Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mistral schreef:En amulet hoeveel heb jij er al zadelmak gemaakt?
mistral schreef:mistral schreef:Geeft niet. dat kan je er ook niet uithalen. maar dat is wel een beetje bokt om snel een idee over iets te vormen, zonder te weten wie er achter zit. je zit hier toch min of meer anoniem er zit hier van alles. Zo weet ik ook dat er aardig wat professionele ruiters hier ook meelezen.
Edward Gal bijv.
heeft hij ook een account?
mistral schreef:Wat me wel op valt voor zover ik dat na kan kijken is dat de meeste niet met KWPN-ers werken, maar met halflingers, [***]'s.
Die hebben wel een heel ander karakter dan KWPN-ers.
mistral schreef:Maarre wildwings, geef jij nou eens antwoord
mistral schreef:appelbolfan schreef:ik help iemand met inrijden van een haflinger ruin,
hij is nu 3 jaar en we zijn al licht begonnen. maar dan op deze manier:
1. we doen nu al best lang NH en gaan daar ook nog mee door
2. dan gaan we hem bitloos inrijden, als dat goed gaat blijven we dat ook zo doen.
3. de eigenaar heeft er al wel eens zonder zadel opgezeten, dus aan het gewicht is hij al gewent.
maar hij is nog niet volgroeid dus als we nu al gaan beginnen, krijgt hij last van zijn spieren.
oeh uitkijken hier hoor, hier willen ze daar niks van weten, hier mag je pas ongeveer met vier beginnenen dan wel met een heeeele goeie reden
WildWings schreef:Je hebt er toch al eens opgezeten, dat is voor mij toch al dichtbij 'rijden'.
En waarom vind je 4 jaar veel te laat?
WildWings schreef:En dat vind ik dus onzin, als een paard goed opgevoed wordt is het echt niet zo dat deze onder het zadel op zijn 4de heftiger zal zijn dan op zijn 3de. Verder verpest je gewoon de rug van een paardje ermee.. de rug is pas uitgegroeid rond het 5 - 6 de jaar.. waarom zou je dan alweer op 3 willen beginnen?
Nog een vraagje, waarom houd je dan vast aan 3 jaarWaarom niet meteen bij een jaarling een heeeel licht kindje erop en bij een twenter een 6-jarige, en als hij 3 is jij zelf? Dan weet je toch zeker dat je bij een heethoofdje geen opstandig paard onder het zadel krijgt?
appelbolfan schreef:(die dikgedrukte zin kan ik niet helemaal volgen)
Citaat:Ik zeg toch niet dat we er op rijden als hij 3 jaar is.. wij rijden hem in met NH als begin. Ze heeft er 1 keer opgezeten om te kijken hoe hij reageerde, en dat bleef ook bij halthouden.
Citaat:Ik vind 4 jaar te laat als je nog niets met het paard doet, je moet zorgen dat ze voor die tijd respect voor je hebben.Ik bedoel niet dat ze gelijk wedstrijdklaar moeten zijn ofzo.
Citaat:Nog een vraagje, waarom houd je dan vast aan 3 jaarWaarom niet meteen bij een jaarling een heeeel licht kindje erop en bij een twenter een 6-jarige, en als hij 3 is jij zelf?
WildWings schreef:
Maar ik vind niet dat dit afbreuk doet aan mijn argumenten of mijn mening, of jouw mening boven de mijne steltIk ga er dan ook vanuit dat deze vraag puur vanuit nieuwsgierigheid wordt gestelt
appelbolfan schreef:@ wildwings: ik zeg ook niet dat je respect moet krijgen door een paard in te rijden, maar met NH kom je al een heel eind!
En we vinden 3 jaar gewoon een mooie leeftijd om met NH te beginnen.
even voor de duidelijkheid: er heeft 1 keer iemand op gezeten, nog geen 2 minuten en het was alleen halthouden. Dat noem jij blijkbaar inrijden..
Ik heb trouwens nooit gezegd dat we hem inrijden met 3 jaar, we gebruiken NH als hij 3 jaar is. ik zei we 'rijden hem in' (zie '') als hij 3 is. en daarachter schreef ik: ik bedoel met 'inrijden' NH gebruiken om respect te krijgen.