Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik ging er een keer mee wandelen in de wei. Beest draait zich om een ik had 3 klappen op mijn kont te pakken, weet wel dat ik hem niet meer wilde vasthouden.
Ik heb het baasje geroepen, die ging er ook even mee wandelen, hij probeerde het nog een keer en toen had hij zelf een schop tegen zijn kont te pakken. Zelfde met poetsen, de baas was hem aan het poetsen, veulen draait zich om, wil trappen maar het was mis, hij kreeg toen een (flinke) schop en hij was ineens braaf.
bertie schreef:Citaat:Wij liepen tegen een probleem aan met de rechtergalop, wilde niet aanspringen of met moeite, vaak overkruisd, advies: probeer aan de longe zonder (tegenwerking van) ruiter. Nou ik heb alle zeilen moeten bijzetten, was blij dat de instructrice op het terrein was en aanwijzingen gaf, ben al geen longeerwonder, sterker nog, heb er een hekel aan. Maar toen hij op mij af kwam bokken heb ik wel de zweep erover gehaald. Daardoor bleef hij in ieder geval uit mijn buurt. Al met al heeft het gevecht 15 min geduurd, zodra hij een heel rondje galop had gedaan, de hemel ingeprezen, wortel erin geduwd en aan de hand uitgestapt. Zweet stond op mijn rug, buiten adem maar wel goed geëindigd.
Hem nooit meer gelongeerd
Maar waarom hij zo uit zijn panty gaat tijdens het longeren, heb geen idee, hij is ook echt boos dan.
Verder is er geen noodzaak om hem te longeren dus laat het zo of denk je dat ik dit wel moet oppakken?
hallo,
een situatie waarbij een paard één kant niet wil of kan galopperen duidt meestal op iets anders. Het is duidelijk dat het paard scheef is, en dan lijkt het me vooral nodig om uit te zoeken waar dat aan ligt.
Dat het paard dan op je afkomt kan eigenlijk maar één ding betekenen, en dat is pijn. Reden om toch verder te zoeken naar een oorzaak, en niet boos te worden op z'n gedrag. Probeer het gedrag te zien als een boodschap aan jou dat er iets niet goed is met hem.
Doorgaan tot iemand 'wint' (met zweet op de rug) is misschien ook niet een goede aanpak, dan ga je alleen maar over grenzen heen.
Ja, en ook hier lijkt 'slaan' niet een oplossing. Het blokkeert eerder het zoeken náár die oplossing!
met vriendelijke groet,
Bertie
bertie schreef:DendroFleur schreef:Ik ben het er niet mee eens dat je een paard niet mag straffen omdat hij op je tenen staat. Ten eerste staan ze dus te dicht op je want tenslotte zijn de meeste voeten geen meter lang.
Ik zou het toch graag anders willen formuleren.
Het is niet zo dat het paard zo lomp is om te dicht bij je te staan, maar jij láát je paard dicht bij je staan. Hij komt in jouw ruimte.
Als hij jouw voeten niet kan zien, dan moet er haast wel eens iets gebeuren met die tenen van jou.
Als je paard te dicht bij je staat zegt dat iets over de ruimte die je hem geeft. En daar ben jij voor verantwoordelijk.
Als je ervoor kiest om hem toch dichtbij je te laten staan, ok, dan moet jij maar sneller zijn met je eigen voeten.
Dus niet het 'hij doet ..' maar in plaats daarvan 'wat kan ik doen om te voorkomen dat ..'
JIJ bent degene die kan denken. Een paard reageert alleen maar. Dus meid, wees de slimmere, en DENK!
Sjaa schreef:Ik vind een schop voor zijn billen veel erger dan een klapJE (!) Voor zijn kont! Schoppen is gewoon not-done! en een kind geef je ook een tik op de vingers maar geen schop onder de kond!!
DendroFleur schreef:Een paard kan niet denken en zal dus ook niet bewust op je tenen gaan staan.
KiWiKo schreef:ik mijn kind wel hoor
Sjaa schreef:Ik vind een schop voor zijn billen veel erger dan een klapJE (!) Voor zijn kont! Schoppen is gewoon not-done! en een kind geef je ook een tik op de vingers maar geen schop onder de kond!!
Qimm schreef:Sjaa schreef:Ik vind een schop voor zijn billen veel erger dan een klapJE (!) Voor zijn kont! Schoppen is gewoon not-done! en een kind geef je ook een tik op de vingers maar geen schop onder de kond!!
een klapje op de kont? Dat vindt mijn paard lekker
) maar in een gevaarlijke situatie als deze was het toch echt nodig. Romy18 schreef:En ik praat niet over n tikje maar gewoon n keer de zweep erover.
Dus hierbij de vraag wat is er mis met n goede klap op t juiste moment? En natuurlijk de vraag of er meer mensen dat gevoel wel eens hebben?
DendroFleur schreef:Chrissy_93 schreef:Als het paard jou schopt, en raakt, vind ik dat je best een trap terug mag geven om aan te geven dat dit pijn doet.
Ik denk dat het niet belangrijk is of je wel of niet geraakt wordt. Dreigen moet al afgestraft worden, alleen reageer je vaak nog sneller en heftiger als het je zeer doet.
Een merrie die net een veulen heeft en daar erg beschermend over is zal ik waarschijnlijk een beetje ruimte gunnen. Ligt er natuurlijk aan of het het eerste veulen is en hoe ze reageerd. Bijten en trappen kan echt niet maar ik zal haar wel haar rust gunnen zodat ze aan de nieuwe situatie kan wennen. Dus evt buiten zetten en dan voeren en mesten zodat het gedrag voorkomen wordt. Maar na een paar dagen zal het dan wel moeten verbeteren omdat je toch ook contact met het veulen wil.
anneliesdj schreef:Hermelientje Wat voegt dat toe aan de discussie?
@laetitia; Komt jouw paard wel buiten voor je gaat rijden? En kan hij zich dan wel flink uitleven? En heb je weleens kritisch naar zijn rantsoen gekeken? Het klinkt niet alsof hij vervelend is maar puur frisheid en daar moet/mag je niet voor straffen vind ik.

Chrissy_93 schreef:Tuurlijk is dat zo, maar ik bedoelde eigenlijk dat als het echt een gerichte trap is zegmaar. Het kan ook gewoon een speels bokje zijn dat niet voor jou bedoeld was..
Maar inderdaad, als je paard met opzet naar je slaat moet het ook gestraft worden.. Maar als ie dan niet raakt zou ik dan toch niet zo snel terugschoppen.
.
, mevrouw vind het leuk om je mee te sleuren of over je heen te denderen (vind ik iets minder) anneliesdj schreef:Dan heb je wss een dominantieprobleem
Kun je hem niet longeren voor je gaat rijden of even los in de bak en dan ff opjagen en moe maken (deken af!).
Doet hij dit alleen in de winter?
zap schreef:Chrissy_93 schreef:Tuurlijk is dat zo, maar ik bedoelde eigenlijk dat als het echt een gerichte trap is zegmaar. Het kan ook gewoon een speels bokje zijn dat niet voor jou bedoeld was..
Maar inderdaad, als je paard met opzet naar je slaat moet het ook gestraft worden.. Maar als ie dan niet raakt zou ik dan toch niet zo snel terugschoppen.
Paard moet als ik in de buurt zijn benen op de grond houden of dat nu tegen mij gericht is of niet. Als ik in de buurt ben, geen raar gedoe.
Ik ben van mening dat als je gewoon altijd consequent bent je nauwelijks een welgemikte knal nodig hebt, maar laat nu dat consequente zo moeilijk zijn. Meestal zijn het de eigenaren die iets 2x accepteren en daarna het paard gaan straffen.
Overigens krijgt tie van ook best een een knal of een schop, mevrouw vind het leuk om je mee te sleuren of over je heen te denderen (vind ik iets minder)