Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:30

Yamcha schreef:
Als ze het denkbeeld eenmaal hebben dat een hengst eigenlijk best te doen is, dan is er niets ter wereld wat dat kan veranderen, tenzij ze dat zelf willen veranderen.

idd Yamcha!
Belangrijk is wel om mee te geven dat hengsten houden niet iets is voor mensen zonder ervaring met hengsten, maar verder geloof ik idd ook dat je verder niks kunt doen aan mensen die hun denkbeeld niet willen veranderen.

_Marinke_

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 19:58

Cassidy ik ben dan 18, in jou ogen wellicht een kind, en dat kan ik me voorstellen :D

Zelf heb ik op een stalhouderij met hengsten gewerkt, beroepsmatig. Geen pony hengsten, maar echt paarden. Al maakt dat in mijn ogen niet veel verschil qua gedrag :n . Heb nu zelf een 2 jarige hengst, over nagedacht om hem voor te stellen aan het KWPN. Alleen ben er niet uit, en dan zal ik nu toch wel moeten beginnen met hem. Mij is ook nog gezegd; goh stel hem anders bij het NRPS voor, stuk goedkoper stuk meer kans. Maar ik weet het niet, voor mij is het niet van belang dat hij goedgekeurd gaat worden. Het zal leuk zijn, maar wat kan ik er dan mee? Wil ik hem echt de dekdienst insturen, en echt het geld eruithalen om het zo te zeggen dan zou ik toch wel heel goed gaan kijken naar welke stalling dat dan kan! Of zelfs verkopen, maar dat wil ik dus niet. ;)

VOor mij blijft ie voorlopig hengst, hij gaat nu nog lekker een jaar de opfok in. Straks lekker het land op, ben heel benieuwd hoe die het gaat doen. En daarbij had ik nog geluk ook dat hij een hengst is, ze zaten zo goed als vol. Iniedergeval de 2 jarige merrie en ruinen groep zat vol, hengsten had ie nog 2 plekjes voor dacht ik, was dus maar al te blij dat ie nog niet gecastreerd is! Hij heeft nu ook nog totaal geen last van hormoontjes e.d. makkelijk in de omgang. Tja, daarbij goede opvoeding al meegehad en die blijf ik doorzetten. Mocht zijn sociale leven of vrijheid of wat dan ook, waarme zijn welzijn naar beneden gaat in gevaar komen dan gaat het er wel af hoor! Of die dan goedgekeurd is of niet...

Cassidy schreef:
[VSW] hengst laten of ruinen

Kijk even in bovenstaand topic naar het vragenlijstje van Zesiram aan het eind van pagina 1. Dat is in mijn ogen een samenvatting van alle vragen die je jezelf kunt stellen op het moment dat je een hengst hebt en hem hengst wilt houden...

Heb ik genoeg ervaring/lef om mijn hengst zo aan te pakken dat hij handelbaar blijft als hij hengstengedrag gaat vertonen( en met aanpakken bedoel ik niet meteen geweld, maar wel een goeddoordachte reactie )?
-> Ja, en op die stalhouderij heb ik een bevestiging gekregen van wat ik al dacht, merrie's zijn niet mijn ding. Hengsten wel!

Heb ik de garantie dat ik voldoende steun/begeleiding krijg?
-> Ja, veel mensen in mijn omgeving die me kunnen helpen en waar ik op kan bouwen.

Kan ik hem samen met andere paarden op de wei zetten?
-> Jups.

Wil ik met hem naar de hengstenkeuring?
-> Nog niet over uit, dit jaar gaat hij sowieso niet meer..

Wil ik hem tot de keuring in de opfok doen?
-> Hij gaat nog lekker een jaar de opfok in, dan ohz.

Vind ik zijn uiterlijk belangrijker dan de antwoorden die ik hierboven heb gegeven?
-> Nee, vind hem nu al onwijs stoer. En hij zal ook altijd mijn stoere paardje voor me blijven. Het is mijn maatje, ongeacht of die nou "lelijker" wordt of niet ;)

Ben ik als ruiter bekwaam genoeg om met een hengst over een druk concourterrein te rijden?
-> Lastig om dat te meten! Het ligt eraan hoe je zelf bent. Heb je lef? Durf je er aan te rijden? Ja, dat durf ik. Tja ga je er als een angsthaas op zitten gaat het mooi verkeerd. ;)

Kan ik hem uberhaüpt als hengst een fijn leven geven, ook als er dingen veranderen in mijn stalling/priveleven/financiële situatie?
-> Voor ozver ik nu kan bekijken ja, en zoals ik al zei mocht dit niet het geval zijn gaan z'n ballen eraf ;)

Ik weet niet hoe de toekomst eruit ziet, er kan nog zoveel veranderen. Tja heb een leuk stalletje aangeboden gekregen, particulier, staat ie best leuk maar kan ie geen hengst blijven. Hij komt dan alsnog niet samen met de andere paarden buiten. Staan allemaal afgezonderd, met een draadje en een meter er tussen. Dan moet ie gecastreerd worden.... en nee dat ga ik niet doen om hem daar neer te zetten. Kan hem ook op een kleine stal kwijt, eigenaar van stal heeft zelf ook wat hengsten (en dat vind ik dan wel belangrijk, immers zijn hen ook degene die ermee om meoten kunnen gaan en vind ik het belangrijk hoe zei er mee omgaan!) Daar kan hij hengst blijven, heeft ie meer sociale leven dan bij die particulier. Nee, zet hem dan veel liever daar neer op die stal waar ie een veel beter sociale leven heeft en echt niet perse geruind moet gaan worden. Tja voor hetzelfde geld beslis ik volgend jaar wel als ik hem uit de opfok haal dat hij alsnog gecastreerd gaat worden ;) Maar voorlopig niet, voorlopig blijft hij hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:05

Vind dat je er goed over nagedacht hebt, en je bent nuchter genoeg om in te zien dat situaties kunnen veranderen en die ballen er altijd nog af kunnen. KOmt heus wel goed met jullie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 22:07

superwoman schreef:
Yamcha schreef:
Als ze het denkbeeld eenmaal hebben dat een hengst eigenlijk best te doen is, dan is er niets ter wereld wat dat kan veranderen, tenzij ze dat zelf willen veranderen.

idd Yamcha!
Belangrijk is wel om mee te geven dat hengsten houden niet iets is voor mensen zonder ervaring met hengsten, maar verder geloof ik idd ook dat je verder niks kunt doen aan mensen die hun denkbeeld niet willen veranderen.

Klopt hoor, mensen kunnen blijkbaar niet leren van de fouten van anderen, ze moeten toch altijd zelf op hun plaat gaan...... nu, het zij zo.

Maar het interesseert me echt geen bal of ik een miljard chinezen het idee geef dat een hengst goed te doen is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 22:38

Je moet weten wat je doet, en wat je wilt met een hengst. En eigenlijk met elk paard. Ik ben van mening dat een merrie of een ruin aanschaffen al niet iets is wat je zomaar doet. :n

Heb genoeg mensen paarden zien aanschaffen, maar dat liep dus helemaal verkeerd. Erg jammer! Als ze net wat meer hulp hadden gehad (of beter gezegd; aangenomen hadden), was het wellicht anders gelopen. Nee een paard houden is niet iets wat je zomaar doet.... en een hengst al helemaal niet.

Ik ben echt enorm blij met m'n ervaring die ik tot nu toe opgedaan heb {en hoop ook dat er nog heel wat gefarieerde ervaring bij zal komen!} en ik weet zeker dat wanneer ik van mijn ouders een pony had gekregen op m'n 10e ofzo, ik die ervaringen nooit gehad zou hebben. Zeg dan ook altijd; "eerst maar is jaren poetsen, stallen doen, flink lessen en vooral leren, kijken, luisteren, en dingen aannemen!" En het liefst bij zoveel mogelijk verschillende mensen, stallen e.d. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:26

endorable schreef:
Cassidy schreef:
Endorable, ik spreek je weer als je hengst wat ouder is...de knop kan van het ene op het andere moment omgaan.

typische bokthouding }:0
volgens mij is die knop al omgegaan ;)

Hij heeft echt wel door dat hij hengst is en weet ook goed dat IK de baas ben.
Onze merrie is momenteel hengstig en hij toont echt wel veel intresse maar zodra ik hem wegstuur weet hij dat hij mijn mindere is.

Daarnaast heb ik genoeg ervaring met hengsten en denk ik niet dat hij geruind hoeft te worden.
En zoals ik al heb laten weten gaan zn ballen er echt wel af als hij onhandelbaar word.
Alleen verwacht ik niet dat dit gaat gebeuren.

Denk dat hengsten vaak verkeerd afgeschilderd worden en dat het meer ligt aan hoe de mensen er mee omgaan.
Ik zie het juist de mist in gaan bij mensen die hun hengst compleet in afzondering houden, er zijn maar weinig hengsten die echt gemeen zijn , het is meer de onkunde van mensen is die een hengst gefrustreerd maakt.

Ik ga er van uit dat jij de enige bent die met deze hengst omgaat. Of, als jij niet de enige bent, dat er maar een bepaald aantal mensen mee omgaat.
Ik ga er ook van uit dat jij, ook al heb je 40 graden koorts in je lijf en voel je je niet zo fit, alsnog naar je paard toegaat om hem de nodige verzorging te geven.
Nu is mij in het verleden verweten dat ik hengsten als moordmachines afschilder, ik kan leren van de fouten van een ander, en ik heb ook geleerd van de situaties die ik in mijn omgeving heb meegemaakt. Een een hengst zal altijd proberen om je de baas te worden. Hij laat zich nu wegsturen, er komt een dag dat hij je positie aan gaat vechten. En dat is dan meestal een dag dat jij niet zo lekker in je vel zit, met die 40 graden koorts bij hem staat of net even niet zo oplettend bent. En dan is er geen geleidelijk aan onhandelbaar worden. Hij kan vliegensvlug toeslaan, en dat zie je toch echt niet aankomen....

Ik maak uit je eerdere topics op dat je hengst ongeveer 4 jaar is? Dat is nog een puppie hoor....daar kun je eventuele aanvaringen nog van winnen, als je het goed aanpakt.

Ik heb in het verleden de nodige keren onderstaand artikel aangehaald (is inmiddels aangepast en heel veel reclame voor het trainingssysteem) maar nog altijd heel waardevol.

http://www.parellinaturalhorsetraining. ... n-behavior

Parelli zal in zijn leven meer hengsten hebben meegemaakt dat ik dat heb, en ik doe misschien menige hengst tekort als ik ze allemaal over een kam scheer. Maar lees bovenstaand artikel door, laat het bezinken, en kijk dan nog even goed naar je eventuele hengst die je op stal (of in het land) hebt staan.

En dan ga ik nog een keer een opmerking quoten :

Good stallions make great geldings....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-04-10 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:41

Een hengst houd zonder twijfel meer risico in, dat voorop gesteld. Maar ik ben nog steeds van mening dat het niet allemaal moordmachines zijn. :) Ik snap jouw houding cassidy, dat weet je... Maar toch... Mijn mening is iets genuanceerder dan de jouwe :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:48

Dat komt door de ervaringen met jouw hengst. Een goed opgevoedde dekhengst op latere leeftijd. Die opvoeding moet je er eerst in zien te krijgen, en dan ook nog vast zien te houden. Ik ken in mijn omgeving ook paarden met een wat mindere libido, die een half uur naast een hengstige merrie kunnen staan die ze op dat moment ook mogen dekken voordat er echt wat gaat gebeuren.
Maar ik heb ook een hengst tijdens een les een andere hengst aan zien vallen, de tanden staan nog in de pad van het paard van het slachtoffer. Een paar cm ernaast of hij had het bovenbeen van de ruiter te pakken gehad...

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:52

@Cassidy De Sandreo x Jazz hadden wij niet aangeboden op de keuring omdat hij daar simpel weg de kwaliteiten niet voor had.
Hij is ondanks dat een normale beweger is toch goedgekeurd.

Even iets anders, Waarom als je echt ziek bent,zou iemand anders een hengst niet uit de stal kunnen halen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:52

Heb ook eentje gereden die minder goed opgevoed was (viel aan en dekte zijn bazen) maar ik heb daar nooit last mee gehad met dat dier. :)
Denk dat zij er vnl last van hadden omdat ze bang waren voor hem.

En voor men het gaat zeggen: Neen ik ben geen waaghals :') Integendeel, zo gauw ik twijfel laat ik het peerd staan. Als meer mensen dat nu eens zouden doen ipv zichzelf te overschatten zouden hengsten al een veel minder slechte reputatie hebben. :) Ken hengsten waarvan ik zeg "geef maar mee". Ken er ook een paar die ik nog niet zou opladen al kreeg ik er geld boven op. :) Ook al hebben de eigenaren er geen last mee. :)

Het probleem is dat een foute combinatie bij een hengst en een mens veel ernstigere gevolgen heeft dan bij een ruin/merrie en een mens. :) En tis jammer dat hengsten dan een slechte naam krijgen terwijl het de mens zijn schuld is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:56

Helemaal eens met Cassidy....
Die knop - die gaat namelijk soms letterlijk van het ene op het andere moment om, en ik denk dat nog steeds veel mensen dat onderschatten. Ook als het al jááren goed is gegaan, kun je nooit onbekommerd en zorgeloos met een hengst omgaan. Je wordt nooit z'n vriendje. Dat is voor mij de belangrijkste reden om ze geen hengst te laten - ik ken mezelf, en weet dat er een moment komt dat ik denk: 'Maar deze is anders..' Moet er wel bij zeggen dat wij kwpn-ers hebben, ik zie wel mensen hier in de buurt met bv lusitano's, die zich beter blijven gedragen dan mijn schatjes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 00:56

maverick schreef:
Even iets anders, Waarom als je echt ziek bent,zou iemand anders een hengst niet uit de stal kunnen halen?

Dat kan best, maar dan moet je wel iemand hebben.
En ik zou zelf altijd bereid zijn om iemand te helpen waar het echt nodig is, maar ik riskeer mijn gezondheid of zelfs mijn leven niet meer voor het paard van een ander. Niet bij de verzorging, niet bij het rijden, en ook niet in noodgevallen. Dat is me een keer te veel gebeurd, en ik mag blij zijn dat ik het kan navertellen. Maar laat ik je wel vertellen: geen enkel paard is het waard om in een rolstoel of zelfs onder de graszoden te belanden. Echt, geen enkel paard!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 01:03

Wij hebben vaak hengsten op stal staan en ik heb er geen moeite mee. Mijn eigen hengst van nu 5 is makkelijker dan alle ruinen en merries bij elkaar. Die reageerd ook niet op andere paarden.Staat ook gewoon samen. Vandaag was zelf het veulen bij hem in de wei gekomen niets aan het handje.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:13

Mijn man had voor een aantal jaren terug nog nooit een paard van dichtbij gezien. Die doet ook regelmatig de paarden alleen. Gaat prima hij is nog nooit aangevallen gebeten of wat dan ook.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 07:35

Ik heb niet het hele topic gelezen.

Vrienden van mij hebben een hengst staan op de manege. Doodbraaf beest.

Zelf heb ik een jaarling hengst die volgende week gecastreerd wordt. In omgang heel goed doenbaar voor mij, maar voor vreemde mensen levensgevaarlijk. (Hij staat niet in de opfok, omdat hij als veulen als vreselijk groot is en beresterk). Heeft deze week gewoon de dierenarts aangevallen en dit bedoel ik letterlijk. Hij is nochtans goed opgevoed, want ik kan er met doen wat ik wil. Hij is relatief braaf en rustig, maar niet gek van vreemden.

Met hengsten omgaan is één ding. Een hengst hebben helemaal alleen is totaal iets anders.

Daarnaast is de ene hengst de andere niet. Een dekhengst is makkelijker handelbaar gezien het feit dat hij iedere dag zijn ding kan doen. De andere kan dat niet en gaat iedere kans grijpen om het toch te kunnen doen.

Ik vind dat je de situatie paard per paard moet bezien. De ene is heel goed houdbaar, de andere niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:36

Sandravm schreef:

Zelf heb ik een jaarling hengst die volgende week gecastreerd wordt. In omgang heel goed doenbaar voor mij, maar voor vreemde mensen levensgevaarlijk. (Hij staat niet in de opfok, omdat hij als veulen als vreselijk groot is en beresterk). Heeft deze week gewoon de dierenarts aangevallen en dit bedoel ik letterlijk. Hij is nochtans goed opgevoed, want ik kan er met doen wat ik wil. Hij is relatief braaf en rustig, maar niet gek van vreemden.

Met hengsten omgaan is één ding. Een hengst hebben helemaal alleen is totaal iets anders.

Daarnaast is de ene hengst de andere niet. Een dekhengst is makkelijker handelbaar gezien het feit dat hij iedere dag zijn ding kan doen. De andere kan dat niet en gaat iedere kans grijpen om het toch te kunnen doen.

Ik vind dat je de situatie paard per paard moet bezien. De ene is heel goed houdbaar, de andere niet.

En daar zit hem nu net de kneep. De mensen die zien dat een bepaalde hengst, of een bepaalde groep hengsten goed te hanteren is, hebben die ervaring opgedaan en worden daar heel makkelijk door. Andersom worden mensen die de andere kant hebben meegemaakt misschien wel te hysterisch en te voorzichtig. Maar dan heb ik liever dat mensen door waarschuwingen TE voorzichtig worden, dan dat er ongelukken gebeuren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:45

Sandravm schreef:

Hier zeg ik amen op...

Indd dit verschilt met paard

Mensen denken in mijn ogen snel temakelijk die hengst die pak ik wel om het zomaar te zeggen ;)

Opvoeding is nummer 1 maar als je paard opgevoed is en nog mensen half dood wilt maken bewust of onbewust en dus jou da aan vliegt gingen hier ook de ballen eraf hoor zonder twijfel

Gelukkig is dat hier nog niet gebeur maar zeg nooit nooit

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:47

LADPR schreef:
Mijn man had voor een aantal jaren terug nog nooit een paard van dichtbij gezien. Die doet ook regelmatig de paarden alleen. Gaat prima hij is nog nooit aangevallen gebeten of wat dan ook.

Hie het zelfde met mijn steifvader

Maar hij staat heel zeker in zijn schoennen en heeft ook een blok zelf vertrouwen dit werkt ook in op de paarden hoor
Hij heeft alle paarden al een keer in de hand gehad behalve mijn Tinker de grootste sukkel van stal maar mijn tinker moet mijn stiefvader gewoon niet...

Hij werkt nu z'n 3 jaar met paarden waarvan 2 met hengsten

Maargoed mischien hebben wij wel gewoon sukkels van hengsten :+

Niet zover ik weet haha

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:50

Haha misschien wel, maar betwijfel het ook. Hier heeft er een ook een hele sterke voorkeur voor mensen inderdaad, als hij iemand niet mag is het ook gauw gedaan, dan haalt hij van alles uit de kast om diegene weg te pesten.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:53

Ja maargoed mijn Tinker is de grootste sukkel die ik ook gezien heb thuis dan

Zet hem 100 meter verder neer bij iemand anders en ga hem rijden dan is hij zo gek als ik weet niet wat op vreem terein is hij nog echt hengst hij wilt zelfs ruinen dekken terwijl ik thuis een hengstige merrie erbij kan zetten en dan doet hij niets :+

Maar mijn stiefvader is voor geen een paard bang en juist voor de gene die voorin de weides loopt wel (de tink dus) en daar moet hij doorheen als hij naar de stallen wilt

dus wat hij doet is neemt als hij gaat een plak hooi mee voor de volgende morgen gooit die in het hoekje wat het verst weg licht bij de poort en gaat dan als een haas de weide door hahaha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:54

LADPR schreef:

Gezien je eerdere verhalen over je hengst, kan ik me dat goed voorstellen. Maar het verhaal van Sandravm laat ook een jonge hengst zien die duidelijk zijn plek weet bij de eigenaar, en iedere andere persoon uitdaagt, ook al is dat op dat moment de dierenarts of de smid.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:56

Cassidy schreef:
LADPR schreef:

Gezien je eerdere verhalen over je hengst, kan ik me dat goed voorstellen. Maar het verhaal van Sandravm laat ook een jonge hengst zien die duidelijk zijn plek weet bij de eigenaar, en iedere andere persoon uitdaagt, ook al is dat op dat moment de dierenarts of de smid.

Ja dan had ik dus ook ent als sandra gelijk de ballen eraf laten halen kijken hoe hij zich dan ging gedragen naar een tijdje

maargoed het is dan als persoon zijnde die dus met de jonge hengst iets aan het doen is om je mannetje te staan en er voor te zorgen dat jij boven dit paard blijft....

maar soms is dat makelijker gezegt als gedaan

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:00

edite

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:03

_STS_Angels_ schreef:
edite

Toch een beetje jammer dat je je reactie hebt aangepast. Want jouw ervaringen met hengstveulens zijn precies dat waar ik het eerder in dit topic over had. Een hengstveulen waar de hormonen nog niet door het lijf gieren en waar je nog geen echte aanvaring mee hebt gehad is een heel ander verhaal dan een volwassen (dek)hengst.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 11:05

Mijn jaarling denk als ie een merrie ziet nog: mama!!!! Hahaha