Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:38

Fijn te lezen dat het goed is uitgepakt! Zo zie je maar weer dat het enorm kan schelen in wat voor 'groep' ze staan.
Wat betreft Sophie, is het geen optie haar professioneel te laten beleren als ze oud genoeg is en dan dochter onder begeleiding rijden? Moet ze dat natuurlijk wel zelf echt willen... Kan me voorstellen als zij haar interesse wat verliest dat ander huisje misschien beter is... Andere kant als je de optie hebt haar te houden, miss kun je met haar gaan mennen?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:44

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wanneer je zelf problemen ondervindt in de omgang, als eens gedacht om een gedragsdeskundige erbij te halen ?
Denk aan bijvoorbeeld 2moons of een van haar leerlingen.
Ik heb er enorm veel baat bij gehad, en heb er een andere pony voor terug gekregen.
De mijne leek dominant maar was slechts onzeker en ernstig op zoek naar een leider, dan wel 1 die de moeite waard was om te volgen.
Nu hij EN wij weten hoe het werkt, geeft het rust en een wereld van verschil...

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 09:47

Wat het vooral is, is dat je merkt dat ik mijn dochter en moet pushen om mee te gaan naar de paarden, ze is nu 12 eerste middelbaar dus verwacht ook niet dat dit de komende jaren gaat veranderen.
We hebben ook nog Seren haar oude welsh maar mee getut kan worden en Pasja de mama van Sofie , dit is ook een d-pony , die mag geen zwaar werk meer, maar een stapritje kan nog wel.
Dan nog mijn paard en Flicka, dus genoeg waar ze nog mee kan doen.

@Nens, het is de bedoeling om straks als de dagen langer worden wat les te gaan nemen met een gedragstherapeut of in NH.
Maar begrijp je wel ja

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 09:54

Ik vind alle reacties, beter slachten dan de handel wel erg resoluut. Je geeft zelf aan dat je man er al meer mee kan dan jij, dat je soms een beetje onzeker bent.
Zou het niet zo kunnen zijn dat een ander haar wel aankan, dat als je iemand die geïntreseerd is voor de handel de kans geeft dat het gewoon goed komt.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen doet alles met zijn paarden met de beste bedoelingen, maar soms moet je aan jezelf toegeven dat je mischien niet 'sterk' genoeg bent voor een bepaald paard. En iemand anders kan dat mischien wel. Je pony is nog jong en gezond. Ik zou bij al je reacties op je advertentie eens goed gaan zoeken, wie echt veel kan met moeilijke paarden, hebben ze veel ervaring, hoe zijn reacties van mensen die bij hun gekocht hebben. Mischien komt het wel goed met je pony bij een ander, en als hij via een handelaar een leuk baasje vind, dan heeft ze toch nog een heel leuk leven voor zich? Zo'n pony zou ik niet zomaar het leven ontnemen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:16

Een paard "niks" laten doen zou zonde zijn? Waarom eigenlijk? Die gedachte komt voort uit ons idee dat de paarden er voor ons zijn en zich nuttig moeten maken. Een paard denkt daar zelf natuurlijk heel anders over. Hij of zij doet nooit "niks". Het dier leeft zijn eigen leven, hopelijk in zijn eigen kudde en ontmoet zo nu en dan een mens :) Wat zou daar erg aan zijn???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:56

josien_m_ schreef:
Een paard "niks" laten doen zou zonde zijn? Waarom eigenlijk? Die gedachte komt voort uit ons idee dat de paarden er voor ons zijn en zich nuttig moeten maken. Een paard denkt daar zelf natuurlijk heel anders over. Hij of zij doet nooit "niks". Het dier leeft zijn eigen leven, hopelijk in zijn eigen kudde en ontmoet zo nu en dan een mens :) Wat zou daar erg aan zijn???

helemaal mee eens...als of een paard er op zit te wachten tot er iemand op zijn rug gaat zitten?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:14

Vind je inzet geweldig. Veel sterkte, hoop dat het met Flicka goed komt.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:21

Hoe zou ze zijn met een merrie? Als ze alleen daarmee staat?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:27

_Inge schreef:
Wat het vooral is, is dat je merkt dat ik mijn dochter en moet pushen om mee te gaan naar de paarden, ze is nu 12 eerste middelbaar dus verwacht ook niet dat dit de komende jaren gaat veranderen.
We hebben ook nog Seren haar oude welsh maar mee getut kan worden en Pasja de mama van Sofie , dit is ook een d-pony , die mag geen zwaar werk meer, maar een stapritje kan nog wel.
Dan nog mijn paard en Flicka, dus genoeg waar ze nog mee kan doen.

@Nens, het is de bedoeling om straks als de dagen langer worden wat les te gaan nemen met een gedragstherapeut of in NH.
Maar begrijp je wel ja

Ik heb ook een dochter van 12, en die heeft inderdaad ook niet altijd zin om te rijden. Het is ook een lastige leeftijd ! Maar sinds dat weekend gedragstherapie (nou ja afsluiten van een nieuw contract door middel van grondwerk) is haar band met onze pony ook enorm verbeterd, ze begrijpen elkaar nu......
Ik heb alleen spijt, dat we er niet drie jaar eerder mee aan de slag gegaan zijn.....
Wat goed dat je er ook mee aan de slag gaat !
Ik hoop dat de zomerexceem ook onder controle blijft....
Succes !

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:34

geerke schreef:
josien_m_ schreef:

helemaal mee eens...als of een paard er op zit te wachten tot er iemand op zijn rug gaat zitten?

We hebben besloten Sofie toch nog te houden , ik voel me soms wat 'schuldig' dat de meeste niet bereden worden :o
In feite wordt momenteel enkel mijn ruin bereden van de 5 stuks.
Verder is het vooral knuffelen en af en toe poetsen of eens buiten aan de hand wandelen wat we met ze doen.
Ze staan allemaal overigens wel 24/7 buiten , ze kunnen zelf in de stallen en hebben nog een schuilstal tot hun beschikking.
Zelf geniet ik altijd ontzettend van ze gewoon paard te laten zijn.
Maar dan lees of hoor je weer anderen van je moet meer met ze doen en dan ga je twijfelen ;)
Ik laat me echt teveel beïnvloeden door meningen van anderen ;)

Flicka gaat ook langzaam steeds beter, als ze ons ziet aankomen komt ze in galop op je af :) , persoonlijke ruimte begint ze steeds meer te respecteren en tot nu toe heeft ze niet meer getrapt, in sommige situaties wil ze het nog wel eens doen maar als je dan duidelijk zegt dat ze het moet laten zie je haar echt denken van ow ja dat mag niet :+
Voetjes geven is nog niet helemaal je van het, maar goed we kunnen geen wonderen verwachten zo snel.
Ze vindt overigens nog steeds het niet fijn om geborsteld te worden, de rest kan daar echt van genieten maar voor haar is dit echt een straf.
Zou dat ooit veranderen nog?
Vorige week hebben de paarden even met zijn vijven tesamen gestaan, nou toen was monstertje flicka weer terug , duidelijk is wel dat haar dat teveel onrust geeft.
Nu konden ze weer terug naar de andere weide en staat ze terug met mijn ruin en het gaat echt gelijk terug beter.
De anderen zijn wat bang van haar en Flicka gaat dan steeds meer opeisen.
En nu staan de drie mutsen terug bij elkaar , dat zijn ook echt miepjes <3

Zal eens kijken of we dit weekend eens wat foto's kunnen maken van het stel

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:36

Mja zola jij kunt genieten van het paard lekker paard laten zijn lekker zo laten! Paard vind 24/7 vrijheid met schuilstal echt niet vervelend.
Fijn wel dat Flicka beter gaat bij je ruin :)
Denk dat het qua borstelen niet echt gaat veranderen...sommige paarden houden er gewoon echt niet van...

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:42

Fijn te horen dat het goed gaat. Borstelen vinden sommige paarden gewoon niet leuk dus of dat veranderd? Geen idee maar zou het gewoon accepteren.

En de zomer komt er weer aan dus dan komt de enthousiasme wel weer. Ik ken het probleem van "winterdip"
Ik heb gelukkig bijrijdsters die mn paarden toch bezig houden.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 06:20

Eens een kleine update over Flicka.
Het is en blijft wel een speciaal gevalletje , in de omgang met mij is ze veel makkelijker geworden.
Flicka heeft ontzettend veel nood aan structuur, s'avonds op stal, s'ochtends dekentje (dit ziet ze echt als haar momentje, ze vind de deken fijn en het is een niet gecompliceerde vorm van aandacht)op voor naar buiten gaan, als je het iets anders doet is ze ook gelijk van de leg.
Ze is de eerste die komt als je bij ze aankomt, ziet ons echt wel graag.
Poetsen gaan steeds beter, voetjes geven bij ons ook.
Ze heeft naar ons niet meer getrapt of zelfs de dreiging ertoe gegeven.
Wel merk je ook als mijn partner een paar dagen minder tijd heeft ze echt even terug moet wennen als hij weer eens de deken op doet.

Mijn kinderen kunnen er ook steeds beter mee overweg, Flicka en mijn zoon die asperger heeft kunnen echt spreken zonder woorden.
Het vreemde bij Flicka is dat ze heel graag buiten gaat wandelen en echt van niks schrikt of onder de indruk is.

Maar het is niet alleen rozengeur en manenschijn ;)
Ze staat momenteel bij de oude welshmerrie van ons, die twee hebben elkaar echt wel gevonden,
Seren is een coole kikker, totaal niet knuffelig maar wel goed opgevoed, en dit geeft Flicka veel rust denk ik.
Maar het probleem dus, gisteren is de hoefsmid geweest, voetjes geven ging steeds beter bij ons en voor de zekerheid hebben we haar een natuurlijke stressvermindering pasta gegeven(een uur op voorhand)
Ze was gewoon rustig eerst, maar de hoefsmid mocht totaal niet aan haar komen, steigeren , en god wat kan ze dat goed en hoog :o
Na een aantal keer proberen was duidelijk dat het hem niet ging worden, ze stond te trillen als een rietje en steeds in het luchtledige te trappen naar achteren.
Zo ontzettend sneu , mijn partner heeft overigens geholpen bij de hoefsmid.
Tegen mij en de kinderen is ze direct weer heel lief, maar bij hem heeft ze wat argwaan nu.

Nu wil ik er best iemand bijhalen, gedragstherapeute/ nh dat was namelijk de bedoeling zo gauw het droger werd en de paddock ook goed droog was ivm oefenen daarin.
Maar ze heeft veel moeite met vreemde die aan haar willen zitten, dat het ook weer veel stress gaat opleveren voor haar.
Niet bekappen is ook geen optie, ze zal toch ook echt binnenkort gekapt moeten worden.
Ze gaat dan wel gesedeert moeten worden dat is ook weer stress.
Ik vind het zo sneu voor haar...

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:26

Misschien vrouwelijke hoefsmid? En bijv eerst 1 of 2 hoeven doet en paar dagen later weer komt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:36

Het lijkt me júist goed om een natural horsemanshipper te laten komen zodat ze leert dat vreemden te vertrouwen zijn. Dat zal zeker even stress opleveren, maar zodra ze over die angst voor vreemden heen is heeft ze daar alleen maar baat bij :)
Zodra diegene haar vertrouwen heeft kan die haar ook 'vertellen' hoe ze zich moet gedragen bij de hoefsmid, en geruststellen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:41

kan het niet zijn dat ze juist door de pasta onrustig wordt? Ze is wat verdoofd, maar merkt wel alles stress en kan daardoor juist zelf niet meer goed reageren.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 07:49

Rocamor schreef:
kan het niet zijn dat ze juist door de pasta onrustig wordt? Ze is wat verdoofd, maar merkt wel alles stress en kan daardoor juist zelf niet meer goed reageren.

Lijkt me stug, maar zou altijd kunnen natuurlijk.

Ik heb Petra Vlasblom een mailtje gestuurd, eens zien of ze tot ons zou willen komen.

en een vrouwelijke hoefsmid, poeh, in onze omgeving zitten die niet denk ik.

Volgend schooljaar gaan wij overigens aan de volledige opleiding hoefsmid beginnen,de bedoeling is dat ik kijk hoever ik deze kan voldoen , hopelijk helemaal natuurlijk maar hoor van velen dat het pittig is voor een vrouw, maar mijn partner gaat hem wel volledig doen zodat hij dit in bijberoep kan doen met mij als ondersteund helpster ;) en zo weten we dan ook meer over hoeven en kunnen wehaar dan hopelijk uiteindelijk zelf bekappen, al hoop ik dat ze al eerder het van een ander toelaat ook .

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 07:50

radnah2 schreef:
Misschien vrouwelijke hoefsmid? En bijv eerst 1 of 2 hoeven doet en paar dagen later weer komt?

Deze hoefsmid kwam overigens niet verder dan 1 voetje trachten op te pakken.
Het is wel een hele rustige jongen, de andere paarden kunnen goed met hem overweg.