Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:36

Arabesk schreef:
Bij mijn paarden kan ik een etmaal vullen met 'eten, slapen, schijten en dom kijken'
:D

Lijken ze op hun baasje :D ;)

Arabesk

Re: Dagomschrijving paard 24/7 in de box

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:41

Baasje werkt veel harder dan die lapzwansen :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:43

Arabesk schreef:
Baasje werkt veel harder dan die lapzwansen :+

Ok, dan, eten, werken, schijten en dom kijken :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:48

:D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 20:49

AAaaah daar is onze stallenliefhebster arabesk, dit toppic zal wel jeuken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:51

Haha , maar ach zo moet het zijn !! Eten , schijten , slapen , dom kijken.!!
Vindt het zelf ook zuur dat de mijne snachts binnen staan . Ben.driftig op zoek .
Maar 24/7 op stal , echt een No Go

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:10

Onze paarden zijn dan wel spannender. Achter elkaar aan vangen, bok bok bok doe eens gek. even eten, dutje doen, ruin wilt spelen, merrie: lamemerus :( toch meespelen.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:11

xJess schreef:
Wie zegt dat ik hier niet van op de hoogte ben? Ik heb toch gezegt dat er hier geen andere mogelijkheid is.
En als je mijn eerdere berichten gelezen had @zipsy staat er dat hij altijd met z'n vriendje staat. En dan staat hij nog gewoon te staan. Dus dat contact met soortgenoten is niet waar. Hij kan wel een pas verzetten in vrijheid hoor, toen hij een tijdje stilgezet werd ivm met zijn rug stond hij nog wel buiten. En toen kon hij wel gewoon rennen en gek doen. Ook staat hij in de zomer gewoon de hele dag buiten, en ook dan heeft hij geen behoefte om te rennen. Als de hele groep gaat rennen, blijft hij gewoon eten/staan.
En waar slaat dat nou weer op over die stapmolen, een beetje kinderachtig. Hij staat wel buiten, maar meestal 1 a 2 uur. Bij ons is het namelijk zo dat je bij je paard moet blijven als hij buiten staat, en hij maximaal een half uur in de paddock mag (met z'n tweeën dus een uur). En dan nog in de stapmolen. Dus bij elkaar komt hij er op een dag ongeveer 5 uur uit. En zoals ik al eerder heb gezegt, er is geen andere mogelijkheid, dit is één van de beste stallen hier in de buurt. Er zijn ook stallen waar ze niet eens paddocks hebben, en ze de hele dag in een donkere stal staan, zonder tralies, gewoon helemaal dicht.

Mijn reactie was niet persoonlijk naar jou. Het is gewoon het algemeen dat er teveel vermenselijkt wordt. Dit zie je terug in de voeding, huisvesting,.... En niet alleen bij paarden, maar ook bij oa honden. Vb: wij eten meerdere malen per dag, dus paard krijgt twee maal per dag eten. Terwijl heel hun gestel is voorzien en gebouwd om een ganse dag te kunnen knabbelen. Niemand denkt er nog over na van waar de voedingen eigenlijk ontstaan zijn, terwijl dit systeem terug komt van de boeren die het paard nodig hadden om te werken. Ze haalden de paarden daarom van de weide en ontwikkelden een voeding die genoeg vitaminen en mineralen bevatte die op korte tijd kon opgenomen worden omdat ze acht uur met hun paard op het veld stonden en het paard de tijd niet meer kreeg om een ganse dag op de weide te staan. De dag van vandaag moeten onze paarden niet meer werken, maar we houden wel de oude gewoontes aan. Wij slapen 's nachts dus paard de box in, terwijl we goed weten dat een paard geen acht uur aan een stuk slaapt. Als hij dat doet is hij een maaltijd in het wild. Roofdieren zijn 's nachts namelijk het meest actief. En dan bij honden net hetzelfde, oh kijk hij komt me duwen om gestreeld te worden, hij vindt me lief. Nee hij komt je aandacht opeisen, dit is een dominant gedrag... Zolang wij een dier niet in zijn waarde laten en ons verdiepen in hun natuurlijk gedrag, zullen er nog veel probleempaarden of honden voorkomen.

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:26

Ik krijg tranen in mijn ogen |( Vreselijk dat er inderdaad nog paarden zo worden gehouden!!! Die mensen zouden ze zelf eens op moeten sluiten in een hokje en nix kunnen zien.... ;(

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:10

geerke schreef:
ik vind het diep triest en als ik op deze manier een paard zou moeten houden zou ik liever geen paard hebben.

Eens. Geen énkele smoes praat dit goed, zelfs al wordt hij soms wel uit zijn stal gehaald, is alsnog onacceptabel.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:31

Jammer genoeg ken ik ook een paar van dit soort mensen. :=

Mijn paard staat ook zo goed als dag en nacht op stal, maar die heeft tijdelijk boxrust ivm haar peesblessure en omdat het nog niet helemaal zeker is wat het nou werkelijk is wil ik haar niet op het land zetten. Ze heeft wel een buitenluik, onbeperkt hooi voldoende ruimte en komt er alsnog per dag 4 uur uit verspreid over de dag. In de ochtend rond 8 uur, ga ik een half uur haar benen koelen, vul ik 3 hooinetten, haal ik er een borstel overheen en zet ik dr weer op stal. Rond 11 uur komt me vader, die koelt ook, hangt een hooinet op of vult hem bij loopt een rondje buiten koelt weer en zet dr weer op stal. Rond 1/2/3 uur komt hij weer, en doet hij hetzelfde maar dan zonder te stappen. En in de avond ben ik er zelf weer, voor een uitgebrijde poets/vlecht beurt een rondje stappen en de hooinetten. En in de weekenden doe ik het zonder me vader.

Meer kan ik voor nu niet doen voor me paard, helaas. :n

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:56

Dat is dan wel wat anders, het móet neem ik aan en als ze genezen is gaat ze ook weer lekker naar buiten toch?

Nadjax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:57

aslo schreef:
Als je dit leest zou je aan moeten nemen dat de eigenaar haar/zijn paard (ongeziens) een hele dag geoberserveerd heeft. Daar zet ik vraagtekens bij. Hoe dan ook, blijkbaar denkt de eigenaar dat haar/zijn paard het als zo ervaart en dan is dit echt triest. Temeer omdat de eigenaar het paard dus ook niet van stal haalt, alleen even komt om ook wat te eten te geven. Geen idee of het een standaard dag is, of tijdelijk door omstandigheden. 1e ingevng, arm paard.

dat dus :(:)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:04

NeverGiveUp schreef:
Dat is dan wel wat anders, het móet neem ik aan en als ze genezen is gaat ze ook weer lekker naar buiten toch?

Ik sta volgensmij in jou paard zijn oude box. :P
Maar uiteraard dat als ze genezen is we weer lekker gaan genieten van alle uitrijmogelijkheden die hier zijn. En zomers het land op. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 00:52

In mijn paard zijn oude box, moest ik even over nadenken haha

Maar oohh echt, hoe weet je dat het precies die box is dan?

Is die stal trouwens niet een stal waar ze over het algemeen altijd binnen staan?

edit; Oh inderdaad, ik geloof dat ik in het topic met die fries van jou al gereageerd had dat ik die stal kende :P

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 01:11

Ik vind dit ook echt dierenmishandeling.. Maar ik vraag me af, als je dit weet bij iemand, kun je daarop aangifte doen? want er valt niks te bewijzen terwijl het wel dierenmishandeling is..

Kun je er ergens melding van maken? Wordt er dan iets aangedaan?

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 01:37

linerfa schreef:
Ik vind dit ook echt dierenmishandeling.. Maar ik vraag me af, als je dit weet bij iemand, kun je daarop aangifte doen? want er valt niks te bewijzen terwijl het wel dierenmishandeling is..

Als de paarden er goed uit zien en voldoende voer krijgen zal de dierenbescherming etc er weinig aan doen denk ik..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:14

Als ik zie hoe mijn paardje is veranderd door lekker buiten te kunnen leven dag en nacht (in paddock paradise :D ) is dat het dubbel en dwars waard, ondanks de 50 km reizen enkele reis...

Vreselijk dat er nog paarden zijn die zo gehouden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:26

Ik zou een moord doen voor een paddock paradise....... zomer en winter, alleen ze gaan nog altijd 's nachts op stal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:19

Debortje_ schreef:
linerfa schreef:

Als de paarden er goed uit zien en voldoende voer krijgen zal de dierenbescherming etc er weinig aan doen denk ik..

Er wordt natuurlijk al een tijd hard gewerkt aan de welzijnsnota, maar het zal nog wel even duren voordat er iets daadwerkelijk verplicht verandert.
Was van het weekend nog op een manege/pensionstal waar ik een paard ging bekijken dat te koop stond. Daar hadden ze 65 paarden en 6 paddocks!!!! Paard was helaas kreupel dus dat werd niks, maar je kunt je voorstellen hoe weinig paarden van de 65 dagelijks buiten komen?!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:21

Het kan nog erger hoor. Stal waar ik vroeger stond heeft meer dan 100 paarden en 3 (!!) kleine paddocks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:25

Wat een waanzin....... hoe kun je daar willen staan? Dat snap ik dan ook niet........

Ik ben geen 24/7 fan, en dat is puur omdat m'n paard er strontvervelend van wordt, maar helemáál niet buiten...... hoe kan je dat willen? MIjn paard staat nu ook buiten, tegen wil en dank, dat wel, zo dol is ze niet op regen :')

Maar de buitenlucht is gezond, en ik heb het hooi wel zo dat ze ervoor moet lopen }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:31

Ben het helemaal met je eens hoor Yamcha! De paarden op zo'n stal zien er over het algemeen ook niet zo supergezond uit. allemaal een beetje dof en wat sloom van uitstraling.
Ik begrijp ook werkelijk niet, dat iemand zijn paard daar neerzet. Maar ja, veel mensen kiezen vaak voor hun eigen gemak en een binnenmanege en lekkere warme kantine is natuurlijk heerlijk :j

Ik moet vaak in een natte buitenbak of een paar uur vrij nemen om met de trailer naar de binnenmanege te gaan, maar goed, dat doe ik graag! Mijn paardenvriendjes staan in de de winter overdag de hele dag buiten op 5000 m2 (met zijn tweetjes) en in de zomer 24/7 op ruim 10.000 m2 met z'n tweetjes of drietjes. En als het in de zomer een keer slecht weer is mogen ze fijn een nachtje binnen slapen. Dit is ook nog even afhankelijk van de windrichting. Alleen als de wind uit het oosten komt kunnen ze niet fijn schuilen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:34

Yamcha: een van de weinige stallen in de buurt met redelijke prijs en binnenbak.
Er moet dus voor velen een keus worden gemaakt tussen ruiterluxe en paardenluxe. En helaas is voor veel mensen de (egoistische) keus dan snel gemaakt.
Ook ik heb me er schuldig aan gemaakt helaas. Ik wilde er graag staan ivm binnenbak. Mijn paard heeft daardoor lange tijd s winters 23/7 op stal gestaan. Na inkering staat ze nu hele jaar door buiten, en in de winter alleen nog de nachtelijke uren binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:41

Vanmiddag kan ik ook weer fijn door de regen strontscheppen en voeren en weet ik wat....... En oké, op zulke momenten droom ik van een luxe stal met een solarium en een binnenbak enzo...... alles wat wij binnen hebben zijn de boxen en het voer, en de rest is buiten (oké, mijn spullen liggen ook binnen).......

Maar ja, paard glanst dat het pijn doet aan je ogen, is energiek, fris, attent en erg vrolijk (oké, nu wat minder, maar meestal is ze een zeer blij paard). En ook als zij hengstig is, is zij nooit zuur, dan is ze alleen nóg knuffeliger........

@ Focussed: Hoeveel mensen hebben het niet geleerd op een manege, en op veel maneges, en zeker vroeger (tegenwoordig is het geloof ik op veel plekken wel anders) stond alles op de manege altijd op stal, dan denk je toch ook dat het zo hoort? Mijn opa heeft onze paarden weggedaan om dat het land door de gemeente opgekocht werd, hij vond dat als je geen land had, dan ook geen paarden. Weet je hoe boos ik was? Later wist ik beter, maar we hebben het allemaal moeten leren joh.....
Niet weten is niet erg. Niet willen bijleren - dat is iets anders......