Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:01

Heel lastig probleem.
Ik heb een ruin die bij alle merries braaf is en een merrie die tussen de hengsten op stal staat zonder er naar om te kijken, maar zet je ze samen...
Dan is die merrie spontaan hengstig en blijft die ruin er echt continu (lees:25x per uur) opspringen en echt dekken.. Het is het perfecte koppel, maar als ik ze samen laat staan, kan ik wachten op serieuze blessures.
Als het zo eens een keertje voorkwam had ik het niet eens zo erg gevonden, maar de hele dag dat gewicht op haar rug is een beetje te veel van het goede. Vraag maar eens aan een gemiddelde dierenarts wat voor gruwelijke verwondingen ze op dit gebied al zijn tegengekomen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:28

@Waratje: Oh sorry, dan begreep ik je verkeerd. :D

Het was wel een stabiele groep, maar niet gemengd. Dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik begrijp je punt met vergelijkingsmateriaal, maar in dit topic worden ruinen die met één of twee merries staan, ook vergeleken met hengsten in een wilde kudde. Dat mijn vergelijking in dat verband niet helemaal opgaat, kan ik inkomen, maar dat betekent dat die andere vergelijking al helemaal niet opgaat. "Omdat het zo in de natuur gaat", valt m.i. niet toe te passen op het gros van de gehouden paarden. Uitzonderingen daargelaten, uiteraard.

@ikke: misschien heb je over mijn volgende woorden heen gelezen?

Citaat:
Dat het per hengst/ruin verschilt, ben ik met je eens.

Citaat:
Natuurlijk kan het,

Daarnaast geef ik alleen aan waarom je ruinen mijns inziens niet kunt vergelijken met een hengst in een wilde kudde. Ik heb volgens mij geen argumenten gegeven waarom je een ruin niet mag laten dekken. Dat ik het zelf niet willen, zowel wanneer ik een merrie zou hebben als een ruin, is een tweede. Maar hier heb ik het nog niet over gehad.

Maar kan je jouw argumenten wellicht toelichten? Dan kan ik daaruit wellicht afleiden wat jij als mijn argumenten tegen het dekken door ruinen hebt gelezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:18

mylittlejoy schreef:
@Waratje: Oh sorry, dan begreep ik je verkeerd. :D

Het was wel een stabiele groep, maar niet gemengd. Dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik begrijp je punt met vergelijkingsmateriaal, maar in dit topic worden ruinen die met één of twee merries staan, ook vergeleken met hengsten in een wilde kudde. Dat mijn vergelijking in dat verband niet helemaal opgaat, kan ik inkomen, maar dat betekent dat die andere vergelijking al helemaal niet opgaat. "Omdat het zo in de natuur gaat", valt m.i. niet toe te passen op het gros van de gehouden paarden. Uitzonderingen daargelaten, uiteraard.

@ikke: misschien heb je over mijn volgende woorden heen gelezen?

Citaat:
Dat het per hengst/ruin verschilt, ben ik met je eens.

Citaat:
Natuurlijk kan het,

Daarnaast geef ik alleen aan waarom je ruinen mijns inziens niet kunt vergelijken met een hengst in een wilde kudde. Ik heb volgens mij geen argumenten gegeven waarom je een ruin niet mag laten dekken. Dat ik het zelf niet willen, zowel wanneer ik een merrie zou hebben als een ruin, is een tweede. Maar hier heb ik het nog niet over gehad.

Maar kan je jouw argumenten wellicht toelichten? Dan kan ik daaruit wellicht afleiden wat jij als mijn argumenten tegen het dekken door ruinen hebt gelezen.

It all depends is mijn enige argument. Ik ben geen tegenstander maar ook niet per se voorstander dat paarden het samen doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:24

ikke schreef:
It all depends is mijn enige argument. Ik ben geen tegenstander maar ook niet per se voorstander dat paarden het samen doen.

Maar dat snijdt op geen enkele manier hout.
Op die manier kan ik ook uitstekend een discussie voeren over allerhande onderwerpen.

Ik geef aan waarom het onverstandig is. Ook nog eens erg uitgebreid... maar eigenlijk zie ik nergens dat mijn argumenten begraven worden door zeer waardevolle tegenargumenten.
Tot die tijd volg ik liever het advies van de kliniek en mijn eigen gezonde verstand, en knoop er een draadje tussen als ze hengstig is.

Aanvullend: if it all depends... kun je daar inhoudelijk best iets over zeggen. In welk geval is het dan toelaatbaar, en wanneer niet? Dit is te formuleren wanneer jij zegt dat het depends.... depends on what zeg ik dan...?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 27-06-12 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 19:27

CaPrIoLe`79 schreef:
Heel lastig probleem.
Ik heb een ruin die bij alle merries braaf is en een merrie die tussen de hengsten op stal staat zonder er naar om te kijken, maar zet je ze samen...
Dan is die merrie spontaan hengstig en blijft die ruin er echt continu (lees:25x per uur) opspringen en echt dekken.. Het is het perfecte koppel, maar als ik ze samen laat staan, kan ik wachten op serieuze blessures.
Als het zo eens een keertje voorkwam had ik het niet eens zo erg gevonden, maar de hele dag dat gewicht op haar rug is een beetje te veel van het goede. Vraag maar eens aan een gemiddelde dierenarts wat voor gruwelijke verwondingen ze op dit gebied al zijn tegengekomen.

Ik denk dat hier geen andere oplossing voor is dan ze uit elkaar halen. Desnoods direct naast elkaar zodat ze wel kunnen snuffelen en groomen, maar hij haar niet kan dekken.
Wat je zegt is namelijk waar: de hengstigheid kan veel langer aanhouden wanneer dit continue gestimuleerd wordt bij de merrie.
Dan is alleen tijdens de hengstigheid separeren niet voldoende.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:35

Ninx schreef:
ikke schreef:

Maar dat snijdt op geen enkele manier hout.
Op die manier kan ik ook uitstekend een discussie voeren over allerhande onderwerpen.

Ik geef aan waarom het onverstandig is. Ook nog eens erg uitgebreid... maar eigenlijk zie ik nergens dat mijn argumenten begraven worden door zeer waardevolle tegenargumenten.
Tot die tijd volg ik liever het advies van de kliniek en mijn eigen gezonde verstand, en knoop er een draadje tussen als ze hengstig is.

Aanvullend: if it all depends... kun je daar inhoudelijk best iets over zeggen. In welk geval is het dan toelaatbaar, en wanneer niet? Dit is te formuleren wanneer jij zegt dat het depends.... depends on what zeg ik dan...?

Jij wil op geen enkele manier zelfs maar overwegen dat je omstandigheden (en koppel paarden) kunt hebben waardoor er geen overbodige risico's zijn.

Als kliniek zou ik ook adviseren om het niet toe te staan. Waarom? Wel, heel simpel; als je als kliniek zegt dat er niet zoveel kan gebeuren en er gebeurt wel wat, hebben zij wel dat advies gegeven. Een verstandige dierenarts brandt zich daar niet aan, die is wel wijzer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:45

ikke schreef:
Jij wil op geen enkele manier zelfs maar overwegen dat je omstandigheden (en koppel paarden) kunt hebben waardoor er geen overbodige risico's zijn.

Als kliniek zou ik ook adviseren om het niet toe te staan. Waarom? Wel, heel simpel; als je als kliniek zegt dat er niet zoveel kan gebeuren en er gebeurt wel wat, hebben zij wel dat advies gegeven. Een verstandige dierenarts brandt zich daar niet aan, die is wel wijzer.

Dat is niet perse waar, dat is wel degelijk mogelijk... Er zijn echter ook gevallen waar het niet goed gaat, dan grijp ik in. Jij vind dat vreemd. Ik vraag van jou echter een inhoudelijk antwoord, een stuk argumentatie, maar dat is denk ik niet voorhanden?

Ik zou ook op iedere vraagstelling "it all depends" kunnen antwoorden, zo hoef ik ook geen duidelijkheid te verschaffen of stelling in te nemen... best handig eigenlijk ;-)
Zonder gekheid... ik vind het niet heel zinnig wat je zegt... ik bedoel: ik zie nergens een argumentatie.

Peppertree

Re: Ruinen die dekken in een koppel merrie's: Oké of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:56

Ik denk dat ikke bedoelt dat het wel goed zou kúnnen gaan, afhankelijk van hoe goed de voorwaarden voor elkaar zijn. Het punt is dat ik niet ga afwachten of het goed blijft gaan. Het kan namelijk fout gaan en dat risico wil ik niet bewust nemen.

Het klopt inderdaad dat 'it all depends'. De een kiest er daarom voor om er van uit te gaan dat het goed gaat omdat alle voorwaarden 'goed' zijn. Ik kies ervoor om er van uit te gaan dat het ook mis zou kunnen gaan en het dus te voorkomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:59

Er kan inderdaad wat misgaan als je een ruin en merrie gewoon hun spelletje laat doen, maar laten we eerlijk zijn, zodra je je paard in de wei zet kan er wat misgaan, laat je het op stal staan, kan er ook wat misgaan. Als je die ruin en merrie bij elkaar laat kan er iets misgaan, zet je ze uit elkaar kan er net zo goed wat misgaan (b.v. door het draad heen gaan).
Het zijn levende wezens, als er leven is, is er risico :j

Persoonlijk heb ik er niet heel veel bezwaar tegen als een ruin lief doet naar mijn merrie en haar dan op een nette en rustige manier dekt. Waar ik wel bezwaar tegen heb zijn ruinen die van een afstandje aan komen hollen en zonder enig voorspel er meteen opduiken. Zeg maar het verschil tussen "de liefde bedrijven" en "verkrachting" ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:03

Ninx schreef:
Dat is niet perse waar, dat is wel degelijk mogelijk... Er zijn echter ook gevallen waar het niet goed gaat, dan grijp ik in. Jij vind dat vreemd. Ik vraag van jou echter een inhoudelijk antwoord, een stuk argumentatie, maar dat is denk ik niet voorhanden?

Dan vraag ik me af waarom je zo fel ertegen ageerd en dat je het niet toe moet staan.

Ik zeg nergens dat er geen gevallen zijn waarbij het niet verstandig is om het toe te staan. Ik vind ook dat je kritisch moet zijn, maar als er geen aanleiding voor is, zie ik ook geen reden om in te grijpen, enkel omdat ze het doen.

Peppertree schreef:
Ik denk dat ikke bedoelt dat het wel goed zou kúnnen gaan, afhankelijk van hoe goed de voorwaarden voor elkaar zijn. Het punt is dat ik niet ga afwachten of het goed blijft gaan. Het kan namelijk fout gaan en dat risico wil ik niet bewust nemen.

Het klopt inderdaad dat 'it all depends'. De een kiest er daarom voor om er van uit te gaan dat het goed gaat omdat alle voorwaarden 'goed' zijn. Ik kies ervoor om er van uit te gaan dat het ook mis zou kunnen gaan en het dus te voorkomen.

Dat ligt dan vooral aan jouw kennis en inzicht, in mindere mate aan de paarden.

Paarden die respectvol en voorzichtig met elkaar omgaan, blijven dat wel doen; die gaan niet opeens als een stel dolle tegen elkaar te keer.
Mijn oude merrie is jarenlang gedekt door haar vriendje. Die twee waren altijd voorzichtig met elkaar en er is nooit een klap uitgedeeld tussen hen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 23:14

Mijn kennis en inzicht zegt me dat paarden ook soa's kunnen krijgen van een hele nette dekking. Al doen ze het na een bubbelbad met dettol en het handboek voor paardenetiquette erbij.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:51

Even los op waratje in gaan: merries zelden tegelijk hengstig?
Wij hebben hier 3 groepjes, met in totaal 4 merries en 5 ruinen.
Groepen zijn: 4 ruinen , 1 ruin met 2 merries en 2 merries.
Is 1 van de dames hengstig zijn de andere het binnen 2 dagen ook... structureel..
En dit zag ik ook op mijn vorige stal.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:50

Citaat:
Ik zeg nergens dat er geen gevallen zijn waarbij het niet verstandig is om het toe te staan. Ik vind ook dat je kritisch moet zijn, maar als er geen aanleiding voor is, zie ik ook geen reden om in te grijpen, enkel omdat ze het doen.

Waarom ben je dan zo fel tegen Ninx en mij? Ninx heeft meegemaakt dat een merrie door dit gedrag weggebracht moet worden. Dat zou voor mij persoonlijk ook genoeg aanleiding zijn om in te grijpen. Niet omdat het niet goed kán gaan onder de juiste omstandigheden, maar omdat ik het risico niet zou willen lopen.

Dan heb je nog het gegeven van de juiste omstandigheden. Natuurlijk moet een ruin voorzichtig zijn en er niet zomaar opduiken, dat is één voorwaarde. Maar ik weet van mijn ruin niet of hij iets bij zich draagt wat hij op een merrie kan overdragen. (Ik weet wel dat hij 0,0 interesse in merries heeft, dus heb het hele probleem niet) Ik weet ook niet of de merrie wellicht iets bij zich draagt. En als die merrie zich zo graag laat dekken...wie weet brengt zij dan wel iets over van een andere ruin naar mijn ruin. Als merrie-eigenaar zou ik het toch bijzonder jammer vinden als ik een leuke merrie heb die vervolgens onvruchtbaar is. Wil je niet fokken, dan is dit maar bijzaak. Maar wat nou als ze een baarmoederontsteking krijgt?

Het is een kwestie van dingen uitsluiten en risico's afwegen. Ik zou persoonlijk wel weten wat mijn keuze zou zijn. Ik denk ook niet dat je er komt met alleen maar "it all depends", maar dat is mijn mening.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:39

jullie weten trouwens ook dat merries ook dekgedrag kunnen vertonen onderling?
dan heb je wel niet het onderdeel vervuilen, maar wel eventuele wonden...
zolang de ruin niet idioot veel groter is, het niet obsessief gebeurt en de ruin in kwestie geen drammer is dan kan ik er best mee leven.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:06

Ik ben toch benieuwd als laat ruin dekken hoevaak jullie gehoord hebben van soa's? Ik zit nu zo'n 10 jaar in de paarden heb op verschillende stallen gestaan waar meerdere ruinen weleens dekten (en merries werden gedekt door hengsten op natuurlijke wijze) maar heb maar een iemand gehoord over een paard met soa (herpes).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:03

Duurdere merries die voor de verkoop naar het buitenland zijn (en daarbij getest worden, omdat ze anders het land niet in mogen) worden vaak al vanaf de opfok in aparte merriekuddes gehouden en ook merries voor de fokkerij staan vaak in aparte groepen. Ik vraag me af of een hobbypaard die niet drachtig wil worden snel allerlei dure testen krijgt. Dan is het eerder van `jammer, dan maar geen veulen`.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:31

Ik ken ook niet veel mensen die een soa hebben. Over het algemeen loopt men daar niet mee te koop.
Toch zeggen de cijfers wat anders. Als jouw paard een soa heeft, wanneer kom je daar dan achter? Zelf heb ik een merrie gehad die behoorlijk ziek geweest is van het EVA virus en waar dus niet meer mee gefokt kan worden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:21

Mens of paard met soa vind ik wel wat anders. En meestal praten toch al snel over problemen bij paarden. Aangezien men er nog geen goedkopere test voor hebben en het niet vaak wordt getest denk ik dat er wie weet veel paarden met soa lopen maar zonder 'schade'. Ben nog steeds benieuwd.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:35

Peppertree schreef:
Idefix: De enige open vraag die ik kan ontdekken is de vraag waarom je de piemel van je ruin moet schoonmaken. Een ruin schacht minder vaak uit als een hengst en dus gaat er sneller troep tussen zitten. Sommige ruinen schachten wel vaak uit en blijven dus schoon, bij anderen moet je dat soms schoonmaken, aangezien dat voor ophopingen/ontstekingen kan zorgen als het blijft zitten.

Verder zeg je dat ik het teveel vermenselijk, terwijl ik juist degene ben die aangeeft dat ik wil voldoen aan de natuurlijke behoeften van mijn paard, zonder dat ik daarmee de risico's op blessures vergroot en haar dus niet bij een dekkende ruin wil hebben.Met de opmerking over hygiëne bedoelde ik dat paarden niet rationeel kunnen nadenken over risico's en blessures en mensen wel. Als je als vrouw bewust onveilig vrijt is dat niet zo slim, maar wel je eigen keuze en daarmee draag je dus de gevolgen van eventuele SOA's of zwangerschappen. Als een paard bewust zou weten dat er van sexen veulentjes of baarmoederontstekingen kwamen zou er geen ruin/hengst meer opkomen. Als ik paarden zou vermenselijken zou ik haar liever een vibrator aan de muur geven zodat ze de ruinen niet gaat lastigvallen. Daarnaast zou ik van een hengst geen ruin maken, dat is pas zielig: je ontneemt hem zijn hele seksualiteit. Daarna maak je een opmerking over dat mensen behoefte hebben aan sex en paarden dus ook, maar dat ik hier de noodzaak niet van inzie met een _O- erachter. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat dan bedoelde, ik vond het een beetje vreemd overkomen.

Je had ook nog een opmerking over stiertjes in de wei? In Nederland lopen er over het algemeen geen jonge stieren in de wei. Jonge stieren staan bij een stierenmesterij op stal. Wel af en toe een stier bij een koppel vleeskoeien. De jonge koeien die je ziet lopen zijn pinken en die zijn allemaal vrouwelijk. Die springen inderdaad op elkaar als ze tochtig zijn. Bij melkkoeien worden de wildebrassen ook vaak vastgezet wanneer dit wordt gezien, aangezien schade ook bij koeien niet gewenst is en daarnaast worden koeien daarna direct geinsemineerd waardoor ze het niet meer doen.

Grappig: In de nieuwe paard en sport staat over ruinenhygiëne een interessant verslagje van een dierenarts. :D Ik zou zeggen: Lees het eens! En dat voor meer mensen die vinden dat je dat moet poetsen. Ik let absoluut op de algehele gezondheid van mijn paard.
Jij liet het overkomen als of je het vermenselijkt en dan kan ik niet anders, dan idd hier in mee gaan en meedenken. :+ Van lachen is nog nooit iemand slecht geworden.

Voor het langskomende merrie - ruinprobleem. Tja, één van de 2 verkopen? Kan de merrie niet bij de andere ruin? Om die reden heb ik hier dus alleen ruinen. Maar ook een merrie kan bij de ruinen staan (gelukkig) Ik ervaar dat zelf echter niet als natuurlijk. Eén merrie bij 3 ruinen is anders dan andersom.

Verder lopen er in mijn omgeving echt stiertjes in de wei. Ik heb de kwast er onder zien hangen en ik weet absoluut het verschil tussen een stier en een koe. }:0

Verder ken ik een ruin die 10 minuten in de wei stond en idd in die 10 minuten zijn kompaan dusdanig voor zijn ... sloeg, dat ie kon worden ingeslapen vanwegen een botbreuk, die onherstelbaar was. Ik ken minstens 2 verhalen zo uit de eerste hand. Paarden bij elkaar zetten, brengt idd hoe dan ook risico's met zich mee en toch! Ik prefereer het om paarden zo veel mogelijk bij elkaar te zetten. Het is aan de eigenaar om de boel veilig te houden, maar dan nog, kan je wel eens te laat zijn. Ik ben het zeker eens met Ikke, dat je het moet zien in zijn verband. Onze ruin dekte af en toe de merrie. Ze voelden zich daar allebei prettig bij en er zijn nooit problemen ontstaan. So be it. Het was onze merrie en onze ruin. Dus onze beslissing om er geen punt van te maken. In het geval van een waardevolle fokmerrie, kan ik me echter ook prima voorstellen, dat je het liever niet hebt.
Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje, dus bij alles wat een paard doet, kan ie wel eens pech hebben. Zo is het met alles.

Wouterpaard: Jij weet het niet na 10 jaar? Touché! Ik zit al meer dan 25 jaar in de paarden en ik heb er ook nog niet van gehoord. Maar ik ben natuurlijk nooit te oud om te leren. :+

Peppertree: De meeste moeders worden getest op allerhande soa's zodra ze zwanger zijn. Toen ik er naar informeerde, bleek dat daar zelden een dame met een soa zat. Ook wordt je er op getest als je bloeddonor wordt. Dus ook daarnaar worden onderzoeken gedaan. Ik vind wat je nu beweert een heel heftige bewering.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:28

Heb inderdaad dat artikel ook gelezen en moest ook aan dit topic denken. Toevallig! Volgens mij beweer ik niet veel anders dan in het artikel staat trouwens. Bij sommigen moet je het schoonmaken, bij anderen niet. Afhankelijk van hoe schoon de ruin/hengst het zelf kan houden. Ik heb nooit ergens beweerd dat iedereen altijd de piemel van zijn ruin moet schoonhouden.

Het kan natuurlijk dat er bij jou wel stiertjes lopen. Dan is mijn bewering verkeerd.

Op het gebied van menselijke soa's zijn dit de cijfers: http://www.soaaids.nl/soa/soa_cijfers/ Tja, en die vind ik toch niet misselijk. Maar welke bewering van mij is nu heel heftig? Dat ik zeg dat er niet veel mensen zijn die met hun soa te koop lopen? Zo gek is dat toch niet?

Ik ben ook voorstander van zoveel mogelijk sociaal contact voor mijn paard en ben er, net als jij, bewust van dat dat risico's met zich meebrengt. Deze risico's vind ik echter niet zwaarder wegen dan het belang van mijn paard.

Als er echter risico's zijn die voorkomen kunnen worden zonder daarbij het belang van mijn paard te schaden (zoals het apart zetten tijdens de hengstigheid wanneer ze bij een dekkende ruin in het land zou staan) dan ga ik die niet nemen. Jij neemt dat risico wel, prima, maar dat wil niet zeggen dat ik mijn paard iets essentieels ontzeg waar ze niet zonder kan. Iets wat ik van sociaal contact, vrije beweging etc, etc wel kan zeggen, dus waar ik absoluut geen genoegen neem met minder.

Je opmerking over vermenselijken kan ik nog steeds niet helemaal plaatsen, maar dat zal ik dan wel verkeerd begrepen hebben.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 03:21

Interessante discussie. Mijn merrie staat momenteel in een gemengde kudde. Althans, er staat 1 ruintje tussen en in het andere land staan 2 ruinen die ook wel eens samen met mijn merrie staan.
Geen van de ruinen dekt, maar als ze het wel deden had ik er geen problemen mee zolang mijn merrie er ook maar "plezier" in heeft.
Op de vorige stalling waar ze stond, stond ze samen met een oud dekhengst (die inmiddels wel geruint was) maar die heb ik wel uit elkaar gehaald. Die dekte mijn paard constant, mijn paard stond op den duur helemaal zeiknat van het zweet, totaal uitgeput en trillend in het land. Dat is absoluut geen pretje voor de merrie.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 08:07

Mijn ruin is toch uit de groep gehaald, hij dekte (contstant) meerdere merries en staat nu alleen. Vindt het wel sneu, maar snap het wel. Hij zit zelf ook voortdurend onder de verwondingen en schrammen...Hij dringt zich blijkbaar echt op. Hoop dat er een ruinen koppel gevormd kan worden

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:20

Net verhuist van stal. Gevraagd van tevoren of er dekkende ruinen in de kudde stonden en kreeg het antwoord van de eigenaar van de pensionstal dat dat niet het geval was. Prima. Vraag ik naar de littekens van een merrie op stal, hoor ik dat er een dekkende ruin in de kudde staat. Mijn paard vertoont weinig van haar hengstigheid. Alleen beetje knipperen. Heb ik nu veel risico om haar op het land te zetten of niet? Mijn paard is sensibel en heb geen zin in nog meer ellende. Maakt het verder nog uit of de dekkende ruin hoefijzers heeft of niet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:44

Een dekkende ruin met (voor) hoefijzers geeft iets meer risico op schrammen op de romp van de merrie. Dat je merrie weinig laat zien in onze ogen, zegt niet veel over gedrag bij een "aantrekkelijke" ruin. Hoeveel risico je merrie loopt is ook afhankelijk van de omgangsvormen van de ruin (en ook wel die van jouw merrie).
Hoe gaat de introductie van nieuwe paarden in de groep bij je nieuwe stal? Het kan verstandig zijn om je merrie een week naast de groep te hebben lopen om te kijken wat de onderlinge reacties zijn, met name dan die van jouw merrie en de betreffende ruin.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:52

mijn paard is 2 weken geleden ook verhuist :) en staat nu niet meer in een gemengde groep, en ik moet eerlijk zeggen, het geeft veel rust! hij is zelf ook rustiger en in de omgang ook weer gemakkelijker :)

ik ben eigenlijk toch wel blij dat hij nu alleen met ruinen staat :)