hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:27

Maar mijn vraag was juist aan anderen hoe die dat dan doen? Daar ben ik juist beniewd naar. Wat doe jij dan als jouw paard bij je schuurt of tegen je aanloopt (tekenen van dominantie). Ik zou daar graag van willen leren als iemand een betere manier heeft dan een waarschuwing :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:58

jarrah schreef:
Door de leiding te nemen... als ik er een zootje van maak heeft dat consequenties... bij jou niet?

Hoe neemt hij/zij dan die leiding?
Door je meteen te straffen?
En waarom zou jij er een zooitje van maken? (en waarom zou een paard dat doen?)
Als jij je graag inzet voor je werk, en voor je baas, dan zal jullie verstandhouding ook prima zijn. En dàar gaat het imo om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:01

jarrah schreef:
Wat doe jij dan als jouw paard bij je schuurt of tegen je aanloopt (tekenen van dominantie). Ik zou daar graag van willen leren als iemand een betere manier heeft dan een waarschuwing :)

Mijn paarden mogen tegen mij aanschuren, no problem. Dat ervaar ik niet als een teken van dominantie, maar als een teken dat ze jeuk hebben.
Mijn paarden lopen nooit tegen mij aan. Mochten ze dat wel doen, dan blijf ik staan en 'duw' terug.

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:03

jarrah schreef:
Ik vraag me ook af bij mensen die zeggen nooit te straffen; hoe hou jij het volledige leiderschap bij je? Daar ben ik wel benieuwd naar. IMO is het vereist dat je als ruiter/begeleider de leiding hebt omdat er anders levensgevaarlijke situaties ontstaan.
Ik ben benieuwd :)

Ik train mijn paarden op basis van (toevoegende) beloning. Dát is de basis (ik gebruik daartoe onder andere clicker training en lichaamstaal geïnspireerd door ondermeer Klaus Hempfling).

Als ik dat goed doe, dan benadruk ik voortdurend, op een vriendelijke manier, mijn leiderschap.

Onder andere omdat ik de voerbeloningen beheer. Ik besluit wanneer mijn paard een brokje/schijfje wortel krijgt als beloning en wanneer niet. En ik zorg ervoor dat eventuele pogingen van het paard om het voer van mij op te eisen of zelfs af te pakken, nóóit succesvol zijn.
Ik geef het brokje niet, als het paard ruw/onbeleefd is bij het willen aanpakken van dat brokje (dat is een toepassing van of "negeren" of van "wegnemende straf"; afhankelijk van de precieze situatie).

Toch, áls het voorkomt dat mijn eigen veiligheid of die van het paard waar ik mee werk in gevaar komt; dan pas ik toevoegende straf toe (een brul geven, of zelfs een tik geven als ik geen andere mogelijkheid zie). Maar - als ik het goed doe in mijn eigen ogen - alléén dán; dus als er een gevaar is voor mij of mijn paard.

En dan nog is het, als zo'n situatie onstaat, hoogstwaarschijnlijk te wijten aan MIJ. Kennelijk heb ik dan nog niet goed genoeg getraind. Uitzondering is een onverwachte situatie, die je (ik) zelf onmogelijk in de hand kon hebben. Bijvoorbeeld het paard handelt in paniek, door iets onverwachts (opeens een knal vuurwerk als gevolg waarvan 't paard op hol slaat of dwars door mij heen wil lopen om te vluchten; zulk soort dingen). Bij dat soort dingen is er niet persé sprake van onvoldoende goed getraind hebben, maar van pech hebben :) !

vr. grt,
Karen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:07

Ik zeg alleen maar uhuh. Mijn paard had mij 3x getrapt en ik heb daar toen niets tegen gedaan toen ze mij voor de 4de keer trapte heb ik teruggetrapt. Niet eens hard maar het heeft wel gewerkt want sindsdien heeft ze mij niet meer getrapt

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:12

jarrah schreef:
Maar mijn vraag was juist aan anderen hoe die dat dan doen? Daar ben ik juist beniewd naar. Wat doe jij dan als jouw paard bij je schuurt of tegen je aanloopt (tekenen van dominantie). Ik zou daar graag van willen leren als iemand een betere manier heeft dan een waarschuwing :)

Ik vind de beste manier om om te gaan met dat soort dingen, dat je vriendelijk maar duidelijk leiding toont door ondermeer consequent en duidelijk te zijn over dat jíj de "zak" met voer beheert, en niet het paard. Voor wie dat moeilijk vindt - en daar kan ik me best iets bij voorstellen, zeker als je een behoorlijk opdringerig paard hebt! - dan kan de manier waarop Carlyn Resnick dat duidelijk maakt aan een paard misschien behulpzaam zijn. Dit is een filmpje van hoe zij dat aanpakt:

Ook de basis leid-oefening van Hempfling kan heel behulpzaam zijn bij het op een vriendelijke manier duidelijk maken aan je paard, dat jij de leiding hebt. Ik zal zoeken of ik ook daarvan een filmpje kan vinden.

vr.grt,
karen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 00:54

Ik straf mijn paard op verschillende manieren.
Meestal op stem en als ze in "mijn" ruimte komt dan gaat dat gepaard met een nee en een zwaai zodat ze afstand houdt. Dat is voornamelijk met het eten geven nogal een probleem.
Als ze echt te ver gaat zoals bijten dan krijgt ze een klap. 2 x gedaan daarna heeft ze geen poging meer gedaan.
Bij een trap kan ze er een terug verwachten. Is nog nooit voorgekomen maar mocht het gebeuren dan kan ze toch iets hard terug krijgen.
Als ze ongewenst schuurt zeg ik NEE en duw haar weg.
Als ze tegen me aanloopt en dat gebeurt vrij regelmatig in de wei wordt ze achteruit gezet net zover als ik dat wil.
Opzich een teken van dominantie maar ik vind niet dat ze de baas is over mij ondanks dat ze me weleens omver wil lopen.
Ze probeert me alleen constant uit. Doet ze zelfs bij de leider van de groep. En dat blijft ze ook doen maar ze weet wanneer het te ver gaat en ze het op een lopen moet zetten(bij de leider). Weerhoudt haar er niet van om het te blijven proberen.
Bij die van mij zie ik gelijk al wat er gaat komen aan haar manier van doen. Zo loopt ze 9 van de 10 keer netjes en rustig mee vanuit de wei naar de stal. Maar af en toe dan wil ze er uit sprinten. Ze staat gewoon rustig als anders maar er is iets als ik haar vast pak dat mij zegt dat ze weg wil sprinten. Als ik zeg Pas Op Hé! Dan staakt ze die poging toch maar. En blijft het bij 3 versnelde stap passen.
Pas ook nog een situatie in de wei ik ben met mijn paard bezig de leider was daar niet blij mee wil die van mij weg jagen maar ik sta er wel tussen. Nou die krijgt dan echt wel iets tegen zich aan maar net wat ik vast heb. Was in dit geval een borstel doet ze echt geen pijn maar hij wordt er wel even aan herrinert dat als ik in de wei ben ik wel degene ben die uitmaakt wat er gaat gebeuren. En zeker voor mijn eigen veiligheid wordt liever niet onderste boven gelopen door een paard dat in paniek wegspringt voor de leider.

Denk dat de manier van straffen erg verschillend is per paard en per situatie en gezien geen enkele situatie hetzelfde is is de manier van straffen ook verschillend.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:46

Belonen krijg je ook terug, dat is gewoon echt zo. Paarden willen dan graag bij je zijn, eisen constant je aandacht op. Negatief gedrag dooft vanzelf uit, ten eerste omdat je paard door krijgt dat het toch geen donder oplevert en ten tweede omdat je paard helemaal geen reden meer heeft om zo negatief te doen. Waarom zou 'ie? Hij wil gewoon graag meewerken en leuke dingen doen met zijn/haar 'leider' die hem zo vaak de hemel inprijst :D.

breezy302 schreef:
Ik zeg alleen maar uhuh. Mijn paard had mij 3x getrapt en ik heb daar toen niets tegen gedaan toen ze mij voor de 4de keer trapte heb ik teruggetrapt. Niet eens hard maar het heeft wel gewerkt want sindsdien heeft ze mij niet meer getrapt

Waarom trapt je paard je? :? Ik zou dat echt vreselijk vinden, als mijn paard me een trapt verkoopt, dan doe ik toch wel iets ernstigs fout.... >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:34

Ik vraag me af wat mensen er eigenlijk van vinden om een dergelijke relatie met hun paard te hebben waarin ze hun paard straffen. Vinden ze dat leuk? Terecht? Geeft het een gevoel van ... , macht misschien?

Ik ga al heel wat jaartjes mee in de paardenwereld en wat mij altijd opgevallen is, is dat mensen die hun paard straffen, dit ook heel vaak doen.
En dat die mensen eigenlijk maar weinig tot niks van hun paard verdragen. Bij het minste geringste is het al een "EUH!!", "Niet doen!", "Denk erom!" en/of krijgt het paard een klap, tik of schop.
Dergelijke mensen zijn zich ook niet bewust van wie hun paard eigenlijk is en ook niet wie/hoe ze zelf zijn. Nooit 'es afvragen "waarom doet mijn paard dit of dat eigenlijk?". Nee, meteen afstraffen en monddood maken.
Eerlijk gezegd werd ik daar altijd verdrietig van, ik heb medelijden met die paarden. Ze voelen zo onbegrepen aan. ;(

Diezelfde mensen, die nauwelijks tot niet hun paard kennen, zich niet in paardengedrag verdiepen, nooit eens een kudde observeren, nooit eens urenlang bij hun paard in de wei zitten, diezelfde mensen hebben het opeens wèl over paardengedrag als het op schoppen of slaan (straffen) aankomt. Dàn opeens begrijpen ze het hele wezen paard en rechtvaardigen ze hun gestraf. :?
Wanneer je echt iets van paardengedrag zou weten, zou je ook weten dat bijv. een leidende merrie helemaal geen klappen loopt uit te delen. De leidende merrie straalt rust en stabiliteit uit. Bij haar voelen de andere paarden zich veilig en op hun gemak. Ze zullen de leidende merrie ook niet zomaar een trap geven, of bijten of uitdagen.
Dus als jij als mens een fijne, stabiele leider bent, zullen ze jou ook als zodanig zien, en hebben ze geen enkele reden om jou uit te dagen of te weren.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:51

Die van mij heeft 1 x haar been dreigend opgetilt toen ik haar net had. Heb 2 schoppen onder haar kont gegeven en het is nooit meer gebeurd. Verder heeft ze neiging om de bak in de scheuren met los zetten dit heb ik afgeleerd door om trekken bak weer uit en op nieuw. Met dat gedrag komt ze gewoon niet los en dat weet ze nu. Verder is het gewoon een fijn paard dat goed luisterd en niet de discussie opzoekt. Ze lief met andere paarden. Verder let ik altijd op een aantal punten. Als ik stop moet zij stoppen en niet doorlopen. Zowel dan zet ik haar een paar passen terug weer schuin achter mij ook aan de lijn mag ze niet voor me uitlopen maar gewoon hoofd naast me en niet er voor bij.

Verder vind het onzin dat je een paard niet een keer een klap of schop kan geven. Dat doen ze onderling in het land ook en naar mij idee schop een ander paard harder als ik.

Een leidende merrie zal toch ook echt ooit wel eens haar plekje hebben moeten op eisen. Dat dat na verloop van tijd het voor de alfa merrie niet meer nodig te schoppen en te dreigen snap ik. maar zet een alfa merrie maar eens bij een andere alfa merrie. Dat kan ook aardig discussies en schop partijen opleveren tot dat de verhoudingen duidelijk zijn en dan is er weer rust

kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:27

Ik zet altijd een lage, boze stem op, direct als mijn hafje stout is. Daar is ze van onder de indruk. Werkte ook bij vorige paard - kwpn.
Ik gaf deze tip ook aan iemand met een paard dat erg staakte. Hij wist niet wat hij dan 'boos' moest zeggen. Toen stelde ik voor dat ie dan maar met een hele lage stem het woord 'chocopasta' moest zeggen. Geloof t of niet, maar dat werkte!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:39

Interessant topic dit.

Marcella_e: je beschrijft jezelf als alfamerrie die moet schoppen om haar plek op te eisen? Grappig, maar er zijn andere manieren om respect van je paard te krijgen.

Je vergelijking met een kudde irriteert me een beetje, als mens ben jij namelijk een roofdier en het paard is een prooidier. Geweld komt dan in jouw geval niet over als een corrigerende tik van een gelijkwaardige, maar als een aanval. Geluk dat je paard zo'n lieverd is, maar bij veel paarden jaag je met deze methode alleen maar angst aan.

xCarolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:29

Het ligt eraan wat ze doen, als ze echt expres bijten krijgen ze wel een tikje op hun neus.
Maar wanneer dit niet hoeft, het liefst niet!
Voor de rest sla ik ze nooit ofzo, ik straf veel met me stem :).

Met rijden rijd ik met sporen, alleen als het nodig is geef ik ze daar een prikje mee, voor de rest gebruik ik gewoon druk van me benen.
Me E krijgt wel schuurplekjes van me sporen, terwijl i kze niet eens zo vaak gebruik ?
Of hard gebruik, hij is ook geschoren dus het schuurt gewoon sneller.
Het is gelukkig geen wondje, en ben het ook aan het behandelen.
Zonder sporen rijden is bij hem gewoo ngeen optie, jammergenoeg.

RoxAmaretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:29

Als ik al hard heeeey zeg met een zware stem is het al genoeg :D
ik sla mijn paard niet snel en zozo al helemaal niet in haar gezicht

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:17

In het begin was mijn hengstje gewoon 'gevaarlijk', omdat hij neit was opgevoed, hij steigerde tegen me aan, probeerde me in mn rug te bijten ed...hem heb ik toen ik hem net had toch 2x een flinke trap verkocht op het moment dat hij naar me uitsloeg(is 2x gebeurd daarna nooit meer)..is zo'n beetje de 'paardse'manier en als je ziet hoe paarden elkaar af en toe aanpakken..dan is zo'n trap van ons niks..
nu hoef ik bij m'n pony's alleen nog maar stem te verheffen, maar veel dingen waarvan ik denk, och is maar aandacht trekken negeer ik ook gewoon..meestal is dat dan zo weer over:P

ik vind in elk geval wel, iedereen straft op zijn of haar eigen manier, of dat nou goed of slecht is, als je maar op het juiste moment straft...ik heb wel eens meegemaakt dat de pony van een kennis ervandoor ging, uiteindelijk stopte..nou hij stapte af, liep naar het hoofd van de pony begon ertegen te schreeuwen en vervolgens kreeg de pony nog een pets...tjah DAN ben je gewoon fout bezig imo :+
Laatst bijgewerkt door ZiekieLove op 30-03-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Hill_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:27

Soms is het net alsof ik mijn haflinger alleen maar aan het straffen ben.

Ze kauwt op ALLES wat binnen mondbereik is, stukjes van het hoofdstel, halster, halstertouw, zadel, dekje, noem 't maar op.
één maal zeg ik hard op "Elvira!" (das haar naam, duh.)
De tweede keer knijp ik haar in haar kin (omdat ze dat haat)
De derde keer krijgt ze een tik op haar neus, ik blijf niet bezig.

Ze heeft mij één keer een schop gegeven (volgens mij was ze ruzie aan 't maken met één van de andere paarden op stal, toen ik achter haar stond haar staart te doen) toen heb ik haar een schop gegeven teruggegeven.

Ik straf haar als ik vind dat ze daarom vraagt.
Ze heeft een duidelijke consequente manier nodig, anders walst ze zo over je heen zonder dat het haar wat kan schelen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:04

Palouse schreef:
Interessant topic dit.

Marcella_e: je beschrijft jezelf als alfamerrie die moet schoppen om haar plek op te eisen? Grappig, maar er zijn andere manieren om respect van je paard te krijgen.

Je vergelijking met een kudde irriteert me een beetje, als mens ben jij namelijk een roofdier en het paard is een prooidier. Geweld komt dan in jouw geval niet over als een corrigerende tik van een gelijkwaardige, maar als een aanval. Geluk dat je paard zo'n lieverd is, maar bij veel paarden jaag je met deze methode alleen maar angst aan.

hahahahahahahahaha prachtig. ik beschrijf me helemaal niet als alfa merrie. Ik ben mens en mijn paard is paard. en zo zijn de verhoudingen ook gewoon. Ik ben niet zo van de dingen die jij omschrijft. Maar dat is ieder zijn ding. Ik doe wat voor mij werkt en wat tot nu toe voor mijn paard werkt. en zo doe jij dat waarschijnlijk voor jou en je paard.

Mijn paard heeft in het begin 1 x gedreigd met trappen en dat heb ik de kop in gedrukt door een schop te geven. Dit is 1 x gebeurd en verder nog nooit.

als ik gewoon naar paarden in de wei kijk vallen er genoeg klappen en schoppen omdat ze allemaal een plek moeten eisen. Wat ik hier mee wil zeggen is dat ik het niet zielig vind een paard een x een schop of tik te geven als ze narigheid uithalen. zeker niet omdat ze van een andere paard een hardere schop of bijt te pakken hebben als van mij. dus dit is puur als vergelijkings materiaal bedoeld. Uiteraard wordt er eerst altijd gewaarschuwd. Reageerd ze niet dan is dat de consequentie.

Ik denk dat het allemaal erg snel naar het negatieve getrokken word en dat vind ik niet nodig. Ik vind het wel knap van je in geschat dat mijn paard zo'n lieverd is want dat klopt namelijk. Het is een fijn dier waar ik erg blij mee ben.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:06

ik ben consequent,
alleen als ik in gevaar ben gebruik ik ''geweld''
ik ben niet voor schoppen en slaan.
daar krijgen ze alleen maar minder respect van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:17

Hill_R schreef:
Ik straf haar als ik vind dat ze daarom vraagt.
Ze heeft een duidelijke consequente manier nodig, anders walst ze zo over je heen zonder dat het haar wat kan schelen.

Blijkbaar ben je toch niet zo duidelijk en consequent als je denkt:
Hill_R schreef:
Soms is het net alsof ik mijn haflinger alleen maar aan het straffen ben.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:17

ik zet een zware kwade stem op en het zijn lammetjes :o

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:37

Even mijn stem verheffen of als hij dan nog niet ophoud een tik op zijn schouder, dan is het meestal wel klaar!
Maar moet eerlijk zeggen dat dit eigenlijk alleen gebeurd als hij alleen op de poetsplek staat en ongeduldig is. Verder hoef ik hem nooit ergens voor te straffen het is gewoon een topper :)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:39

En toch doe je dat wel, marcella_e. Je blijft vergelijkingen maken met geweld tussen paarden en geweld tussen jou en je paard en dat is toch echt wat anders.
Het paard waar ik op rijd dreigt ook wel eens te schoppen. Soms uit dominantie, waar kwaad stemgebruik als reactie al duidelijk genoeg bij is, soms omdat er iets mis is. Zoals laatst, was ze met haar been in het draad blijven haken en mocht ik niet aan haar been zitten. Maar goed dat ik eerst even keek wat eraan de hand was voor ik terug schopte.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:05

Ik sla een paard / pony nooit hard met een zweep, vind ik ook onzin. En ik schop al helemaal geen blauwe plek!

Ik doe het meestal gewoon met mijn stem. Dan schreeuw ik even: 'He!' en dan is het weer goed.

melissa_sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:08

Met mijn stem. Als hij daarna weer braaf is, beloon ik hem gelijk (met mijn stem natuurlijk).

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:45

Palouse schreef:
En toch doe je dat wel, marcella_e. Je blijft vergelijkingen maken met geweld tussen paarden en geweld tussen jou en je paard en dat is toch echt wat anders.
Het paard waar ik op rijd dreigt ook wel eens te schoppen. Soms uit dominantie, waar kwaad stemgebruik als reactie al duidelijk genoeg bij is, soms omdat er iets mis is. Zoals laatst, was ze met haar been in het draad blijven haken en mocht ik niet aan haar been zitten. Maar goed dat ik eerst even keek wat eraan de hand was voor ik terug schopte.

Wat jij wil. Ik heb op 1 x na nooit "geweld" tegen mijn paard gebruikt. En omdat ik haar net volledig gepoetst had wist ik toch wel zeker dat er geen wonden aan benen zaten etc. Dat jij mij nu naar mijn idee probeerd af te beelden als ramgraag persoon moet je zelf weten maar ik ga er even niet in mee.

Daarbij nogmaals: ik ben niet van de verhoudingen die jij beschrijft. Ik ben geen Alfa merrie ik ben mens en zal me ook zo gedragen. Goed is belonen slecht is een consequentie. En soms is dat een stem verheffing en als ik dat niet voldoende vind een tik of schop. Ik loop al 22 jaar in de paarden mee en weet wel bij mijn eigen paard (en dus niet zo maar een paard dat ik af en toe rij) wanneer een stem verheffing voldoende is of wanneer er harder opgetreden moet worden.

Ik laat jou in je waarde met hoe jij met je dier wilt omgaan, probeer dan ook mij niet in een hokje te stoppen

Mocht je toch een verdere discussie aan willen hierover stel ik voor dit PB te doen omdat dit topic daar niet voor bedoeld word of je bent van harte uitgenodigd een keer te komen kijken hoe het er echt aan toe gaat.