Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:34

Heleennn schreef:
Nee, bedankt.. heb echt geen zin om vandaag ook nog eens al die problemen te hebben met dat beest...

Als ik zo over m'n paard zou praten zou voor mij de keus al gemaakt zijn :j

Heleennn

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:37

Precies ja.

DennisXXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:42

Ik zou haar naar een inrij stal sturen. Die weten wat ze moeten doen en als ze straks weer lief is kun jij er weer leuk op rijden :)

Die kunnen haar dan ook mischien ophalen?
Laatst bijgewerkt door DennisXXL op 03-01-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:43

Het is ook haar karakter dat me niet meer aanstaat. Verkopen is de enige oplossing vrees ik...

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:52

'Dat beest' daar heb jij voor gekozen. Neem dan ook je verantwoordelijkheid en ga met haar aan de slag of doe haar weg. Er zijn zo veel mensen die te lang doorsukkelen met hun paard terwijl het paard niet bij ze past, gevolg: verpeste paarden en mensen die stoppen met de paardensport. TS ik denk dat je gewoon knopen moet doorhakken en niet vergeten dat ze NU nogsteeds jouw zorg is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 15:54

Ze zegt toch ook dat ze haar wil verkopen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 15:57

NWDynamite schreef:
'Dat beest' daar heb jij voor gekozen. Neem dan ook je verantwoordelijkheid en ga met haar aan de slag of doe haar weg. Er zijn zo veel mensen die te lang doorsukkelen met hun paard terwijl het paard niet bij ze past, gevolg: verpeste paarden en mensen die stoppen met de paardensport. TS ik denk dat je gewoon knopen moet doorhakken en niet vergeten dat ze NU nogsteeds jouw zorg is.

Ik heb de knoop toch al doorgehakt? Beter lezen...

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:02

Willen is anders dan doen. Ik wil ook zoveel.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:05

Doe het dan ook. Je had er toch al een koper voor? Regelen dan. Je kan haar niet in de stal laten staan zolang je haar nog hebt en laten verpieteren omdat jij geen zin meer hebt in 'dat beest'

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:06

Snap het probleem niet , als je er al iemand voor hebt zou ik haar gelijk wegdoen ook voor het dier stukken beter en misschien voorlopig goed les nemen ook hoe je met een paard om moet gaan , is niet l ullig bedoelt hoor maar het kan je natuurlijk weer gebeuren.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:12

jus schreef:
Snap het probleem niet , als je er al iemand voor hebt zou ik haar gelijk wegdoen ook voor het dier stukken beter en misschien voorlopig goed les nemen ook hoe je met een paard om moet gaan , is niet l ullig bedoelt hoor maar het kan je natuurlijk weer gebeuren.

Helemaal mee eens. Het gebeurt zo wéér, als je niet leert hoe je met paarden om moet gaan. Zelfs het liefste en braafste paard kan zo lelijk en gevaarlijk doen, als het doorheeft dat jij niet die sterke leider bent waar het op kan vertrouwen. Het probleem ligt niet bij het paard, het ligt bij jou! Kom uit je comfortzone en ga ermee aan de slag. Heb je je leven lang profijt van, en niet alleen in "paardensituaties". Je mag me PB-en voor een goede trainer voor jezelf en je paard.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:24

Heukeltje schreef:
Doe het dan ook. Je had er toch al een koper voor? Regelen dan. Je kan haar niet in de stal laten staan zolang je haar nog hebt en laten verpieteren omdat jij geen zin meer hebt in 'dat beest'

Ik ben niet de enige die er zo over denkt, zie je TS ;) dat je haar weg wil doen zegt niet dat je het ook echt regelt. Tot nu toe zit je te bokken over je enge paard maar je gaat niet meer naar haar toe. Dat jij haar niet kan handlen zegt niet dat zij het verdient om geen aandacht meer te krijgen. Doe haar dan z.s.m. Naar een baasje die haar wel kan hebben...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:29

Heleennn schreef:
Het is ook haar karakter dat me niet meer aanstaat. Verkopen is de enige oplossing vrees ik...

Precies, en dan een flinke schop onder je kont van je moeder, en nooit meer in de buurt van een paard komen met dit nare verwende gedrag.
Ik vind je paard erg slim.... een paard snuffelt zo de verwende tutteltjes er tussenuit.
Hopelijk treft het paard het op een ander adres beter en ga jij lekker een andere hobby zoeken! Succes!

(opeens is ook volstrekt duidelijk wat er misgaat tussen ts en dit paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:32

Ninx schreef:
Heleennn schreef:

Precies, en dan een flinke schop onder je kont van je moeder, en nooit meer in de buurt van een paard komen met dit nare verwende gedrag.
Ik vind je paard erg slim.... een paard snuffelt zo de verwende tutteltjes er tussenuit.
Hopelijk treft het paard het op een ander adres beter en ga jij lekker een andere hobby zoeken! Succes!

(opeens is ook volstrekt duidelijk wat er misgaat tussen ts en dit paard)

Zo beter gooi je je toon wat omlaag? Je kent ts niet, je kent het paard niet en reageert dan zo. TS heeft toch de goede beslissing gemaakt. Dat ze dit paard zo noemt kan ik me best voorstellen als die haar te pakken heeft gehad, ook al had wat wellicht voorkomen kunnen worden. Dat is nu gebeurd, maar dan meteen een andere hobby zoeken? :?
Laat mensen in hun waarde.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:42

Oh nu wordt ik plotseling afgeschilderd als verwend nest? Ik heb genoeg in mijn leven meegemaakt om juist niét verwend te zijn. Daar weet jij dus helemaal NIETS van af. Ik ben absoluut geen verwend tutteltje, ik moet werken voor wat ik heb, moet alles zelf betalen. Maar dat wist je zeker niet neem ik aan? :n

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:43

Citaat:
Nee, bedankt.. heb echt geen zin om vandaag ook nog eens al die problemen te hebben met dat beest...

Dit is toch geen manier om over je paard te praten?
Dat je zoiets nou binnensmonds eens zegt tegen jezelf, okay... uit wanhoop.
Maar hiervan breekt echt mijn klomp.

Bovendien start je het topic met kerst, en geef je het al op voordat het nieuwe jaar begonnen is.
Ze is 4! En je hebt haar 4 (!!!!) maanden.
In zo'n korte tijd kan zo'n jong dier toch nog niet EN gewend zijn aan jou, de nieuwe plek, nieuwe paarden, EN zich voorbeeldig gedragen?
Ik vind dat gewoon absoluut geen reëele verwachting.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 03-01-13 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:45

Ninx schreef:
Citaat:

Dit is toch geen manier om over je paard te praten?
Dat je zoiets nou binnensmonds eens zegt tegen jezelf, okay... uit wanhoop.
Maar hiervan breekt echt mijn klomp.

Ik heb me even wijselijk stil gehouden, maar ik vind dit ook niet oke hoor.. :n

Jij laat de 'teugels' vieren, paard neemt daar gebruik van.. Zou ik ook doen.
Ik vind niet dat je zo mag praten over een paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:46

Als alles altijd goed gaat met je paardjes zeg je zoiets niet nee, maar heb al zoveel tijd en geld in dit paard gestoken dat MIJN klomp breekt over hoe ze het in haar kop haalt om zich zo te gedragen. Ga prima met haar om, komt dagelijks op de wei, ik ben vriendelijk tegen haar, heb geduld met haar en toch moet zij mij zo treiteren.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 03-01-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:47

Dat is jouw schuld hoor. Het is maar een dier TS... Het gaat er ook totaal niet om hoe ze zich gedraagd, het gaat erom dat jij dat niet aan kan.
Laatst bijgewerkt door NWDynamite op 03-01-13 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:48

Maar een dier? Een dier moet je ook goed behandelen hoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:50

Heleennn schreef:
Als alles altijd goed gaat met je paardjes zeg je zoiets niet nee, maar heb al zoveel tijd en geld in dit paard gestoken dat MIJN klomp breekt over hoe ze het in haar kop haalt om zich zo te gedragen. Ga prima met haar om, komt dagelijks op de wei, ik ben vriendelijk tegen haar, heb geduld met haar en toch moet zij mij zo treiteren.

Ok daarin zie je het toch verkeerd. Een paard treitert niet, een paard denkt niet 'ha ik ga mijn baas pesten' of 'ik heb vandaag geen zin'. Een paard is een reactiedier die een reageert op dingen die er gebeuren. Het zou eerlijker voor het paard zijn als je zegt 'het klikt niet'.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 16:51

Zeg ik toch ook? Ze is beter af bij iemand anders, aangezien ik er al naartoe ga met de gedachte dat ik haar niet kan uitstaan als ze zich misdraagt. Dus of ik verander zelf iets in mijn kop, of ik verkoop haar weer terug naar de vorige eigenaar.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:51

Heleennn schreef:
Maar een dier? Een dier moet je ook goed behandelen hoor?

Ja jij moet het dier goed behandelen inderdaad. Want een dier is afhankelijk, denk je nou echt dat jouw paard dit expres doet? Dat als jij de stal binnenkomt dat zij dan denkt 'oh ik ga haar even lekker sarren vandaag'? Jouw paard handeld vanuit instinct en aangeleerd gedrag, jij kan nadenken over wat je doet. Zij is maar een dier, beetje laf om haar de schuld te geven van dit alles...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:52

Heleennn schreef:

Het mag duidelijk zijn dat een paard dergelijke zaken niet bewust doet.
Het kan heel goed zijn dat het dier niet bij je past.
Maar 4 maanden is toch heeeeel erg kort?

Je hebt om een bepaalde reden voor haar gekozen. In eerste instantie was het ook een goed opgevoed dier zeg je.
Later ging het bergafwaarts.
Dan is de kans groot dat dit ligt aan de interactie tussen jullie.
Het is aan jou wat je daarmee wil doen en hoeveel haast je hebt, een paard laat zich nu eenmaal niet haasten.
Het is echter wel erg cru te zeggen dat de schuld volledig bij het paard ligt.... dat zou denk ik voor het eerst zijn.....

Ik wil soms ook soep koken van mijn paarden. Al mijn geld, tijd en energie gaat er naartoe... en af en toe halen ze weer even een goede grap uit en wil ik ze tot sushi verbouwen ;-)
Maar het zijn dieren, geen dag is hetzelfde, en het is een lange weg naar ultiem samenwerken.

4 maanden? Ik heb mijn beide paarden eerst eens 4 maanden in de groep gegooid. Ga maar wennen, de rangorde bepalen, je thuis voelen, dan gaan we aan de slag! Dat heeft ze veel goed gedaan en het mij dus veel makkelijker gemaakt.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 16:53

Een dier gedraagt zich als een dier , weten dus niet als jij lief bent zij ook lief moet zijn bijv , daarom is het zo belangrijk dat je leert hoe met een paard om te gaan en niet aleen onder het zadel.