wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 01:09

Ts, heb je al contact gehad met de vorige eigenaar, zo ja, wat zegt zij hierover? misschien heb ik erover heen gelezen hoor! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 01:28

vilheide schreef:
Anne_GTI schreef:
Wat bij dit paard nog zou kunnen werken is bij een paar dominante merries inzetten en die hem een cursus paard zijn gaan geven. Maar ik zou als het enigszins mogelijk is zorgen dat ie retour ging.
Ik zou, als eigenaar van een zeer dominante merrie, mijn paard niet eens bij zo'n paard willen hebben.

Annegti heeft wel een punt op voorwaarde dat je zeker bent dat die dominante ook écht de sterkste is, dat je m desnoods een keer in elkaar gemept uit de weide haalt (bij een trage leerling wellicht een paar keer)
Een paard leert het best van een ander paard maar dan moet je imo wel zeker zijn dat die wat je er bij gooit 'm ook in elkaar mept indien nodig... Dat niet de verkeerde een ego deuk op loopt. (En die dominante stopt optijd, deze waarschijnlijk niet zolang hij dat niet leert van andere paarden.)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 01:47

Gypsy schreef:
Maar mensen, al heeft ts 100 signalen gemist, het mag gewoon niet. Klaar.

Dat lijkt me inderdaad toch wel heel belangrijk. Ik bedoel al zou het paard dit vanuit een situatie doen waarbij het opzich binnen de verwachting kan zijn dat een paard je niet begrijpt/het niet met je eens is en daarom wat doet dan is dit gedrag toch alsnog compleet onacceptabel? Dat een paard eens bijt of eens trapt bij een flinke miscommunicatie of als de DA bijv iets verschrikkelijks onprettigs bij hem probeert dan snap ik dat. Als een paard als je net ff te laat door hebt dat ie je net ff verkeerd begrijpt probeert om hele stukken uit je lijf te trekken, je te te pletten of zo gericht en gemeen trapt dat de kans wel erg groot is dat je in het ziekenhuis eindigt dan valt daar toch geen land mee te bezeilen?
Je kan een paard wat zo compleet buitensporig reageert alleen handhaven als je echt bereid bent om als een soort TBS verpleger met je eigen paard om te gaan imo. En mocht iemand zijn paard als TBS patient willen houden, voor zijn lol, en dik geld betalen om dat paard warm, dik en gezond te houden dan vraag ik me af of gedragstherapie voor die persoon niet op zijn plaats is. Wellicht dat ie dan weer bij zinnen komt en zijn paard hemelt :=

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo dat je paard direct dominant is als ie je aanraakt, zelfs niet als hij daarbij soms niet helemaal zachtaardig genoeg doet. Mijn oude verzorgpaard was helemaal niet dominant naar andere paarden en ook met eten, het beste plekje was hij altijd het haasje en werd hij soms hardhandig weggewerkt. Maar hij had eczeem en dus regelmatig jeuk, hij was daardoor meestal het paard wat een ander benaderde om aan elkaar te krabbelen of te schuren, als die ander daar geen zin in had verdraaide die een oor en maakte meneer zich gauw uit de voeten. Imo kan een normaal paard best aan de lichaamshouding van een mens of ander paard zien of die ervoor open staat om benaderd te worden, en als jij maar bepaald hoe en wanneer mag een paard je imo dus ook gewoon aanraken. Een paard moet gewoon leren dat dat bij een mens wat zachter moet als bij een ander paard, iets duwen is dan niet direct een dominante handeling imo. (Schuren of je een weidepaal bent of gewoon douwen bij een mens die duidelijk niet uitnodigt tot een knuffel kan dat natuurlijk wel zijn, maar omdat TS gewoon met een open houding naar het paard stond en ook gewoon een aai wilde geven en dat waarschijnlijk ook uitstraalde vraag ik me af of er überhaupt echt wat mis ging)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 05:13

Wat een wond ts!! Dan mag je nog blij zijn er zo vanaf te zijn gekomen! Ik geloof dat er maar weinig paarden geboren worden met een enorme gedragsstoornis..Vaak is de mens debet aan dit soort gedrag! En dit is allang geleden gebeurt voordat jij hem had zo uit de verhalen te lezen!
Je moet jezelf ernstig af vragen of je dit paard nog ooit zou durven vertrouwen?? Niet alleen naar jezelf toe maar ook naar andere mensen/ dieren toe!
Sterkte!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 06:51

Anne_GTI schreef:
Wat bij dit paard nog zou kunnen werken is bij een paar dominante merries inzetten en die hem een cursus paard zijn gaan geven. Maar ik zou als het enigszins mogelijk is zorgen dat ie retour ging.

Retour was niet mogelijk en naar aanleiding van de aangevallen ruin zou ik het risico niet nemen hem bij andere merrie's te zetten en hun het laten oplossen. Nee dit paard is een gevaar voor mens en dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:15

Schrik ook van de wond.

En zelfs ik als 45+ pennytut, zou het paard hoe triest ook laten hemelen.

Dier is al 18, ts is niet de eerste en gaat vermoed ik ook niet de laatste zijn, dit wil je je vijand nog niet aandoen uiteindelijk.

En ik zou ook als de dood zijn erna: alles leuk en wel, maar je wist het niet en dan is de schok erna des te groter. En ook ik mag toch graag van mijzelf denken dat ik al heel wat jaren ervaring heb met dieren en paarden in het bijzonder, maar vals en gevaarlijk zoals dit is mij ook echt een brug te ver...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:27

Ravottie18 schreef:
het zal zeker geen gemakkelijke keuze worden nee..
de vorige eigenaar heeft al laten weten dat ze hem zeker niet terug gaat kopen (zal wel goed weten waarom)
en tegen verdere juridische stappen heeft ze zich goed ingedekt.
hebben namelijk een papier ondertekend waarop staat "alle gebreken of medische geschiedenis gekend" helaas wisten wij toen enkel het topje van de ijsberg. :n

Heb je dat inmiddels al op schrift?
Zo niet, kun je ze schriftelijk laten weten dat je de koop wil ontbinden, omkleed met redenen. En ze schriftelijk laten reageren. Doe er de foto's van de beet bij. Probeer ook getuigenverklaringen (bijv. die van de stalbaas/dochter) ook op schrift te krijgen.
Een papier waarop staat "alle gebreken of medische geschiedenis gekend" heeft geen waarde, zolang deze niet volledig omschreven zijn.
Onderzoek ook de mogelijkheid van aangifte, aangezien ze je willens en wetens een gevaarlijk dier hebben verkocht. "Niet voor beginners" dekt hier absoluut de lading niet.

Verder rest in mijn ogen niets anders dan het dier laten inslapen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:55

Heb je contact opgenomen met de advocate? Kan even de naam niet terugvinden. Zij is echt supergoed en kan je w.s toch wel even op weg helpen. Het mag niet zo zijn dat jij dit allemaal alleen moet dragen. Dit is vreselijk en zeker als het je zo overkomt met een paard wat het blijkbaar niet voor de eerste keer doet. Dit gedrag is zo afwijkend dat een mens er tbs voor zou krijgen. Dergelijk gedrag moet bij een paard altijd vermeld worden omdat het gewoon een afwijking is een hele grote afwijking dat kan een eigenaar niet verzwijgen en daar had ze jou nooit mee mogen opschepen naar mijn idee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:56

Of topic, TS; hoe gaat het met je?

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 10:09

liss schreef:
Ts, heb je al contact gehad met de vorige eigenaar, zo ja, wat zegt zij hierover? misschien heb ik erover heen gelezen hoor! :)

Ja heb er met haar contact over gehad, eerst was ze erg verwonderd dat hij dit kon aanrichten, maar blijkbaar wist ze perfect wat hij kon aangezien ik niet de 1e ben die in het ziekenhuis beland is.. Die info heb ik niet van haar zelf maar van de vorige stalbaas, heb een vermoede dat ze toch geschrokken was toen ik liet weten dat ik deze info heb en toen ze ze plots dat ze ons dat wel verteld had?? Alsof ik dat paard dan nog gekocht zou hebben? Heb haar de keuze gelaten hem terug te kopen maar dat wil ze zeker niet, zo liet ze al weten.. En ze zal wel weten waarom!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:13

De vraag is: willen die "getuigen" dit ook schriftelijk etc bevestigen?

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 10:18

rien10 schreef:
Of topic, TS; hoe gaat het met je?

Met mij gaat wel goed, dankje! :j ben ondertussen wat bekomen van de shock want was best wel heftig allemaal.. Nu mijn arm nog de tijd geven om te genezen en mezelf om een keuze te maken, wat niet makkelijk is, zoveel is zeker! Zal er sowieso een "mooie" herinnering aan overhouden :n en heel erg hopen dat ik mijn vertrouwen in paarden terug hersteld krijg, gelukkig heb ik nog een super lieve merrie met een karakter dat goud waard is en samen met haar sla ik me er wel doorheen! :D

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:25

vilheide schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik zou, als eigenaar van een zeer dominante merrie, mijn paard niet eens bij zo'n paard willen hebben.

Dit idd. Ik heb er eentje staan en die trapt hem sowieso wel in elkaar, maar na het zien van de wond van TS komt die er echt niet bij hoor.

Ik blijf bij enkeltje slacht..

Edit; die hengst was idd niet Red Pebbles maar Jetalito Jet Set, en daar is uiteindelijk bewezen dat de hengst het niet gedaan had.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:44

K heb het hele tpic doorgelezen en jee wat heftig allemaal.
Ik zou het paard ook nooit meer vertrouwen en bang van m zijn en niet eens meer de wei in durven.
Helaas heeft hij je ook het vertrouwen in andere paarden afgenomen. Nog nooit zoiets gezien in die 30 jaar dat ik paarden heb.
Ook ik heb een dominatne merrie die heel lelijk doet naar de dierenarts, ik vrees dat die hem te pakken krijgt dat het er ook niet fraai uitziet. Maar dat weet je en daar kan je dan rekening mee houden. Maar als het zoals bij jou uit het niets komt.......

Snap heel goed dat dit een hele rotsituatie is. Maar ik vrees ook dat ik ervoor zou kiezen om hem te laten gaan. Zoiets mag niet opnieuw gebueren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:49

TS, ik ben wel benieuwd wat je nu gaat doen met de situatie rondom de koop.

Ga je stappen ondernemen richting verkoopster, ev met behulp van een juridische aanpak?

Ben je eigenlijk niet ronduit woest dat de verkoopster jou dit geflikt heeft en er waarschijnlijk nog mee gaat wegkomen ook?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:22

Ts wat een nare wond zeg, jeetje!
Hopelijk herstel je spoedig en kun je na verloop van tijd weer genieten van je andere paardje.

Misschien heb ik niet goed gelezen maar begrijp ik het goed dat je paard 18 jaar is en in die 18 jaar 4 keer iemand zwaar toegetakeld heeft?

Lijkt me een paard met een trauma en ontwikkelde stoornis, al dan niet logisch.
Wat wel logisch is dat je angst hebt voor dit paard nav deze heftige bijtwond.
Ik weet niet hoe je erin staat om op den duur nog verder te gaan met dit paard? Maar verkopen lijkt me (zoals je zelf al aangeeft) geen optie.
Terug naar de verkopers wordt ook een juridisch getouwtrek.
Maar misschien niet onhaalbaar met juridische begeleiding (?).
Tot het moment dat er duidelijkheid komt staat dit paard wel bij jou .....
Zie je dit zitten?

Heel veel sterkte met deze moeilijke situatie!

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 11:22

Amaris schreef:
TS, ik ben wel benieuwd wat je nu gaat doen met de situatie rondom de koop.

Ga je stappen ondernemen richting verkoopster, ev met behulp van een juridische aanpak?

Ben je eigenlijk niet ronduit woest dat de verkoopster jou dit geflikt heeft en er waarschijnlijk nog mee gaat wegkomen ook?

Ik ga zeker kijken wat mijn opties zijn ja, al vrees ik dat dit een eindeloos welles/nietes spelletje zal worden en ik weet niet als ik daar zin in heb..

Ik heb Floortje een mail gestuurd en ga even haar reactie afwachten.

Wat wel zeker is, is dat dat paard weg moet voor hij nog meer schade gaat aanrichten! Dus hem "bijhouden" tot er eventueel een uitspraak is is absoluut geen optie voor mij..

Ja ik ben boos maar nog meer teleurgesteld, vind het triest dat ze niet gewoon eerlijk geweest is en vind het al helemaal niet leuk dat ik nu deze hartverscheurende keuze moet maken!

Hem houden is geen optie, hem verkopen ook niet, dusja.. Dan blijft er niet veel meer over.

Begrijp het ook niet goed langs haar kant, 14jaar haar paard geweest en het enige wat ze nu zegt is "ik begrijp jullie keuze".. Met andere woorden 'maak hem maar af'.. te triest voor woorden dit!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:25

Ja, dat is het inderdaad. Een trieste zaak met alleen maar verliezers. Ik snap je daar helemaal in. Heel veel sterkte met je keus. Nouja, misschien niet met je keus want die zijn er niet zoveel, maar wel met de hele aanloop er naartoe.

Hoe is je vriend eronder? Die moet toch ook geschrokken zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:32

Ik denk dat je het goed aanpakt :j

Een paard dat zo bijt heeft niet perse een trauma en andere complexen. Hij is echt niet uniek helaas.
Wellicht kent nog iemand dat verhaal van de baby die doodgebeten is in australie, of de witte pony die ter dekking bij een hengst stond en haar hele hals eruit zag als de bovenarm van TS.
Sommige hengsten/ruinen hebben een vrij kort irritatie tolerantie lontje en gaan na slechts 1x vies kijken vol in de aanval.
Er zijn er niet veel van maar uniek is het niet.
Heb ook een shetlander gekend die zo in de aanval ging (die hielden ze uiteindelijk maar tussen de grote hengsten) en een PRE die ik een keer een oudere pony door de hele wei heb zien sleuren met zijn tanden in de hals, enkel omdat hij niet op tijd opzij stapte.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 11:33

Amaris schreef:
Ja, dat is het inderdaad. Een trieste zaak met alleen maar verliezers. Ik snap je daar helemaal in. Heel veel sterkte met je keus. Nouja, misschien niet met je keus want die zijn er niet zoveel, maar wel met de hele aanloop er naartoe.

Hoe is je vriend eronder? Die moet toch ook geschrokken zijn.

Ja mijn vriend die heeft er meer moeite mee, het is tenslotte zijn paard. Hij was enorm geschrokken ja, maar hij is nog steeds naar een reden aan het zoeken die dit kan "rechtvaardigen".. Al vrees ik dat die reden niet te vinden is. Naar mijn vriend toe is het paard ook wel "anders", is het omdat hij een man is, geen idee.. Voor hem zal de keuze nog moeilijker zijn omdat het 1. Zijn paard is en 2. Hij tenslotte niet gebeten is..
Maar hij beseft wel stilaan, mede dankzij jullie allemaal dat dit paard echt levensgevaarlijk is..

salome_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:42

ik denk niet dat je na deze gebeurtenis ravottie ooit nog volledig zal vertrouwen. Zoiets neem je altijd mee in je achter hooft. Je moet wel erg hard zijn als je zonder angst verder kan met hem! Ik denk dat er over na moet denken om haar miss te verkopen! En dan gewoon eerlijk zeggen wat er aan de hand is! Er zijn altijd mensen die met dit soort paarden om kunnen gaan alleen wordt dit voor jouw wss erg moeilijk omdat ze je nu een x te pakken heeft gehad. Ravottie gaat dan zeker jouw angst voelen en nog dominanter worden! :( :( :(

Het zal niet de makkelijkste keuze zijn maar ik denk dat het wel de beste is!! :j :j :j

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 11:46

salome_xxx schreef:
ik denk niet dat je na deze gebeurtenis ravottie ooit nog volledig zal vertrouwen. Zoiets neem je altijd mee in je achter hooft. Je moet wel erg hard zijn als je zonder angst verder kan met hem! Ik denk dat er over na moet denken om haar miss te verkopen! En dan gewoon eerlijk zeggen wat er aan de hand is! Er zijn altijd mensen die met dit soort paarden om kunnen gaan alleen wordt dit voor jouw wss erg moeilijk omdat ze je nu een x te pakken heeft gehad. Ravottie gaat dan zeker jouw angst voelen en nog dominanter worden! :( :( :(

Het zal niet de makkelijkste keuze zijn maar ik denk dat het wel de beste is!! :j :j :j

Verkopen lijkt me niet echt optie! Zelfs niet naar iemand die zijn geschiedenis kent, ik wil absoluut niet verantwoordelijk zijn voor de schade die hij eventueel nog kan aanrichten en dat risico is te groot, hoe jammer ook!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 11:56

salome_xxx schreef:

Punt 1 is het niet een 'haar' maar een 'hem' en hoeveel mensen wil je nog het ziekenhuis in hebben bij een verkoop?
Bij de vorige eigenaar 3x een aanval, en bij deze eigenaar 1x een paard en 1x een mens.

Hoe lang wil je met zo'n paard doorgaan, en vooral WAAROM?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:06

Wij hebben ooit een hond overgenomen.
Arme beest zat al 2 maanden in een paardenstal omdat de eigenaren het dier niet meer in huis konden hebben omdat de vrouw des huizes een ziekte had.
Eenmaal bij ons bleek het dier niet alleen enorm slecht opgevoed, hij ging echt dwars over de salontafel en vernielde ook graag maar vrat alles uit je handen op.
Mijn zoontje was in de box niet eens veilig voor hem , niks remde hem af.

Natuurlijk hebben we het dier even de tijd gegeven om te wennen maar toen het gedrag totaal niet veranderde hebben we contact opgenomen met hun dierenarts voor navraag.
Bleek die al langer geadviseerd te hebben om het dier te laten inslapen omdat er een steekje los was met de hond.
Eigenaren vonden dat zo zielig dus werd hij opgesloten in een paardenstal |o 8)7 _-:( -:(-

Contact opgenomen met hun dat wij hem lieten inslapen en toen was het ineens van, jullie pakkie an, is onze hond niet meer.
Ze hadden hem 8 jaar gehad, dikke tranen met tuiten toen we hem ophaalde en toen ineens zo hard en koud.
Mensen zijn vreemde wezens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 12:24

josien_m_ schreef:
Haha, nee daar heb je helemaal gelijk in hoor ;) maar dat is wat dat paard wou zeggen op dat moment. Vooral met dat duwtje. Niet dat TS moet doen wat paard zegt! Juist niet.

Ik gaf in het begin al aan dat ze dat duwtje nooit had moeten accepteren, nooit, van geen enkel paard. Net zoals even langs je schuren na het rijden met een bezweet hoofd. Dit maakt je ondergeschikt en je laat ze in je ruimte komen op hun voorwaarden. 999 keer gaat dat prima maar zit er eentje bij, zoals het paard van ts, dan kan het goed fout gaan zoals ook hier gebeurt is.[/quote]

Hoe kom je daar nou bij? Hoezo ondergeschikt aan het paard als hij het hoofd tegen je aan schuurt? Dat dominantie denken is door de gedragsdeskundigen en zooantropologen al lang achterhaald. Dominantie speelt bij paarden een veel minder grote rol dan we tot nu toe aannamen. Paarden maar ook wij, hoeven niet constant onze ruimte te bewaken om maar gerespecteerd te worden. Respect krijg je op een heel andere manier van het paard.

Ik kan het niet laten even deze wijsheid toch ter discussie te stellen voordat er toch een heel verkeerd beeld ontstaat. Mijn paarden geven ook geregeld een duwtje, dan ga ik opzij en op een ander moment geef ik mijn paard een duwtje en dan gaat hij opzij. Gewoon sociaal omgaan met elkaar. En dat is juist wat dit paard buiten zijn schuld, nooit geleerd heeft. Misschien valt het te leren maar niet zonder gevaar voor mensen dus....niet willen doen.[/quote]
Tja, Josien, jij mag afgaan op onderzoeken door gedragsdeskundigen en zooantropologen, best. Ik ga af op meer dan 40 jaar omgang met paarden. En ik ga nooit en te nimmer opzij wanneer een paard mij een duwtje geeft. Ik ben de baas of kuddeleider om maar in de juiste termen te blijven. Wat jij doet prima maar dat valt voor mij niet onder respect maar onder koetjekoetje wat ben je lief. Ik vind het prima wanneer mensen dat doen. Op het moment dat er een aantal 600 kilo's op me af komt rennen dan weet ik 200 % zeker dat ze stoppen of met een cirkel om me heen gaan, sta ik ze in de dagelijkse omgang toe om mij aan de kant te zetten dan doen ze dat ook op andere manieren. En geloof me, ik heb zeer veel respect voor mijn dieren maar wel als mijn ondergeschikten. Zowel mijn paarden, honden en helaas, katten lukt nog niet helemaal maar kunnen me dan ook niet van de sokken lopen.