Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:47

Wendy schreef:
[
Mijn eigen paard is heel goed in het schakelen tussen de verschillende horsenalities, dat heeft mij geleerd dat je altijd goed moet blijven kijken.

Mijn mening is dat dat hele "horsenality" concept een beetje onzinnig is. Een kunstmatige onderverdeling van een heel breed scala aan gedragingen en eigenschappen.
Jouw paard bijvoorbeeld schakelt imo niet tussen horsenalities ( krijg overigens altijd jeuk van die term), hij heeft gewoon wisselende stemmingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:48

[OPG] paard vlucht wanneer ik de teugels lang laat worden

Jouw eigen topic, is dit dan niet de aanleiding van het vluchten ts?

Kuggur: uiteindelijk is het dat ook wel, een oaard dat op verschillende dingen op verschillende manieren reageert.
Maar het kan soms net wat handvatten geven als je in grote lijnen een beetje weet hoe je paard in elkaar steekt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:53

Anoniem schreef:
Kuggur: uiteindelijk is het dat ook wel, een oaard dat op verschillende dingen op verschillende manieren reageert.
Maar het kan soms net wat handvatten geven als je in grote lijnen een beetje weet hoe je paard in elkaar steekt.

Het doet mij een beetje teveel denken aan hoe mensen met sterrenbeelden omgaan... ;)

Anoniem

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:56

Mwah, ik vind dat het eraan ligt hoever je erin meegaat.
Ik vond t prettig te weten welke basis bij mijn paard past. Maar ga niet bij elke scheet bedenken en analyseren in welke “ horsenality” hij nu weer zit.
Beter gewoon gelijk handelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:37

Kuggur schreef:
Wendy schreef:
[
Mijn eigen paard is heel goed in het schakelen tussen de verschillende horsenalities, dat heeft mij geleerd dat je altijd goed moet blijven kijken.

Mijn mening is dat dat hele "horsenality" concept een beetje onzinnig is. Een kunstmatige onderverdeling van een heel breed scala aan gedragingen en eigenschappen.
Jouw paard bijvoorbeeld schakelt imo niet tussen horsenalities ( krijg overigens altijd jeuk van die term), hij heeft gewoon wisselende stemmingen.

Dat is ook precies wat het betekent ;) In de praktijk merk ik dat zo'n kunstmatige onderverdeling mensen juist heel goed helpt om sneller de juiste reactie te geven :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 17:10

Wendy schreef:
Gizeppie schreef:
@ Wendy

Heb jij ook een Right Brain Introvert dan? Het is wel het proberen waard natuurlijk.. Ik doe idd de oefeningen eerst in stap, dan in draf en dan galop. Hij snapt trouwens wel snel dingen.. Maar moet ook momenten van rust inbouwen, anders verwerkt hij niet.

Weet je heel zeker dat je een RB-I hebt? Je volgt nu inderdaad de aanpak die daarbij past, maar die werkt blijkbaar niet (onder het zadel dan) :)*
Het feit dat hij er vandoor gaat, is ook geen gedrag wat daarbij past. Dat is eerder extrovert.
Mijn eigen paard is heel goed in het schakelen tussen de verschillende horsenalities, dat heeft mij geleerd dat je altijd goed moet blijven kijken. Welk type gedrag laat hij nu zien en wat is de aanpak die daarbij past.
Soms heeft hij tijd nodig om inderdaad iets te verwerken, maar op andere momenten is het veel beter om door te pakken. Het is ook eens gebeurd dat we ver over zijn grenzen heen gingen en hij juist dicht sloeg, was niet meer bereikbaar, stond stil met zijn voorbeen te maaien.

Ik zag trouwens de suggestie van Gert van t Hof voorbij komen, dat kan wel eens een hele goede zijn. Die heeft mijn vriendin ook heel goed geholpen met haar reus die zo ineens kon ontploffen. Eerst heeft hij het zelf gedaan en daarna haar geleerd hoe ze het op kan lossen. Geen quick fix, maar juist door te blijven kijken en voelen.

Hij is een RBI, omdat hij van te voren geen signalen laat zien. De fases zijn minimaal. Alleen aan de ogen zie ik wat er bij hem gebeurd en af en toe de neusvleugels. Ookal vindt hij iets spannend zoals het bouwzeil aan het begin. Hij liet niks zien. Hij ging zich afsluiten door op snooze stand te gaan. Vervolgens duurde dat 15 minuten en ging hij kauwen en kon ik weer verder.. Als hij overigens oefeningen steeds beter begint te snappen uit hij zich ook weer wat meer.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 17:11

Anoniem schreef:
Rbi zijn juist de vluchters, de wegrenners..
In elk geval de onvoorspelbare, moeilijk te lezen.
Heb er helaas ook zoeen.

Dank voor je bevestiging. Hij laat idd vrij weinig zien. En kan dan ineens ontploffen.. De signalen zijn zo minimaal..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 17:13

Wendy schreef:
Anoniem schreef:
Rbi zijn juist de vluchters, de wegrenners..
In elk geval de onvoorspelbare, moeilijk te lezen.
Heb er helaas ook zoeen.

https://www.google.nl/search?q=horsenal ... mFDbTF8rkM:
Rennen is geen introvert gedrag :n

Rennen is introvert gedrag als je over de grenzen heen gaat.. Hij bokt niet, steigert niet, slaat alleen op de vlucht..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 17:16

Kuggur schreef:
Wendy schreef:
[

Een paard schakelt inderdaad. Ken paarden die heel introvert waren en vervolgens eindigde als extravert paard, omdat ze zich vertrouwt voelde. Maar qua oefeningen is het wel goed af te stemmen met het karakter. Dat doe je bij mensen ook met bepaalde problematieken of communicatiemiddelen. Daar stem je ook op af.. Een persoon die introvert is zal je meer uit moeten trekken om tot iets te komen en rust in moeten bouwen. Bij een extravert persoon moet je soms de rem erop zetten. Een extravert paard moet je continue uitdaging bieden, terwijl je bij een introvert paard juist rust in moet bouwen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 17:16

Anoniem schreef:
[OPG] paard vlucht wanneer ik de teugels lang laat worden

Jouw eigen topic, is dit dan niet de aanleiding van het vluchten ts?

Jazeker die is ook van mij! Erg he hahah.. Veel topics van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:05

Oh nee, ik bedoelde het niet als aanval.
Maar meer om te zien of je daar wellicht je aanknoping vindt? Losse teugel?
Ik begrijp je strijd. Heb ook een introverte staan die om niks in de paniek schiet.
Toen ik m kocht zeiden ze wel “ soms rent ie wat”. Maar ze waren er niet eerlijk over hoe en waarom.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 18:52

Anoniem schreef:
Oh nee, ik bedoelde het niet als aanval.
Maar meer om te zien of je daar wellicht je aanknoping vindt? Losse teugel?
Ik begrijp je strijd. Heb ook een introverte staan die om niks in de paniek schiet.
Toen ik m kocht zeiden ze wel “ soms rent ie wat”. Maar ze waren er niet eerlijk over hoe en waarom.

Ik voel het ook niet als aanval hoor. Haha, is allemaal goed bedoelt.. ;) Ik ben niet zo snel aangevallen hoor. ;) Ik heb uiteindelijk losse teugel geoefend met iemand ernaast. Dit ging opzich wel goed. Maar hij vond het enorm spannend nog.. Maar het is wel gelukt toen..

Haha dat was bij mij precies hetzelfde. Ja af en toe schiet tie weg.. ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:47

Gizeppie schreef:
kamsel schreef:
Waar in Gelderland zit je?
Wat egnie zegt is helemaal waar. In Ierland worden paarden anders zadelmak gemaakt en gereden. Veel iertjes kennen het bakwerk niet. Ze worden alleen buiten -rechtuit- gereden als ze jong zijn. Ik vind daar zeker wat voor te zeggen.
Maar dan, dan komen ze hier en is/ moet alles anders..
Je instructrice rijdt zz-l zei je, maar springt ze ook/heeft ze veel gesprongen?

Ik zit in omgeving Epe/Vaassen.. Ja dat verklaard waarschijnlijk ook dat hij buiten vrij braaf is. Nee zij springt niet. Maar mijn ambities liggen ook niet bij het springen. Ik spring wel veel aan de hand met grondwerk. Dat vindt hij geweldig. Ik doe veel cavelleti..

Jammer, dat is best een eind uit de richting (andere kant van Gelderland).
Het maakt niet uit waar je ambities liggen, ik vroeg het omdat ruiters met een spring achtergrond vaak meer oplossingsgericht en inventiever zijn dan dressuurruiters: als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

Begin vanuit zijn basis, hij is buiten vrij braaf, als je meer naar buiten gaat zal bij braver worden, buiten kun je prima dressuurmatig aan de slag, pak dat spelenderwijs mee. Ga naar buiten en stap uit in de bak met veel belonen en praten. Als hij springen wel leuk vind, doe dat in de bak, maak het leuk in de bak.
Als je echt niet wil springen en hij vindt dat wel heel leuk, dan doe je er goed aan om hem te verkopen.

Heb trouwens niet het hele tussenliggende deel gelezen, ik vind dat er teveel nadruk op de theorie gelegd wordt en daar zou m.i ook wel eens een deel van het probleem kunnen liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 07:51

Nibbit schreef:
Gizeppie schreef:
O ja ik probeer wel veel oefeningen achter elkaar te doen, maar soms ook tussendoor pauze te geven om na te denken..

Ik zou dat echt niet te lang/vaak doen. Half uurtje pittig rijden, msschien even een rondje stap tussendoor als ie wat buiten adem raakt.
Nadenken kan ie die andere 23,5 uur wel weer.

Een sensibel paard moet je júíst ruimte geven om het te verwerken. Ze hebben tijijijijijijijijijijddddd nodig. Als je te veel doet ontploffen ze juist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:06

Ben ik t mee eens.
Maar dat is t lastige van dit topic, de ene helft lijkt te zeggen dat je m erdoor moet rijden, de andere helft geeft aan rust en kalmte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:09

Je moet ook niet luisteren en gaan denken...voelen! dan weet je precies wat je moet doen op het juiste moment.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:10

Het ligt gewoon aan het type paard. Paard lijkt me overduidelijk een vuurtype en die moet je absoluut niet overweldigen met te snel opeenvolgende dingen. Ruimte er tussen en veel variatie. Die van mij moest ik af en toe stil zetten, en dan gewoon wachten tot hij zucht/nageeft/uitademt. Spanning d'r af en dan kan hij weer. En die spanning merk je dan zelf weinig van maar bleek er toch te zitten. Oefeningen niet vaker dan 2 keer doen en liefst met een andere oefening er tussen. Als je paard een concentratieboog van het type goudvis heeft - waar je een vuurtype al gemakkelijk aan herkent - zul je daar in de training rekening mee moeten leren houden.

Voelen is inderdaad ook een heel goede tip!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:03

Dan verschillen we daarin van mening @Koper
Ik rij 4 paarden, en de meest sensibele moet echt uitdaging hebben anders komt ie zelf met "suggesties".

Kijk even hals strekken in draf of galop tussendoor, of een rondje stappen is prima. Maar verder hou ik hem het liefst lekker bezig :j

Merk dat hij steeds braver wordt en makkelijker.

Wat jij zegt met oefeningen niet te vaak achter elkaar bedoel ik in feite ook. Veel afwisseling :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:07

Koper schreef:
Het ligt gewoon aan het type paard. Paard lijkt me overduidelijk een vuurtype en die moet je absoluut niet overweldigen met te snel opeenvolgende dingen. Ruimte er tussen en veel variatie. Die van mij moest ik af en toe stil zetten, en dan gewoon wachten tot hij zucht/nageeft/uitademt. Spanning d'r af en dan kan hij weer. En die spanning merk je dan zelf weinig van maar bleek er toch te zitten. Oefeningen niet vaker dan 2 keer doen en liefst met een andere oefening er tussen. Als je paard een concentratieboog van het type goudvis heeft - waar je een vuurtype al gemakkelijk aan herkent - zul je daar in de training rekening mee moeten leren houden.

Voelen is inderdaad ook een heel goede tip!

ik heb het topic deels doorgelezen, wel de meeste posts en alle reacties van TS.

Wat mij opvalt is dat in het begin velen aan lichamelijke problemen dachten, maar de signalen die het paard wel geeft onderschatten.

Cowboys op zo een sensibel paard zetten is het stomste wat je kan doen.
Een cowboy zit het wel uit, als er een groeprijders is die geen sensibel paard kunnen lezen is het deze groep. Het paard leert niks en krijgt waarschijnlijk een heel slechte ervaring op de koop toe.

mensen als Gert van het Hof; Tristan Tucker en fetherlite Horsemanship zijn hiervoor al genoemd, heb je deze mensen overwogen of gecontacteerd TS?

Ik ben geen expert, door dat wij een extreem sensibel paard hebben ben ik gedwongen om de signalen die het paard geeft te leren herkennen of voelen. Jouw paard verteld jouw dat het stress opbouwd. Hert paard vind geen release.
Ik kan mij goed vinden in de tips die oa door koper zijn gegeven.

Naar mijn mening zal je de controle terug moeten geven aan het paard. Daarmee bedoel ik dat als het paard teveel stress heeft, dat het paard bepaald waneer het stress nivo voldoende gedaald is om verder te gaan.
Dat betekent langzaam aan, rust. soms een klein stukje stappen en dan pas weer door.
Je zult moeten leren de signalen te herkennen, neusvleugels een blink van het oog, spanning opbouw in de spieren en het paard moeten leren dat het mag ontspannen. Jouw oplossing komt zodra jouw paard zich gaat ontspannen en stress afbouwen. Alle explosies zijn dan weg en dan kan je het laten profiteren van alle goede ervaringen.

Blokt het paard jouw? Vaak geeft yawnen niet een release, check dat jouw paard wel de stress afbouwt;
bij blokken geeft het paard signalen omdat wij dat vragen, maar krijgt niet de release (afbouw van spanning). Je moet het paard meer tijd geven om het te verwerken. vaak helpt het om de voeten te bewegen. rondje lopen, niet aan het werk zetten. Als ze wel gaan draven, rustig ze vertellen dat dat niet het juiste antwoord is. Vaak komt dan opeens een heel duidelijke release.

Wij werken met een engelse dame, maar niet te ver bij jouw uit de buurt vind je de boven genoemde profesionals.

Zoek begeleiding want als je doordringt tot deze paarden is er niets mooiers dan wat zij jouw kunnen geven. Als je vragen hebt mag je altijd een PB zenden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:31

Elisa2 schreef:
Je moet ook niet luisteren en gaan denken...voelen! dan weet je precies wat je moet doen op het juiste moment.

Dit, en je komt er vanzelf achter wat werkt. De hete zal na een galop (veel werk) nog heter zijn, dan weet je dat je de adrenaline niet moet laten oplopen en meer moet pauzeren.

Oh, en paarden kunnen wel degelijk ontspannen in draf of galop. Dat hoeft mentaal niet belastend te zijn. Een galop op een breed bospad kan veel relaxter zijn dan een schouderbinnenwaarts in stap bijvoorbeeld.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:01

TS jij zit zo dicht bij Feather Light, die kans zou ik gelijk grijpen als ik jou was. Hier ga jij zelf in je eentje niet uitkomen en dan zulke goede hulp in de buurt hebben... ik zou zeker contact met Yvette opnemen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:42

meiske1577 schreef:
TS jij zit zo dicht bij Feather Light, die kans zou ik gelijk grijpen als ik jou was. Hier ga jij zelf in je eentje niet uitkomen en dan zulke goede hulp in de buurt hebben... ik zou zeker contact met Yvette opnemen

Er was in het topic vermeld dat er een jaar wachttijd is bij feather light.
Lijkt me dus geen optie voor TS

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:04

Art_Ificious schreef:
meiske1577 schreef:

Er was in het topic vermeld dat er een jaar wachttijd is bij feather light.
Lijkt me dus geen optie voor TS

Contact opnemen kan altijd toch? Wie wat je daar weer uithaalt, voor het zelfde geld kennen zij iemand die je weer verder kan helpen. Niet geschoten is altijd mis.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:12

Kan altijd. Maar mijn paard vertoonde na enkele dagen rust ook plots vluchtgedrag onder zadel.
Nu heb ik iemand gevonden die hem 2x per week komt trainen en zondag heeft ze voor de eerste keer los in de bak gereden met hem met stukjes draf. Dit ging best goed. Wel nog spanning maar hij ging niet rennen.

Als TS een persoon vind die helemaal vanaf 0 weer begint en het paard een
Bepaald ritme aanleert (zoals mijn trainster met limo doet) én rekening houdt met de taal van het paard, lijkt me dit een betere optie.
Grote kans dat het dan weer goed gaat.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 15:20

Koper schreef:
Ik zou dat echt niet te lang/vaak doen. Half uurtje pittig rijden, msschien even een rondje stap tussendoor als ie wat buiten adem raakt.
Nadenken kan ie die andere 23,5 uur wel weer.

Een sensibel paard moet je júíst ruimte geven om het te verwerken. Ze hebben tijijijijijijijijijijddddd nodig. Als je te veel doet ontploffen ze juist.[/quote]

Ik heb nu beide methodes geprobeerd. Zowel aan het werk zetten als veel tijd geven. Van te veel achter elkaar en aan het werk zetten wordt hij gespannen van. Van tussendoor pauzes inlassen gaat hij verwerken en ontspannen.