Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Paardentango schreef:Mijn werk nu is o,gaan met beschadigde paarden, en dat is wat ik doe, dan moet je jezelf helemaal kunnen aanpassen aan hen. Uiteraard heb ik wel een doel, maar de werkwijze, de weg er naartoe is iedere keer zo anders. Soms gaat iets snel, en soms heel langzaam.
Paardentango schreef:sanne83 schreef:Ik kan me enigszins voorstellen dat als je een paard ergens brengt om in te rijden en na 6 weken heeft iemand alleen maar in de wei gestaan, dat je dan een beetje geïrriteerd raakt.
Verder vind ik het extreme-angst filmpje eigenlijk niet zo extreem. Ik heb vrij veel paarden, die mensen-angst hebben, gezien bij andere trainers en/of zelf geholpen, maar dit is toch een redelijk standaard reactie (voor een paard met angst voor mensen dus). Ik ben erg benieuwd waarom het paard volgens jou zo extreem bang is (dat je nu al ervan uitgaat dat er bijv. nooit iemand op zal kunnen zitten) want van wat ik (op de filmpjes!) kan zien, is dit redelijk normaal angst gedrag en is dat niet zo'n probleem om op te lossen voor een gedragsdeskundige.
Hmm. filmpje was niet goed genoeg.
[ Video ]
Gewoon een ontbijt in september 12
Misschien geeft dit filmpje een beeld van de angst die dit paardje meedraagt, ik vind het een rotfilmpje en kan er zelf moeilijk naar kijken omdat ik voel wat hij voelt.
Hier stond hij maand bij ons, en hij is erg gevoelig voor weersomstandigheden, Die dag woei het, en besloot ik terug naar binnen te gaan om de camera op te halen.
Wat ik inmiddels weet is dat deze grijze op stallen heeft gestaan waar mensen de instructie kregen 'niet te dicht in zijn buurt komen wegens vreemd gedrag'.
Waarom hij hier is? Omdat dit mijn specialiteit is, omgaan met gevoelige paarden. Ik heb gereageerd op een advertentie die me aansprak, ik zag foto's van dit bange paard en ja, da's gevoel, heb er op gereageerd.
Zonder mezelf of de borst te willen slaan kan ik dingen bereiken in vrij korte tijd waar anderen veel langer over doen. Dat komt omdat ik meer naar details kijk, vrij veel ervaring heb met paarden en snel de vinger op de zere plek weet te leggen. De meeste trainers werken vanuit het behaviorisme, dat vind ik nogal achterhaald en ook al werkt het bij de kalmere paarden vaak best wel is dat niet mijn ding.
De paarden leerden mij dat ze allemaal individuen zijn en dat er meer nodig om gezond te zijn dan trainen. Mijn ding is werken vanuit hert instinct waar paarden ons zo vaak laten zien dat ze hoog sociaal vaardig zijn en... gevoelig. De ene meer dan de ander.
Een van die dingen die ik leerde is het belang van vertrouwen, en hoe ontzettend belangrijk vertrouwen is of kan zijn. Als je dat geeft krijg je het 10 x keer terug en dat komt door hun instinct. Paarden willen zelf graag hoogwaardige relaties aangaan, zeker met de mens die ze kennen. Meestal wordt er gewerkt vanuit eerst respect en dan vertrouwen, bij de meer gevoelige paarden werkt dat niet zo en bij paarden met te veel slechte ervaringen (ondanks de echt goede bedoelingen van mensen!), bij paarden die stuk zijn kan ik iets betekenen. Dan moet je denken aan eerst vertrouwen en dat respect dat is er al, alleen moet dat respect omgebogen worden in de behoefte tot samen zijn.
Inlevingsvermogen is mijn sleutelwoord, en het is niet eens moeilijk. Iedereen kan dat leren, en normaal gesproken, ondanks dat ik nog maar sinds juli dit jaar dit ben gaan doen, werk ik samen met een eigenaar/esse. Puur om te helpen. Ik heb allerlei dingen gedaan, en me jaren voorbereid. Nu pas vond ik dat ik er klaar voor ben, en kan ik rustig aan beginnen.
Het gaat ook niet om mij, het gaat niet om een Nederlands vingertje op te steken en te wijzen naar de splinters bij anderen, dat heeft geen enkele zin, maar het gaat wel om samen te werken aan paard en mens. Paard op nummer 1.
Goed dat ik nu een ervaring rijker ben met iemand die dat anders ziet is een les, een kl.. les, maar wel een les.
Die pak ik er uit, leer van je vergissing.
Blijven ademhalen en doorgaan, met een glimlach ook al voel ik diep van binnen een enorme schaamte en vooral verdriet dat ik zo stom ben geweest om...nou ja, paard staat hier nog en we gaan gewoon verder. Wie weet.
Die paar jaar die ik nog rondloop op deze bol zijn voor hun, als dank dat ze er voor mij en voor vele anderen altijd waren en dat ze me o.a. geleerd hebben hoe je een ander kan vergeven. Wat er ook gebeurt. Zij zijn daarin mijn voorbeeld, en ook dat valt best te doen.
Dank je paard voor wie je bent en dat je er bent.
broadway schreef:Dingen zeggen en daadwerkelijk doen...wat je ziet is niet altijd wat het is...ik ben niet meer zo goed van vertrouwen hoor !
Nog steeds heb ik het gevoel dat jij jezelf wilt promoten via dit paard ....maar heb ook mijn twijfels of dit paard inderdaad onder toezicht staat van een da...!!!
Ik geloof niet dat de eigenaar zowel stalgeld alsook nog de da kosten zou gaan betalen als de afspraak inrijden zou zijn !
Zonder overleg ...zonder medeweten van ...en dat hoort ook bij jouw werk...jouw risico ?
Wou je dat zelf betalen ? Een deken kon er nog niet eens af toch ?
En dan alléén maar hameren op de stalgeld en hernieuwde contact met de eigenaar ?
Nee...je mag het goed bedoelen maar er klopt niks van ! Zo werk je jezelf aardig tegen...vraag me af welke huiswerk jij bedoelt !
Heel triest dat dit paard de dupe wordt van 2 mensen die ieder een andere weg willen bewandelen...waarvan de rekening de waarde van een paard overschrijd ...niet geschikt voor de handel en niet kan blijven bij de verliezer...
Zulke paarden kun je vaak gratis krijgen,omdat niemand er meer wat mee wil en kan...natuurlijk is het dan makkelijk om hem bij jouw te stallen voor weinig stalgeld...krijg jij het paard binnen 6-8 wk zg. in de running dan is de handel iig de slachtprijs of ietsje meer voor de eigenaar...dus al een kleine winst !
Maar met extra kosten van een da kun je het wel schudden...als jij die erbij geroepen hebt op eigen initiatief is de rekening echt wel voor jezelf hoor !
Bezint eer je begint...duidelijke afspraken en ook nakomen...niet zomaar je eigen weg gaan volgen !
Weet de eigenaar dat je de filmpjes van dit paard op internet toont/zet en er zelfs mee het land door wil gaan ?
Vond hij dit goed ?
sanne83 schreef:Paardentango schreef:Alles kan hoor, maar paarden hebben ook wel degelijk emoties en gevoelens, en als je die nog niet ziet dan kun je daar wel over leren. Angst is een van de grootste taboes voor mensen terwijl het zo vaak voorkomt. Je lost dat niet op met potjes en poedertjes of supplementen.
Ieder paard is anders, en sommige rassen zijn gevoeliger dan anderen.
Magnesium toevoegen mag je nooit zomaar doen, het is erg in de mode. Maar er zitten aardig wat gevaren aan. Kan de bot structuur flink aantasten. Er zijn maar heel weinig paarden die daar een tekort aan hebben, wat komt doordat het voldoende in het voer zit en zelfs ook in ons hooi.
Ik geef eerder aan zelf veel met angstige paarden te werken, dus ik begrijp niet helemaal waar je reactie vandaan komt.
Ik ben wel een voorstander van eerst medische oorzaken uitsluiten. Ik (als dierenarts) vind het gedrag op het filmpje (het trillen) niet heel typisch een angst probleem. Het kan zeker gedragsmatig zijn, maar het kan net zo goed een neurologisch of metabool probleem zijn.
Al eerder gaf ik aan, dat ik geen oordeel over het gedrag wil geven (daarvoor is het filmpje echt te kort), ik geef je alleen een tip om het eens in een andere hoek te zoeken.
Ik wil je verder helemaal niet aanvallen, ik geef alleen tips en je moet helemaal zelf weten wat je ermee doet.
Wat broadway aangeeft, ben ik het ook niet mee eens. Het lijkt me niet meer dan normaal om een dierenarts ergens bij te halen en dat hoort gewoon verhaald te worden op de eigenaar. De realiteit is helaas vaak anders en dat is erg treurig.
Magensium heeft een enorm veilige range, dus supplementeren zal absoluut niet snel voor problemen zorgen. Het zit helaas vaak te weinig in het ruwvoer tegenwoordig, veel paarden met spierproblemen die er baat bij hebben. Als je veel krachtvoer geeft (>2kg) dan zit daar (afhankelijk van het voer) soms wel genoeg magnesium in.
Nikass schreef:Maar als mijn staleigenaar met mijn paard gaat dokteren omdat het volgens zijn visie nodig is hebben we toch gauw een probleem met elkaar. Ik als eigenaar beslis wanneer en welke dierenarts bij mijn paard komt.