Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:11

ja maar mistral, dan begrijp ik niet waarom je zo'n hele discussie aangaat en je je zelf gaat verdedigen terwijl jou ideale plaatje er ook anders uit ziet. Ik bedoel, we kunnen het wel over bedrijven gaan hebben maar dat is een hele andere situaite, dan neemt niet weg dat het de juist is, maar de omstandigheden zijn niet anders. Ik had het meer over de mensen met een hobby die wel hun eigen ideale plaatje kunnen schetsen.

Amulet

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:25

mistral schreef:
En amulet hoeveel heb jij er al zadelmak gemaakt?

Doet dat er iets toe?

Als ik nu als antwoord geef 100 of 5, doet dat dan iets af aan mijn mening? Mijn mening wordt er namelijk niet anders door. Ik heb mijn mening over dit onderwerp en die mening verandert echt niet door argumenten van jouw kant als 'met 3,5 zijn ze veel heter dan met 2,5 en omdat ik er met 2,5 minder gauw aflazer ga ik er met 2,5 opzitten'.

Verder ga ik met Loutjuh mee, er is niemand die jouw op je persoonlijke situatie aanvalt. Als die situatie nou eenmaal zo is; so be it. Maar men kan wel een andere mening over die situatie hebben en als zelfs jijzelf van mening bent dat deze situatie niet ideaal is; dan zie ik ook niet in waarom je er inderdaad over in discussie gaat.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:30

moet ik dan geen antwoorden geven op de vragen die gesteld worden?

ik ben aan dit topic begonnen omdat er alleen maar stond ..Zadelmak maken..Welke leeftijd?

Vervolgens zet ik erop op welke leeftijd wij dat doen en krijg ik met regelmaat de vraag of ik dat wil onderbouwen, de keren dat ik dat niet deed, kreeg ik het verwijt dat ik gewoonweg niet de discussie aan wil gaan.

Ik heb niet 1x het idee gehad dat het om het ideaal beeld ging.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:35

het gaat niet zo zeer om het ideaal beeld. maar het gaat erom wat jij vind, wat jou mening is, en daar ben ik nog steeds van andere in dit topic erg nieuwshierig naar waarom mensen als een ideaal beeld kunnen schetsen er toch op een vroege leeftijd op gaan.

Ik bedoelde het ook helemaal niet persoonlijk tegen jou. en ik begrijp ook dat jij jezelf moet verdedigen, maar ik begreep in het begin ook niet echt dat jullie een bedrijf hadden. dit maakte ik er ook niet helemaal uit op. Dus vandaar mijn felle reactie in ieder geval.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:41

Geeft niet. dat kan je er ook niet uithalen. maar dat is wel een beetje bokt om snel een idee over iets te vormen, zonder te weten wie er achter zit. je zit hier toch min of meer anoniem er zit hier van alles. Zo weet ik ook dat er aardig wat professionele ruiters hier ook meelezen.
Edward Gal bijv.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:47

ja dat is ook waar, maar dat is weer een heel ander verhaal! haha

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:49

mistral schreef:
mistral schreef:
Geeft niet. dat kan je er ook niet uithalen. maar dat is wel een beetje bokt om snel een idee over iets te vormen, zonder te weten wie er achter zit. je zit hier toch min of meer anoniem er zit hier van alles. Zo weet ik ook dat er aardig wat professionele ruiters hier ook meelezen.
Edward Gal bijv.

heeft hij ook een account?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:50

Maar ik denk dat dat tevens het grote nadeel van alle fora is. De anonimiteit. Voor sommige mensen zal dat misschien ook wel een voordeel zijn, maar persoonlijk vind ik dat echt een groot nadeel want zo ontstaan er gauw misverstanden (en niet alleen met mensen die je helemaal niet kent, enkele van mijn stalgenoten zitten hier ook en die spreek ik toch echt liever IRL dan over internet ). Maar ja, tegelijkertijd zit je hier met uitsluitend paardenvolk en het is toch eigenlijk wel een beetje een kenmerk van 'ons' paardenmensen (of mensen met paarden, al naargelang wie dit leest ) dat het grootste talent toch niet op het sociale vlak ligt Hiermee bedoel ik absoluut niet iedereen, maar eerlijk gezegd WEET ik dat ik er zelf wel bij hoor.

Maar ja, dat is dan weer een heel andere discussie.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:51

sorry, dat zei Loutjuh dus ook al. Gaat snel hier.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:52

ik ben ook niet zo sociaal aangelegd, maar de discussie valt in diggelen hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:10

mistral schreef:
Wat me wel op valt voor zover ik dat na kan kijken is dat de meeste niet met KWPN-ers werken, maar met halflingers, [***]'s.

Die hebben wel een heel ander karakter dan KWPN-ers.

Als je hiermee bedoelt te zeggen dat [***]'s makkelijker zijn dan een KWPN... Kan ik je vertellen dat je duidelijk GEEN ervaring hebt opgedaan met [***]'s want dit is pure onzin namelijk!
Ik heb met allerlei rassen gewerkt onder andere:
Halfingers, Fjorden, Kwpn-ers, New Forest, Welshen, Hannoveraan, Dravers, Gelderlander(wat grover dan kwpn.. valt wel onder zelfde rijtje maar goed) Arabieren enz. Ik kan van mijn eigen zeggen dat ik wel ervaring heb met verschillende rassen. Maar om nu te zeggen dat Kwpn-ers moeilijker zijn qua karakter dan een [***].. NEE!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:28

Ik ken er een aantal van klanten van ons, stuk voor stuk erg braaf en heel eerlijk,maar wel heet (daar moet je mee om kunnen gaan).
1 ervan is een hengst van vijf en net zadelmak, hij is ook poepie braaf en zal niks doen om je eraf te smijten of met je rond te gaan rennen. (mede omdat lusitano's in het begin echt de kracht van achter nog niet hebben) hij brult wel de hele bende bij elkaar en word wat heet.
Ik persoonlijk vind lusitano's makkelijker dan de meeste kwpn-ers(uitzonderingen daargelaten ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:42

mistral schreef:
Maarre wildwings, geef jij nou eens antwoord

Met begeleiding, en anderen die ook op andere dagen reden onder diezelfde begeleiding.. 2 maar Geheel alleen zonder anderen en begeleiding; geen.

Maar ik vind niet dat dit afbreuk doet aan mijn argumenten of mijn mening, of jouw mening boven de mijne stelt Ik ga er dan ook vanuit dat deze vraag puur vanuit nieuwsgierigheid wordt gestelt

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:48

mistral schreef:
appelbolfan schreef:
ik help iemand met inrijden van een haflinger ruin,
hij is nu 3 jaar en we zijn al licht begonnen. maar dan op deze manier:
1. we doen nu al best lang NH en gaan daar ook nog mee door
2. dan gaan we hem bitloos inrijden, als dat goed gaat blijven we dat ook zo doen.
3. de eigenaar heeft er al wel eens zonder zadel opgezeten, dus aan het gewicht is hij al gewent.

maar hij is nog niet volgroeid dus als we nu al gaan beginnen, krijgt hij last van zijn spieren.

oeh uitkijken hier hoor, hier willen ze daar niks van weten, hier mag je pas ongeveer met vier beginnen en dan wel met een heeeele goeie reden

haha, die zit
hier mijn reden:
:: ik zeg toch niet wanneer we met rijden beginnen alleen dat we nu met NH bezig zijn. Dat kan helemaal geen kwaad, is juist alleen maar goed.
Vind 4 jaar trouwens veel te laat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:48

Je hebt er toch al eens opgezeten, dat is voor mij toch al dichtbij 'rijden'.

En waarom vind je 4 jaar veel te laat?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:52

WildWings schreef:
Je hebt er toch al eens opgezeten, dat is voor mij toch al dichtbij 'rijden'.

En waarom vind je 4 jaar veel te laat?

we wouden (of wilden ) alvast een beginnetje maken, en kijken hoe hij er op reageerde.

Vind 4 jaar te laat aangezien paarden dan al veel opstandiger zijn.
Maar het verschilt eigenlijk ook wel per paard, dus het klopt niet helemaal wat ik zeg. Voor dit paard vind ik 4 jaar te laat om te beginnen omdat hij niet zo opstandig is, maar voor sommige heethoofden kan je er beter wat vroeger bij zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:54

En dat vind ik dus onzin, als een paard goed opgevoed wordt is het echt niet zo dat deze onder het zadel op zijn 4de heftiger zal zijn dan op zijn 3de. Verder verpest je gewoon de rug van een paardje ermee.. de rug is pas uitgegroeid rond het 5 - 6 de jaar.. waarom zou je dan alweer op 3 willen beginnen?

Nog een vraagje, waarom houd je dan vast aan 3 jaar Waarom niet meteen bij een jaarling een heeeel licht kindje erop en bij een twenter een 6-jarige, en als hij 3 is jij zelf? Dan weet je toch zeker dat je bij een heethoofdje geen opstandig paard onder het zadel krijgt?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:12

WildWings schreef:
En dat vind ik dus onzin, als een paard goed opgevoed wordt is het echt niet zo dat deze onder het zadel op zijn 4de heftiger zal zijn dan op zijn 3de. Verder verpest je gewoon de rug van een paardje ermee.. de rug is pas uitgegroeid rond het 5 - 6 de jaar.. waarom zou je dan alweer op 3 willen beginnen?

Nog een vraagje, waarom houd je dan vast aan 3 jaar Waarom niet meteen bij een jaarling een heeeel licht kindje erop en bij een twenter een 6-jarige, en als hij 3 is jij zelf? Dan weet je toch zeker dat je bij een heethoofdje geen opstandig paard onder het zadel krijgt?

(die dikgedrukte zin kan ik niet helemaal volgen)
Ik zeg toch niet dat we er op rijden als hij 3 jaar is.. wij rijden hem in met NH als begin. Ze heeft er 1 keer opgezeten om te kijken hoe hij reageerde, en dat bleef ook bij halthouden.
Ik vind 4 jaar te laat als je nog niets met het paard doet, je moet zorgen dat ze voor die tijd respect voor je hebben. Ik bedoel niet dat ze gelijk wedstrijdklaar moeten zijn ofzo.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:13

@ appelbolfan, en wat bedoel je met respect voor je hebben?? onder het zadel of op de grond? en vanaf wanneer wil je er vaker op gaan zitten, waar ligt bij jou de grens?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:18

appelbolfan schreef:
(die dikgedrukte zin kan ik niet helemaal volgen)

Jij zegt dat je bij sommige heefthoofden er beter vroeg bij kan zijn.. ik concludeer dus dat als je zo vroeg mogelijk met inrijden begint je zeker weet dat zelfs de heethoofden niet opstandig zullen zijn onder het zadel.

Citaat:
Ik zeg toch niet dat we er op rijden als hij 3 jaar is.. wij rijden hem in met NH als begin. Ze heeft er 1 keer opgezeten om te kijken hoe hij reageerde, en dat bleef ook bij halthouden.

Je vindt 4 jaar veel te laat, dan neem ik aan dat je dus logischerwijs met 3 gaat inrijden En bovendien is erop zitten ook zeker wel belasting voor de rug

Citaat:
Ik vind 4 jaar te laat als je nog niets met het paard doet, je moet zorgen dat ze voor die tijd respect voor je hebben. Ik bedoel niet dat ze gelijk wedstrijdklaar moeten zijn ofzo.

Ieder paard moet respect voor je hebben, altijd- of ze nou 1 of 20 jaar oud zijn- maar dit bereik je niet door ze in te rijden. Verder zeg ik toch ook geen woord over wedstrijdklaar, maar je belast gewoon een rug die nog niet volgroeid is, of het paard nou meteen wedstrijdklaar moet zijn of gewoon recreatief bereden wordt op z'n derde.

Verder, nogmaals m'n vraag:

Citaat:
Nog een vraagje, waarom houd je dan vast aan 3 jaar Waarom niet meteen bij een jaarling een heeeel licht kindje erop en bij een twenter een 6-jarige, en als hij 3 is jij zelf?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:52

WildWings schreef:

Maar ik vind niet dat dit afbreuk doet aan mijn argumenten of mijn mening, of jouw mening boven de mijne stelt Ik ga er dan ook vanuit dat deze vraag puur vanuit nieuwsgierigheid wordt gestelt

Yep, gewoon nieuwsgierig, meer niet.
Het is zeker niet mijn bedoeling om jou of iemand af te breken.
En het is sowieso niet verstandig om een paard of pony in je eentje mak te maken.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:59

Een sportpaard wordt volgens de statistieken ong. 7 jaar
De verzekering geeft aan 17 jaar
Gemiddelde leeftijd paard volgens Xenophon : 40-50 jaar

Kennelijk doen wij dus iets erg fout?!

Misschien wel te vroeg teveel willen?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:05

De manege paarden van ons worden ongeveer tussen de 30-35 jaar
Het zijn allemaal afgedankte sport paarden, die bijna letterlijk bij de handelaar neer geple*rd zijn.
Ze zijn dan ongeveer 11 jaar en lopen bij ons ongeveer 1 a 2 uur op een dag in de les en hebben op zondag een rustdag.
Ze hebben allemaal een top conditie.
Waar het fout gaat weet ik ook niet, maar misschien is het wel interessant als je daar een topic over begint.

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:08

@ wildwings: ik zeg ook niet dat je respect moet krijgen door een paard in te rijden, maar met NH kom je al een heel eind!
En we vinden 3 jaar gewoon een mooie leeftijd om met NH te beginnen.

even voor de duidelijkheid: er heeft 1 keer iemand op gezeten, nog geen 2 minuten en het was alleen halthouden. Dat noem jij blijkbaar inrijden..

Ik heb trouwens nooit gezegd dat we hem inrijden met 3 jaar, we gebruiken NH als hij 3 jaar is. ik zei we 'rijden hem in' (zie '') als hij 3 is. en daarachter schreef ik: ik bedoel met 'inrijden' NH gebruiken om respect te krijgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:18

appelbolfan schreef:
@ wildwings: ik zeg ook niet dat je respect moet krijgen door een paard in te rijden, maar met NH kom je al een heel eind!
En we vinden 3 jaar gewoon een mooie leeftijd om met NH te beginnen.

even voor de duidelijkheid: er heeft 1 keer iemand op gezeten, nog geen 2 minuten en het was alleen halthouden. Dat noem jij blijkbaar inrijden..

Ik heb trouwens nooit gezegd dat we hem inrijden met 3 jaar, we gebruiken NH als hij 3 jaar is. ik zei we 'rijden hem in' (zie '') als hij 3 is. en daarachter schreef ik: ik bedoel met 'inrijden' NH gebruiken om respect te krijgen.

Aha, waarom is 'inrijden' hetzelfde als NH, en wát is dan jouw mening over écht inrijden (als in, erop gaan zitten en verder) en op welke leeftijd dat zou moeten gebeuren, want dat probeerde ik dus te vragen