Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mallow schreef:Magrathea schreef:Dus nee, paarden zijn niet zachtaardig, tenzij er een duidelijke situatie is over wie er hier de baas is.
Maar ligt dat dan aan het paard of aan de mens
Nelflobo schreef:Nexus schreef:Waarom denken de meeste mensen, die graag vanuit het paard willen denken, dat paarden net zo denken als een mens?!
Dat heet atropomorfisme en is inderdaad niet verstandig om te doen...kan zelfs gevaarlijk zijn.
Eikenbos schreef:Prachtig topic.![]()
Maar even serieus. De meeste natural horsemanship knollen die ik ken zijn voor de eigenaar prima maar voor anderen een hell!
Paarden zijn paarden en geen mensen. Als mijn hengst bijt krijgt hij een mep. Ik ga hem niet diep in de ogen kijken en hem bijna therapeutisch vragen waarom hij de behoefte voelde om met zijn scherpe tandjes mijn arm open te halen. Bijten, slaan, mensen omver lopen... Ze moeten het niet wagen. Angsthazen, dominantjes en zogenaamde machos. Mijn grenzen. Ze vinden me overigens allemaal lief. Ik ben gewoon de baas. Punt!
We zijn het minder oneens met elkaar dan we denken geloof ik
aerdenhout1 schreef:Ik vraag me ook af hoe jou paard reageert als er een touw in zijn mond word gepropt???
Maritje1991 schreef:Dan laat ze los
Ze wil gewoon ergens op kauwen, dat mag. Niet op mijn touw. Dan prop ik het verder in haar mond (overdrijf wat zij wil) en doet ze het omgekeerde, los laten.
Zo ook bijvoorbeeld met paarden die niet willen lopen, laat je dr net iets langzamer lopen dan ze zelf deed, gaat ze harder. (niet voor alle paarden)
Maritje1991 schreef:Uhm de merrie die het touw eet, is niet van mij.
Dat is een paard die bij mij in de weide staat.
Ik ken er meer die dit willen. Er zijn paarden die 'mouthy' zijn. ( left brain extroverts) Die doen dit van nature, er hoeft niet perse wat te zijn hoor
Citaat:Fysiek, zoals dressuur heb ik echt geen bal verstand van. Geef ik toe. Ik wil graag eerst werken aan mentaal. Dat lijf wordt ook beter als mentaal al beter is. Daarna gaan we gericht verder met het lijf
aerdenhout1 schreef:Ga ik nog even op in.... lijf doet pijn omdat het vast zit, paard word daar niet blij van en gaat in verzet.
Werken aan het lijf, dat word beter, paard blij ook al heb je dan misschien eerst verzet.
Maar... paard mishandeld en is in de kop niet goed, kan niet ontspannen door stress en geen vertrouwen meer in de mens, daar dus eerst aan werken en dan pas aan het lijf!
Met andere woorden, zoals ik al eerder zei, kijken naar het paard en zijn achtergrond en vanuit daar gaan werken!.
Ragdollcat schreef:Ja tegenwoordig is het allemaal Horsemanship en of Parrelli en Monty Roberts en noem maar op.
Je kan ook overdrijven daarin er zijn zelfs paarden die eraan geestelijk kapot gaan doordat men ermee overdrijft.
Ik ben meer voor consquent opvoeden en gewoon kort en duidelijk zijn naar het dier, en verder zoveel mogelijk lekker met soortgenoten op t land en of swinters in de paddock, ze voeden elkaar op, dan heb je er geen lastig en vervelend paard aan (monsters).