Gizeppie schreef:@ Wendy
Heb jij ook een Right Brain Introvert dan? Het is wel het proberen waard natuurlijk.. Ik doe idd de oefeningen eerst in stap, dan in draf en dan galop. Hij snapt trouwens wel snel dingen.. Maar moet ook momenten van rust inbouwen, anders verwerkt hij niet.
Weet je heel zeker dat je een RB-I hebt? Je volgt nu inderdaad de aanpak die daarbij past, maar die werkt blijkbaar niet (onder het zadel dan)
Het feit dat hij er vandoor gaat, is ook geen gedrag wat daarbij past. Dat is eerder extrovert.
Mijn eigen paard is heel goed in het schakelen tussen de verschillende horsenalities, dat heeft mij geleerd dat je altijd goed moet blijven kijken. Welk type gedrag laat hij nu zien en wat is de aanpak die daarbij past.
Soms heeft hij tijd nodig om inderdaad iets te verwerken, maar op andere momenten is het veel beter om door te pakken. Het is ook eens gebeurd dat we ver over zijn grenzen heen gingen en hij juist dicht sloeg, was niet meer bereikbaar, stond stil met zijn voorbeen te maaien.
Ik zag trouwens de suggestie van Gert van t Hof voorbij komen, dat kan wel eens een hele goede zijn. Die heeft mijn vriendin ook heel goed geholpen met haar reus die zo ineens kon ontploffen. Eerst heeft hij het zelf gedaan en daarna haar geleerd hoe ze het op kan lossen. Geen quick fix, maar juist door te blijven kijken en voelen.