een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:40

Wat ik zo leuk vind aan m'n hengst is zijn wil om aan het werk te gaan en bij te leren. Om die reden ben ik er ook echt graag mee bezig, krijg er heel veel van terug. Hij heeft er echt lol in om zijn best voor me te doen.

Hij is nog niet zadelmak, heeft nog niet eens bitje in gehad en nog maar 2x 5 minuutjes aan de longe gehobbeld met halster om paar maanden terug. Had hij snel door, en dat was voldoende. Kijk er dan ook echt naar uit om hem dit najaar te gaan opleiden, rustig aan wel maar hij geeft zelf aan dat hij er mentaal klaar voor is, fysiek wacht ik nog even ietsje af. Wil zeker zijn dat er niet nog even een groeistuip aankomt, maar het is ook geen puppy meer.

Het is geen reden om niet te castreren, als het beter is voor het paard en alles er omheen dan gaan z'n ballen er gewoon af, maar het zou wel jammer zijn als ik daarmee ook net dat vonkje pit verlies wat hem nu zo heerlijk maakt.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:06

bello2005 schreef:
colette_007:

zo ken ik er nog iemand
een meisje wat ik ken, wilt ook graag een hengst
en ze wil hem dan bij mij stallen
ik heb haar duidelijk gezegd dat ze moet weten wat ze aanschaft..
ze geeft namelijk al aan een jong dier te willen aanschaffen, zelf in te rijden etc.
en van min 1.60m
ik heb er allemaal geen problemen mee, maar waar ik wel een probleem mee heb is dat ze een hengst wilt om te hebben.
maar de concequenties waar ze tegenaan gaat lopen, realiseert ze niet
ik heb haar ook duidelijk aangegeven dat ik haar wil helpen, en dat als de hengst na mijn stal komt dat hij ook absoluut NIET gecastreert gaat worden!
ze geeft aan dat ze niet iedere dag kan komen, heb haar hier ook duidelijk in verteld dat dat wel zal moeten bij een paard die je aan het inrijden bent
ik hoop dat ze dit goed tot haar opneemt, want heb absoluut geen zin om hier met haar over te 'ruzieen'.

maar dat is dus ook een voorbeeld van .. oohh hengst hebbe hebbe hebbe..
maar gewoon niet weten hoe ze er mee om moeten gaan..
en door zo'n mensen zal de brave hengst uitsterven!

De brave hengst uitsterven? :+ Als hij niets verbeteren kan, zal hij nooit goedgekeurd worden. Wordt hij niet goedgekeurd, zal hij ook nooit (horen te) dekken en zich dus ook niet voortplanten (zowel is de kans zeer klein dat hij wat dan ook verbeterd, want een fatsoenlijke merrie zal hij hoogst waarschijnlijk toch niet onder zich krijgen, wat ons weer terug brengt bij punt 1)

loversyl

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:21

Wat ik wel veel lees is dat veel mensen zeggen mijn hengst laat ik hengst en is heel braaf en die is dan 3 jaar ongeveer, waar TS wel gelijk in heeft is dat ze op volwassener leeftijd pas echt vergeleken mogen worden.
Tuurlijk heeft het ook met de vestiging en opvoeding te maken maar een jong dier kan je eigenlijk niet vergelijken.
Ik heb op meerdere stallen meegemaakt dat ze jong super braaf zijn en met een jaar of 7 toch geruint worden omdat ze dan drukker worden.
Waarschijnlijk haal ik nu weer veel op mijn vork maargoed dat is mijn mening

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:28

loversyl schreef:
Wat ik wel veel lees is dat veel mensen zeggen mijn hengst laat ik hengst en is heel braaf en die is dan 3 jaar ongeveer, waar TS wel gelijk in heeft is dat ze op volwassener leeftijd pas echt vergeleken mogen worden.
Tuurlijk heeft het ook met de vestiging en opvoeding te maken maar een jong dier kan je eigenlijk niet vergelijken.
Ik heb op meerdere stallen meegemaakt dat ze jong super braaf zijn en met een jaar of 7 toch geruint worden omdat ze dan drukker worden.
Waarschijnlijk haal ik nu weer veel op mijn vork maargoed dat is mijn mening

ja dat bedoel ik
ik sta zelf op een opfok stal en daar staan ook 3 en 4 jarige hengste om ingereden te worden
zie echt veel verschil met hoe ze eerst waren en nu zijn

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:37

Hmm imo zijn ze juist tussen de 2,5 en de 5 jaar op z'n vervelendst eigenlijk, echte de puberleeftijd..

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:46

Zolang er geen gevaar in de hengst zit en dan heb ik het over extreem dominant gedrag zou ik hem hengst laten.
Maar als hij extreem dominant gedrag toont of je geen accefietjes wilt, zou ik hem wel laten castreren.

een van mijn shetlanders heb ik op 4 jarige leeftijd laten castreren omdat hij in contact was gekomen met een merrie en hierdoor extreem dominant werd en hij mijn grote ruin niet meer accepteerde.

Mijn anders shetlanderhengstje heb ik nu 2 jaar en is nog steeds erg braaf, zolang die dit blijft, blijft het ook gewoon een hengst zoniet is het :evaw: balletjes

chrispoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:49

bij ons opstal staat ook een hengst superlief echt een knufelkont .
hij staat samen met een ruin en soms dekt hij een merrie,
Hij staat gewoon naast de merries en snuffelt er soms ook mee
maar door de draden voor een hengstige merrie geen denken aan .

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:53

Ik heb mijn fjordenhengstje (inmiddels ruintje) ook vroeg laten castreren. Ik had daar verschillende redenen voor. Namelijk; ik wilde een recreatiepaardje. Een maatje om lekker mee rond te hobbelen en eventueel dressuurmatig mee bezig te zijn. Heb ik daar een hengst voor nodig? Nee. Was hij zo uitzonderlijk mooi dat er mee gefokt kon worden? Geen idee, ik ben geen keurmeester, maar ik weet wel dat er elk jaar talloze mooie veulens gefokt worden dus eentje meer of minder zal niemand wakker van liggen. Plus ik ambieer de functie als hengstenhouder en daarbij behorende romslomp niet. :D En als laatste; ik kan niet met hengsten omgaan. Ik word nerveus van ze, snap ze niet, en wil ze niet snappen ook. :') Dus waarom zou ik een hengst willen? frustratie voor ons beiden.

Hij is uiteindelijk gecastreerd met 8 maanden. Vroeg? Tja, ik moet zeggen dat het zo gewoon geregeld was bij de opfok, maar eerlijk gezegd heb ik er zelf ook geen problemen mee gehad dat hij zo 'vroeg' werd gecastreerd. Bij de opfok doen ze het al jaren zo, en zijn halfbroer is inmiddels een imposante verschijning met veel titeltjes op zijn naam, ook al werd hij zo vroeg gecastreerd. Ik heb ook een paar hengsten ontmoet, die op late leeftijd geruind werden, en zoals al eerder werd opgemerkt; die kakten aardig in, en om de één of andere reden was gewoon te zien dat ze langer hengst waren geweest dan ruin. Daarintegen ken ik er ook twee waarvan er totaal niks te zien was, tot je de foto's erbij haalde. Het waren mooie hengsten en goedgebouwde ruinen.
Ook groeit mijn kereltje prachtig op, en heb ik weinig te klagen. Spiertjes train je zelf wel, en ook zoals eerder genoemd, een dikke hengstenspeknek hoef ik ook niet :)

Dus, in mijn ogen waren er meer voordelen dan nadelen aan het ruinen van mijn woeste hengst :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:55

lakshmi schreef:
Hmm imo zijn ze juist tussen de 2,5 en de 5 jaar op z'n vervelendst eigenlijk, echte de puberleeftijd..

2 en 10 ongeveer

hormonen beginnen gemiddeld met 2 jaar te werken en rond een jaar of 10 worden ze verstandig en kunnen ze ze makkelijker reguleren

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:00

rommulus schreef:
lakshmi schreef:

2 en 10 ongeveer

hormonen beginnen gemiddeld met 2 jaar te werken en rond een jaar of 10 worden ze verstandig en kunnen ze ze makkelijker reguleren

7 maanden zelfs al.
Dan zijn ze al geslachts rijp, en zal de eerste veulen/jaarling niet zijn die een merrie dekt.
Omdat men denkt dat ze dat niet kunnen....

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:19

Barcelano schreef:
rommulus schreef:
2 en 10 ongeveer

7 maanden zelfs al.
Dan zijn ze al geslachts rijp, en zal de eerste veulen/jaarling niet zijn die een merrie dekt.
Omdat men denkt dat ze dat niet kunnen....

Ja maar zo tussen 7 maanden en 2 jaar zijn ze nog wel vrij makkelijk te hanteren en met een jaar of 5 is vaak het ergste macho gedrag er wel af, naar mijn ervaring dan met de hengsten hier.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:36

dat ze op 7 maanden al geslachtsrijp zijn weet ik maar rond een jaar of 2 begint het gedrag over het algemeen ook wat te veranderen

maar het is een gemiddelde

als ik naar mijn banketstaaf kijk begon die pas op een jaar of 4,5 a 5 en is nu nog bezig hij is nu 8 (geloof ik ...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 21:30

Ik heb vandaag een kleine ponyhengst opgehaald, is er 5 of 6 (moet even op paspoortje kijken) en die heeft meer ballen aan z'n lijf dan mijn 3-jaars. Ze staan samen op de weide met een baantje van 5m breed terutssen en dan de weide waar m'n merrie staat.

De 3-jaars sloft wel regelmatig heen en weer om de merrie wat in de gaten te houden, maar hij is er totaal niet door opgefokt. Hij graast lekker rustig, kroelt ook met de andere hengst, gaat liggen rollen... Niks hengstengedrag van zijn kant op dat rondlopen na dan, maar meer dan een sukkelstapje is dat ook niet te noemen.

De ponyhengst gaan wel zo snel mogelijk z'n ballen eraf. Ten eerste heeft hij niks van fokwaarde en ten tweede is dat best een etterbakje richting de andere hengst. Ene moment lekker kroelen, andere moment flinke kneep, rechtzetten of meppen. Hij showt ook veel meer. Maar hij heeft dan weer totaal geen interesse in de merrie. ofwel loopt hij te grazen, ofwel gaat hij even klieren bij de andere. Dus over 2 weken, dan staan ze op pension, is wat makkelijker ook om te castreren (beter dan wei met vliegen en modder) dan is het bij de uk hakkie-takkie-weg-zakkie.

Toen ik de merrie op de weide naast de hengst ging zetten vanmorgen toen de pony's er nog niet waren is het mevrouw geweest die alles heeft afgebroken, de hengst stond erbij en keek ernaar...

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:20

Ik wil toch ook even reageren..
Momenteel heb ik een haflingerhengst van 3,5 jaar voor eigen recreatief gebruik. In de weides rondom hem staan fokmerries.. Hij weet donders goed waar zijn 5de been voor dient en deze morgen heb ik voor de eerste keer sinds maanden terug opgezeten.. in een wei met erlangs de merries. Hij deed dit zeer goed.
Ik kan hem perfect in de hand houden (ik heb hem gekocht toen hij 1,5 jaar was en direct duidelijk gemaakt wie de baas is)
De weides zijn gescheiden door een kiekendraad en daartussen is 1 draad gespannen met elektriciteit op. Onlangs had ik door dat er amper elektriciteit op de draad stond.. En toch staat mijn hengst nog steeds in zijn eigen wei..
Omdat ik hem niet het eenzame leven wil geven, heb ik een miniatuurhengstje van 1 jaar gekocht. Ze staan sinds gisteren samen te grazen..
Zolang hij blijft zoals hij nu is, laat ik hem hengst. Een bewuste keuze, maar ik weet waar ik mee bezig ben.
Merk ik dat zijn gedrag toch moest veranderen, gaat het spel eraf, zonder pardon!
ik moet er ook wel bij zeggen dat ik de enige ben die hem volledig onder controle kan houden. Mijn man (die niks van paarden kent) respecteert hij tot op een zekere hoogte. Hij zal niet agressief doen tegen hem, maar hij weet dat hij met zijn voeten kan spelen..
Een vriend van mij is ooit een stap te ver met hem gegaan (verhaal zal ik besparen), maar het komt erop neer dat hij het vertrouwen in hem kwijt is geraakt ondanks dat die vriend een man is met zeer veel ervaring met paarden..misschien zelfs meer dan mij.. Ik pak mijn haf aan op het gevoel en dat blijkt te werken. Hij heeft respect voor me en ik denk dat het toch mogelijk moet zijn om een hengst hengst te laten onder bepaalde voorwaarden..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:47

Even als vraag/stelling tussendoor:

Hoe kan het dat in landen als Spanje de meeste hengsten niet geruind worden (over het algemeen alleen als ze echt niet te hanteren zijn)? En waarom wordt in NL bijna iedere hengst ruin?

Zijn we niet consequent genoeg, of hebben we te weinig mogelijkheden om hengsten ook hengst te laten (denk minder plaats)?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:22

Angela schreef:

Hoe kan het dat in landen als Spanje de meeste hengsten niet geruind worden (over het algemeen alleen als ze echt niet te hanteren zijn)? En waarom wordt in NL bijna iedere hengst ruin?

Zijn we niet consequent genoeg, of hebben we te weinig mogelijkheden om hengsten ook hengst te laten (denk minder plaats)?

Sommigen hebben niet de ballen om ze aan te pakken :+

Mischien speelt de ruimte ook een rol.
In de randstad voldoende wei vinden is al moeilijk.
Om dan indelingen te maken, brengt een hoop romp slomp mee.

Overgins zie je bij sommigen AV houders de hengsten gewoon tussen de merrie s lopen....
Of ik weet een stal waar 2 dek hengsten bij elkaar staan.

Als je vanaf het begin bepaalde gewoontes hanteer, zal een paard daar ook aan wennen het is immers ook een gewoonte dier.
Op een stal waar ik stond , ging me 6 jarige hengst weleens los met een ruin.
Ging super

Ook denk ik dat temprament van het baasje een rol speelt :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:03

Angela schreef:

Om te beginnen een cutuurverschil.
Maar ook een verschil in type paard. Ik heb het idee dat Sportwarmbloeden wat vechtlustiger zijn, meer hengst dan de spaanse rassen. Denk dat dat voor Quarters ook een beetje opgaat. een iets gematigder karakter.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:16

Is een Tinker / Irish Cob ook wat gematigder ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:17

Ariebren schreef:
Is een Tinker / Irish Cob ook wat gematigder ?

Geen idee..ken niet alle rassen.

En het is bij mij een gevoel he...

Ik zou het niet als waarheid durven verkopen :Y) :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:18

Angela schreef:

Te weinig ruimte, meer oog voor dierenwelzijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:22

Het enige wat ik weet is, dat een volwassen hengst elke keer probeert om zijn concurentie uit te schakelen.
En dat wil je niet meemaken, het wordt een vecht partij totdat er een van de twee de benen neemt.
Heb dat diverse malen meegemaakt.
Maar ten opzichte van de mens, zal een hengst niet gaan vechten, hooguit proberen dominant te zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:23

Ariebren schreef:
Maar ten opzichte van de mens, zal een hengst niet gaan vechten, hooguit proberen dominant te zijn.

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.... (zie aantal pagina's terug, man overleden na aanval door eigen hengst). En dat is niet het enige geval.... hengsten kunnen alles aanvallen waar ze zich bedreigd door voelen, ook mensen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:31

Angela schreef:
Ariebren schreef:

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.... (zie aantal pagina's terug, man overleden na aanval door eigen hengst). En dat is niet het enige geval.... hengsten kunnen alles aanvallen waar ze zich bedreigd door voelen, ook mensen.

daar hoeven ze geen hengst voor te zijn hoor ;)
kan me ook wel wat merries in denken die er toe in staat zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:36

Het cultuurverschil zit er ook wel diep in denk ik. Niet alleen in Spanje heb je het dat ze veel meer hengsten ook hengst laten, is dat niet eerder algemeen in de zuiderse landen?
Het is me ook al opgevallen dat ze ginds vaker nuchterder met hengsten omgaan, ze maken er niet zo'n drama van. Of het ook diervriendelijk is, daar wil ik nu even niet over uitwijden.

Mijn merrie stond vandaag hengstig. Mijn 3-jaarse heeft staan flemen, heel even last gehad van een 5e been, heb hem verbaal op z'n plek gezet (fikse "Hey" was voldoende) en toen was het ook gelijk over. Ze heeft nog aan de draad met haar kont naar 'm toe gestaan, plasje gedaan, hij heeft een keer gebromd en toen is hij gaan grazen. En hij weet nochtans prima hoe het werkt en dat hij best de macho kan uithangen, toch doet hij het niet.

Mijn kleine opdonder daarentegen had iets meer last van z'n hormonen en heeft wel een tijdje goed gegild (hinniken kan je dat van zo'n miniding echt niet noemen :') ) en langs de draad gestapt. Hij is ook de minst verdraagzame hengst van de 2. Mijn jonge wilt snuffelen of kroelen en de kleine vliegt er best makkelijk bovenop. Bijten doet hij zelden, maar haalt wel flink uit. Daar ben ik niet zo blij mee, dus die is binnenkort ruin.

Maar mijn 3-jaars, in godsnaam, waarom zou ik het er afhalen? Hij laat zich zelfs door me wegsturen van de hengstige merrie op stemcommando en zelfs op een simpel handgebaar... Zolang er optie is om hem te laten keuren mag hij z'n boeltje dus nog even houden hoor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:55

Dus alle mensen die voorstander zijn van hengst, hengst te laten ??
Succes, maar niet gaan miepen als het fout gaat.
Zelfs 50 kg gecastreerde geiten bok is soms zo sterk dat hij mij mee sleurt.