Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:59

beste sander lotte
een mest onderzoek is erop gericht om levende en dode parasieten of larven of wormen te vinden en kijkt men niet naar zandkorreltjes
dus er zondermeer er van uitgaan dat je dat dan wel gehoord zou hebben is mijn in ziens niet direct aannemelijk

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:05

stalgerrits schreef:
beste sander lotte
een mest onderzoek is erop gericht om levende en dode parasieten of larven of wormen te vinden en kijkt men niet naar zandkorreltjes
dus er zondermeer er van uitgaan dat je dat dan wel gehoord zou hebben is mijn in ziens niet direct aannemelijk


Dat dus en zelf kijken of er zand in zit is hartstikke gemakkelijk! Gewoon even doen, liefst paar dagen achter elkaar, sommige paarden zitten wel vol met zand maar scheiden het niet (of niet altijd) uit (vandaar ook dat ze er mee vol zitten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:11

stalgerrits schreef:
beste sander lotte
een mest onderzoek is erop gericht om levende en dode parasieten of larven of wormen te vinden en kijkt men niet naar zandkorreltjes
dus er zondermeer er van uitgaan dat je dat dan wel gehoord zou hebben is mijn in ziens niet direct aannemelijk


Mijn dierenarts checkt wel op beiden. Maar TS: neem nooit automatisch aan dat dit gebeurt. Je schrijft zelf dat je je schuldig voelt omdat je het zo ver hebt laten komen. Zorg dan in ieder geval nu dat je er bovenop zit en niet te afwachtend bent.

Daarnaast: een momentopname is niet genoeg. Paarden met zand in de darmen scheiden dat zand niet voortdurend uit in de mest. Vandaar dat je meerdere keren moet controleren.

http://www.paardenkliniekdeveluwe.nl/we ... koliek.pdf

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:31

Safina
Fijn dat je de link van de dierenkliniek erbij hebt gezet hier staat precies het zelfde als dat ik zei
En ik spreek uit ervaring met jaarlingen en twenters
wij hebben met 40 jaar fok ervaring er heel wat de reveu zien passeren met dit soort klachten en met het ziekte beeld
En zeker dit soort bloederige pony,s hebben er veel last van omdat dit nog puur natuur is
Je zou ook lijnmeel met zemelen samen met warm water kunnen weken en dat voeren
dat is slobber en daar kan ook nog wat muslie bij gedaan worden of misschien wat biks erbij een dan komt echt wel goed

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:37

maar als het zand was geweest dan had de pony nu nog steeds door zijn hoefjes moeten zakken?
Hij sterkt nu echt aan.Ik weet dat zand ook veel schade kan aanrichten maar dit lijkt mij een typisch geval van een ernstige wormbesmetting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:00

geerke schreef:
maar als het zand was geweest dan had de pony nu nog steeds door zijn hoefjes moeten zakken?
Hij sterkt nu echt aan.Ik weet dat zand ook veel schade kan aanrichten maar dit lijkt mij een typisch geval van een ernstige wormbesmetting


Het kan altijd een combinatie van verschillende factoren
zijn. En het is iets waar je sowieso periodiek naar moet kijken. Zeker als een pony op zo'n terrein staat als op de eerste foto.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:03

Geerke
dat hij aansterkt bevestigd mijn gedachtegang
1 hij komt op stal te staan en kan niet meer zand opnemen en begint weer wat te eten en komt lang saam aan weer een beetje op krachten
2 hij krijgt nu voer aangeboden en hoeft ook niet meer te zoeken
het past dus ook bij zand opnamen
lees het artikel van de dierenkliniek maar eens
het maakt ook niet uit wie er gelijk heeft
we willen allemaal onze kennis en ervaring met sander lotte delen dit alleen maar om haar pony te redden

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:19

Daar zit wel wat in....hij neemt nu geen zand meer op.
Maar er is nog een ander topic met ook een veulen met een worminfectie,hetzelfde beeld.Er was er een op FB,inmiddels overleden,ook hetzelfde beeld.
Ik heb zoveel paarden gezien met worminfecties,dit zijn echt klassiekers.

Ik hoef geen gelijk te hebben hoor,daarom zit ik niet op Bokt.Het gaat mij er alleen om om dode ponys en heel veel verdriet te voorkomen.

Linnie050

Berichten: 11824
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 04:54

Zand is gewoon makkelijk zelf te controleren.
Dus waarom zou ze dat zelf niet een paar dagen doen.
Is het toch ook weer iets wat je kan wegstrepen.

Goede tip naast alle problemen.

Hooo dat alles weer goed komt!

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 08:31

Kan het niet beide zijn?

Pony krijgt te veel zand binnen, verzwakt wat waardoor hij minder weerstand kan opbouwen tegen de wormen en nu dus met een fikse wormbesmetting zit (zat).

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:41

Komt wel goed met je knapper ts ;)

lekker veel TLC en goed voer +:)+

Toch zou ik iedere week even een zandtestje doen als ik jou was :o

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:11

Rocamor schreef:
Kan het niet beide zijn?

Pony krijgt te veel zand binnen, verzwakt wat waardoor hij minder weerstand kan opbouwen tegen de wormen en nu dus met een fikse wormbesmetting zit (zat).

Kan...ik denk altijd omgekeerd,door wormen is de darmwerking niet optimaal en word het zand niet naar buiten gewerkt zoals het hoort

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:26

mijn veulen had hetzelfde beeld.wormen.
hier is geen zand te bespeuren.

dus het hoeft helemaal niets met zand te maken te hebben.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 11:13

Bedankt allemaal om zo mee te denken en jullie kennis en ervaring te delen!

De dierenarts had trouwens ook al aangegeven dat zand een optie kon zijn, maar ik weet niet waarom hij hier niet mee verder is gegaan. Misschien andere symptomen? Ik weet het niet… Hij zei wel “je kunt zelf met een plastic zakje testen of er zand in de mest zit”, maar eerlijk gezegd dacht ik toen “doe nu maar eerst dat bloed- en mestonderzoek en dan zien we wel of ik nog in de mest moet gaan ploeteren :D” Maar hij legt echte mestballetjes dus als het zo eenvoudig gaat zoals jobamara zegt, dan valt het zeker eens te proberen!

@ jobamara: ja de tip van maisolie/zonnebloemolie en lijnzaadolie had ik ook al gekregen, dat ga ik ook zeker doen!
Kan je zo gemakkelijk zien of er zand in zit of niet met zo een plastic zakje? Dat is inderdaad heel eenvoudig om te testen, moet ik ook eens doen dan!

@ stalgerrits: ah ok, ik dacht dat ze naar alles een beetje keken… Maar dat zand-onderzoekje met de plastic zak kost geen moeite, dus straks ga ik dat gelijk doen!
Turbo staat overigens niet 24/7 op stal, enkel ’s nachts… Dus overdag kan hij evengoed zand opnemen. Feit is wel dat hij nu veel meer voer aangeboden krijgt, hoewel ik hem hiervoor wel altijd op het hooi zag kauwen.

@ safina: Ik ben er 24/7 mee bezig, dus ik neem zeker geen afwachtende houding aan.

Wel even een nota: Ik heb een verzorgpaard dat zandkoliek had, maar die was wel helemaal anders. Hij had echte koliek symptomen, met moeite kunnen rechtstaan (of helemaal niet recht willen staan) en van zodra hij recht stond gelijk weer willen gaan liggen (zoals een normaal paard gaat liggen).
Natuurlijk is ieder paard anders, maar Turbo had helemaal geen koliek symptomen. Ik denk ook wel dat als hij zandkoliek had, hij op een andere manier verzwakt zou zijn. Het leek bij Turbo ook niet alsof hij pijn had, maar bij dat paard met zandkoliek voelde je haast zelf de pijn (kreunen, de pijnlijke blik in de ogen, in elkaar krimpen van de pijn,…).
Als het zand zou zijn denk ik ook dat hij niet ‘maar’ 3 keer door zijn benen gezakt zou zijn…
Maar los daarvan ga ik dat onderzoekje op zand wel doen! Zoals safina zegt, het kan een combinatie zijn van verschillende factoren…

@ geerke: Ook jij bedankt! Je volgt dit topic ook al vanaf dag 1 en je helpt ook echt! Ik ben zo blij dat ik dit topic geopend heb, iedereen heeft al zo goed geholpen!
Als ik eraan denk hoeveel wormen ik in de mest zag na de ontworming, lijkt het mij inderdaad dat Turbo zo verzwakt is door een ernstige worminfectie zoals jij ook denkt.
Uiteraard kan het ook dat er zand bij zat, en dat testje ga ik ook doen, maar ik denk dat de hoofdreden wel de wormen is.

@ linnie050: groot gelijk, het kost amper moeite dus waarom het niet even doen?

@ No_No: Ik hoop het! Ja dat zandtestje ga ik doen! En de tanden ga ik ook laten controleren… Baat het niet dan schaadt het niet!


Even een informatief vraagje in verband met dat zand. Er komen reacties in de aard van “als je de weide op de foto ziet, zou het niet gek zijn als het dier vol zand zit”, maar wat moet ik dan?
Als er niemand ziek is staat de staldeur gewoon open omdat ik de pony’s toch de mogelijkheid wil geven om te rennen. Overdag staan de pony’s in het voorjaar/zomer op de grasweide, maar om hoefbevangenheid te voorkomen (en om de weide te sparen) zet ik de pony’s ’s nachts in de inloopstal en op dat stuk waar geen gras meer groeit, dat is dus gewoon keiharde zandgrond. Ik zie zo vaak paarden met inloopstallen die in de losse zand lopen, is dat dan zo gevaarlijk? Je ziet het toch zo ontzettend veel?
Zetten jullie je paarden wel 24/7 op gras?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:34

Los zand is niet zo gevaarlijk (mits je er niet op gaat voeren), maar jouw uitloop lijkt een afgegrazen/vertrapt stuk land te zijn wat dus deels is verzand. Wat er dan gebeurd is dat ze gaan zoeken naar de paar grassprieten die er nog staan er daarbij dus zand binnen krijgen.
Dus of 100% zand of '100%' gras. Wij doen wel standaard in de winter een keer of twee een zandkuur in de periode dat ze op het zand staan, just to be sure.

stalgerrits
Berichten: 96
Geregistreerd: 29-07-13

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:51

beste sander lotte
het is geen verwijt richting jou ik wil je alleen maar attent maken op het punt waar het fout gaat
als paarden lange tijd op een klein stuk grond gehouden worden dan komen in de grond wormen larven terecht doormiddel van het mesten
nu wordt al het gras eraf gegeten en dan ze zoeken in de grond en vinden daar de wortels van het gras met daarin de wormen larven en wat gebeurt er dan weer een besmetting met wormen en daarnaast de zand opnamen je heb dan een dubbel probleem
een oplossing is de grond heel zwaar bemesten met varkensgier of ruigemest uit de koeienstal en dan een seisoen er geen paarden op zetten maar af grasen door schapen
daarna pas paarden erop dan is het risico op bevangenheid minder groot
en de kans op hoefbevangen heid is het grootst net na de winter in het jonge gras daar komt een stof vrij waar ik de naam niet direct weet
ze worden niet bevangen van eiwitten dat is zeker dus in mei kunnen ze gewoon op de wei

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:24

Larven van wormen zitten niet in de grond,tenminste het stadia waarop ze ingenomen worden door een paard zitten ze op het gras.
Ze zeggen ook vaak...een korte wei is een schone wei.Maar dan heb je weer het risico van zand.
Mijn paarden lopen al 16 jaar op een voor paardnatuurlijk begrip...piepklein stuk,worden dus nooit omgeweid.Mijn twee die ik al meer dan 16 jaar heb hebben nooit wormen.Op een paar sigmenten lintworm na.Mijn jongste wel,maar die is hier wormstekig gekomen,en is nu wel schoon.Dat heeft met heel serieus ontwormen bijna 1.5 jaar geduurd.Ik vond altijd wel drie witte bloedwormpjes erin.
Dus ik weet dat na een bloedwormbesmetting je er niet in 1x vanaf bent.

Mijn paarden hebben daarintegen geen zand in hun mest,en ze staan dus op superkort gras,het kan hier gortdroog zijn,dus ook heel stoffig.

Ze hebben wel altijd hooi en worden met vezels gevoerd,dus geen granen.Ook olie en gekookt lijnzaad.

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:24

Over zand testen, onderin je zakje zou je dan zandkorrels zien liggen, de vezels waaruit poep eigenlijkbestaat zijn lichter dus drijven meer bovenin. Onderin zou dus eigenlijk gekleurd water moeten zijn zonder duidelijke korrels. Wat je zou kunnen doen om verschil te zien is 2 zakjes beide met wat mest en in 1 ervan een klein handje zand. Als het goed is kan je dan het verschil zien met en zonder zand.

Zoals je zelf al zegt en ook ik wel vermoed zijn het echt de wormen die Turbo verzwakt hebben. Maar om ook eventueel nu of in de toekomst zand uit te sluiten en ook omdat het heel simpel is om af en toe te testen zou ik het wel even doen.

Verder ben je zo serieus bezig dat het fijn is om je tips te geven, aan jou om de juiste er tussen uit te halen.
Wei en pony's pfff soms zo lastig. Zeker in het voorjaar maar ook najaarsgras en zelfs in de winter bij vorst en overdag zon kunnen zeker shetten snel gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Dit komt door het fructaangehalte (suikers) .
Je hebt er goed overna gedacht hoor, en een stuk om lekker buiten te kunnen zonder zich vol te vreten aan gras is ook fijn.
Want hoefbevangenheid is minder makkelijk op te lossen dan zand in de darmen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 12:57

@ mooney: ok, klinkt erg logisch!

@ stalgerrits: ja dat begrijp ik, en ik probeer er ook iets aan te doen in de mate van het mogelijke.
Dat de kans op hoefbevangenheid het grootst is net na de winter in het jonge gras, dat wist ik. Maar ik probeer de weides ook een beetje te sparen door ze niet 24/7 op de grasweide te zetten. Als ik ze 24/7 op de grasweide zou zetten, denk ik dat de 32 are die we hebben in juni al helemaal kapot gelopen zou zijn. De weides zijn opgesplitst, dus ze staan niet altijd op dezelfde weides, maar dan nog is het erg moeilijk om er gras op te krijgen. Blijkbaar is het typisch voor onze omgeving, buren met paarden hebben hetzelfde probleem.
Is er in mei helemaal geen risico meer op hoefbevangenheid? Ik heb daar altijd al tot juli schrik voor gehad :+

@ geerke: Als jouw paarden nooit omgeweid worden, staat er dan wel ooit een sprietje gras op? Turbo staat nu 2 weken (enkel overdag) op een weide met redelijk kort gras, en ik begin nu al te merken dat ik moet gaan opletten dat de weide niet helemaal kapot gelopen wordt, anders groeit er binnenkort helemaal geen gras meer op... En ik wil niet elk jaar laten omploegen en helemaal opnieuw inzaaien, dat is vorig jaar nog gedaan :o

@ jobamara: Dank je, het is ook fijn dat ik zoveel tips krijg. Ik kan onmogelijk alle tips opvolgen (zou ook niet gezond zijn voor Turbo), maar ik doe mijn best om de tips uit te zoeken waar ik me zelf goed bij voel. Het is wel niet eenvoudig, dat moet ik wel zeggen! Er is hier al een hele nieuwe wereld voor me open gegaan! Een vriendin zei me "je moet wat olie door het voer doen, extra vetten zijn altijd goed in Turbo zijn geval!", maar dan lees ik op internet dat ook daar mee opgelet moet worden. Ik lees dan over omega 3, omega 6,... en dat er niet teveel van dit en dat mag in zitten, dat dit kan aangevuld worden met lijnzaadolie om dat evenwicht te krijgen, dat je niet ineens 150 ml door het voer mag gieten en je ook niet plots mag stoppen ermee... Dus ik moet echt ALLES goed overdenken wat ik hem voer, en mijn hoofd staat op dit moment op ontploffen :+
Vele teksten moet ik echt 5 keer lezen voordat ik eruit kan opmaken wat ik precies moet doen, niet omwille van de verwarrende uitleg maar gewoon de hoeveelheid aan informatie die ik probeer op te nemen!

Het zand uitsluiten kan in ieder geval nooit kwaad... Als de dierenarts volgende week dat nog een zou aanhalen kan ik dan gelijk zeggen dat ik dat al getest heb.

Shetten zijn wel gevoeliger voor hoefbevangenheid dan welsh pony's heb ik me laten vertellen. Juist ja, het fructaangehalte, dat was het! :D Ik wist dat er ergens iets in gras gevaarlijk is in het voorjaar (voor bevangenheid) maar kwam niet meer op de naam.

Ik ben echt panisch voor hoefbevangenheid dus ik ben er altijd al heel voorzichtig mee geweest, ik durf ze nooit te lang op een mooie volle weide te zetten. Mij leek een stuk buiten zonder gras me ook aangenaam voor hen, dan hoef ik me geen zorgen te maken over hoefbevangenheid en zij kunnen lekker bewegen. Ik geef ook nog best lang hooi bij omdat ik ze nooit gelijk volle dagen op een volle weide zet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:05

Ik heb inderdaad erg weinig gras,maar ik voer liever hooi en voer erbij.Dit klimaat kan ook erg heet zijn,dan is er in juni al geen gras meer.Een paar sprieten staan er wel,als bezigheids therapie
Mijn wesh D :+ op kort gras



Afbeelding

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:13

sander_lotte schreef:
Shetten zijn wel gevoeliger voor hoefbevangenheid dan welsh pony's heb ik me laten vertellen.

Ook dat is geen stelregel. Mijn Welsh is al meerdere malen hoefbevangen geweest; onze Shet nog nooit. Ze staan onder hetzelfde management, de Welsh nu wat strenger qua gras opbouwen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 13:42

@ geerke: Als ik de pony's nooit zou omweiden zou ik al moeten gaan zoeken naar 1 grassprietje! Dus ik vind deze weide er nog mooi uitzien :)
Wij hebben het stuk land opgesplitst in 5 grasweides en 1 "nachtweide" (dat stuk zonder gras), en zelfs dan nog is er maar een heel korte periode dat ze geen hooi krijgen.

Mooi paardje heb je trouwens!

@ Hilary: Oh echt? Ik weet natuurlijk dat elk dier anders is, dat dat niet noodzakelijk rasgebonden is, maar ik heb wel al vaker gehoord van hoefbevangen shetten dan welshjes. Ze zullen uiteraard wel bij alle rassen voorkomen. Maar goed, ik kan ook niet uit ervaring spreken, ik heb nooit shetten gehad en ook nog nooit een hoefbevangen paard/pony. Ik weet alleen dat je moet opletten voor vers gras, en letten op de nek enz dat die niet dik en hard wordt, maar voor de rest weet ik er te weinig van.

Anoniem

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:35

Nou Geerke, ik vind je wei er geweldig uitzien als je hem vergelijkt met die op de foto van TS! En inderdaad, veel en goed hooi doet ook wonderen. Een paard dat goed hooi kan eten hoeft geen sprietjes te trekken.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 15:13

Safina, dat is waar. Feit is wel dat dit dus het stuk is waar de pony's 's nachts staan, het is mijn bedoeling dat hier geen gras meer op groeit. Hier worden dus ook nooit meststoffen of kalk oid gegooid. Op die foto stonden de pony's er nog maar 4 à 5 maanden (we zijn verhuisd), dus op dat moment stond er wel nog een klein beetje gras. Als ze op dat stuk staan krijgen ze overigens ook hooi bijgevoerd, dus is er in principe ook geen reden om grassprietjes te gaan zoeken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jaarling zakt door benen, DA denkt terrorisatie weigenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:31

Gaat het nog steeds goed met Turbo?