, weken, soms maanden, met heel veel geduld. En dat zou ik die eigenaren van dat paard dan ook heel duidelijk maken. Voor mij staat het paard voorop en dan pas de mensen. Bij jou klinkt het alsof het resultaat en het geld belangrijker zijn ofzo of heb ik het mis?

En ik ben nu juist weer geen voorstander van de Voest-methode Lachen
Zo blijf je altijd wat houden.

Nogmaals (want die zin blijft echt íedereen herhalen, zucht...) met de zin
"Het licht uit de ogen slaan" bedoel ik NIET LETTERLIJK! Het is een FIGUURLIJKE UITDRUKKING!

Sommige paarden schrikken al van een keer een brul en een handgebaar, de mijne nu inmiddels ook, maar dat is anders geweest, die was soms gewoon éng, had geen respect voor je handen, maar werd er gruwelijk agressief van. Die heb ik de eerste 5 keer met een zweep in de handen op moeten zadelen, waarvan ik 2 keer hem heb moeten gebruiken. En ja, dan krijgt ie een ram, geen tikje. Daarna was het over, nu doet hij normaal en respectvol naar mij toe, al blijft het een lompe zak soms Haha!

Op de wei precies eender - verhalen van stalgenoten gehoord die hun eigen paard uit de wei wilde halen en mijn knol liet dat niet toe - HIJ wilde de aandacht en durf het maar niet aan een ander paard te geven, want hij vrat je echt op als hij de kans kreeg!
Dat is dominant gedrag en dat moet de kop in gedrukt worden. Als een brul of een duwtje niet meer helpt, mag dat van mij een flinke klap worden, net zo lang tot hij het snapt en zijn dominantie laat varen. Dan pas volgt beloning.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:36

Ik heb het idee dat veel mensen hier nog nooit in een dergelijke situatie zijn geweest RK.
Ik kan, spijtig genoeg, zeggen dat ik een paard zo verkloot heb dat het niet meer te redden was. Hoewel het hier niet ging om een paard dat van jongs af aan verwend was of iets dergelijks, waar we het nu over hebben, kwam het uiteindelijk op hetzelfde neer. Uiteindelijk naar een africhtingsstal gebracht, maar er heeft nooit meer iemand op kunnen rijden. Als fokmerrie ingezet, maar door al dat heen en weer gesleep ( ze was ondertussen al een tijd niet meer van mij ) zo vals geworden dat ook dat niet meer haalbaar was. En door die mensen weggebracht. Ik schaam me nog elke dag dood, dat kan je je wel voorstellen.
Tegelijkertijd met dat paard heb ik ook veel andere paarden opgevoed, nooit problemen mee gehad.
Als je zo iets hebt meegemaakt, ga je wel eens heel anders kijken naar de opvoeding van andere paarden. Ik zie zoveel mensen die denken dat ze hun paard onder controle hebben, maar stiekem bepaald dat paard alles wat er gebeurt ( zeker op de grond ). De verhoudingen zijn vaak helemaal scheef getrokken en het is meer de goedaardigheid van het paard, waardoor er nog geen ongelukken gebeurt zijn. Maar als ze echt een paard zouden treffen dat de confrontatie niet uit de weg zou gaan, zouden ze hopeloos verloren zijn ( en ik ook nog steeds denk ik ).
Ik heb nu weer een jong paard, lekker opgegroeid tussen zijn soortgenoten. Stikbraaf en geen idee hoe groot hij is. Eerlijk en snel onder de indruk. Waarom zou je je paard brutaal willen maken, dat snap ik echt niet? Je maakt het jezelf alleen maar lastig.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:38

[quote="runningkawa]Ik vind dat leed.
Want zo hoeft het niet te gaan.
Zo'n paard word op dat moment hard aangepakt.
Word uit zijn verwende ilussie wereld getrokken. En ja, dat vind ik zielig voor zo'n paard.
[/quote]

100% mee eens! Ik denk dat er maar weinig stallen zijn die voor de fun een paard eens flink aanpakken....
Maar wat moet je dan? toezien hoe het dominante en verwende gedrag steeds erger wordt? Lijkt me geen goed plan.

Ik voelde me zelf heel erg rot toen ik mijn paard eens flink moest meppen, ik jankte van binnen en buiten, maar wist ook dat als ik het NU niet deed, hij op een gegeven moment misbruik van mij zou maken. En ja, ik was bang dat het de band die ik hoopte met hem te krijgen, zou verpesten.
Gelukkig is dat niet zo gebeurd, we zijn beste maatjes Ja
Hij probeert soms nog dingen, maar dan is een harde brul of een handgebaar genoeg om hem er aan te helpen herinneren dat ik de leider ben van ons tweetjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:40

erleyne

Idd, ze kunnen zich werkelijk niet voorstellen hoe gemeen sommige paarden kunnen zijn.
Ik hoop eigenlijk ook dat ze het nooit mee maken, want dat is niet leuk.
Een paard harder dan een tik geven is ook niet leuk, verre van dat.
Maar als ik dan moet kiezen als ik een stalduer opentrek, zelf het ziekenhuis in of een paard een paar flinke meppen geven, weet ik het wel.

Ik ken het paard van Barmat.
Mijn paard heeft op pension bij hem in de wei gestaan.
Ik heb dus mee gemaakt dat ik mijn paard uit de wei ging halen om te rijden.
Haar paard was zo jaloers dat ik hem niet aanhaalde, dat hij op me af kwam gegaloppeerd.
Oren in de nek, zo plat als het maar kon, bek open.

Wat doen jullie dan?
Zeggen, foei, dat mag niet?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:54

Ik snap gewoon niet waarom speciaal een paard wat in handen is geweest zulke dingen moet doen als wat hier gezegd word dat hun speciaal verwend zijn. Ik ken ook paarden die hebben 3 jaar op het land gestaan en die stront vervelend waren niet luisterde en waar geen land mee te bezijlen was. Tot nu toe vind ik het tussen mij en mijn jaarling super gaan. Soms laat ik hem lekker met rust en soms krijgt hij een lekkere poetsbeurt wat hij erg lekker vind of gaat hij mee wandellen wat hij ook super vind. Ik heb een reading laten doen en volgens de reading is mijn jaarling zeer tevreden met hoe ik het doe;) Dat ik hem in handen heb betekend ook niet speciaal dat hij meteen verwend is hoor