Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Stroomhalsband voor paard. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:28

Maar wel de manier om een nieuw paardje in de kudde te introduceren.

De nieuweling in een weitje of bak.
De laagste in rangorde van de bestaande kudde erbij zetten.
Aankijken hoe ze reageren, wat kan je eigenlijk verwachten van een jaarling merrie ??
Kijk het een dagje aan, geef hooi en je ziet gedrag.

Gaat het goed, nummer 2 aan de onderkant van de rangorde.
Enz, enz.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:36

janakaya schreef:
san 87, zo werkt het niet helemaal hoor in de rangorde

Dat is de beste manier om een nieuweling in de groep te introduceren, imo :).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:51

Ja en dat is paarden kennis.

Leer je niet op de manege.

Dat leer je pas als je zelf veel paarden hebt en leest en luisterd wat ervaren mensen doorgeven.

Door ervaring wijs geworden. :7

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:52

paarden leven in een harem en daarin hebben paarden een voorkeurpartner, je kan uitzoeken wie dat is en heeft niks met rangorde te maken. Je kan de lijn aanhouden dat in een harem de jaarlingen onderaan staan, dan de 2 jarige, 3 jarige, dan de ruinen/jongste merries, dan de oudste merries en een oudste merrie is altijd de leider van de groep. Dominantie is altijd in interactie tussen 2 individuen en er is geen lineaire rangorde.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:01

Ik heb dan ervaring met merries en een hengst in de kudde.
De hengst is het bazige type, wil als eerste eten en verdedigd zijn kudde tegen een andere hengst.
Dit doet hij door zijn merries naar achteren te sturen.

Maar omdat wij die dieren niet op een grote vlakte houden zie je vaak dat de leid merrie niet voorop staat.
Maar wel in het voorjaar als er gedekt moet worden.
Dan is de big mama van de kudde degene die bepaald wie er gedekt wordt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:23

Ik heb nog steeds geen goede reden gelezen (van TS) waaom deze twee paarden nu perse bij elkaar in de groep moeten lopen .....?!

Wat is er op tegen om die paarden bij elkaar te zetten die elkaar ook echt mogen?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:28

simodi schreef:
Ik heb nog steeds geen goede reden gelezen (van TS) waaom deze twee paarden nu perse bij elkaar in de groep moeten lopen .....?!

Wat is er op tegen om die paarden bij elkaar te zetten die elkaar ook echt mogen?

Gebrek aan voldoende weides om er in de winter twee te laten vertrappen

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:29

De reden is dat als ik alles in groepjes apart moet gaan zetten, ik de weides op moet gaan delen en ze allemaal maar een klein stukje hebben. Als ik de andere weides ook moet gaan gebruiken, dan heb ik straks en in het voor jaar/zomer geen gras meer over. Ik heb er nou 4 bij elkaar lopen (kwpn, jaarling, a-pony en oude pony die niet van mij is) en de shet apart op een heel klein stukje. Dit gaat prima, groep is heel rustig. Als ik de jaarling eruit haal en de shet bij de groep in doe: ook geen probleem. Maar ja, samen dus niet.

Maar goed, ik ga de band morgen proberen. En ja, ook als ie niet werkt, ga ik dat hier posten. Ik ga daar niet om liegen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:50

succes

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:56

yvonnedv schreef:
succes

dank je

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:02

Ik heb net even snel delen van het topic gelezen en ben erg benieuwd of de band gaat werken!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:13

Ariebren schreef:
Ik heb dan ervaring met merries en een hengst in de kudde.
De hengst is het bazige type, wil als eerste eten en verdedigd zijn kudde tegen een andere hengst.
Dit doet hij door zijn merries naar achteren te sturen.

Maar omdat wij die dieren niet op een grote vlakte houden zie je vaak dat de leid merrie niet voorop staat.
Maar wel in het voorjaar als er gedekt moet worden.
Dan is de big mama van de kudde degene die bepaald wie er gedekt wordt.

Helaas gaat dit verhaal ook niet altijd op.
In onze groep staan 3 merries, 5 hengsten en 4 ruinen.
Inmiddels word de groep gecommandeerd door een ruin en zijn de hengsten de enige stabiele factor in de groep die vrijwel ja en amen zegt.

TS heb je de band inmiddels al uit kunnen proberen?
Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen van je shet hier op.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:24

Uitzonderingen bevestigen de regel.

Maar hoe oud zijn die hengsten ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:29

Weet ik niet, mijn ruin is ook de baas, de hengst is het gehoorzaamst, de rust zelve.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:25

yvonnedv schreef:
Onze hond heeft zo'n band maar dit filmpje is niet realistisch, de band geeft eerst tweemaal een piep zonder schok en de persoon in het filpje doet net of hij dan al een schok krijgt en terwijl hij praat gebeurd er niets terwijl zijn stembanden dan wel trillen.

Ik kan me voorstellen dat er meerdere merken stroombanden zijn, ook die niet piepen.
Hij wordt op het laatste toch ook geschokt terwijl hij gewoon praat.

Maar goed, zij die voorstander zijn van de schokband vinden idd altijd wel ergens een argument en dat mag ook. Ik ga niemand verbieden om zo een ding te gebruiken. Maar als ik dan bedenk dat we dit al moeten gaan toepassen om onze dieren in het gareel te houden, dan krab ik mij serieus in de haren. Sorry.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:41

russel schreef:
ThreeFingers schreef:
@russel

Dit is jouw tekst: Zelf aan de stroom blijven hangen thuis van omheinigen? Nou zeker wel! En of een paard het loodje kan leggen van te veel stroom? Nou zeker wel, op zijn minst een ritme stoornis, verdiep je daar eens in...

Natuurlijk kan een paard dood gaan van stroom, maar dan moet de hoeveelheid stroom die gegeven word wel erg hoog zijn, net als bij mensen bv op de elektrische stoel. Een paard gaat niet dood aan de stroom van een schrikdraad.

Wat is je punt? Ga jij dit nu in vergelijking van een electrische stoel brengen? Appels met peren? Lees de berichten hier onder maar eens, daar komen al wat meer mensen met een onderbouwde tegen mening

Mochten er Bokkers zijn die deskundig stroom gebruik avies nodig hebben, moeten zich dan maar bij russel melden...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:43

Tigra_ schreef:
Babootje schreef:
Ik vind het op zich een goed idee van TS. Moet er wel de tijd voor nemen om het hem aan te leren, dat ie een tik krijgt op het moment dat ie achter de jaarling aan kan. Stroombanden worden bij honden al sinds jaar en dag gebruikt voor correctie; nooit gehoord dat er eentje als gevolg van het gebruik is overleden of zo. Ik denk dat het niet veel kwaad kan. Je kunt het iig proberen.

Overleden misschien niet maar menig hond is er toch wel mee verpest.

Dit valt heel erg mee. Mijn opa en oom trainen al JAREN (lees 10 tallen jaren) honden. Ze leiden ze op voor de politie, en zijn vaak erg blafferig in het begin.
Beiden gebruiken ze de stroomhalsband, als de honden thuis zijn, om ze te leren dat je binnen niet mag blaffen.
Dus in al die jaren, en bij elkaar een 20tal honden te hebben getraind, en bij allemaal die stroomband om te hebben gedaan, is er nooit wat ergs gebeurd.
En het klinkt misschien erg kapsones, alsof ze heel goed zijn, maar alle honden van mijn opa en mijn oom werken bij ME, buitenland, politie, enz, en alle honden halen tijdens wedstrijden die ze hebben met hun opleiding telkens opnieuw de 1e plaats. Er is er geen 1 vals van geworden, en ze presteren op hun allerbest..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:55

Ik overweeg ook om er 1 te gebruiken bij mijn hond. Voor haar eigen veiligheid overigens. Ze jaagt auto's achterna. Nu gaat ze nooit los in de buurt van een weg, maar ik wil het haar gewoon afleren. Heb er last van als ik met haar op het strand loop en strandtenten op- of afgebouwd worden.
Ben benieuwd TS of het werkt. Ik denk niet dat het zoveel te maken heeft met rangorde in de groep. Wel met dominant zijn en Shets zijn nu eenmaal enorme draken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:09

Babootje schreef:
Ik overweeg ook om er 1 te gebruiken bij mijn hond. Voor haar eigen veiligheid overigens. Ze jaagt auto's achterna. Nu gaat ze nooit los in de buurt van een weg, maar ik wil het haar gewoon afleren. Heb er last van als ik met haar op het strand loop en strandtenten op- of afgebouwd worden.
Ben benieuwd TS of het werkt. Ik denk niet dat het zoveel te maken heeft met rangorde in de groep. Wel met dominant zijn en Shets zijn nu eenmaal enorme draken.

Dan moet je er wel een hebben met afstandsbediening... Haha.
Kan begrijpen dat het lastig is! Ik ben tussen de 'politiehonden' opgegroeid en heb genoeg mee gemaakt wat dat betreft. (duitse herders, honden met flink wat pit, en een sterke bouw)
Vaak als ze pup zijn zijn ze stil, maar als ze ouder worden, meer energie krijgen, en in training gaan, begint het enorme geblaf als ze thuis zijn. En als ze verkocht worden om te werken, zijn het thuis stille honden, die wel onwijs druk zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:15

Maar loveuggs, jou opa en oom weten dus hoe ze ermee om moeten gaan. Daarnaast vind ik honden niet vergelijkbaar met paarden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:22

Maar ieder mens kan dit leren toch?
Ik heb hem zelf nooit gebruikt, maar ik pleeg een belletje of lees een handleiding en je weet wat je moet doen toch?
Ik snap dat honden en paarden niet te vergelijken zijn, maar daarnaast...
Als je een hond een mep met een zweep verkoopt op zijn achterste loopt ie bij wijzer van 3 dagen met pijn.
Een paard gaat er harder door lopen, en na 5 min is hij die tik vergeten.
Mijn hond die heeft een keer met zijn domme hoofd tegen het schrikdraad van een weiland aan gepist...
Mijn vader had hem aan de lijn, en mijn hond durfde 3 dagen niet bij mijn vader in de buurt te komen.
Ook wel eens met zijn neus, en never dat hij meer bij schrikdraad in de buurt komt.
Naar mijn idee komt de kracht van schrikdraad harder aan op een hond dan op een paard.
En tuurlijk is het zenuwstelsel enz anders dan bij een hond, maar alles op een rijtje gezet, denk ik niet dat het veel kwaad kan. En mocht het wel mis gaan, merk je dit na 1 a 2 keer heus wel, en zal ts iets anders moeten proberen..
Het is echt niet dat ik sta te juichen bij dit idee, maar als ik er zo overna denk, en alle punten op een rijtje zet, denk ik toch niet dat het veel kwaad kan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:37

Eigenlijk zeggen al je voorbeelden al waar het op staat:
Ieder mens kan het vast leren, alleen TS gaat het toepassen zonder ook maar iets van kennis ervan te hebben. Dan wordt het 'gok'werk in mijn ogen, dat vind ik niet zo verstandig.
In je andere voorbeeld over plassen tegen het draad, de hond legde dus de verkeerde link. Jou vader deed dit niet, maar het was het draad. De shet kan dus ook zo'n link gaan leggen.

Wat wij doen is een beetje gissen naar wat het effect kan zijn en of het kan, dat zou ik zelf niet zo betrouwbaar vinden om het zo maar te doen. Dit komt ook doordat ik het iets anders vind dan een tik met een zweep geven.

Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd naar waar TS op uit komt. Zowel naar 1x, stel het bevalt haar; hoe zou het dan gaan op langere termijn. Juist omdat hier zo weinig van bekend is, kan het zijn dat ze mijn argumenten zo maar kan weerleggen. Dat vind ik hier wel interessant aan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:46

Jotoma schreef:
Eigenlijk zeggen al je voorbeelden al waar het op staat:
Ieder mens kan het vast leren, alleen TS gaat het toepassen zonder ook maar iets van kennis ervan te hebben. Dan wordt het 'gok'werk in mijn ogen, dat vind ik niet zo verstandig.
In je andere voorbeeld over plassen tegen het draad, de hond legde dus de verkeerde link. Jou vader deed dit niet, maar het was het draad. De shet kan dus ook zo'n link gaan leggen.

Wat wij doen is een beetje gissen naar wat het effect kan zijn en of het kan, dat zou ik zelf niet zo betrouwbaar vinden om het zo maar te doen. Dit komt ook doordat ik het iets anders vind dan een tik met een zweep geven.

Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd naar waar TS op uit komt. Zowel naar 1x, stel het bevalt haar; hoe zou het dan gaan op langere termijn. Juist omdat hier zo weinig van bekend is, kan het zijn dat ze mijn argumenten zo maar kan weerleggen. Dat vind ik hier wel interessant aan.

Ik snap je hoor! Haha, dat met de zweep was gewoon ff een opgetrommeld simpel voorbeeld, die ik zomaar even uit mn duim gezogen heb. Dat met het stroomdraad, is net weer iets anders aangezien mijn vader naast hem stond. Als ts doet alsof ze niet in de buurt is, zal hij de link niet bij ts leggen, maar OF bij de band, OF bij de jaarling... Als ts er eerst voor zorgt dat hij de band vergeet, door hem bijv eerst voordat ie bij de rest gaat even een kwartiertje aan de hand laat grazen, zou hij denk ik niet zo snel de link bij de band leggen maar bij de jaarling. Of klopt dit niet?
En als TS er zonder ervaring of uberhaupt weet hoe ze met zo'n band om moet gaan, geef ik TS de volgende tip mee: zorg dat je weet wat je doet, handleiding, iemand die ervaring heeft met zo'n band..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:51

De vergelijking tussen gebruik van de halsband bij een hond en paard gaat totaal niet op.

Honden straffen elkaar door in de nek vast te pakken, paarden doen dat onderling niet. Dus heeft het ook niet datzelfde effect.
Honden zijn jagers, paarden prooidieren. Het vastgrijpen in de nek gebeurt als de prooi door de jager gegrepen wordt, dat heeft totaal geen simpel corrigerende werking!

Ik snap dus echt niet waarom een techniek die op een hond wordt toegepast gewoon 1-op-1 op een paard toegepast gaat worden. Ik vind dat echt een noodgreep, waarbij je totaal voorbij gaat aan de aard van een paard.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:55

LoveUggs schreef:
Als je een hond een mep met een zweep verkoopt op zijn achterste loopt ie bij wijzer van 3 dagen met pijn.
Een paard gaat er harder door lopen, en na 5 min is hij die tik vergeten.

Dat denk jij ... :n Een paard voelt zelfs een vlieg op zijn huid, wat denk je dan van de zweep?!
En waarom denk je dat ie harder gaat lopen?