Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Dat het per hengst/ruin verschilt, ben ik met je eens.
Citaat:Natuurlijk kan het,
mylittlejoy schreef:@Waratje: Oh sorry, dan begreep ik je verkeerd.![]()
Het was wel een stabiele groep, maar niet gemengd. Dus daar kan ik weinig over zeggen. Ik begrijp je punt met vergelijkingsmateriaal, maar in dit topic worden ruinen die met één of twee merries staan, ook vergeleken met hengsten in een wilde kudde. Dat mijn vergelijking in dat verband niet helemaal opgaat, kan ik inkomen, maar dat betekent dat die andere vergelijking al helemaal niet opgaat. "Omdat het zo in de natuur gaat", valt m.i. niet toe te passen op het gros van de gehouden paarden. Uitzonderingen daargelaten, uiteraard.
@ikke: misschien heb je over mijn volgende woorden heen gelezen?Citaat:Dat het per hengst/ruin verschilt, ben ik met je eens.Citaat:Natuurlijk kan het,
Daarnaast geef ik alleen aan waarom je ruinen mijns inziens niet kunt vergelijken met een hengst in een wilde kudde. Ik heb volgens mij geen argumenten gegeven waarom je een ruin niet mag laten dekken. Dat ik het zelf niet willen, zowel wanneer ik een merrie zou hebben als een ruin, is een tweede. Maar hier heb ik het nog niet over gehad.
Maar kan je jouw argumenten wellicht toelichten? Dan kan ik daaruit wellicht afleiden wat jij als mijn argumenten tegen het dekken door ruinen hebt gelezen.
ikke schreef:It all depends is mijn enige argument. Ik ben geen tegenstander maar ook niet per se voorstander dat paarden het samen doen.
CaPrIoLe`79 schreef:Heel lastig probleem.
Ik heb een ruin die bij alle merries braaf is en een merrie die tussen de hengsten op stal staat zonder er naar om te kijken, maar zet je ze samen...
Dan is die merrie spontaan hengstig en blijft die ruin er echt continu (lees:25x per uur) opspringen en echt dekken.. Het is het perfecte koppel, maar als ik ze samen laat staan, kan ik wachten op serieuze blessures.
Als het zo eens een keertje voorkwam had ik het niet eens zo erg gevonden, maar de hele dag dat gewicht op haar rug is een beetje te veel van het goede. Vraag maar eens aan een gemiddelde dierenarts wat voor gruwelijke verwondingen ze op dit gebied al zijn tegengekomen.
Ninx schreef:ikke schreef:It all depends is mijn enige argument. Ik ben geen tegenstander maar ook niet per se voorstander dat paarden het samen doen.
Maar dat snijdt op geen enkele manier hout.
Op die manier kan ik ook uitstekend een discussie voeren over allerhande onderwerpen.
Ik geef aan waarom het onverstandig is. Ook nog eens erg uitgebreid... maar eigenlijk zie ik nergens dat mijn argumenten begraven worden door zeer waardevolle tegenargumenten.
Tot die tijd volg ik liever het advies van de kliniek en mijn eigen gezonde verstand, en knoop er een draadje tussen als ze hengstig is.
Aanvullend: if it all depends... kun je daar inhoudelijk best iets over zeggen. In welk geval is het dan toelaatbaar, en wanneer niet? Dit is te formuleren wanneer jij zegt dat het depends.... depends on what zeg ik dan...?
ikke schreef:Jij wil op geen enkele manier zelfs maar overwegen dat je omstandigheden (en koppel paarden) kunt hebben waardoor er geen overbodige risico's zijn.
Als kliniek zou ik ook adviseren om het niet toe te staan. Waarom? Wel, heel simpel; als je als kliniek zegt dat er niet zoveel kan gebeuren en er gebeurt wel wat, hebben zij wel dat advies gegeven. Een verstandige dierenarts brandt zich daar niet aan, die is wel wijzer.

Ninx schreef:Dat is niet perse waar, dat is wel degelijk mogelijk... Er zijn echter ook gevallen waar het niet goed gaat, dan grijp ik in. Jij vind dat vreemd. Ik vraag van jou echter een inhoudelijk antwoord, een stuk argumentatie, maar dat is denk ik niet voorhanden?
Peppertree schreef:Ik denk dat ikke bedoelt dat het wel goed zou kúnnen gaan, afhankelijk van hoe goed de voorwaarden voor elkaar zijn. Het punt is dat ik niet ga afwachten of het goed blijft gaan. Het kan namelijk fout gaan en dat risico wil ik niet bewust nemen.
Het klopt inderdaad dat 'it all depends'. De een kiest er daarom voor om er van uit te gaan dat het goed gaat omdat alle voorwaarden 'goed' zijn. Ik kies ervoor om er van uit te gaan dat het ook mis zou kunnen gaan en het dus te voorkomen.
Citaat:Ik zeg nergens dat er geen gevallen zijn waarbij het niet verstandig is om het toe te staan. Ik vind ook dat je kritisch moet zijn, maar als er geen aanleiding voor is, zie ik ook geen reden om in te grijpen, enkel omdat ze het doen.
Peppertree schreef:Idefix: De enige open vraag die ik kan ontdekken is de vraag waarom je de piemel van je ruin moet schoonmaken. Een ruin schacht minder vaak uit als een hengst en dus gaat er sneller troep tussen zitten. Sommige ruinen schachten wel vaak uit en blijven dus schoon, bij anderen moet je dat soms schoonmaken, aangezien dat voor ophopingen/ontstekingen kan zorgen als het blijft zitten.
Verder zeg je dat ik het teveel vermenselijk, terwijl ik juist degene ben die aangeeft dat ik wil voldoen aan de natuurlijke behoeften van mijn paard, zonder dat ik daarmee de risico's op blessures vergroot en haar dus niet bij een dekkende ruin wil hebben.Met de opmerking over hygiëne bedoelde ik dat paarden niet rationeel kunnen nadenken over risico's en blessures en mensen wel. Als je als vrouw bewust onveilig vrijt is dat niet zo slim, maar wel je eigen keuze en daarmee draag je dus de gevolgen van eventuele SOA's of zwangerschappen. Als een paard bewust zou weten dat er van sexen veulentjes of baarmoederontstekingen kwamen zou er geen ruin/hengst meer opkomen. Als ik paarden zou vermenselijken zou ik haar liever een vibrator aan de muur geven zodat ze de ruinen niet gaat lastigvallen. Daarnaast zou ik van een hengst geen ruin maken, dat is pas zielig: je ontneemt hem zijn hele seksualiteit. Daarna maak je een opmerking over dat mensen behoefte hebben aan sex en paarden dus ook, maar dat ik hier de noodzaak niet van inzie met eenerachter. Ik ben wel benieuwd hoe jij dat dan bedoelde, ik vond het een beetje vreemd overkomen.
Je had ook nog een opmerking over stiertjes in de wei? In Nederland lopen er over het algemeen geen jonge stieren in de wei. Jonge stieren staan bij een stierenmesterij op stal. Wel af en toe een stier bij een koppel vleeskoeien. De jonge koeien die je ziet lopen zijn pinken en die zijn allemaal vrouwelijk. Die springen inderdaad op elkaar als ze tochtig zijn. Bij melkkoeien worden de wildebrassen ook vaak vastgezet wanneer dit wordt gezien, aangezien schade ook bij koeien niet gewenst is en daarnaast worden koeien daarna direct geinsemineerd waardoor ze het niet meer doen.
Ik zou zeggen: Lees het eens! En dat voor meer mensen die vinden dat je dat moet poetsen. Ik let absoluut op de algehele gezondheid van mijn paard.
Van lachen is nog nooit iemand slecht geworden.

en staat nu niet meer in een gemengde groep, en ik moet eerlijk zeggen, het geeft veel rust! hij is zelf ook rustiger en in de omgang ook weer gemakkelijker