Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:00

Wat betreft flegmatiek zijn is er door de ruiter veel te verbeteren/verpesten. As het dier is gereden door mensen die constant aandrijven wordt menig paard vlug doof voor het been, iets dat je bij manege paarden veel ziet. Eigenlijk een vorm van zelfbescherming door het paard, als hij het niet zou negeren zou hij er gek van worden. Als het dier verder perfect is zou ik hem er niet voor laten staan en in de lessen goed oefenen op beter aan het been maken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:01

Hoi Marijse,

een tip: Laat dat dier staan. Zoek een paard wat niet stijf en kreupel is, en niet zo flegmatiek als deze. Je wilt neem ik aan fijn kunnen rijden en niet aanleren hoe je een paard de bocht door moet 'trappen'. Braaf is niet hetzelfde als flegmatiek. Echt waar, ze zijn er die braaf zijn en ook nog voldoende vlot.
Ga hier niet eens een keuring aan wijden, als je nu al hebt gezien dat het dier niet 100% in orde is dan zou ik je zoektocht verder vervolgen. Dat het dier twaalf is en weinig kan, daar moet je al vraagtekens bij zetten. Is hij langdurig geblesseerd geweest soms? Of is er gewoon weinig in geinvesteerd qua opleiding? Hoe dan ook, niet de beste start voor een eerste LEERPAARD.
Je gaat heus je droompaard wel vinden, maar dit is hem duidelijk niet.

Dit lijken harde woorden, want het is mooi vertoeven op de roze wolk. Alleen komt er vanzelf een moment dat je er snoeihard vanaf wordt gekieperd en weer in de realiteit staat. Dat kan je beter nu hebben dan na aankoop.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:03

troi schreef:
Wat betreft flegmatiek zijn is er door de ruiter veel te verbeteren/verpesten. As het dier is gereden door mensen die constant aandrijven wordt menig paard vlug doof voor het been, iets dat je bij manege paarden veel ziet. Eigenlijk een vorm van zelfbescherming door het paard, als hij het niet zou negeren zou hij er gek van worden. Als het dier verder perfect is zou ik hem er niet voor laten staan en in de lessen goed oefenen op beter aan het been maken.

Dat is zeker mogelijk, maar sommige paarden zijn nu eenmaal ECHT liever lui dan moe. En misschien zijn er mensen die dat heel fijn vinden, maar ik ken ze niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:15

Ik ben het wat dat betreft eens met Jiehaa. Een paard van 12 dat zo scheef is en ook nog eens een dik warm been is de kans heel erg groot dat hij niet gezond is. Maar goed dat weet je ook niet helemaal zeker. Ik zou gewoon gaan voor een 7 a 8 jarige die braaf gereden is en op een zeker niveau en nog steeds in het werk staat; reeds gekeurd of bij afkeuring kosten verkoper. Altijd! RX laten keuren, ook al is het paard niet zo heel erg duur. Die zijn er best!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:31

Laat staan, een dik en ook nog warm been is om het aardig te zeggen GEEN goed teken, als je met zo'n paard nou eens een leuke toekomst samen wil opbouwen. Dat is een voorzetje voor heel veel ellende. Doe het niet!
Begin dan met in elk geval iets waar je je niet meteen bij voorbaat al een probleem en kosten mee aanhaalt.

Zoals meerderen aangeven: er is ZO ontzettend veel te koop op het moment, ja ook echt leuke paarden, ook van betrouwbare particulieren, die gewoon geen geld genoeg meer hebben, het is echt niet allemaal bagger.

Geduld, en rustig doorzoeken naar de juiste.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:10

Eens met al het commentaar hierboven, niet doen!
Klinkt als een paad waar je uiteindelijk alleen maar aan moet sleutelen met alle gevolgen van dien.....
Zoek verder, please!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 23:51

Hoi allemaal,

Qua karakter zou hij echt super zijn. Maar mijn instructrice was ook negatief, en ik volg haar en jullie adviezen. We zoeken verder.

Maar zoals iedereen zegt, er zijn er meer dan genoeg te koop? Dat is niet waar...
Veelal zijn het goede (en dus te pittige) sportpaarden, of (zwaar) afgekeurde sportpaarden die door mogen voor recreatiepaard.

Een zeer rustig braaf paard wat wel lekker voorwaarts is maar super betrouwbaar en niet persé op topniveau loopt valt echt niet mee!
Ja, 18+.... Of hij is 1.78 ofzo. Dat zie ik ook niet zitten.

Ik zoek al weken maar ik ga het niet overhaasten. Ik hou geduld.

Maar baal wel.. :-P

Wordt vervolgd :-)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:59

Mag ik even een opmerking maken? Heel stom misschien hoor... Maar probeer ook 'dichtbij" een paard te zoeken. Ik woon nu ook in de Randstad, maar ik weet dat als ik mijn paard zou gaan verhuizen (hij blijft brabander ;)) dat het beest ontzettend vervelend en ongelukkig zou worden omdat hier de mogelijkheden minder zijn om hem ook in de winter buiten te hebben.

Dat is iets waar ik iig zeker op zou letten! (Bedacht het me net even, toen ik las dat je in de randstad woont :) )

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 00:45

Serendip90 schreef:
Mag ik even een opmerking maken? Heel stom misschien hoor... Maar probeer ook 'dichtbij" een paard te zoeken. Ik woon nu ook in de Randstad, maar ik weet dat als ik mijn paard zou gaan verhuizen (hij blijft brabander ;)) dat het beest ontzettend vervelend en ongelukkig zou worden omdat hier de mogelijkheden minder zijn om hem ook in de winter buiten te hebben.

Dat is iets waar ik iig zeker op zou letten! (Bedacht het me net even, toen ik las dat je in de randstad woont :) )

Dat begrijp ik inderdaad... Daar heb je een punt. Maar... probeer maar eens in de randstad paarden te vinden 8)7
Laat staan met mijn 'eisenpakket'

Ik heb er tot nu toe nog niet 1 binnen 2 uur rijden kunnen vinden :?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:46

in de ranstad valt nou eenmaal niet veel buiten te rijden, dus is een braaf "buitenrijdpaard" lastiger te vinden. Natuurlijk kan het wel, maar omdat stalling in de randstad zo duur is zie je toch meer wedstrijd/bakruiters.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 01:07

Marijse schreef:
Sonja schreef:
Een braaf paard kopen kan idereen. Een paard braaf houden niet.
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.
Is dat een optie voor jullie?

Hoi Sonja,

Ja daar had ik het ook met de instructrice over. Maar hoe meer zij op hoger niveau gereden wordt nu, hoe fitter en sterker ze wordt naar ons toe als wij er op zitten. Ze wil dan nog meer werken natuurlijk. Ik ben bang dat we haar dan helemaal niet meer de baas kunnen.. Das een beetje de angst. Er zit dan zoveel niveau verschil in de ruiters op haar rug..

Misschien is het paard te sensibel voor jullie. Ze klinkt ideaal als een sportpaard!

En zowieso kan je je handen vol hebben aan een merrie.
Ik herken me wel in jullie verhaal. Toen ik zo'n 10 jaar geleden mijn 1e paard kreeg ging het precies zo (dat was ook een 11 jarige recreatiemerrie). Ik had niets over haar te vertellen.
Met poetsen ongeduldig en telkens hangen, kopschuw ineens (terwijl in daar geen aanleiding toe gaf), onder het zadel telkens aan de hol (nagevelijkheid was ze vergeten), aan de hand kon ik haar niet eens zelfstandig uit de paddock halen en ga zo maar door. Maar na bijna een jaar is het toch goed gekomen en was het een lammetje en knuffelkont eerste klas. Maar een hittepetit is het altijd gebleven. En in plaats van relaxte buitenritjes gingen we springen en dressuur doen.

Ze zeggen welleens dat jij geen merrie kiest, maar een merrie kiest jou. En zo is het. Bij een echte merrie dame moet je alles verdienen, maar zodra je ze voor je gewonnen hebt gaan ze door het vuur voor je.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 01:39

Mijn reacties kwam een beetje te laat. Misschien maar beter dat je de stap gemaakt hebt.
Voor een ambitieuze ruiter is het waarschijnlijk het ideale paard.

Hopelijk vind je snel je recreatie ruin! Succes!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:27

Marijse schreef:
Serendip90 schreef:

Dat begrijp ik inderdaad... Daar heb je een punt. Maar... probeer maar eens in de randstad paarden te vinden 8)7
Laat staan met mijn 'eisenpakket'

Ik heb er tot nu toe nog niet 1 binnen 2 uur rijden kunnen vinden :?

Ik heb de mijne ook in Brabant gevonden :p 30 minuten rijden vanaf "thuis" ;)

Ik heb ook werkelijk geen idee hoe lastig het is om in de randstad een paard te vinden... Maar het nadeel van verder weg zoeken is dat een dier echt veel kan veranderen als hij veel op stal moet staan. (Lang niet allemaal hoor en overal zijn er stallen waar de paarden veel binnenstaan hoor, maar tis misschien wel iets om dat even als aandachtspuntje mee te nemen)

Bij ons op stal staat wel een leuk paardje te koop, echt een lief beest, maar is wel gewend om heel veel buiten te staan, dus geen idee hoe ze "wordt" als ze veel op stal staat. Dat is een beetje het probleem :p (Ik heb bij die van mij gewerkt wat voor verschil het kan zijn... dus mjah... ik denk er niet heel "lichtjes" meer over :p)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:10

Ik heb ook redelijk wat hoeken van Nederland gezien. Op zich niet verkeerd maar wat serendip ook aangeeft klopt wel. Tenminste wij hebben een welshje gehad, uit Overijssel gehaald. Wij hebben haar binnen een jaar moeten verkopen omdat zij veranderde van een superbraaf naar een echt welshdame die overal kabouters zag en iedereen erafgooide. Nadat ze verkocht is naar een meisje in Limburg is ze weer totaal veranderd naar de lieve pony waar wij haar eigenlijk voor gekocht hadden. Beestje was gewoonweg doodongelukkig bij ons (niet door ons maar door de omgeving). Nu hebben we het eigenlijk toch weer gedaan, maar ja... Een tinkermeisje uit Overijssel, nu 5 jaar, eigenlijk zo uit de opfok. Moet zeggen, we hebben haar vanaf maart, en ze doet het SUPER, zijn zo blij met haar!
Succes met zoeken!

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 10:39

Wij hebben wel zat weidegang, maar eind oktober mogen ze het land niet meer op, en gaan ze in shifts de paddocks in. Ook rijden we veel buiten in de polder.. Het is niet zo dat het beestje nog amper buiten komt...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:42

Marijse schreef:
Wij hebben wel zat weidegang, maar eind oktober mogen ze het land niet meer op, en gaan ze in shifts de paddocks in. Ook rijden we veel buiten in de polder.. Het is niet zo dat het beestje nog amper buiten komt...

Zolang ze elke dag buiten komen is dat geen punt hoor. 24/7 binnen worden ze wel getikt van, maar als ze naar buiten kunnen naast hun verplichte arbeid is dat prima.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:46

Marijse schreef:
Sonja schreef:
Een braaf paard kopen kan idereen. Een paard braaf houden niet.
Als beginner mer een eigen paard heb je behalve goede begeleiding eigenlijk ook gewoon een goede bijrijder nodig.
Is dat een optie voor jullie?

Hoi Sonja,

Ja daar had ik het ook met de instructrice over. Maar hoe meer zij op hoger niveau gereden wordt nu, hoe fitter en sterker ze wordt naar ons toe als wij er op zitten. Ze wil dan nog meer werken natuurlijk. Ik ben bang dat we haar dan helemaal niet meer de baas kunnen.. Das een beetje de angst. Er zit dan zoveel niveau verschil in de ruiters op haar rug..

ja of juist niet....
als ze bij een bijrijdster goed op niveau gereden wordt moet ze hard werken en vindt ze het rijden met jullie juist een fijne ontspanning
ze kan dan dr ei kwijt in de goeie training

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:50

oowja en TIP! als het de handelsstal is die ik denk dat het is, zou ik trouwens ook maar ff gaan googlen...
in mijn omgeving veel negatieve reacties:(

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:54

WinBinChes schreef:
Marijse schreef:

Zolang ze elke dag buiten komen is dat geen punt hoor. 24/7 binnen worden ze wel getikt van, maar als ze naar buiten kunnen naast hun verplichte arbeid is dat prima.

Hangt eraf wat ze gewend zijn, die van mij moet minimaal 8 uur buiten staan omdat ie anders chago wordt... Merk het echt aan hem..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:15

Mendy_Zabbel schreef:
oowja en TIP! als het de handelsstal is die ik denk dat het is, zou ik trouwens ook maar ff gaan googlen...

beetje mosterd na de maaltijd, naam van de stal is genoemd en ze hebben alles keurig geregeld voor ts. ;)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:18

knollentuin schreef:
Mendy_Zabbel schreef:

beetje mosterd na de maaltijd, naam van de stal is genoemd en ze hebben alles keurig geregeld voor ts. ;)

heb niet alles gelezen ;)
hoop voor TS dat alles nu goed is dan

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:14

Marijse schreef:
Hoi allemaal,

Qua karakter zou hij echt super zijn. Maar mijn instructrice was ook negatief, en ik volg haar en jullie adviezen. We zoeken verder.

Maar zoals iedereen zegt, er zijn er meer dan genoeg te koop? Dat is niet waar...
Veelal zijn het goede (en dus te pittige) sportpaarden, of (zwaar) afgekeurde sportpaarden die door mogen voor recreatiepaard.

Een zeer rustig braaf paard wat wel lekker voorwaarts is maar super betrouwbaar en niet persé op topniveau loopt valt echt niet mee!
Ja, 18+.... Of hij is 1.78 ofzo. Dat zie ik ook niet zitten.

Ik zoek al weken maar ik ga het niet overhaasten. Ik hou geduld.

Maar baal wel.. :-P

Wordt vervolgd :-)

Om het ideale paard te vinden mag je gerust een aantal maanden uittrekken... En misschien een tip om niet alleen naar advertenties te kijken, maar misschien ook eens te bellen naar maneges oid of ze nog iets geschikt voor jou te koop hebben staan? Ik denk dat de beste paarden wellicht niet geadverteerd worden, maar viavia van hand tot hand gaan.
Zo ben ik in ieder geval wel na een paar maanden zoeken aan mijn paard gekomen. Die stond niet te koop, maar toen we de eigenaar ernaar vroegen bleek er wel over te praten ;-) Beetje brutaal moet je soms gewoon zijn :P

Succes met de zoektocht! En niet met minder genoegen nemen omdat je ongeduldig bent!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:21

Ontzettend netjes opgelost door de Stal Die Hier Niet Genoemd Mag Worden en heel veel succes met het vinden van een lief paard wat bij jullie past! :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:52

Ik hoorde via via wel wat over een oldenburgse merrie, 9 jaar oud en moest super braaf zijn. 2 weken niet rijden en je kon er zo weer op wegrijden. Staat ergens in Noord-Duitsland. Mocht je wat meer willen weten kan je me pben en kan ik wel even wat meer info opvragen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:04

TS, ik snap je overweging wel om niet heel Nederland door te willen rijden. Per toeval heb ik mijn merrie uiteindelijk in Winterswijk (dus ook niet naast de deur) gevonden. De rit van 2 uur heen en 2 uur terug was het dik waard. We hadden een instant klik en in die tijd waren de paarden in het oosten van het land ook nog een stuk goedkoper dan hier in de Randstad ;-). Maneges zou ik zelf niet zo snel vragen of ze iets hebben staan, daar heb ik zelf niet zulke goede ervaringen mee.