Paarden zijn monsters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:49

Maar ik vraag me nog steeds af wat er volgens jou anders is aan een fase 4 of een tik? Of was die reactie van een tik is anders dan geweld een reactie op mijn vraag?

MaritB

Re: Paarden zijn monsters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:49

Ja.

Een tik, wanneer goed getimed. Prima.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:50

Mallow schreef:
Magrathea schreef:
Dus nee, paarden zijn niet zachtaardig, tenzij er een duidelijke situatie is over wie er hier de baas is.

Maar ligt dat dan aan het paard of aan de mens ;)

Beiden. Sommige paarden (lees het ei uit mijn eerdere post) vinden werkelijk alles goed en maakt het geen bal uit wie er op kruipt en wat diegene met hem doet. Andere paarden hebben meer leiderschap nodig. Vanuit de mens dus. En dan nog proberen veel paarden je alsnog 'uit' (ga maar na, genoeg kuddes waar een dier probeert hogerop te komen en die dan weer op zijn plek moet worden gezet. Dat wil niet zeggen dat de alphamerrie en -hengst/ruin geen goede leiders zijn).

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:50

Prachtig topic. *\o/*

Maar even serieus. De meeste natural horsemanship knollen die ik ken zijn voor de eigenaar prima maar voor anderen een hell!

Paarden zijn paarden en geen mensen. Als mijn hengst bijt krijgt hij een mep. Ik ga hem niet diep in de ogen kijken en hem bijna therapeutisch vragen waarom hij de behoefte voelde om met zijn scherpe tandjes mijn arm open te halen. Bijten, slaan, mensen omver lopen... Ze moeten het niet wagen. Angsthazen, dominantjes en zogenaamde machos. Mijn grenzen. Ze vinden me overigens allemaal lief. Ik ben gewoon de baas. Punt!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:52

En hoe denk je dat het komt dat ei een ei geworden is?

@ [***] ; Ik vind dat de meest interessante verhalen. Niet zozeer van het paard, meer aan de houding van de mens. Sommige mensen veranderen abrupt van houding tegenover het paard welke zo positief uitpakt. Kan daar zo blij van worden :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:53

@ Eikenbos, ik ben een echte NHer maar de mijne krijgt dezelfde 'straf' als die van een hoger in rand staand kuddegenootje zou krijgen, dus die krijgt ook echt wel eens een corrigerende tik waar nodig. Niet alle NHers over 1 kam scheren, is niet nodig :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:57

Ik aai mijn paardje alleen maar 8)7

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:58

Nelflobo schreef:
Nexus schreef:
Waarom denken de meeste mensen, die graag vanuit het paard willen denken, dat paarden net zo denken als een mens?!

Dat heet atropomorfisme en is inderdaad niet verstandig om te doen...kan zelfs gevaarlijk zijn.

Juist het paard leren kennen door te denken als een paard is zo belangrijk, maar veel mensen denken dat een paard denkt als een mens en dat maakt het vaak zo gevaarlijk!
Je inleven in de wereld van een paard zou veel leed voorkomen.
Maar dan nog.... wij vragen als mens dingen die ze in de natuur nooit zouden hoeven doen.
We gaan er op zitten en laten ze springen op ons commando b.v. of zetten ze voor een wagen.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:59

Eikenbos schreef:
Prachtig topic. *\o/*

Maar even serieus. De meeste natural horsemanship knollen die ik ken zijn voor de eigenaar prima maar voor anderen een hell!

Paarden zijn paarden en geen mensen. Als mijn hengst bijt krijgt hij een mep. Ik ga hem niet diep in de ogen kijken en hem bijna therapeutisch vragen waarom hij de behoefte voelde om met zijn scherpe tandjes mijn arm open te halen. Bijten, slaan, mensen omver lopen... Ze moeten het niet wagen. Angsthazen, dominantjes en zogenaamde machos. Mijn grenzen. Ze vinden me overigens allemaal lief. Ik ben gewoon de baas. Punt!

Jammer dat natural hier verward wordt met geitenwollensokkenpraktijken en "zweefteeftechnieken"...
het kan namelijk ook heel nuchter!
Verder heb je absoluut gelijk dat je de baas moet zijn.

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:01

Er zit inderdaad verschil in het karakter van paarden maar, ik denk wel dat je een paard (voor een deel) kan maken zoals je dat wilt.
Zo hebben wij een aantal paarden gehad die heel angstig of gemeen waren, maar die door veel liefde en geduld heel anders geworden zijn.
Een deel wordt natuurlijk altijd bepaald door erfelijke factoren, maar daarin tegen is opvoeding ook heel erg bepalend voor het gedrag van een paard.

Ik vind respect voor een paard hebben wel heel belangrijk, maar een paard moet natuurlijk niet over zijn eigen baas heen lopen.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:02

Vinden jullie het erg als ik het nu even kwijt ben?

TS als ik een paard een knal-tik-dreun verkoop ( enne probeer ff mee te lezen..ik sla paard echt geen gebroken kaak..) als ze me bijten..dan zeg jij dat je "geweld" niet goedkeurd...
Maar wat is dat in vredesnaam fase 4?

Ik ben onderhand wel van mening dat we hier alle nuances maar een beetje vergeten, en maar een dotje zitten te typen.

Ik zie goeie dingen voorbijkomen, maar al met al spreken we elkaar tegen.. terwijl we (de meeste) volgens mij toch echt wel op 1 lijn zitten..

(als mijn paard mee zou kunnen lezen had ie volgens mij nu ook wel een dreun uitgedeeld omdat we het maar niet willen begrijpen van elkaar haha..)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:06

Haha Marian01, jij typt wat ik denk :D We zijn het minder oneens met elkaar dan we denken geloof ik :D

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:15

Naar mijn mening zijn er 2 elementen in het spel in de discussie over paardengedrag en hoe hier mee om te gaan, n.l. natuurlijk gedrag en onnatuurlijk gedrag (wat aangeleerd moet tbv de mens) en hoe op beide te reageren.

Met natuurlijk gedrag bedoel ik het gedrag wat paarden ook zonder de mens zouden vertonen. Paarden zijn zoals we allemaal weten sociale dieren en leven in een gemeenschap (kudde). Hier gelden regels, net als bij de mens. En wie zich niet aan die regels houdt wordt gestraft en dat gaat niet zachtzinnig. Er is ook altijd een onderlinge strijd om de rangorde en dat gaat ook niet zachtzinnig. Daarom ben ik van mening dat een paard heel goed begrijpt, dat als het dier in dit gedragselement iets probeert en als gevolg hiervan fysiek gestraft wordt, dat dit een duidelijk signaal is dat de door het dier gedane actie niet getoleerd wordt en zal het dit over het algemeen accepteren. Bij mij valt hier bijv onder: bijten, (naar de mens) slaan, etc. Een gepast fysiek signaal dat dit niet gewenst is kan hier dus best mits het terecht is. Met gepast fysiek signaal bedoel ik dus soms een tik, maar ook een dreigende houding aannemen.

Met onnatuurlijk gedrag bedoel ik de dingen die de mens verlangt en die een paard in de natuur nooit uit zichzelf zou doen. Denk aan trailerladen (een paard zou bijv. nooit in een donkere grot gaan van nature, daar zitten immers vaak roofdieren), of het berijden (vreemd wezen op je rug). Om dit gedrag aan te leren moet je m.i. altijd samen werken met het dier op basis van vertrouwen. Straffen helpt hier niet, alleen zelfs averechts. Natuurlijk is dit moeilijk en zal het niet altijd snel gaan, maar het dier moet de mens als betrouwbare leider/partner zien die zijn zijn instinctieve angst voor deze onnatuurlijke zaken samen met hem kan overwinnen door het dier te overtuigen dat er niets zal gebeuren. Daarom is het ook zo belangrijk om een goede vetrouwensband met je paard op te bouwen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:43

aerdenhout1 schreef:
Ik vraag me ook af hoe jou paard reageert als er een touw in zijn mond word gepropt???

Maritje1991 schreef:
Dan laat ze los :D
Ze wil gewoon ergens op kauwen, dat mag. Niet op mijn touw. Dan prop ik het verder in haar mond (overdrijf wat zij wil) en doet ze het omgekeerde, los laten.

Zo ook bijvoorbeeld met paarden die niet willen lopen, laat je dr net iets langzamer lopen dan ze zelf deed, gaat ze harder. (niet voor alle paarden)

Wil ze kauwen of heb jij iets gemist?
Waarom zou een paard zomaar ineens ergens op willen kauwen? Voor zover ik weet kauwen paarden op voedsel, maar niet voor de lol op niet-voedsel. En dat een touw geen voedsel is weten ze snel genoeg.
Ik kan verschillende redenen bedenken voor een paard om een touw te pakken om op te kauwen. Iets mis met het gebit, de verwachting een beloning te krijgen, of frustratie. Bij een Parelli-paard kan ik een zwaar bevooroordeelde gooi doen. Ik beweer niet dat dit bij jouw merrie speelt, ’t is even ter illustratie van een punt dat ik eerder maakte: je ziet niet wat je niet ziet.
Paarden houden niet van gedoe rond hun hoofd en ze hebben een redelijk goed geheugen voor onprettige situaties. Parelli propageert gedoe met de leadrope rond het hoofd (o.a. om ze te ‘leren’ achterwaarts te gaan. Gevolg is een paard dat met weggedrukte rug en sterrekijkend achteruit schuifelt, maar goed, het gaat achteruit). Parrellipaarden kunnen gaan anticiperen op dat gedoe met het touw en een beetje handig paard heeft snel door dat een touw veel minder wiggelt als je het tussen je tandjes pakt. Als je de signalen van discomfort bij je paard mist wanneer je ijverig aan het achterwaarts gaan werkt, kun je zo per ongeluk je paard dwingen om inventievere maatregelen te nemen tegen de communicatie die paardlief niet waardeert.

Worst case scenario: je merrie vindt iets niet prettig en probeert dat subtiel duidelijk te maken. Jij mist die signalen, je ziet immers niet wat je niet ziet. Paard is netjes opgevoed en optimistisch ingesteld: dit is een aardig mens, gewoon blijven proberen dan valt het kwartje wel. Paard komt met een tussenweg: bijt niet in jou maar pakt het touw. Vanuit paard bekeken al een uiterst beleefd compromis. En wat is daarvan het resultaat? Paard krijgt de rest van het touw ook in haar mond gepropt.

Moraal van dit verhaal: niet met touw gaan proppen maar nóg beter opletten en voorkómen dat paard het noodzakelijk vindt om het touw te pakken.

@Mylittlejoy: ik heb misschien een (naar) voorbeeld bij jouw vraag over instinct en leiderschap. De paarden van Marrum konden natuurlijk allemaal best zwemmen. Maar hun instinct droeg ze op bij elkaar te blijven en op de meest comfortabele plek te blijven. Allerlei welwillende mensen bleken niet in staat om ze met lieve woordjes of met wat geduw en getrek van hun plek te krijgen. Uiteindelijk is het, zoals bekend, gelukt om ze naar droge grond te laten zwemmen door een combinatie van voorbeeld en leiderschap. Interessant zou zijn om te onderzoeken of die kudde daar iets van geleerd had waardoor ze een volgende keer wel zonder hulp hun instinct zouden kunnen overrulen, alleen zo’n onderzoek is natuurlijk niet uitvoerbaar.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 17:47

Uhm de merrie die het touw eet, is niet van mij.
Dat is een paard die bij mij in de weide staat.

Ik ken er meer die dit willen. Er zijn paarden die 'mouthy' zijn. ( left brain extroverts) Die doen dit van nature, er hoeft niet perse wat te zijn hoor :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:55

[qoute]Fysiek, zoals dressuur heb ik echt geen bal verstand van. Geef ik toe. Ik wil graag eerst werken aan mentaal. Dat lijf wordt ook beter als mentaal al beter is. Daarna gaan we gericht verder met het lijf [/quote]

Ga ik nog even op in.... lijf doet pijn omdat het vast zit, paard word daar niet blij van en gaat in verzet.
Werken aan het lijf, dat word beter, paard blij ook al heb je dan misschien eerst verzet.
Maar... paard mishandeld en is in de kop niet goed, kan niet ontspannen door stress en geen vertrouwen meer in de mens, daar dus eerst aan werken en dan pas aan het lijf!
Met andere woorden, zoals ik al eerder zei, kijken naar het paard en zijn achtergrond en vanuit daar gaan werken!.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:58

Maritje1991 schreef:
Uhm de merrie die het touw eet, is niet van mij.
Dat is een paard die bij mij in de weide staat.

Ik ken er meer die dit willen. Er zijn paarden die 'mouthy' zijn. ( left brain extroverts) Die doen dit van nature, er hoeft niet perse wat te zijn hoor :)

Dat kan. Een andere mogelijkheid is dat 'mouthy' met de beste bedoelingen bedacht is door iemand die oprecht niet wist dat je ook verder kon kijken. Ik had zelf een mouthy paard, ik heb 'm kunnen leren apporteren. En toen leerde ik zelf dat 'mouthy' maar een labeltje was. En dat je ook verder kunt kijken. Nu heb ik een paard dat apporteert, maar niet meer te pas en te onpas gefrustreerd in dingen bijt. Leuker voor mij, leuker voor het paard.

Met paarden ben je gewoon nooit uitgeleerd. Soms kom je mensen tegen die minder 'ver' zijn met paarden dan jijzelf, maar waarom zou een ander niet op z'n eigen tempo mogen leren wat jijzelf hebt geleerd? En soms kom je mensen tegen die verder zijn dan jij. En heel soms kom je mensen tegen die dingen kunnen die jij nooit zult leren. Maar slechts heel zelden kom je mensen tegen die een paard hebben omdat ze zich daar zo lekker op kunnen afreageren. Als je begint met onkunde en onwetendheid veroordelen dan begeef je je volgens mij op heel erg glad ijs.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:06

Citaat:
Fysiek, zoals dressuur heb ik echt geen bal verstand van. Geef ik toe. Ik wil graag eerst werken aan mentaal. Dat lijf wordt ook beter als mentaal al beter is. Daarna gaan we gericht verder met het lijf

aerdenhout1 schreef:
Ga ik nog even op in.... lijf doet pijn omdat het vast zit, paard word daar niet blij van en gaat in verzet.
Werken aan het lijf, dat word beter, paard blij ook al heb je dan misschien eerst verzet.
Maar... paard mishandeld en is in de kop niet goed, kan niet ontspannen door stress en geen vertrouwen meer in de mens, daar dus eerst aan werken en dan pas aan het lijf!
Met andere woorden, zoals ik al eerder zei, kijken naar het paard en zijn achtergrond en vanuit daar gaan werken!.

Eens met Aerdenhout. Een mentaal fit paard verzamelt zichzelf niet automatisch. Je kunt zelfs nog verder gaan: sport heeft een helend effect op de geest. Meetbaar, fysiologisch. Ik durf te betwijfelen of het mogelijk is mishandeld paard op de rails te krijgen zónder aan z'n fysiek te werken. Als je een fantastische relatie met je paard hebt maar je zit als een natte krant dan krijg je geen werkwillig paard onder het zadel. Niets persoonlijks en al helemaal niets mentaals, jij veroorzaakt dan gewoon een onprettig gevoel in het paard z'n lijf en daar wordt íe chagrijnig van.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:10

Mijn hengst was in de kudde, een brave sul, die goed luisterde naar zijn dames.
Nee was nee, en anders kreeg ie een peer voor zijn kop.
Dus volgens sommige hier zou hij dan bij mij niks proberen, niet dus.
Ik moest hem net zo aanpakken, als zijn merries het deden, anders liep ie volledig over me heen.
En ja een echte hengst die in de kudde liep.
Overigens had ik in die zelfde kudde ook 3 hengstveulens, keurig opgevoed door de merries.
En ook zij hadden niet genoeg aan een subtiel gebaar.
Ik ben immers ook geen paard, dus waarom zouden ze naar mij luisteren, als we ons dan toch moeten verdiepen in de gedachtegang van het paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:22

Geloof me, als een paard zich niet gedraagd wordt ie onder handen genomen door andere paarden of zelfs uit een kudde verstoten en dat komt neer op doodsstraf.

En er zijn hengsten die veulens doden.

Allemaal puur natuur en zeker geen lieverds. Puur gericht op leven en overleven en zich voortplanten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:48

Je moet tegenwoordig toch een halve cursus psychologie en Engels hebben gedaan voor je met een paard om kan gaan lijkt wel..
Hoe deden ze dat vroeger? Toen parelli nog niet bestond?

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat parelli zeker heel erg leuk kan zijn, en ik geloof ook zeker dat je bepaalde problemen op kan lossen dmv grondwerk, alleen vroeger deden we dat ook al. Tien was het boerenverstand, nu is het commercieel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:07

Ja tegenwoordig is het allemaal Horsemanship en of Parrelli en Monty Roberts en noem maar op.

Je kan ook overdrijven daarin er zijn zelfs paarden die eraan geestelijk kapot gaan doordat men ermee overdrijft.

Ik ben meer voor consquent opvoeden en gewoon kort en duidelijk zijn naar het dier, en verder zoveel mogelijk lekker met soortgenoten op t land en of swinters in de paddock, ze voeden elkaar op, dan heb je er geen lastig en vervelend paard aan (monsters).

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:11

@ Ragdollcat Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken op welke manier je het best met je paard kunt communiceren en wat voor je paard werkt. En met welke stroming je mee gaat maakt niet zoveel uit als je paard maar respect voor je heeft en jij respect voor je paard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:33

Ragdollcat schreef:
Ja tegenwoordig is het allemaal Horsemanship en of Parrelli en Monty Roberts en noem maar op.

Je kan ook overdrijven daarin er zijn zelfs paarden die eraan geestelijk kapot gaan doordat men ermee overdrijft.

Ik ben meer voor consquent opvoeden en gewoon kort en duidelijk zijn naar het dier, en verder zoveel mogelijk lekker met soortgenoten op t land en of swinters in de paddock, ze voeden elkaar op, dan heb je er geen lastig en vervelend paard aan (monsters).

Helemaal mee eens.
Zo doe ik het ook, verder helemaal geen poespas met levels of kunstjes leren etc.
En ik heb een super makkelijk, gehoorzaam en relaxed paard daardoor.
Paarden moeten gewoon weten waar ze aan toe zijn.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:00

Ik heb geprobeert het hele topic door te zwoegen, het is me niet gelukt.

Het doet mij denken aan de penny's die een voetje van een pony op willen tillen, pony wil voetje niet geven, ach, denkt penny 'laat dan maar....'
Nog een voorbeeld, penny gaat wandelen met haar pony penny wil links, pony rechts af, kijk en verbaas je over welke kant ze opgaan.

Paard/pony heeft een leider nodig, als dit het geval is kan je met de meeste pony's/paarden lezen en schrijven. (Uitzonderingen daar gelaten.)