MirandaDvG schreef:erg interessante discussie dit.
Ik vraag me af wat voor'n paard je creeert wanneer je hem/haar bewust op afstand houd door het 'subtiel' op afstand te houden zoals eerder omschreven word.
Toen ons laatste paard net bij ons kwam werd hij al zenuwachtig wanneer je bij hem in de buurt kwam. Je kon hem niet borstelen of benaderen zonder dat hij in de stress schoot. Ook kon je niet normaal naast hem staan, of bij zijn achterhand in de buurt komen. Hij draaide dan meteen bij je weg.
Alsof hij het idee had dat hij niet in je buurt mocht zijn.....
Gedrag dat wellicht is ontstaan door 'subtiele tikjes'?
Ik vind het juist heerlijk als mn paard bijv. af en toe z'n hoofd op m'n schouder legt.
Silke was een lieve knuffelpony, Vienna was gewoon normaal mee om te gaan en heb nooit problemen gehad met paarden waar ik op die manier mee heb gewerkt

Juist omdat je gewoon bezig bent met waarmee je bezig bent en dus 'normale' bewegingen maakt gaat een paard echt wel even opletten dat hij niet op je komt staan als je bezig bent. Een paard is nog gewoon aan te raken, te knuffelen en uit te nodigen in je ruimte. Maar hij leert wel netjes afstand houden als jij ergens mee bezig bent

En het is geen hele lange afstand, het is gewoon je persoonlijke ruimte waar een paard uit leert blijven. Dus geen geduw, tegen je aan lopen, in je zakken neuzen etc, dat is alles.