Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: Onhandelbaar paard... Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:04

Fijn dat je een goede instructeur hebt gevonden ga je ook wat aan je voer beleid doen of laat je dat zo?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:19

Gillbo schreef:
Fijn dat je een goede instructeur hebt gevonden ga je ook wat aan je voer beleid doen of laat je dat zo?

Ook dat staat in haar berichten

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:36

Hoe gaat het inmiddels? Nog steeds vooruitgang?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:50

O dat komt nu eel goed...succes! En voorzichtig blijven..mijn koele kikker heeft afgelopen 2 weken ook ineens explosies geluukig niet onder het zadel laten zien, dieren hebben beetje voorjaar in de kop...

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:33

@CharlotteJay; Dankjewel voor je lieve woorden! Doet me goed. Haha ik zal updates blijven posten,vooral de overstap naar wanneer ik er zelf weer op mag zal vast ook weer het e.e.a. aan haar gedrag veranderen haha.

@Sunrise19; Ze is inderdaad slim en verveelt zich niet graag.. Dat denk ik inderdaad ook!

@Franka75; Dat denk ik ook niet nee ~~}>

@Pol1; Ze is ook niet recht, maar zoals Gentlegiant hier inderdaad ook al zei: rechtrichten kunnen we pas echt mee bezig als ze met 4 voetjes aan de grond blijft. Overigens is dat wel de rode draad door de training geweest sinds de blessure enzo. Grondwerk deed mijn schoonzusje met haar en dat pakte ze eigenlijk heel braaf op. Zowel vanuit stap als draf stond ze meteen stil, maar dan weet ze ook dat ze iets lekker/een beloning krijgt. Onder het zadel heeft ze maar al te goed in de gaten dat ze helemaal niks krijgt dus dendert lekker door!

@Rocamor; Ik denk een beetje van alles, ze is heeft geen hele goede balans onder het zadel en is inderdaad ook scheef, maar ik had niet anders verwacht na een jaar ziekte en blessures. Daarnaast is ze eigenlijk alleen heel gevoelig voor de hulpen als er een voor haar onbekende hulp wordt gevraagd, dan moet je niet teveel vragen haha.

@Cassie; Longeren mag ze nog niet, daarnaast is de cirkel bij ons ook echt te slecht helaas. Dubbele lijnen heeft ze zichzelf twee keer mee achterover laten vallen in blinde paniek als 4-jarige. De enige longeerhulp die na veel strijdt door haar geaccepteerd wordt is zo'n touw dat over haar rug, tussen de voorbenen door aan het bit bevestigd wordt (met best veel rek erin).

@Gentlegiant; Wauw dat is een lange periode, maar opzich wel begrijpelijk, ze heeft ook veel tijd gehad om te leren dat het ook zo kan. Ik kan niet van haar verwachten dat ze binnen een maand weer netjes doet wat haar gevraagd wordt haha. Succes alvast met die van jou! Wel fijn dat je hem weer op mag pakken straks!
Nou het was wel even slikken toen het besef kwam dat ik er eigenlijk een beetje zelf om gevraagd heb, maar ik kan er wel omheen gaan dansen en op van alles afschuiven, maar daar los ik het probleem natuurlijk niet mee op :Y) . Dus trots opzij en straks bij de hand genomen worden als ik er weer op mag. Ik mag in feite een half jaar na de operatie weer rijden, maar niet vanaf vallen. Het duurt een jaar tot het volledig genezen is, dus als zij nog is zoals ze nu is, dan zou ik gewoon een jaar moeten wachten.
Onze instructeur is nu inderdaad steeds in de buurt als ze rijdt, roept even wat vanaf de zijlijn om haar een duwtje in de goede richting te geven. Ik ben ook blij dat het zo kan, want als je niet 100% consequent bent dan neemt ze weer een loopje en kan je weer opnieuw beginnen.

@DatBenIkNou; Ze mag helaas niet in de wei/paddock vanwege haar pees. Paddock sowieso niet meer want zand eet ze ook, dus dan blijft alleen weidegang over. Ik ben het absoluut met je eens dat het een groot verschil maakt in gedrag, of ze wel of niet buiten komen. Ik wil het zelf het liefst wel, maar buiten heeft ze er nogal een handje van om over/onder/door de omheining heengaat dus we moeten sowieso een goed plan hebben. Staleigenaren adviseren om te wachten tot er wat te eten staat, en even goed kijken welke van de paarden geschikt als weidemaatje voor haar kan zijn. We hebben hier helaas geen grote stukken wei, dat is mevrouw wel gewend.

@Babootje; Dankjewel, ik denk inderdaad dat ik nog heel veel van haar ga leren haha.

@Elisa2; Ze was niet de dominante merrie in de wei, ze kwam in een grote koppel met 3 hele dominante paarden. Daar bleef ze altijd uit de buurt. Toen de koppel veranderde bleef ze uiteindelijk alleen over met 1 van die dominante paarden, toen begon ze grapjes uit te halen; constant in volle galop om het paard heen, maar wel ver genoeg uit de buurt blijven om geen trap te krijgen. Daarna volgde het ontsnappen uit de wei naar de andere koppel. Ze zou maar zo toch dominant kunnen zijn hoor, maar slim genoeg om te weten tegen wie ze het wel of niet op kan nemen. Doorgaans is ze eigenlijk wel heel makkelijk met andere paarden, vind iedereen leuk en kan met iedereen op de trailer, dus ik weet het eigenlijk niet haha.

@Getup; Hij is voorlopig aanwezig als ze gaat rijden, niet volop lesgeven maar wel begeleiden! Dankjewel!

@Siesjuh; Dankjewel, ik vond het (zoals ik naar Gentlegiant ook al schreef) wel een slikken. Maar het is zoals het is en zolang ik dat niet onder ogen wil zien, zal het nooit beter worden. Dus ik moet zelf ook heel hard aan het werk om ervoor te zorgen dat het goed blijft gaan straks!
Dat ben ik met je eens, stilstaan moeten ze in welke conditie dan ook gewoon doen. Ze vind zelf een tik op haar neus heeeeeeeeeeeeeeel erg, echt weer heel typisch voor haar :+ . Het is zo'n miemel wat dat betreft, doet net alsof ze zwaar mishandeld wordt, zucht |o . Trekken wij ons even lekker niks van aan!
Dankjewel!

@Ariatje; Dankjewel!

@Kimosi; Bedankt voor je tip, we gaan nu eerst kijken hoever haar huidige ruiter het schopt onder begeleiding!

@Gillbo; De DA komt deze week langs voor het voer (heb ik in mijn vorige post geloof ik ook beschreven)! We kijken even gezamelijk (+ staleigenaar en ruiter), wat wijsheid is.

@Schirocco24; ze rijdt haar minimaal om de dag nu, vrijdag en zondag had ze vrij (dus draf in de molen haha). Zaterdag heeft ze weer gereden maar mijn merrie was toch weer even vergeten wat HO ook alweer was. Dus ook zaterdag is ze twee keer afgestapt om eerst aan de hand mijn merrie te laten gehoorzamen. Onze instructeur was er bij en nadat ze de boodschap aan de hand had begrepen, ging het rijden gelukkig goed. Het is deze keer niet verder gekomen dan alleen door de rem heen denderen. Daar begint het natuurlijk mee en als je dat toelaat eindigt het in een rodeo. Ze heeft ze haar weer even op haar plek gezet en daarna heeft ze geen rare dingen meer gedaan gelukkig. Ik zie wel aan de ruiter dat het heel hard werken is op haar, constant je koppie erbij houden en alert blijven, ook gewoon non stop mijn merrie aan het werk houden. Vandaag gaat ze er weer op, ik ben er niet bij maar ik ben benieuwd hoe het gaat!

@Tcm62; Dat is absoluut waar inderdaad, de lentevreugde kijkt alweer om de hoek haha. Ik hoop dat ik haar met de lente gewoon weer buiten kan zetten!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:05

Goed dat je zo zoekt naar een juiste oplossing!
Maar ik lees dat de ruiter eraf gaat als de Ho onder het zadel zoek is. Op welk moment doet de ruiter dat dan? Is het niet beter om de instructeur ernaast te zetten en de ruiter erop te laten zitten?
Want afstappen op het verkeerde moment gaat het probleem niet verhelpen. Het paard kan het zelfs als een beloning gaan zien.
Ik vermoed dat er gewoon simpelweg communicatiefoutjes in zijn geslopen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:39

Hoe gaat het nu ts?
Ik heb het topic vanaf het begin gevolgd en hoop dat het nog steeds positief is.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 12:42

Vandaag dan toch weer een wending in het verhaal..

De ruiter had vandaag weer les, alle andere dagen onder begeleiding gereden. Na 20/25 minuten is ze echter afgestapt.. Ik was er zelf niet bij maar ze zei dat mijn merrie eigenlijk niet zo heel veel verkeerd deed, ze was wat aan het dribbelen vanwege de kou en had wel haar; 'oh eens kijken wat er allemaal gebeurt' hoofd erop zitten. Maar ze gaf aan gewoon bang te zijn, constant met samengeknepen billen erop te zitten, geen schop te durven geven wanneer dit wel nodig is.. Daarom heeft ze min of meer besloten niet meer te kunnen/willen rijden..

Super vervelend voor mij.. Maar ik begrijp haar wel.. Ze heeft twee keer iemand eraf zien vliegen en als je bang bent dan ben je bang, ook al zag het er allemaal wel heel goed uit.. Ze zei zelf dat de instructeur er niet zo heel veel van begreep haha..

Gelukkig belde mijn staleigenaar vrij snel, met de mededeling dat mijn instructeur haar tot zijn operatie op wil pakken. En dat hij haar in die periode, dat mijn instructeur er niet op kan, wel wil rijden.
Ze zijn beide nu helemaal van mening dat mijn merrie 'een tikkeltje onopgevoed' is :') .. Zeg maar gerust een behoorlijke tikkel hoor, of totaal onopgevoed momenteel :Y) .. Omdat mijn merrie eigenlijk afgelopen week geen rare sprongen meer heeft gemaakt..

Dus dat wordt wel hard werken voor deze dame, mijn instructeur heeft altijd gesprongen, maar rijdt inmiddels dressuur met een knol waar ik dan nooit van mijn leven op zou stappen; zo ontzettend groot en sterk haha. En hij is absoluut niet bang om de confrontatie aan te gaan. Ze denken dat het geen Gert van 't Hof paard is, omdat ze in die week al zoveel braver is geworden dan dat ze was.. Gewoon correct en heel consequent zijn en geen grapjes accepteren.. ~~}>

Ik zal even een foto plaatsen van het monster, hebben jullie er een beetje een beeld bij.
Ze ziet er namelijk totaal niet uit als een monster, met dat lieve hoofd _O-

Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:54

Goed bezig hoor!

Maar heel eerlijk, als jouw staleigenaar en instructeur haar gedrag kunnen corrigeren. Dan heb je geen onhandelbaar paard. Dan is ze gewoon niet consequent opgevoed.
Het hele topic is wel een beetje een storm in een glas water geworden na je eerste berichtje.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 13:06

@Kelly_ann; daar heb je misschien wel gelijk in, overigens is het nog wel even afwachten of het daadwerkelijk zo op te lossen is.
Het probleem was en is eigenlijk nogsteeds dat niemand er op durft en andere stalgenoten gaan nu ook zeker de stempel onhandelbaar erop drukken omdat er nog iemand is bijgekomen die het niet voor elkaar heeft gekregen.
Echter heeft zij er juist wel voor gezorgd dat de instructeur, die er eerst vanwege dat gedrag en zijn blessure niet zo nodig op hoefde, er nu wel op wil. Omdat ze gezien hebben dat ze met heel consequent rijden en terug naar de basic's, wel degelijk 'normaal' kan doen. Hij traint overigens ook zulke paarden van anderen, maar die van mij had inmiddels de stempel gemeen gekregen.
Het zal echter nooit een makkelijk paard worden die je even twee weken opzij zet er vervolgens vrolijk mee wegrijdt.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:19

Ik vind het fijn voor je dat deze kans er nu is, gaat vast goed komen zo

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 13:23

hengstveulen schreef:
Ik vind het fijn voor je dat deze kans er nu is, gaat vast goed komen zo

Dankjewel, ik hoop het.. Er moet niet teveel aan geplukt en getrokken worden door steeds andere mensen want dan snapt ze er zelf ook niks meer van.. Het moet voor haar ook gewoon duidelijk worden hoe ze zich hoort te gedragen en wat ze wel en niet mag doen.. Afstappen als ze niks verkeerd doet zendt nogal verkeerde signalen naar haar uit..

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:46

Lauraa90 schreef:
Afstappen als ze niks verkeerd doet zendt nogal verkeerde signalen naar haar uit..

Waarom zou dit verkeerde signalen uitsturen?? Ze leert er misschien net uit dat rijden niet altijd een gevecht hoeft te zijn... Beter te vroeg afstappen dan wachten tot de boel ontploft toch?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:55

afstappen is de beste belonging die je ene paard kunt geven. sstoppen met werk is de belonging voor elk paard ongeacht hoe werklustig. dus afstappen als ze rustig is is juis tperfect

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:59

Afstappen zoals ik voorheen heb beschreven.. Lopen aan de hand, stoppen en als ze niet stopt straffen met een tik op haar neus.. Dat moest ze doen als ze niet naar de rem luisterde onder het zadel, dat was nu echter nu het geval.. Afstappen, afstraffen en niet meer opstappen.. Lijkt mij verwarrend..

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:05

Lauraa90 schreef:
Afstappen zoals ik voorheen heb beschreven.. Lopen aan de hand, stoppen en als ze niet stopt straffen met een tik op haar neus.. Dat moest ze doen als ze niet naar de rem luisterde onder het zadel, dat was nu echter nu het geval.. Afstappen, afstraffen en niet meer opstappen.. Lijkt mij verwarrend..

Voor een paard is dit niet verwarrend denk ik, de meeste paarden ervaren een ruiter op hen als iets heel anders dan een ruiter naast hen. Lopen naast je paard en een (correcte/eerlijke) tik geven wanneer ze niet stoppen als jij stopt is pure basis, en vind ik net een heel nuttige oefening. Respect op de grond is toch een basisvereiste lijkt me.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:54

Precies wat je nu noemt vond ik ook een vreemde keuze. Afstappen als de ho zoek was onder het zadel. Je beloont daarmee dat de ho zoek was. Eerst de ho onder zadel een keer goed afwerken en dan eraf was beter geweest. Dan leert je paard wat de bedoeling is. Grondwerk is nooit verkeerd natuurlijk.
Ik geloof ook niet dat je paard gemeen is. Waarschijnlijk begrijpt je paard het gewoon niet meer en heeft onbedoeld en onbewust beloning op verkeerde momenten gekregen. Dat zie je ook vaak bij een gespannen paard. De ruiter beloont en praat om het paard rustig te krijgen. Het paard pakt het op als beloning voor het gedrag op dat moment.
Vertel een paard duidelijk wat je wil en zorg voor ontspanning. Zo gaan ze het werk ook leuk vinden.
Knap dat je zo naar oplossingen zoekt!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 07:45

Daar ben ik het niet helemaal mee eens...afstappen om vliegles te voorkomen is altijd nog beter dan vliegles. Want als je een slimmerikje hebt, lig je er zodra het moeilijk wordt weer naast. En vliegles is voor het paard ook niet goed en moet zoveel mogelijk voorkomen worden.
Ik denk dat in sommige gevallen afstappen, vanaf de grond krijgen wat je wil en vervolgens weer opstappen en dezelfde oefening vragen het beste is wat je dan kunt doen.
En daarbij, een paard waar geen ho op zit, kun je niet rijden...dat is gewoon levensgevaarlijk

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 13:20

Siesjuh schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens...afstappen om vliegles te voorkomen is altijd nog beter dan vliegles. Want als je een slimmerikje hebt, lig je er zodra het moeilijk wordt weer naast. En vliegles is voor het paard ook niet goed en moet zoveel mogelijk voorkomen worden.
Ik denk dat in sommige gevallen afstappen, vanaf de grond krijgen wat je wil en vervolgens weer opstappen en dezelfde oefening vragen het beste is wat je dan kunt doen.
En daarbij, een paard waar geen ho op zit, kun je niet rijden...dat is gewoon levensgevaarlijk

Hier ben ik het mee eens afstappen bevestigen wat je wil bereiken op de grond en dan weer op het paard
Ik stap ook echt af als ik weet ik t wat voel aankomen :o

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:25

hoe gaat het nu TS?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:33

Ja ben ook benieuwd. Leuk paard zo te zien.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 02:01

@Franka75; Dat denk ik ook niet nee ~~}>
Ja bij sommige monsters moet je zo ontzettend opletten. :D

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:14

Hoe gaat het nu ts

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:09

Als je haar al in training gaat zetten, zou ik wel zorgen dat jij met diegene kan trainen. ONder een Gert of Herman kan ze braaf zijn maar dat wil niet zeggen dat ze dan met jou ook braaf is? UIt alles blijkt wel dat je mens en aarde veel om haar geeft. Je komt er we; uit :(:) :j

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 20:41

Hoe gaat het inmiddels?