Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:55

MirandaDvG schreef:
erg interessante discussie dit.
Ik vraag me af wat voor'n paard je creeert wanneer je hem/haar bewust op afstand houd door het 'subtiel' op afstand te houden zoals eerder omschreven word.

Toen ons laatste paard net bij ons kwam werd hij al zenuwachtig wanneer je bij hem in de buurt kwam. Je kon hem niet borstelen of benaderen zonder dat hij in de stress schoot. Ook kon je niet normaal naast hem staan, of bij zijn achterhand in de buurt komen. Hij draaide dan meteen bij je weg.
Alsof hij het idee had dat hij niet in je buurt mocht zijn.....

Gedrag dat wellicht is ontstaan door 'subtiele tikjes'?

Ik vind het juist heerlijk als mn paard bijv. af en toe z'n hoofd op m'n schouder legt.

Silke was een lieve knuffelpony, Vienna was gewoon normaal mee om te gaan en heb nooit problemen gehad met paarden waar ik op die manier mee heb gewerkt :)

Juist omdat je gewoon bezig bent met waarmee je bezig bent en dus 'normale' bewegingen maakt gaat een paard echt wel even opletten dat hij niet op je komt staan als je bezig bent. Een paard is nog gewoon aan te raken, te knuffelen en uit te nodigen in je ruimte. Maar hij leert wel netjes afstand houden als jij ergens mee bezig bent :)

En het is geen hele lange afstand, het is gewoon je persoonlijke ruimte waar een paard uit leert blijven. Dus geen geduw, tegen je aan lopen, in je zakken neuzen etc, dat is alles.

Pauline

Per is iig aangetoond dat veel onvoorspelbare halfzachte correcties een schuw en onzeker paard opleveren, net als veel hard geweld. Maar vooral onvoorspelbaarheid is funest. Wat iemand anders ook zei: goed getimed en duidelijk. Net als belonen, veel ongein komt voort uit verkeerd getimede handelingen.

NikkivanOlst

Mindim schreef:
Mijn paard mag prima in mijn ruimte zijn, ik ben ook graag in zijn ruimte. Grove acties in die ruimte mogen niet. Als ik in het land aan het mest scheppen ben, loopt hij altijd mee, ik houd geen rekening met hem. Dus als hij de steel tegen zijn neus krijgt, dat is dan zijn probleem. Sindsdien staat hij altijd aan de andere kant van de kruiwagen. Maar in mijn ruimte komen vind ik niet erg, alleen niet grof, hij moet wat dat betreft gewoon opletten.

Precies wat ik dus al de hele tijd uit probeer te leggen: als ik bezig ben en ik raak hem: zijn probleem, het paard moet maar opletten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:56

VisibreTeam schreef:
Ik schop een paard ook niet uit mijn ruimte. Jammer dat mensen dingen omdraaien en heel anders gaan interpreteren.

Daarom voer ik liever een discussie waarbij ik dingen duidelijker uit kan leggen en voor kan doen dan op een forum waar mensen dingen vlug lezen en dan reageren :)

Citaat:
En over het 'bewegen' dat is IN mijn eigen ruimte, dus ik blijf op mijn plaats en daar draai ik mijn armen in MIJN ruimte, beweeg ik misschien mijn knie in MIJN ruimte en als een paard zich stoot in MIJN ruimte aan MIJN arm/been is het zijn eigen schuld. De meeste paarden waar ik mee heb gewerkt reageren daar prima op. Als een paard bijvoorbeeld in mijn zak zit draai ik gewoon weg en 'toevallig' komt mijn elleboog tegen zijn hoofd. Daarmee voorkom je kopschuwheid wat je zou kunnen veroorzaken als je gericht een mep geeft en leert een paard rekening houden met jou die in JOUW EIGEN ruimte beweegt :)

Oja, hij stoot zich dan per ongeluk tegen jouw arm of been. Zo kan je het ook noemen :D

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:56

en dan even een elleboogje geven als hij toevallig z'n hoofd naar je toe draait....?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:57

Maar als het paard in je jaszak duikt dan, visibre, hoe corrigeer jij dat dan? Of als hij tegen je aan duwt, met zijn kop gaat staan schuren? Daar ben ik benieuwd naar?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:57

Balou_k schreef:
Ik ben gisteren begonnen met een fjord, dominant, 16/17 jaar altijd de baas geweest. Altijd braaf als je doet wat zij leuk vind, kunnen jullie raden hoe dit ging?

:D :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:58

De keren dat ik ''geschopt'' heb waren keren dat dat gewoon handiger was dan een mep uitdelen. Was laatst een pony aan het aansingelen, die vindt dat nog een beetje moeilijk en begon te draaien. Prima, ik wandel mee. Tot ze mij aan de kant wilde duwen, toen heb ik gewoon even mn knie opgetild richting buik en intussen doorgegaan met waar ik mee bezig was. Maar goed, of dat nou een schop mag heten... Ze liep me daarna overigens niet meer omver.

Ik vind het altijd maar zo'n dooddoener om te zeggen ''zo doen ze het onderling ook''. Ik ben geen paard. Doe ook erg mn best om dat aan mijn paarden uit te leggen. Ik ben mens, een stuk minder stevig en met mij gelden gewoon andere omgangsregels dan met soorgenoten. Ze begrijpen dat heel best en hebben nog nooit geschopt of geplet. Zouden ze dat wel doen zou ik me toch eens heel goed achter de oren gaan krabben waarom ze dat doen. Ze krijgen bij mij ruimte om te communiceren en doen dat ook, maar zonder mij in gevaar te brengen. Laatst een half uur aan een losse tand staan peuteren bij mn hengst, steeds als ik even stopte voor een rustmomentje hapte hij 1x naar mn sjaal. Niks geen gemenigheid, gewoon aangeven dat hij het niet leuk vond wat ik deed. Na het geduld wat hij aan de dag legde mag hij van mij absoluut aangeven dat het zeer doet.

Maar goed, het is en blijft not done om mij in gevaar te brengen en daarvoor krijgen ze ook gerust op hun kop, op een manier die past bij de situatie. Pony van een vriendin plette ook graag, die heeft echt wat klappen gekregen van me.
Overigens is het natuurlijk vrij onverstandig om tussen 2 paarden in te gaan staan zoals de situatie in de OP, ik probeer dat altijd te vermijden door de paarden ruim voldoende afstand te laten houden. Als ik doodgemoedereerd tussen 2 mensen in ga staan die op het punt van ruzie staan neem ik ook een groot risico op een onbedoelde mep...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:59

MirandaDvG schreef:
en dan even een elleboogje geven als hij toevallig z'n hoofd naar je toe draait....?

Er is een verschil tussen 'toevallig' naar je toedraaien (wat dus gewoon mag) dan op je af komen omdat hij wil staan waar jij staat of aan je jaszak oid zit.

Elke actie die een paard geeft levert een andere reactie af. Het ging toch over lomp in de ruimte komen? Heb nooit aangehaald dat ik een paard 'even een elleboogje geef' als hij zijn hoofd naar mij toedraait, daar is namelijk totaal niks mis mee en zie ook de reden niet om dat te corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:59

VisibreTeam schreef:
Mindim schreef:
Mijn paard mag prima in mijn ruimte zijn, ik ben ook graag in zijn ruimte. Grove acties in die ruimte mogen niet. Als ik in het land aan het mest scheppen ben, loopt hij altijd mee, ik houd geen rekening met hem. Dus als hij de steel tegen zijn neus krijgt, dat is dan zijn probleem. Sindsdien staat hij altijd aan de andere kant van de kruiwagen. Maar in mijn ruimte komen vind ik niet erg, alleen niet grof, hij moet wat dat betreft gewoon opletten.

Precies wat ik dus al de hele tijd uit probeer te leggen: als ik bezig ben en ik raak hem: zijn probleem, het paard moet maar opletten....

Nee, toch anders, want ik leer dat niet standaard aan. Ik ga niet zwaaien en dergelijke en per ongeluk raken als hij te dicht bij me staat, ik vind dat namelijk niet erg. Als ik iets bezig ben en niet met hem, dan is het voor zijn eigen. Als ik zeg terug, dan gaat hij weg. Dan weet hij dat ik niet met hem bezig ben. Maar ik wil hem niet standaard uit mijn ruimte.

Pauline

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:01

Het ging om schoppen als correctie. Of fysiek corrigeren.
Wanneer dan de elleboog en de neus?

Paard mag hier ook gewoon in mijn ruimte komen en snuffelen. Als ik het zat ben zeg ik nee en dan weet ze het wel.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:02

Dat is wat ik ook heel de tijd probeer te zeggen? Tijdens grondwerk/vrijheidsdressuur houd ik een paard bewust uit mijn ruimte omdat het voor eigen veiligheid is dat een paard afstand houd met de oefeningen. Hij moet leren netjes te wachten, niet om voer te bedelen en al zeker niet over me heen te lopen of tegen me aan duwen of voer uit mijn jaszak te pakken. Dus dan pas ik toe dat ik gewoon 'vrij' beweeg in mijn ruimte als een paard in me komt staan.

Wanneer ik bezig ben met dingen en mijn paard komt er bij staan leer ik zeker niet bewust aan dat ik non stop beweeg en hij misschien geraakt word. Ik doe gewoon waar ik mee bezig ben en stoot een paard zich dan is dat jammer.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:06

Als ik mijn paard verzorg dan raak ik hem veel aan. An glijd mijn hand over haar lijf zodat ze voelt dat we contact hebben en waar ik ben. Dat doe ik bij al mijn paarden of de paarden waar jk mee werk. Omgekeerd gaan paarden dan dus ook contact zoeken met mij. Dus een snuffelde of wat tegen me aanleunen. Als ik dan wat anders ga doen waarschuw ik met een " let op". En echt, de meeste weten dan wel dat je wat gaat doen waar ze niet bij nodig zijn en nemen afstand. Ook mijn haflinger, een echte eetbeer. Die relatie bouw je op door voorspelbaar te zijn. Ik bepaal, jij kunt je naar mij voegen want ik zorg ook voor jou. Schop je, schop ik terug, etc. Dat lijkt me het streven, een situatie waar je je beide veilig voelt. En dan is de methode op zich niet eens zwart wit. Het een niet beter dan het ander, als je maar eerlijk bent. :)

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:08

Schoppen jullie je kinderen ook?????? Sorry hoor, maar er zijn ook andere manieren om je paard te corrigeren...........

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:11

Nee, en een orka in de zee ook niet. Vergelijking raakt kant noch wal.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:11

Mindim schreef:

Dan doe je toch precies hetzelfde als wat Visibre beschrijft? Ik snap dan niet goed wat het probleem is...

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:12

Jullie sporen echt geen van allen als je een paard een elleboog geeft of een schop. Laat ze dat onderling doen. Degene die ik dit zie doen , krijgt van mij een gebroken neus. Walgelijk echt, dierenbescherming zou het moeten weten!!!!!

VivianHesen
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:13

Of ik een paard zou schoppen, dat is volledig afhankelijk van het paard. Meestal is het voldoende om je stem te verheffen of een ophouding te maken.
Ik heb wel vaker met jonge, onopgevoede pony's gewerkt waar bovenstaand gewoon niet voldoende was en dan heb ik er best wel eens een schop uitgedeeld. (al dan niet voor mijn eigen veiligheid) Dit betekend echter niet dat voor ieder klein dingetje ze een schop krijgen!

Voorbeeld: Ik heb een paar keer een jonge hengst moeten showen, deze had de eerste keer dat ik 'm vast had de neiging om naar andere pony's te schoppen en probeerde regelmatig mij ook een flinke tik te verkopen. (Iets wat hij alleen maar deed als iemand 'm vast had) Eigenaar corrigeerde helemaal niet.
Eerste keer dat hij naar mij trapte, ophouding gemaakt en stem verheft, geen effect. Tweede keer tikje met de zweep. Derde keer een schop gegeven en stem verheft. Wilde hij het nog een vierde keer proberen, was een stemverheffing genoeg. Heb deze hengst nog meerdere keren geshowt, en hij heeft het nog wel eens geprobeerd, maar een stemverheffing was genoeg om hem te vertellen dat het niet mag.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:14

Aileen_Noël schreef:
Jullie sporen echt geen van allen als je een paard een elleboog geeft of een schop. Laat ze dat onderling doen. Degene die ik dit zie doen , krijgt van mij een gebroken neus. Walgelijk echt, dierenbescherming zou het moeten weten!!!!!

Dus als een paard jou bijt of trapt zeg je: nee, niet doen, mag niet! En je zet hem in de hoek of geeft hem huis arrest?

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:16

In ieder geval geen elleboog geven of schoppen!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:16

Aileen_Noël schreef:

Wat een absurde reactie.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:17

Nou wie zonder zonde is werpe de eerste steen. :')
Wat dan wel? Wat zou je doen dan?

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:18

Dan heb je duidelijk nog nooit een lastig of laat staan onrespectvol paard gezien of er mee in aanraking gekomen. Is inderdaad een extreem absurde reactie!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:19

VisibreTeam schreef:
Aileen_Noël schreef:

Dus als een paard jou bijt of trapt zeg je: nee, niet doen, mag niet! En je zet hem in de hoek of geeft hem huis arrest?

:j
Week geen zakgeld, dat zal hem leren!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:20

Aileen_Noël schreef:

Like to see you try!

Weleens een onopgevoede hengst meegemaakt?
Als jij in een hoek wordt geduwd en paard dreigt je te schoppen vraag je of hij je alsjeblieft aan de kant wil gaan?
Bel jij de dierenbescherming maar hoor, die zijn hier van harte welkom.