Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:49

maar wat is volgens jou, NHevaVD, nou echt de functie van deze haren bij de moderne paarden en zoals WIJ die gebruiken?

en ik vind dat ze dat toch echt zelf moet weten.. ik heb nergens neergezet dat jij zegt dat ze dat niet mag :)

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:51

Ik vind het stom dat ze er niet op letten, bij oa de KNHS wedstrijden en KWPN. Het is iets wat er niet voor niks zit.

Bij het Arabisch Volbloed (de keuringen) mag het niet. Van mij mogen ze dat overal invoeren.

opgeheven

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:51

maar waarom mag het niet dan?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:52

Montignac schreef:
maar wat is volgens jou, NHevaVD, nou echt de functie van deze haren bij de moderne paarden en zoals WIJ die gebruiken?

en ik vind dat ze dat toch echt zelf moet weten.. ik heb nergens neergezet dat jij zegt dat ze dat niet mag :)

Wat volgens mij, Montignac, de functie is: MISSCHIEN staan ze wel niet altijd buiten, MISSCHIEN staan ze bij jou wel veel binnen,
maar herinner je één ding: Een paard is een dier, geen modevoorwerp, dat al zijn gegeven functies voor álle dingen die hij meemaakt
gebruikt. Voor eten drinken horen zien voelen, álles heeft een functie en álles zal ook altijd een functie blijven hebben, ongeacht waar
of hoe hij staat!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:53

omdat een paard het NODIG heeft! Mensen kinderen!
Zelfs een paard dat op stal staat zo ongeveer de hele dag heeft haar in de oren nodig om stof, vliegjes, bacterien etc. BUITEN te houden!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:55

in de winter gaat er niks af :) Geen sokken, tastharen, oorhaar wat dan ook. Dan ziet het er maar wat minder spectaculair uit op wedstrijd ;)
In de zomer scheer ik wel de sokken weg en tastharen maak ik wat korter (van 8cm naar 3cm). Oren knip ik alleen de dikke uitstekende teddy plukken weg ;) De rest laat ik lekker zitten om stof en vliegen buiten te houden. Daar komt dan nog bij dat ik het al dóódeng vind om met een schaar bij haar hoofd te komen, laat staan 'in' haar oor :n

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:58

dat is niet helemaal waar...(ik gebruikte trouwens jouw naam zodat het duidelijk was dat ik het tegen jou had.. hoef je niet gelijk zo synisch terug te reageren hoor) Waarom hebben wij nog haren zitten waar we het ook liever niet meer hebben zitten dan? Mijn paard vindt z'n eten ook wel zonder die haren en hij stoot ook z'n neus nooit terwijl het een vrij lomp paard is.. Die van mij staat inderdaad veel binnen.. maar ook van buitenstaan krijgt hij niks als ik z'n oren knip of scheer... Ik zie het niet als modeverschijnsel.. of te veel met my little pony gespeeld.. zooo kort door de bocht allemaal.. We noemen het verzorging... Al het uitstekende haar knip of scheer ik af bij mijn paard..... dus ook bij zijn hoeven, benen, etc. etc.... en zelfs twee keer per jaar z'n lijf...

@ hannah.. tegen stof? vliegjes? etc? ik weet niet waar jouw paard staat.. maar mijn paard heef tnooit oorontsteking .. vliegen zitten overal.. en die kruipen echt niet in de oren.. dan schudt die wel z'n hoofd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:59

Al zou ik het nog zo graag willen, mijn paard raakt blind van paniek als ik 't probeer. Door heeeel rustig te werk te gaan kan ik de uitstekende plukken wegknippen. Maar vind het ook niet nodig hoor :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:01

Mijn paard staat lekker buiten waar een paard HOORT! ;)
dat jou paard nooit ontstekingen heeft.. Dan mag je van geluk spreken!
Noem je 't verzorging? Pfff! Tjsa, 't is maar wat je mooi vind, ik heb liever een haarbal dan zo'n kaal ding..
Blij dat mijn paard zijn lekkere haar mag houden! :+

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:04

Mijn paarden staan veel in de wei, dus géén uitgeschoren oren, tastharen blijven er ook gewoon aan zitten.
Manen knip ik, ook niet trekken, vind ik onzin en bovendien pijnlijk. Ik ga ook niet naar de kapper om me haar te laten trekken :)
Dikke manen zijn dan maar dik, en mijn paard heeft dikke manen!
Tijdens het vlechten mopper ik wel eens, maar het HOORT bij haar!
Trouwens zijn onze paarden ook sportpaarden, maar ik houd ze wel zo natuurlijk mogelijk, ook scheer ik niet, houd ze wel dik onder dek.
Laatst bijgewerkt door TICKELS op 03-09-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:06

dat is toch ook prima! moet je allemaal zelf weten maar je moet niet je mening zo opdringen aan anderen. Maakt mij het nou uit hoe jij je paard erbij zet..

Dus jouw paard staat in een grote kudde op een uitgestrekte vlakte.. jij rijdt hem niet..laat z'n hoeven door de natuur afslijten etc. etc..

Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij of zij zin in heeft... als jij het zo doet prima! maar laat mij en vele andere het op onze manier doen. Uiteindelijk hebben we allemaal het beste voor onze beesten voor.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:10

Niet in een grote kudden, ik rijd hem, bitloos etc!
Maar daar gaat het nu even niet om, het gaat nu om dingen die je paard NODIG heeft die wij eraf halen omdat we dat zo nodig mooi vinden! :+

Nogal krom IMO!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:16

maar vertel nou eens waarom paarden die haren nodig hebben dan?

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:26

Merel_93 schreef:
De haren van een paard zijn een zelf-regelend systeem voor kou of warmte. Als een paard het koud heeft kan hij zijn eigen haren opzetten om daar warme lucht in op te slaan zodat hij warm blijft. Als je een paard gaat scheren breng je dat hele natuurlijke systeem in de war, dus daar ben ik fel tegen!
Dat geldt ook voor de oren. Een paard heeft niet voor niets een dikke pluk haar in zijn oren, tevens ook om vuil, infecties en nattigheid tegen te houden.

Ik snap dat je niet de hele discussie hebt doorgelezen dus quote ik het even voor je :=
Nou, daarom hebben ze ze dus nodig!

Oja en dat van de voelharen aan de neus daar staat een paar pagina's terug een link over
Laatst bijgewerkt door Merel_93 op 03-09-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:27

Montignac schreef:
maar vertel nou eens waarom paarden die haren nodig hebben dan?

Lees een paar pagina's terug en daar staat een link! ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:29

Ik heb een tinker met onwaarschijnlijk veel haar. Ik knip de pluimen af, omdat die onder het hoofdstel komen, gaan trekken en mijn paard dan pijn bezorgen.

Mijn vorige tinker heeft eens een ontsteking in de gehoorgang gehad, otitis externa. De DA heeft toen aangeraden om toch wat haar weg te knippen omdat het anders wel een erg vochtig broeierig geheel was.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 08:39

@ Montignac

__Robijn__ schreef:
Citaat:
Motie

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de Raad voor Dierenaangelegenheden
concludeert dat diverse cosmetische ingrepen die
worden toegepast op paarden negatieve effecten hebben
op hun welzijn;
verzoekt de regering, cosmetische ingrepen bij paarden
als het afscheren van tastharen, het uitscheren van oren
en het scheren van de vetlok niet langer toe te staan,
en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid
Ouwehand. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan
voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 283 (28286

http://74.125.77.132/search?q=cache%3Ah ... l=nl&gl=nl

Het is niet voor niks ;)

xKatleentjex schreef:
Een interessant stukje over het nut van tastharen http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=246

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:43

Ik knip of scheer mijn paard zn oren nooit.. Dus er steken flinke plukken uit bij hem.. Maar dat maakt me niet uit.. Vind het wel schattig staan.. Z'n voel haren bij z'n ogen en neus knip ik eens in de zoveel tijd een beetje bij.. Maar dat is omdat die dingen gewoon niet stoppen met groeien.. Als ze weer een cm of 10 bereikt hebben, kort ik ze weer in naar 5 cm.. Nooit korter..
Ook scheer ik mijn paard nooit.. Is bij hem niet nodig..

En ik rij gewoon wedstrijd.. (M2) Het maakt me niet uit wat de jury ervan vind.. Heb zelfs een keer 1,5 jaar niks aan z'n sokken gedaan.. Toen waren ze helemaal pluizig en kwamen ze tot op de grond.. Vond ik wel schattig staan.. Ik hou ze nu wel weer een beetje bij.. Scheren doen ik de sokken niet.. Maar de lange pluk die aan de achterkant uitsteekt knip ik eens in de 3 maanden af.. Niet kort.. Maar op zo'n ongeveer 3cm lengte..

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:44

Die onderbouwing snap ik best maar mijn paard gebruik ik anders dan iemand die zijn of haar paard buiten heeft staan. Mijn paard staat veel binnen en heeft dus geen last van wind in z'n oren. Daarnaast knip ik ook het maangedeelte achter de oren omdat het hoofdstel dan beter zit. weet je hoeveel mensen een knellend hoofdstel hebben? Een kopstuk die te strak zit of een frontriem die knelt? Daar hoor je niemand over. Maar als je je paarden scheert of knipt dan heb je gelijk weer te veel met my little pony gespeeld of gebruik je je paard als uiting van een modeverschijnsel. Ik vind dat kort door de bocht. Als het paard veel buiten staat.. in de modder, regen en wind dan is behoud van al het haar.. dus ook de sokken wenselijk. Maar zoals mijn paard, die maar een paar uur per dag buitenstaat (langer heeft hij ook geen zin in want dan staat hij te brullen bij het hek) met deken! het is maar hoe je ermee omgaat. Scheren en knippen kan best als je maar weet hoe je ermee omgaat.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:48

staat ook een leuk dtukje onder dat artikel over gebruik van prikkeldraad... mag ik vragen wie van jullie zijn of haar paard in een wei heeft staan met daaromheen prikkeldraad?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:51

moet je het hele rapport eens lezen... maken we ons allemaal schuldig aan dierenwelzijnproblematiek ...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:53

ik had er zelfs nooit van gehoord dat mensen de oren of andere haren aan het hoofd bijwerken :o
Vroeger ook nooit gedaan bij mijn eigen ponies, zou niet weten waarom. Of ze waren gewoon niet zo harig.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:54

Nee, nooit gedaan. Ik vind het niet mooi en die haren zitten er niet voor niets.
Ik ging wel altijd met scheerapparaatje langs de buitenkant om alle uitstekende haren te verwijderen.

Bij mijn huidige paard doe ik 't met de schaar. Ziet er wel iets minder mooi uit, maar ik heb 't nooit gemerkt aan m'n verzorgingscijfers.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 08:57

@ Montignac
:
Ja dat klopt, je kunt ook best je oren wat uitknippen. Ik heb nooit gezegd dat dat niet goed is ofzo. zolang je maar genoeg laat zitten behoud de functie het gewoon. Het zelfde voor de tast haren, bij mij paard knip ik dat ook wat af. Ik ga niet met een paard lopen die hele lange haren heeft aan zijn kin. Ik zorg dat er nog voldoende zit dat het de functie behoud. Ik mag totaal niet aan zijn oren komen, dus als het me lukt probeer ik de vieze uitstekende plukjes eraf te knippen. Ik heb ook nooit gezegd dat je alles moet laten zitten. Ook ik vind dat niet mooi. Maar het is wel belangrijk dat er nog voldoende zit zodat het de functie behoud. En dat je het 3e oor knipt, vind ik eigenlijk totaal niet vreemd. Omdat ik een Fries heb doe ik het natuurlijk niet.. want behang is heilig! Maar bij een kwpn ofzo, is het alleen maar goed. Het haar daar weghalen is indd erg handig tegen het knellen! Daar heb je ook zeker gelijk in. maar dat had ik ook al aangekondigd in mijn begin post, over de hoofdstellen ;)

En tsja, ik ben niet zo muts van de dekens s'zomers, en de springschoenen aan in het land en noem t maar op ( zo zie ik ze hier vaak staan). Ik vind t allemaal niet nodig. Hij staat gewoon overdag buiten en s'nachts binnen. En als het echt super rot weer is, gewoon onder een regen deken. Maar verder gewoon lekker paard zijn en lekker gek doen in het land vind ik erg belangrijk voor 'm. Zeker omdat ie nog erg jong is.
Maargoed, dat moet iedereen zelf weten

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 08:58

Montignac schreef:
staat ook een leuk dtukje onder dat artikel over gebruik van prikkeldraad... mag ik vragen wie van jullie zijn of haar paard in een wei heeft staan met daaromheen prikkeldraad?

nee geen prikkeldraad! dat is uit den boze indd ;)