Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jarrah schreef:Door de leiding te nemen... als ik er een zootje van maak heeft dat consequenties... bij jou niet?
jarrah schreef:Wat doe jij dan als jouw paard bij je schuurt of tegen je aanloopt (tekenen van dominantie). Ik zou daar graag van willen leren als iemand een betere manier heeft dan een waarschuwing
jarrah schreef:Ik vraag me ook af bij mensen die zeggen nooit te straffen; hoe hou jij het volledige leiderschap bij je? Daar ben ik wel benieuwd naar. IMO is het vereist dat je als ruiter/begeleider de leiding hebt omdat er anders levensgevaarlijke situaties ontstaan.
Ik ben benieuwd
jarrah schreef:Maar mijn vraag was juist aan anderen hoe die dat dan doen? Daar ben ik juist beniewd naar. Wat doe jij dan als jouw paard bij je schuurt of tegen je aanloopt (tekenen van dominantie). Ik zou daar graag van willen leren als iemand een betere manier heeft dan een waarschuwing
breezy302 schreef:Ik zeg alleen maar uhuh. Mijn paard had mij 3x getrapt en ik heb daar toen niets tegen gedaan toen ze mij voor de 4de keer trapte heb ik teruggetrapt. Niet eens hard maar het heeft wel gewerkt want sindsdien heeft ze mij niet meer getrapt
Palouse schreef:Interessant topic dit.
Marcella_e: je beschrijft jezelf als alfamerrie die moet schoppen om haar plek op te eisen? Grappig, maar er zijn andere manieren om respect van je paard te krijgen.
Je vergelijking met een kudde irriteert me een beetje, als mens ben jij namelijk een roofdier en het paard is een prooidier. Geweld komt dan in jouw geval niet over als een corrigerende tik van een gelijkwaardige, maar als een aanval. Geluk dat je paard zo'n lieverd is, maar bij veel paarden jaag je met deze methode alleen maar angst aan.
Hill_R schreef:Ik straf haar als ik vind dat ze daarom vraagt.
Ze heeft een duidelijke consequente manier nodig, anders walst ze zo over je heen zonder dat het haar wat kan schelen.
Hill_R schreef:Soms is het net alsof ik mijn haflinger alleen maar aan het straffen ben.
Palouse schreef:En toch doe je dat wel, marcella_e. Je blijft vergelijkingen maken met geweld tussen paarden en geweld tussen jou en je paard en dat is toch echt wat anders.
Het paard waar ik op rijd dreigt ook wel eens te schoppen. Soms uit dominantie, waar kwaad stemgebruik als reactie al duidelijk genoeg bij is, soms omdat er iets mis is. Zoals laatst, was ze met haar been in het draad blijven haken en mocht ik niet aan haar been zitten. Maar goed dat ik eerst even keek wat eraan de hand was voor ik terug schopte.