paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:57

Als je eerst eens met grondwerk begint, kun je een band met je paard opbouwen en vandaar uit op een positieve manier belonen en leren, slaan is vaak een gevolg van onmacht. Begrijpt je paard wat je van hem vraagt, kan hij er wat mee ben je zelf duidelijk. Er zijn gewoon heel veel fijne oefeningen om rust en vertrouwen tussen paard en ruiter de brengen zonder dat je erboven op zit. Slaan vooral op het hoofd totaal belachelijk. kopschuw worden ze ervan. Daag je paardje uit op een leuke manier om voor jou te gaan werken, speel met hem, maar jij bepaalt de regels. Let ook goed op je eigen lichaamstaal

YelaBrenda11

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:54

ik ga vandaag naar yela en ben van plan even aan de hand te gaan lopen in de bak . en dan niet alleen lopen maar ook stilstaan ,stukje draf , en achteruit. nou mijn vraag , hoe kan ik haar het beste in de achteruit zetten ? gewoon met je hand voorzichtig tegen de borst drukken? ik hoor het wel .

liefs femke

deeshuykman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:39

Femke een antwoord op je vraag, ga voor je paardje staan leg je hand op zijn neus met de vingers bij de neusriem, als hij zich niet verzet ga je zelf rechtopstaan, knijpt zachtjes in de neusbrug en zegt terug. als hij een stap naar achteren zet direct druk wegnemen en belonen maar hou je hand op de neus. niet duwen en lekker ontspannen blijven, succes

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:04

vandaag ben ik niet bij yela geweest . ik had het erg druk en moest nog de stad in voor een verjaardag , maar ik zal jullie tips zeker voor morgen gaan gebruiken !

liefs femke

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:08

Ik geef wel eens een tik tegen de neus ja.
Wat is daar mis mee? Ik bedoel in de wei trappen ze mekaar veel harder.

èèn tik mag best vind ik.

Gamiani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:12

Ik hoor altijd, jaaaa je moet boven je paard staan en je moet de baas zijn.
En dan denk ik ok klopt, maar daar hoef ik hem niet voor te slaan? 'In de kudde' krijg een paard ook wel eens een klap, maar het kan ookwel gewoon anders denk ik.
Nouja, ligt aan de situatie. Een vervelend veulen moet echt goed leren wat mag en wat niet. Daar zou een klein mepje wel goed zijn denk ik. Maar een paard met al heel lang gedragsproblemen kun je niet beter maken door een mep te geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:23

Tip van dees is een goeie. Lichte druk op het halster, mee laten geven en zo achterwaarts vragen kan ook. Bij de minste poging van het paard om achterwaarts te gaan (in begin zelfs bij gewichtsverplaatsing), onmiddellijk loslaten. Zo leert hij wat de bedoeling is.
Lichte druk op borst kan ook, hetzelfde principe.

In alle gevallen geldt hetzelfde als wat dees zegt; meteen druk weg als het paard de oplossing in de goede richting zoekt. Zie het als een raadsel.. met loslaten laat je zien dat hij in de goede richting denkt. Daar leert hij van wat je van hem wilt. En dan zachtjes opnieuw vragen...
Maar vraag niet teveel de eerste keer. Neem de tijd en kleine stapjes.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:20

hoi!

bedankt voor jullie tips.
vandaag be ik wel bij yela geweest.
en het ging gewoon weer heel goed !
eerst met halster even gelopen , toen met halsring. en darna dacht ik ; waarom niet eens los proberen , en dat ging gewoon super , ze liep braaf mee grote volte , van hand veranderen , en draven, ze bleef ongeveer een meter of 3 achter me . het stilstaan ging ook wel aardig goed .
achteruit heb ik vandaag niet meer geprobeerd , misschien wordt het dan teveel van het goede .

liefs femke

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:30

Een flinke mep moet kunnen als het nodig is. Ik sla alleen niet zo graag op het hoofd.

Mijn paard wil regelmatig even testen wie de baas is dus ik heb om de zoveel tijd een kleine aanvaring met haar. Gelukkig hoef ik tegenwoordig niet meer echt hardhandig te zijn, ze heeft het snel genoeg weer door ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 19:41

het ging vandaag wel weer redelijk goed.
ze was ietwat druk, maar het lopen ging prima , alleen los niet helemaal vlekkeloos , daarvoor was ze te weinig op mij gericht.
daarom ben ik met haar even over balkjes gaan draven aan de hand . dat ging super . en de draf aan de hand ging wel goed , al deed ze soms gek , en ze kwam nog even om hoog toen ze paarden voorbij zag rijden , maar dat was zo gelukkig weer over .
ik wist eerst niet wat ik moest doen toen ze omhoog kwam omdat ik het niet had zien aankomen. toen ze het later weer deed even stem gebruiken en toen was het over .

ik denk morgen weer even over balkjes draven , wel een leuek oefening .

liefs femke

emmiexsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:43

ik heb zelf ook altijd veel gekloot met paarden gehad en het belangrijkste wat ik daarvan heb geleerd is:
als een paard niet voorwaarts wil of zo iets dergelijks, luister daar dan naar en ga op zoek waar het echte probleem ligt.
Misschien heeft je paard wel pijn in zijn rug, is het zadel niet goed, het bit niet ofzo.
En als je je dan afvraagt waarom je paard het wel deed na die dreun van de stalbaas?
Dan is hij gewoon bang.

Dus luister naar je paard, zeker nu het erger wordt!!!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 22:20

emmiexsonja;

bedankt voor je reactie !

maar misschien kun je beter eerst even de voorgaande berichten lezen;)

femke

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:06

ik vind dat een tik op zijn neus wel kan,, ik zal het nooit in de beurt van zijn ogen/oren doen. zijn neus kan wel, maar dan een tik en geen harde klap. Als ik erop zit geef ik hem dan een klap op zijn hals, en er naast is inderdaad een goed idee onder de buik.
Ik gebruik wel ook altijd mijn stem, ik vind dat paarden daarop moeten reageren en bij een paard werkt t al als ik zeg EEEEJ dan stopt ie al.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:26

VinAx schreef:
Hmm. Ik heb gehoord dat je dan een ei op z'n hoofd moet gooien.
LACH NIET! :D
Serieus. Schijnt dat ze dan denken, dat ze hun hoofd gestoten hebben en het bloedt (door het druipende ei), en dat ze het daardoor niet meer zullen doen.
Nou, ik hoop dat je kunt mikken..

Anyway, de mijne doet het ook. Noem me gek, maar ik storm als een razende op hem af, nog voordat hij met zijn benen kan maaien. Het helpt. Maar ik doe het wel in m'n broek..

dat is volgens vele een hulpmiddel bij paarden die steigeren.
Doordat ze dan denken dat ze door omhoog komen hun hoofd hebben gestoten en bloeden

echter ligt het eraan wat je paard doet,( schoppen of bijten is direct tik terug met boze stem) meestal straf ik eerst met mn stem, helpt dit niet dan met stem en mn vinger omhoog, helpt dit nog niet ( ja ik heb een shet, wat nu niet mag mag straks misschien wel denkt ie ) derde x is een tik. en dan geen banketstaaf tikje die je vervolgens nog acht x moet herhalen maar 1 harde in combinatie met mn boze stem, dit helpt.

Mn welshje daarin tegen is vrij kopschuw ( heb hem 4 weken nu )
die heeft nog geen tik nodig gehad en is een vinger met boze stem voldoende, maar die zou ik nooit
op zn hoofd een tik geven, dan zn buik of borst of hals, dus vind dat nogal per paardje verschillen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:44

marieminime schreef:
VinAx schreef:
Hmm. Ik heb gehoord dat je dan een ei op z'n hoofd moet gooien.
LACH NIET! :D
Serieus. Schijnt dat ze dan denken, dat ze hun hoofd gestoten hebben en het bloedt (door het druipende ei), en dat ze het daardoor niet meer zullen doen.
Nou, ik hoop dat je kunt mikken..

Anyway, de mijne doet het ook. Noem me gek, maar ik storm als een razende op hem af, nog voordat hij met zijn benen kan maaien. Het helpt. Maar ik doe het wel in m'n broek..

dat is volgens vele een hulpmiddel bij paarden die steigeren.
Doordat ze dan denken dat ze door omhoog komen hun hoofd hebben gestoten en bloeden

ik geloof dat de fantasie bij sommige mensen langzaam op hol slaat :evaw:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:26

Dat niet alleen.....
De reacties staan op zich en hebben geen betrekking op datgene wat inmiddels al is besproken. Ze zijn helemaal niet meer van toepassing....

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 21:02

zoals liljebo al zegt , zijn dus de reacties niet meer van toepassing .

ik kan maar beter in het hier en nu blijven:)
en dat ga ik nu ook doen ;

vandaag bij yela geweest, 2 dagen niet geweest.
eerst even een paar rondjes in de bak gelopen om te kijken of ze rustig was. dat was ze.
daarna even met haar aan de hand naar buiten geweest , een stukje in het bos proberen . ik had echt het idee dat het kon .
dat ging zonder problemen .
ze was braaf heuvels op , over boomstammen stappen . draf , alles ging prima .
totdat ik op het veldje kwam om uit te stappen , ze begon wat onrustig te worden , dus heb ik maar gewoon op het fietspad uitgestapt. velden blijven lastig voor haar .

maar verder ging alles dus prima .

thuis aangekomen , ben ik er nog even opgestapt om een paar rondjes inde bak te stappen . daar was ze het helaas niet helemaal mee eens ; wou niet stilstaan , was wat kribbig . ik heb het maar bij een paard rondjes gelaten , misschien gaf ze wel aan dat het teveel van het goede werd.

morgen weer verder .

liefs femke

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:45

Op het HOOFD?!
doe dat nooit!
Ik sla sowieso geen paarden ;) maar dat is mijn mening? Maarja, je kan bijvoorbeeld wel gewoon een klap ergens anders geven, maar niet op het hoofd!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:18

Femke... ik vind het al heel goed klinken. Probeer de volgende keer gewoon iets eerder te stoppen, als het perfect gaat.
Dat is nl de kunst (en het moeilijkste) Dus niet denken van: nu gaat het goed, nu kan dit nog erbij of dat nog erbij... want dan kom je onvermijdelijk op het punt waar het teveel wordt.
En juist stoppen waar het goed gaat is het aller aller belangrijkste. (en die fout maken heel erg veel mensen... ze gaan door totdat het teveel wordt en het paard het niet meer zo leuk vindt...en dat kan dan de toon zetten voor de volgende keer)
Dus vlgd keer als een boswandeling bv goed gaat, beloon dan en stop dan. Probeer iedere keer de topmomenten eruit te pikken om dan te belonen en te stoppen. Dan begin je een volgende keer meteen op goede voet.

Heb je al wat boeken gehaald over gedrag/Training?

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:13

Als je op een paard zijn hoofd slaat zou hij het je nog eens goed kunenn terug beetnemen !
Dus nooit op het hoofd!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:47

Indd. op 't hoofd, nooit doen!
En een 'corrigerende tik' vind ik wel kunnen maar niet als standaard straf wel als 't echt nodig is.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:29

vandaag ging het weer goed met yela.
even gewandeld vanavond in de bak , het was donker , had een paar lichtjes aan de zijkant gezet ; romantisch :P

even gewandeld met touw om de hals , ging prima , stap , draf afwenden volte's etc . alles ging goed , had dit ongeveer 10 minuutjes gedaan , en wou afsluiten met een rondje stappen . ik ging erop met het touw nog om de hals . ze deed niet raar , ze snapte het alleen niet helemaal . maar dat geeft niet , ik wil wel wat te doen hebben voor de komende 30 jaar die ik voor me heb met haar :) het belangrijkste vind ik dat ze haar best doet voor mij . dat het niet lukt , is bijzaak ( voor een groot deel) daarna nog fijn even gepoetst in de stal . als het morgen een beetje knap weer is , zal ik kijken of ik misschien weer even het bos in kan .

liefs femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 23:38

ik heb trouwens nog niet veel meer boeken meer gehaald , had nog wel een aantal in huis , en mijn moeder heeft net een boek uti dat ik wel van haar kon lenen , daar kan ik wel een tijdje mee toe .

verder had ik nog wel een vraag ;

lopen in weilanden vindt ze nog steeds erg moelijk , vooral al ze groot zijn . wat kan ik hier het beste mee doen . vermijden/ streng zijn ( niet slaan uiteraard) . vinden jullie dat ik de confrontatie opzoek en/of het uitlok om het toch te doen , of vinden jullie dat ze het gewoon moet leren . afgelopen keer dat ik met haar in het bos was , ben ik ook even naar het veldje gegaan , ze steigerde niet , maar maakte wat gekke sprongen , heb toen aleen even m'n stem verheft en een klein rukje aan het touw gegeven , en met m'n arm tegen haar hals gaan leunen als tegenwicht . het hielp .
is dit de juiste manier?

femke

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:45

Ja hoor, ik had gister een paar recht tegen over mij om hoog staan. die heb ik tohc een rotschop verkocht toen ie weer naar beneden kwam. toen wou ze nog een keer toen heb ik dr nog een tik verkocht.. Als een paard/pony zo omhoog komt heb ik geen moeite meer met slaan, zeker niet als je eigen risico loopt om geraakt te wordne..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 19:40

het ging vandaag wel goed met yela.
ben even met haar het bos in geweest . ik wou net opstappen , toen de stalbaas boos aan kwam lopen . ik had geen bit in ..
en dat moest wel . ik KRIJG soms wat van die stalbaas .. echt waar ! het is gewoon mijn paard en ik weet wat het best voor haar is.
maar goed , ben dus toen maar met bit het bos in gegaan . het ging op zich wel goed , alleen ze was wat druk , want al die grondoefeni9ngen die ik met haar doe , daar kan ze haar energie niet in kwijt . dus ik ben een lange tijd maar gaan stappen , en op een gegeven moment dacht ik ; ik laat haar maar gewoon gaan , ze ging hard , maar dat mocht ook van mij . verder was ze erg braaf , ze heeft alleen altijd één pad waar ze niet langs wil . maar als je een rondje wil maken door het bos , kun je dat pad niet vermijden, dus ik heb toen een takje afgebroken , maar daar reageerde ze niet op . toen maar afgestapt en aan de hand meegenomen , dat ging wel goed .
en daarna weer rustig teruggegaan .

wat me wel opvalt bij haar is dat ze vaak haar oogwit laat zien , ik weet niet waarom ze dit doet .
ik weet niet wat het is , maar het oogt heel bangig.
kan dit kwaad ? en zo nee , wat voor betekenis heeft het danhttp://f-e-m-k-e101.hyves.nl/album/2 ... _state__=1?