Sandravm schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen.
Vrienden van mij hebben een hengst staan op de manege. Doodbraaf beest.
Zelf heb ik een jaarling hengst die volgende week gecastreerd wordt. In omgang heel goed doenbaar voor mij, maar voor vreemde mensen levensgevaarlijk. (Hij staat niet in de opfok, omdat hij als veulen als vreselijk groot is en beresterk). Heeft deze week gewoon de dierenarts aangevallen en dit bedoel ik letterlijk. Hij is nochtans goed opgevoed, want ik kan er met doen wat ik wil. Hij is relatief braaf en rustig, maar niet gek van vreemden.
Met hengsten omgaan is één ding. Een hengst hebben helemaal alleen is totaal iets anders.
Daarnaast is de ene hengst de andere niet. Een dekhengst is makkelijker handelbaar gezien het feit dat hij iedere dag zijn ding kan doen. De andere kan dat niet en gaat iedere kans grijpen om het toch te kunnen doen.
Ik vind dat je de situatie paard per paard moet bezien. De ene is heel goed houdbaar, de andere niet.
En daar zit hem nu net de kneep. De mensen die zien dat een bepaalde hengst, of een bepaalde groep hengsten goed te hanteren is, hebben die ervaring opgedaan en worden daar heel makkelijk door. Andersom worden mensen die de andere kant hebben meegemaakt misschien wel te hysterisch en te voorzichtig. Maar dan heb ik liever dat mensen door waarschuwingen TE voorzichtig worden, dan dat er ongelukken gebeuren.