wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hns

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:09

blowdiene schreef:
en trouwens een paard is wel wat minder gevoelig dan een mens hoowr... Lachen

Jou zou ik rechstreeks naar de workshop ´kijken met je handen sturen´.
Ik wist dat paarden gevoelig waren maar zó gevoelig!!!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:49

friesjeessss schreef:
bij de veulens in het land gaat er ook wel eens 1 op mijn teen staan, laatst een fries merrie veulen (de grootste en dikste van alle 3 ) dit deed me ook goed zeer, maar ga ze niet slaan, kan gebeuren, ik sta ook wel es op iemands teen, hoop niet dat ik dan een mep krijg Knipoog maar als het vaker gebeurd en ze het met opzet gaan doen, tja dan zou ik het ook niet meer pikken denk ik

edit: dit is niet tegen jullie bedoeld, als ze eraf moeten en ze blijven staan, kunnen ze wel een tikje krijgen..

nou heb ik een jaarling tinker, maar die krijgt toch echt een pets als ze op mijn teen gaat staan. niet alleen omdat ze dus in mijn ruimte komt en zich dus niet aan de regels houdt, maar ook omdat ze dalijk een bulldozer is, die dan misschien ook wel "per ongeluk" op mijn teen gaat staan (denk niet dat mijn teen dat houdt). dat per ongeluk is meestal wel per ongeluk, maar ze moeten wel leren dat ze op jou moeten letten en jij niet op hen. Jij bent de leider, dus ze moeten jou in de gaten houden, wat je doet en hoever je van ze af bent...

verder heb ik een merrie die is mishandeld en als de dood is voor zwepen. Er stond vandaag iemand in de bak te longeren en Lizzy zag de zweep en ze schoot er als een gek vandoor. (leuk naar de uitgang van de bak en dan in ene stilstaan) Ik geef haar dan geen dreun, ik begrijp haar gedrag. Maar ik stuur haar toch echt wel weer in die richting, ze zal dus niet winnen, ik bepaal dat we daar heen gaan en dat het niet eng is. Dat ze mij dus moet volgen (niet eens vertrouwen, maar moet volgen) en niet zomaar haar eigen weg kan gaan. Gaat ze weer gek doen, wat ze dus deed, dan is een stemverheffing al genoeg bij haar. Het vertrouwen in mij heeft ze al, ze volgt me en loopt achter me aan (met aandringen) langs de dominante paarden. uiteraard werk je met vertrouwen, maar het gaat meer om leiderschap, jij bepaalt wat ze doet.

Bij sommige paarden heb je genoeg met je stem, zoals bij lizzy, ze gaat in staf, draf en galop op stem en beenhulp (ik rij dus niet met zweep, sporen of bit). Dat werkt heel goed, maar ik weet nu al dat ik bij Angel (mijn jaarling) dus veel meer te stellen krijgt. Ze is nu al een flinke doordrammer en heeft dus niet genoeg aan dat boze stemmetje en moet regelmatig op haar plaats gezet worden. Ze gooit de kruiwagen om als we de wei aan het uitmesten zijn, dan ben ik helemaal een dierenbeul want ik mep haar gewoon met de mestvork (niet met de punten hoor, maar met de platte onderkant) maar ze krijgt toch echt een optater, mevrouw is anders gewoon niet onder de indruk en lief praten en rustig praten, ach dan douwt ze je gewoon de sloot in, dus dat valt bij haar nou niet echt goed....

(was trouwens niet alleen aan jou bedoeld hoor Knipoog gewoon algemeen, anders moest ik 2 dingen posten)

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:47

Ik ben heel blij dat mijn bijrijdpaard heel goed reageert op stemverheffing. Ja

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:43

en daar mijn lieve kijkbuiskinderen schort het nogal aan........ aan de timing en het terecht zijn.

Kiwiko, das nu een uitspraak die ik en zeker ook andere met je deel. Je kunt vaak zo pakkend zijn Haha! Haha! Wou dat ik een paard was Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:09

[naam] heeft van mij vanmidag nog flinke tikken gekregen incl een goed rake met op haar hoofd, ze wou het hoofdstel niet in (zo als gewoonlijk) begon te hangen enz en ik ben niet zo groot dus dat houdt ze wel vol, (ik niet omdat ik mn schouder gebroken heb gehad) ze begon steeds vervelender te worden en die andere tikken hielpen blijkbaar niet (ik had er zere handen van) ik was het zooo zat, heb haar een goed rake mep verkocht, toen ging het een stuk beter, ik baal soms zo van dat paard, soms he Lachen

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:50

hahaha ja dat ken ik heel goed, ik ben zelf 1,53m en lizzy is dus 1,58m (ik ga via een stoel erop, tja die rot buikoperatie heeft er voorgezorgd dat ik mijn been niet hooggenoeg kan krijgen) en zij deed dit ook altijd pffff. Ik denk dat iedereen weleens denkt waar ze nou eigenlijk aan begonnen is Knipoog

Lizzy heeft trouwens sinds ze dus bitloos rijdt, totaal geen problemen met haar hoofd geven. Misschien heeft die van jou last van het bit. Niet dat je nu ook gelijk bitloos moet gaan rijden, maar misschien heeft ze haken op haar tanden ozo, waardoor het bit pijn doet? Ik denk ff mee Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:06

Biancaa schreef:
hahaha ja dat ken ik heel goed, ik ben zelf 1,53m en lizzy is dus 1,58m (ik ga via een stoel erop, tja die rot buikoperatie heeft er voorgezorgd dat ik mijn been niet hooggenoeg kan krijgen) en zij deed dit ook altijd pffff. Ik denk dat iedereen weleens denkt waar ze nou eigenlijk aan begonnen is Knipoog

Lizzy heeft trouwens sinds ze dus bitloos rijdt, totaal geen problemen met haar hoofd geven. Misschien heeft die van jou last van het bit. Niet dat je nu ook gelijk bitloos moet gaan rijden, maar misschien heeft ze haken op haar tanden ozo, waardoor het bit pijn doet? Ik denk ff mee Bloos

gaat dit over mij? Knipoog

[naam] heeft een hoofdstel waar je het bit en teugels heel snel af ka klikken, het bit zit er dus niet aan, ze doet het ook alleen met het hoofdstel in doen, afdoen vind ze geen probleem, ze is gewoon aan het klieren, en daar heb ik geen zin in, had gewoon zere handen maar ze gaf er niks om, dan maar een tik op haar hoofd, wie niet horen wil moet maar voelen Knipoog

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 10:38

agh ja slaan en tik geven vind ik nog steeds niet hetzelfde Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:46

amosjuh schreef:
agh ja slaan en tik geven vind ik nog steeds niet hetzelfde Bloos

nee maar goed, (dit is gewoon een voorbeeld)

als jij om 14.00 klaar moet staan met je paard opgezadeld en al, het is 10 voor twee, en je wil het hoofdstel in doen, en ze gaat met haar hoofd zo hoog mogelijk staan, en hangen, (zij is groot en jij bent klein) en het lukt niet om dat hoofd naar beneden te krijgen, met tikken geven, dan sla je haar op het laatst ook wel denk ik, omdat het zo'n bulldozer is (ze werd gister nog uitgescholden voor trekpaard Knipoog ) dan word je het op laatst zo zat, dat je gewoon een goed harde mep geeft, omdat de rest haar niets kan schelen.. of blijf jij dan aan klooien omdat slaan zielig is? Knipoog

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 10:53

dan blijf iik klooien Bloos
ik sla geen paarden Bloos
ik heb geleerd dat dat niks opgeschiet Knipoog

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:09

ik heb een redelijk dominante verzorgpony, laat ik het zo stellen, ze was altijd heel dominant.

aanvallen, oren in de nek + ontblote tanden op me af rennen, gericht bokken en trappen als ik d'r wilde pakken, en pal voor mn neus steigeren, en ze heeft wel 's een paar keer bijna raak gebokt/getrapt, als ik niet opzij was gegaan.. heb altijd geleerd dat ik niet voor een paard uit de weg moet gaan, maar zij keek ook niet uit, en ik moet wel op mezelf passen.

Als ik haar dan al kon pakken, dan was ze wel lief, maar zodra ik iets wilde wat mevrouw niet wilde, werd ze boos en weer even dominant als altijd. geen stap meer vooruit, of als ik ernaast liep, wegrennen, bokken, steigeren, ook midden op straat.

Heb 't een paar maanden op de lieve manier geprobeert, dat vorderde maar heel langzaam, en op een gegeven moment was het gewoon weer helemaal weg. Toen heb ik het harder aangepakt, als zij aanviel (dus: gericht bokken/trappen/steigeren) dan kreeg ze een mep met de longeerzweep, was zij lief, dan was ik dat ook, maar viel zij aan, deed ik dat ook. ik ketste het gewoon terug!

ook met longeren, wilde ze ook niet, ging ze aanvallen.. heb wel 's recht tegenover d'r gestaan, en als ik eenmaal achter d'r schouder was, dan moest ze lopen en blijven lopen.. net zolang tot ik vond dat het genoeg was (en nee, ik liet dr dan niet een half uur lopen ofzo Knipoog )

en die manier van aanpak heeft z'n resultaat gehad, en ik moet toegeven, ze heeft een hele hoop meppen gekregen, en ze zijn ook echt niet allemaal even zacht geweest, maar wat ik er nu voor terug heb gekregen.. een paard dat me vertrouwt, die me als leider/vriendin ziet, die weet wat ze aan me heeft.. en daar heb ik ook veel meer aan. ik heb nu een lieve pony, en als ik op de zachte manier doorgegaan zou zijn, had ik dat nu niet gehad.. ik kan nu zonder zadel, met een touwhalster, buiten rijden, galopperen, crossen, omdat ik haar vertrouw en zij mij. nu hebben we echt een band, ze luistert nu ook naar m'n stemhulpen.. dus het is het wel waard geweest..

ik had een paar maanden geleden (al langer terug volgens mij) een topic geopend van, als je paard jou trapt, trap je dan terug? toen zei iemand: nee, want dan heb je geen respect voor je paard.. heeft het paard dat wel voor jou dan als ie je trapt? nee toch?

ik heb altijd respect gehad voor m'n paardjes en daardoor kreeg ik respect van hun. tsja, als zij geen respect voor mij hadden had ik dat ook niet voor hun, maar zodra zij weer respect hadden had ik dat ook weer Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:24

Nou, amosjuh dan ben je echt nog geen verkeerde tegengekomen zeker.
Ik heb er zat in mijn handen gehad waaronder jonge hengsten maar die goede dreun op z'n tijd hebben ze allemaal wel een keertje nodig hoor!
Mijn jonge paard heeft me 1x getrapt en 1x gebeten. Voor die beet heeft ze een goede met de vlakke hand pets op haar neus gekregen, nooit meer gedaan en die trap is beloond met een goede schop onder d'r bast. Ze heeft beiden nooooiiit meer gedaan, is dolblij als ik kom. Ik geef dus snel mijn grenzen aan, dat schept duidelijkheid. Maar ik knuffel haar ook plat en beloon haar de hemel in als ze het goed doet. Ook ik doe NH met mijn paard maar met bovenstaande situaties maak ik toch echt op de ouderwetse manier korte metten!
Zoals Kiwiko al zei: een paard is nooit je gelijke, jij bent de leider!!
Als de dingen duidelijk zijn hoef je natuurlijk niet zo streng meer op te treden want dan geef je onbewust al aan waar je grenzen liggen.
Maar het staat of valt met consequent zijn en timing, 30 seconden na het "vergrijp" nog slaan heeft geen zin.
En ik heb ook een bloedhekel aan die mensen die afstappen en hun paarden afranselen met de zweep.
Maar nooit slaan??...echt wel! Als het nodig is...en dat bepaal ik zelf aan de hand van wat voor karaktertje ik op dat moment in mijn handen heb. Maar leuk vind ik het natuurlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:26

amosjuh schreef:

ik denk het niet, en als je bij haar blijft klooien, krijg je het hoofdstel niet in, dat is gewoon zo, en dan laat je haar oplaatst, en dan heeft zij gewonnen, en ik kan niet blijven klooien dat hou ik niet vol door mn schouder, ze moet gewoon luisteren, en die tikken doen haar niets, dan maar een goed rake mep

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:29

Tsja je hebt slaan en slaan. Mijn paard krijgt zeker wel eens een optater. Een tik, en een harde ook als hij echt lijp aan het doen is.

Doorgaan met slaan, na je correctie, dat vindt ik écht slaan, en dat vindt ik niet kunnen.

Ook een tik met je volle verstand geven is een verschil met slaan uit woede !!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:32

friesjeessss schreef:
Biancaa schreef:

gaat dit over mij? Knipoog

rymkje heeft een hoofdstel waar je het bit en teugels heel snel af ka klikken, het bit zit er dus niet aan, ze doet het ook alleen met het hoofdstel in doen, afdoen vind ze geen probleem, ze is gewoon aan het klieren, en daar heb ik geen zin in, had gewoon zere handen maar ze gaf er niks om, dan maar een tik op haar hoofd, wie niet horen wil moet maar voelen Knipoog

Ja dit ging over jou Knipoog Dan is het inderdaad gewoon klieren hihihi, dan vind ik ook hoor, dan maar voelen... Anders blijft ze een loopje met je nemen... die van mij was gewoon bang voor het bit (tja mishandeld, dus lekker lopen raggen met het bit in haar mond) Dus daarom deed ze het, dan zou ik dus niet slaan. Het ligt echt helemaal aan de situatie, wanneer je wat doet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:37

ja, als je haar dan zou slaan zou je het denk ik alleen maar erger maken, ik gaf haar een goede mep, en raakte haar goed, dit is ook voor haar bestwil, want als ze in de box staat, stoot ze soms volop haar hoofd tegen het plafond, zo raar doet ze dus, en dan kan ze zichzelf ook nog verwonden, maar het is echt niet leuk meer hoe ze doet, een normaal hoofdstel krijg ik niet in, heb ik wel gehad, toen stonden we met zn 3e te klooien, nu met het andere hoofdstel gaat het al een stuk beter, die doe ik over het halster heen, dus kan ze hem ook niet smeren, maar soms word ik er zo pissig van, dat ze meer rake klappen krijgt, maar niet dat ik een halve minuut sta te slaan, 1 tik, luisterd ze niet nog 1, zo gaat het lang door soms

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:06

amosjuh schreef:

Je zegt regelmatig: '..ik heb geleerd dat...'

Maar wat vind je nou zelf, wat is jou mening naast de mening die je is aangeleerd?
Niet aanvallend bedoeld btw, meer geinterresseert Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:45

Ik denk of weet eigenlijk wel dat je met blijven aanklooien veel minder resultaat krijgt dan wanneer je even laat weten dat jij er ook nog bent. Als je constant maar ondeugende dingen accepteert van een paard en blijft aanklooien neemt hij je op een gegeven moment niet meer serieus. Het enigste wat je dan krijgt is een verwend en vervelend paard wat niet naar je luisterd. De eigenaar verlegt zijn grenzen steeds meer omdat het paard doorkrijgt dat wanneer hij doordramt de eigenaar toch niets doet. Zelfs een voorheen mishandeld paard zal op een gegeven moment uittesten tot hoe ver hij kan gaan. Als jij je grenzen dan niet duidelijk stelt is er met geen enkel paard meer te werken. Op een gegeven moment komt het zo ver dat de eigenaar het paard op 'strafkamp' stuurt waar het paard even door een prof goed word aangepakt en komt hij helemaal goed opgevoed terug. Zoiets zou toch geweldig zijn? En de eigenaar is tenslotte niet degene geweest die er ook maar iets voor heeft hoeven doen. Allen dokken. Maar door wie moest het paard nu uiteindelijk een aantal harde dagen/weken met geweld ondergaan (wat hij overigens totaal niet gewend is)? Door de eigenaar die zijn paard niet durft te corrigeren op het moment wanneer dat nodig is. Ik denk dat de profs in zo'n geval beter een strafkamp aan de eigenaren kunnen geven...

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:06

Tegen Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:23

SIEMxFUNNY schreef:
Tegen Vork

kan je ook uitleggen waarom mischien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:30

Ja, dat wilde ik ook net zeggen.

Mensen die nog willen reageren met een mening: Onderbouw je mening ajb. Aan oneliners hebben we niet echt veel

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:42

nou hier heeft mijn Lizzy, de eerste tik te pakken gehad... Ik heb haar nog nooit geslagen (ik heb haar nu vanaf april) omdat ze dus mishandeld is en van alles schrikt. Maar vandaag ging ze toch over de streep.

Mijn man ging haar aansingelen, mevrouw vond dit niet prettig en beet hem dus. Ze deed het zo snel, dat hij niet eens de kans kreeg om te reageren (en man slaat helemaal niet). Dus ik verder aansingelen en haar in de gaten houden... Daar kwam haar hoofd en de lipjes al en net terwijl ze wil bijten, geef ik haar een flinke tik op haar hoofd. Daarna stond ze netjes stil en keek niet eens meer naar me. Ik kon haar gewoon aaien en knuffelen op haar hoofdje, ze wist echt dondersgoed wat ze deed.

Ze worden echt niet zomaar kopschuw, als jij een keer een flinke tik geeft. Ja als ik haar had geslagen, net nadat ze mijn man had gebeten. Dan was het te laat, dan snapte ze niet meer waarom ze de tik kreeg. Het gaat echt om timing en op wat voor manier jij je paard een tik geeft. Na slaan, dus ze heeft haar tik gehad en dan nog een paar keer meppen, dat is afreageren en daar hou ik ook niet van Boos!

Ze heeft trouwens daarna super gereden! Ze had er erg zin in en deed heel erg haar best. Helaas voor mijn stalgenootje niet, die viel van haar paard af Ach gut en had een aardige bloedlip en een paar krassen op haar buik...

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:58

friesjeessss schreef:
als jij om 14.00 klaar moet staan met je paard opgezadeld en al, het is 10 voor twee, en je wil het hoofdstel in doen, en ze gaat met haar hoofd zo hoog mogelijk staan, en hangen, (zij is groot en jij bent klein) en het lukt niet om dat hoofd naar beneden te krijgen, met tikken geven, dan sla je haar op het laatst ook wel denk ik, omdat het zo'n bulldozer is (ze werd gister nog uitgescholden voor trekpaard Knipoog)

Dan moet je maar wat eerder komen, heb je meer tijd en hoef je ook niet zo te stressen. Haast en paarden gaan trouwens nooit goed samen.
Een paard tikken geven omdat ze haar hoofd omhoog doet? Vooral mee doorgaan, en je krijgt haar hoofd straks helemaal niet meer naar beneden. En ik geef 'r nog gelijk ook! (Misschien stoot je wel tegen haar tanden met het in- of uitdoen van het bit, trek je te hard aan haar oren of what so ever... Neem je tijd en kies eens niet de weg van de minste weerstand! De aanhouder wint tenslotte Tong uitsteken Ik lees net van je schouder... misschien is het een optie het iemand anders een tijdje te laten proberen?)

Mocht mijn paard me ooit zomaar schoppen, schop ik overigens wel terug hoor Clown Grenzen stellen is belangrijk, maar geweld daarbij gebruiken vind ik gewoon niet juist Lachen Persoonlijk heb ik ook meer respect voor een werkgever die consequent en rechtvaardig is, dan eentje die amicaal is en geen grenzen stelt; zo ga ik ook met mijn paard om. Althans, dat probeer ik Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:02

nee, dan sla ik het paard niet........ dan moet ik maar zorgen dat ik mijn zaakjes voor elkaar heb. Het paard kan er niks aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:09

Ik denk ook dat hoofd omhoog doen een slecht voorbeeld is. Bij zoiets is er imo geen aanleiding en duidelijke reden om het paard een tik te geven.