5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:15

KiWiKo schreef:
in blinde paniek zien ze een muur niet eens staan............

Haha inderdaad, helemaal gelijk! Ben nog eens een keer live getuige geweest van zo'n gevalletje...

Ook ik vind dat de TS goed gehandeld heeft, paard hoort gewoon onder geen enkele voorwaarde te trappen o.i.d. Maar dat is inmiddels wel vaak genoeg gezegd denk ik ;)
Heb het topic ook niet helemaal gelezen, maar toch vond ik het vrij apart dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat je een paard niet moet corrigeren wanneer hij trapt. Of in ieder geval alleen als het een bewuste trap is... >;)
Ik heb tot nu toe altijd geleerd dat je consequent moet zijn met een paard. Dat heb ik altijd bij ieder paard toegepast en dat heeft bij mij ook steeds zijn vruchten afgeworpen :) In mijn ogen ben je niet consequent tegenover je paard als je hem de ene keer wel voor bepaald gedrag straft, en de andere keer niet.
Zoals al vaker is vernoemd, een paard moet z'n aandacht op jouw gericht hebben wanneer jullie samen bezig zijn. Respect voor jouw persoonlijke ruimte is vreselijk belangrijk, want je paard heeft de middelen om je helemaal tot moes te slaan := Niet dat ie dat doet, daar geloof ik niet zo zeer in, maar probeer alleen maar even duidelijk te maken dat het nogal risicovol is om een trap van een paard te krijgen en hier niet op te reageren. Paarden maken niet zo zeer onderscheid tussen verschillende situaties, dus hij/zij moet gewoon weten dat slecht gedrag als trappen of bijten onder geen enkele voorwaarde getolereerd word.

Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening ;)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 11:24

Ik had ook terug geschopt! :j..

@ Ik doe maar wat: op een van de eerste 2 pagina's van dit topic zeg je zelf zo'n voorgeval te hebben meegemaakt, op het moment dat jij achter je paard liep, schopte hij achteruit vanwege een vlieg. Nu is mijn vraag, had jij op dat moment contact met het paard? Een hand op de kont of iets dergelijks??

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:25

Vind sommige reacties ook echt tuttebellen uitspraken en ronduit kinderachtig zelfs. Waarschijnlijk hebben de meeste zo'n braaf paard onder de kont dat van echt schrikken nooit sprake is. Gaat dan om je paard niet onder controle hebben, altijd contact met je dier en niet je omgeving.

Ik ben niet gauw van slaan en schoppen maar het zijn ook geen knuffels van stof hoor! Vergeet niet dat er dominante dieren tussen zitten en verschrikkelijke etter streken kunnen uithalen.

"schrikken"is ook een reactie om dominantie te tonen, lijkt onschuldig maar let op. Zeker als je geconcentreerd met iets bezig ben en een herhaling is van een handeling. Schrikken kan ook gewoon weg uitproberen zijn. Schrikken zie ik als iets van buitenaf waar je geen invloed op hebt. Zoals die toeter van een auto naast je, of iemand ineens de hoek om komt zeilen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:27

moonvw schreef:
Vind sommige reacties ook echt tuttebellen uitspraken en ronduit kinderachtig zelfs. Waarschijnlijk hebben de meeste zo'n braaf paard onder de kont dat van echt schrikken nooit sprake is. Gaat dan om je paard niet onder controle hebben, altijd contact met je dier en niet je omgeving.

Ik ben niet gauw van slaan en schoppen maar het zijn ook geen knuffels van stof hoor! Vergeet niet dat er dominante dieren tussen zitten en verschrikkelijke etter streken kunnen uithalen.

"schrikken"is ook een reactie om dominantie te tonen, lijkt onschuldig maar let op. Zeker als je geconcentreerd met iets bezig ben en een herhaling is van een handeling. Schrikken kan ook gewoon weg uitproberen zijn. Schrikken zie ik als iets van buitenaf waar je geen invloed op hebt. Zoals die toeter van een auto naast je, of iemand ineens de hoek om komt zeilen.

_/-\o_

iloonaa__

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:39

ik kan je niet zo zeggen of je goed hebt gehandelt,
maar minder ervan is ie er zeker niet geworden...

trappen vind ik vreselijk, je hebt er vuillakken tussen...

als er bij ons 1tje trapt dan hij een flinke mep terug verwachten, ook als hij trapt naar mijn been ( tijdens rijden).... maar ik vind wel dat je dat binnen een paar seconden gedaan moet hebben, want om dat dier pas later te straffen heeft ook geen zin meer.

als het dier door een schrik reactie een gekke sprong of iets anders doet, en het raakt je vind ik dat het niet gestraft moet worden, maar als hij het schrikken gebruikt om uit te halen dan weer wel...

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:57

moonvw schreef:

:')
Schrik jij ook om je dominantie te tonen?
Hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord.

En ja het kan inderdaad ook uitproberen zijn. Maar zo niet, lekker dan als je je paard gelijk een trap geeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:55

Ell_en schreef:
Ik had ook terug geschopt! :j..

@ Ik doe maar wat: op een van de eerste 2 pagina's van dit topic zeg je zelf zo'n voorgeval te hebben meegemaakt, op het moment dat jij achter je paard liep, schopte hij achteruit vanwege een vlieg. Nu is mijn vraag, had jij op dat moment contact met het paard? Een hand op de kont of iets dergelijks??

nee had ik niet, dus die fout ligt iig bij mij
je moet zo zien, het is redelijk rumoerig in stal hij eet laag met zijn hoofd zijn hooi
houd mij wel in de gaten maar kopop,het is een jaarling
ik vergeet idd die hand of hem iig oplettend te maken op mij, hij wordt geteroriseerd door een vlieg en jast m weg (niet eens hard) en tikt mij dus aan (ook niet hard)
oftewel niks aan het handje, hij schrok en ik schrok en beide hebben we geleerd

maargoed volgens de meeste had ik hem hiervoor dus in zijn buik moeten trappen 8)7

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:02

ziamara schreef:
moonvw schreef:

En ja het kan inderdaad ook uitproberen zijn. Maar zo niet, lekker dan als je je paard gelijk een trap geeft.

Een mens is toch ook geen paard...
Een paard kan niet 'mensig' reageren, maar wij mensen kunnen wel trachten zoveel mogelijk in 'paardentaal' te reageren..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:05

Ook ik schop terug, want is ie nou helemaal zeg, altijd streng zijn met dit soort dingen als trappen en bijten, meteen afleren en corrigeren, ik heb er een hele lieve en makkelijk paard aan, is dan ook door mij opgevoed.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:17

Ragdollcat schreef:
Ook ik schop terug, want is ie nou helemaal zeg, altijd streng zijn met dit soort dingen als trappen en bijten, meteen afleren en corrigeren, ik heb er een hele lieve en makkelijk paard aan, is dan ook door mij opgevoed.

dat zal ook wel te maken hebben met het aard van het beestje......
ik heb namelijk net zo een makkelijk en lief paard, echt een scheet, en er wordt toch echt niet geschopt en geslagen :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:21

Ik heb een hele lieve paard en hem hoef ik bijna nooit te corrigeren, want hij is gevoelig en goed van karakter dus ook makkelijk (arabier), maar als hij mij schopt krijgt hij er gewoon terug van mij.

Toen hij nog hengst was, krijgt hij een ferme tik tegen zijn mond, ik ben altijd streng als het gaat om bijten en trappen, dat wil ik gewoon niet hebben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:22

en wat in mijn geval dan? (verhaal hierboven)
schop je dan ook?

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:26

moonvw schreef:

Ik heb zo een brave pony onder mijn kont, maar zodra een paard naar mij trapt of zelfs een poging tot doet: reken maar van YES dat hij een flinke harde terug krijgt. Beter hij eentje van mij, dan ik eentje van hem waardoor ik met een gebroken scheenbeen oid in het ziekenhuis lig.

Natuurlijk schrikt die van mij ook weleens en neemt dan weleens de benen, maar als jij zijn echte leider bent zal hij dat niet doen.
Een paard moet weten wie zijn leider is en ik ben niet van het slaan, maar bijten/trappen tolereer ik niet en dan laat ik wel mijn handjes even wapperen.
Gelukkig heb ik die tijd heel erg weinig gehad, tussen mijn pony en mij is er rust

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:31

ikdoemaarwat schreef:
je moet zo zien, het is redelijk rumoerig in stal hij eet laag met zijn hoofd zijn hooi
ik vergeet idd die hand of hem iig oplettend te maken op mij, hij wordt geteroriseerd door een vlieg en jast m weg (niet eens hard) en tikt mij dus aan (ook niet hard)

maargoed volgens de meeste had ik hem hiervoor dus in zijn buik moeten trappen 8)7

Nee, geen trap, maar ik zou hem zeker een tik geven! Maak hem maar alert en laat hem maar beter op je letten.
Ik hoef maar naar rechts te wijzen en hij weet al dat hij om moet met zijn kont, zo alert is hij.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:33

Poenarie schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Nee, geen trap, maar ik zou hem zeker een tik geven! Maak hem maar alert en laat hem maar beter op je letten.
Ik hoef maar naar rechts te wijzen en hij weet al dat hij om moet met zijn kont, zo alert is hij.

het feit dat hij zich een hoedje schrok was al straf genoeg, het is daarna ook nooit meer gebeurd en hij let echt wel op mij
ik straf mijn paard niet voor iets wat hij niet bewust doet
:n

vind de mensen die het wel doen dus ook echt not done

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 01:23

@ ikdoemaarwat : Helemaal gelijk hoor ! Zeker met een jong beestje die jou per ongeluk raakt, omdat hij niet oplette omdat jij hem niet alert had gemaakt en hij stond te eten en dus daarop geconcentreerd was (dus niet zijn fout) is het echt niet nodig om terug te schoppen. Maar zoals ik al eerder gezegd heb, ik vind het uberhaubt onnodig. Ik hoef mijn paard niet met schoppen op te voeden zodat ik nu een superlief braaf paard heb, mijn paard let zelf wel op, hij is sociaal en goed opgevoed in de omgang en ook niet schrikkerig om niks, zeker als ik ernaast sta niet. Dus ik heb geen reden om mijn eigen paard terug te schoppen, en andermans paard schoppen... Zal die eigenaar blij mee zijn ! En daarbij, je zal maar even op de verkeerde plek of te hard schoppen, heeft je paard straks koliek of een inwendige bloeding of wat dan ook... Ja leg dat maar eens uit aan de dierenarts !

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 02:58

Ik probeer alles zo diervriendelijk mogelijk op te lossen.(word vaak een softy genoemd).
Maar er zijn dingen die ik absoluut niet pik...bv bijten en trappen!
Behandel mn paardjes(minishets)met alle respect,maar verlang dat ook terug.
Mijn jaarling merrie(snap nu de term naarling!) heeft een uitprobeerfase,en laatst kwam haar hoefje dus pijlsnel op me af...mooi dat ze dan een trap terug krijgt!
Ze draaide gewoon haar kont toe,en trapte gericht naar me uit...(ze weet nu,dat ze dan zelf ook auw krijgt) :+
Uiteraard niet in blinde nijd staan trappen,maar gewoon een welgemikte trap onder haar bolle kontje.
Boodschap was blijkbaar doorgekomen,want een herhaling is er niet geweest,maar bang is ze ook totaal niet voor me ;) :D
Laten we zeggen,dat ze besloten heeft...dat het niet handig is het vrouwtje te trappen,omdat er gevolgen aan zitten.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 13:48

moonvw schreef:

En ja het kan inderdaad ook uitproberen zijn. Maar zo niet, lekker dan als je je paard gelijk een trap geeft.[/quote]

Een mens is toch ook geen paard...
Een paard kan niet 'mensig' reageren, maar wij mensen kunnen wel trachten zoveel mogelijk in 'paardentaal' te reageren..[/quote]

Nee een paard is inderdaad geen mens.
maar hoe schrik jij dan? anders dan een paard? Ga jij zitten als je schrikt? nee je probeert ook weg te komen! of dat is in ieder geval je eerste reactie.
Heb jij er ooit van gehoord dan dat een paard uit dominantie schrikt?!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:44

ikdoemaarwat schreef:
het feit dat hij zich een hoedje schrok was al straf genoeg, het is daarna ook nooit meer gebeurd en hij let echt wel op mij
ik straf mijn paard niet voor iets wat hij niet bewust doet
:n

vind de mensen die het wel doen dus ook echt not done

Nou okay, ander voorbeeld.
Als jouw paard binnenkort onder het zadel is.. En hij gaat aan de kletter, rent op een vrachtwagen af, dan hang jij dus niet in zijn mond om hem
te stoppen? Dat is misschien nog wel paard onvriendelijker dan een trap in zn mik. Kwestie van leven of dood, of lig jij liever onder een vrachtwagen, omdat jouw insteek is: ik werk op paardvriendelijke wijze.

Een paard kan jou een flinke trap geven met dat lieve hoefje van hem, en jou ernstig bezeren.
Dus liever een keertje een beetje hard zijn, dan een keertje te weinig en het riskeren dat hij er niet van geleerd heeft.
EN het dus nog een keertje doet.

Ik heb geen oordeel over mensen die het anders aan pakken, ik vind jouw reactie echter wel not done ;)
Aangezien je meteen je oordeel velt

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:50

Wat een vreselijke vergelijking.
Een paard dat zomaar aan de kletter gaat, is heel wat anders dan dat een paard schrikt.
En paard onvriendelijker? Echt wat een vergelijking. :n

En ik vind het ook mensen die een paad een trap geven omdat die schrikt. NOT DONE.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:47

ziamara schreef:
moonvw schreef:

Als je goed kijkt staat schrikken tussen een paar leestekens, van schrikken is er in mijn ogen geen sprake als je de tekst van TS goed leest.

Gebeurt wel vaker op bokt dat een verhaal echt een verhaal wordt en dus een eigen wending neemt.

In een kudde wordt dominatie elke keer op de proef gesteld.... zie ik dagelijks gebeuren in mijn eigen land. Weet ook welke dieren die uitdaging steeds aangaan.
Dat is in omgang met de mens echt niet anders alleen zien veel mensen dat gedrag als schrikken zoals mensen schrikken.
Schrikken is ook iets anders als ergens angst voor hebben of iets niet willen!

In mijn wei word de uitdager recht gezet! Ook bij mij proberen ze dat is natuurlijk gedrag. Ik kijk naar mijn dieren en andersom we weten wat we aan elkaar hebben en toch wordt er geprobeerd. Als je weet hoe je dier is weet je ook wanneer deze echt schrikt!! En ja dan komt die opvoeding weer om de hoek kijken.

Ik schrik niet om dominantie te tonen ik wens niet vergeleken te worden met een paard net zoals ik een paard niet met een mens vergelijk!! Ik speel geen spelletjes om iets te proberen of om voor elkaar te krijgen.....ik ben recht voor ze raap!!

Als er goed gelezen word wat Ts aangeeft....... lezen is ook een vak voor sommigen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:53

ziamara schreef:
Wat een vreselijke vergelijking.
Een paard dat zomaar aan de kletter gaat, is heel wat anders dan dat een paard schrikt.
En paard onvriendelijker? Echt wat een vergelijking. :n

Ik denk dat een grove haal aan een bit inderdaad wel paardonvriendelijker zou kunnen zijn dan een schop met de wreef van je voet. Een paard dat aan de kletter gaat van schrik is niet wat anders dan "een paard wat schrikt", alleen zijn er altijd gradaties in schrik. Een paard dat zich compleet het schompes schrikt van iets dat ook echt heel eng en bedreigend is kun je van verwachten dat hij er blind vandoor gaat, een paard er even niet op bedacht was dat die emmer ook om kon vallen door zijn neus is een heel andere categorie, toch?

ziamara schreef:
En ik vind het ook mensen die een paad een trap geven omdat die schrikt. NOT DONE.

Meestal krijgen ze niet een schop voor het schrikken, maar voor de ongewenste reactie op het schrikken. ;)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 18:58

@ waratje, waarom zou je een dier straffen om iets waar die zelf geen controle over heeft? En ja er zijn inderrdaad verschillende gradaties maar schrik is schrik toch? Ik ben gewoon van mening dat een paard niet kan nadenken over hoe die moet schrikken (net zoals ik dat niet kan) in welke mate ik ook schrik. Ik geef toch altijd een gil, of deins achter uit.

@moonv: Als je duidelijk bent naar je paard, hoef je dit volgens mij niet steeds weer te bevestigen en doen ze dit 'schrikken' (uitdagen) dan ook niet.

Oh en ik vergelijk je heus niet met een paard hoor.
En ik weet niet wat je met dat spelletjes spelen en recht voor zijn raap bedoeld?

En ja, ik vind gewoon niet dat je een paard hoeft te trappen :)
Als een paard dat bij jou wel flikt, is er toch wat misgegaan in de comminucatie. En ben je niet direct duidelijk geweest dat jjij de leider bent, om maar even in te haken dat dat het paard van TS niet schrok.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:50

Poenarie schreef:
Nou okay, ander voorbeeld.
Als jouw paard binnenkort onder het zadel is.. En hij gaat aan de kletter, rent op een vrachtwagen af, dan hang jij dus niet in zijn mond om hem
te stoppen? Dat is misschien nog wel paard onvriendelijker dan een trap in zn mik. Kwestie van leven of dood, of lig jij liever onder een vrachtwagen, omdat jouw insteek is: ik werk op paardvriendelijke wijze.

Een paard kan jou een flinke trap geven met dat lieve hoefje van hem, en jou ernstig bezeren.
Dus liever een keertje een beetje hard zijn, dan een keertje te weinig en het riskeren dat hij er niet van geleerd heeft.
EN het dus nog een keertje doet.

Ik heb geen oordeel over mensen die het anders aan pakken, ik vind jouw reactie echter wel not done ;)
Aangezien je meteen je oordeel velt

A je bent een appel met een peer aan het vergelijken en slaat dus noch kant noch wal

en B ik ga mijn paard niet schoppen na de situatie die ik beschreven heb, zie ik iemand dat doen die het in zo een zelfde situatie wel doet dan gaat mijn voet ineens wel heel hard werken,maar niet tegen het paard :Y)

want C mijn paard heeft er dus wel degelijk van geleerd en het is nooit meer voorgekomen

en D waarom is mijn reactie not done dan? omdat ik een mening geef waar jij het niet mee eens bent?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 19:53

Waratje schreef:
Ik denk dat een grove haal aan een bit inderdaad wel paardonvriendelijker zou kunnen zijn dan een schop met de wreef van je voet. Een paard dat aan de kletter gaat van schrik is niet wat anders dan "een paard wat schrikt", alleen zijn er altijd gradaties in schrik. Een paard dat zich compleet het schompes schrikt van iets dat ook echt heel eng en bedreigend is kun je van verwachten dat hij er blind vandoor gaat, een paard er even niet op bedacht was dat die emmer ook om kon vallen door zijn neus is een heel andere categorie, toch?

nogmaals het is appels met peren vergelijken

bij de ene situatie probeer je een leven te redden (buiten)
en in de andere situatie zet je met je mooie schop een leven op het spel!!

ooit wel eens gehoord van het feit dat je een ader of wat ook stuk kan trappen en het beest van binnen bloed zonder dat het door hebt?
vaak zijn het maar kleine aders en krijg je dus een bloeduitstorting, maar goh ben jij nou zo goed in anatomie dat je precies weet waar je veilig kan trappen en realiseer jij je die plek ook als je trapt binnen de 3 seconden regel?

knappe kop die dat weet!