Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

trustHim

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:27

ik heb ook zelden problemen met paarden van anderen, simpel omdat ik direct een duidelijke houding neem en een brul geef als ze stout zijn. heb 1x een paard in de wei moeten zetten die het nodig vond naar me te steigeren, dat heeft ze geweten, flinke brul en snok aan dr halster en t was klaar

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:36

Als het nodig is, vind ik dat je je paard best een keer een verdiende klap mag geven. Mijn verzorgpony was heeel lief, tot ze (voor het eerst) een veulentje kreeg. Chagerijnig dat ze was! Als je d'r aan het poetsen was, draaide ze zich om en probeerde ze te bijten, trappen enz. Toen heeft ze er ook gewoon flink van langs gekregen en daarna was het over. Veulen (hengst) had dat gedrag overgenomen. Vork Ik ging er een keer mee wandelen in de wei. Beest draait zich om een ik had 3 klappen op mijn kont te pakken, weet wel dat ik hem niet meer wilde vasthouden. Huilen van het lachen Ik heb het baasje geroepen, die ging er ook even mee wandelen, hij probeerde het nog een keer en toen had hij zelf een schop tegen zijn kont te pakken. Zelfde met poetsen, de baas was hem aan het poetsen, veulen draait zich om, wil trappen maar het was mis, hij kreeg toen een (flinke) schop en hij was ineens braaf. Vork

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:37

bertie schreef:
Citaat:
Wij liepen tegen een probleem aan met de rechtergalop, wilde niet aanspringen of met moeite, vaak overkruisd, advies: probeer aan de longe zonder (tegenwerking van) ruiter. Nou ik heb alle zeilen moeten bijzetten, was blij dat de instructrice op het terrein was en aanwijzingen gaf, ben al geen longeerwonder, sterker nog, heb er een hekel aan. Maar toen hij op mij af kwam bokken heb ik wel de zweep erover gehaald. Daardoor bleef hij in ieder geval uit mijn buurt. Al met al heeft het gevecht 15 min geduurd, zodra hij een heel rondje galop had gedaan, de hemel ingeprezen, wortel erin geduwd en aan de hand uitgestapt. Zweet stond op mijn rug, buiten adem maar wel goed geëindigd.

Hem nooit meer gelongeerd Cool
Maar waarom hij zo uit zijn panty gaat tijdens het longeren, heb geen idee, hij is ook echt boos dan.
Verder is er geen noodzaak om hem te longeren dus laat het zo of denk je dat ik dit wel moet oppakken?

hallo,

een situatie waarbij een paard één kant niet wil of kan galopperen duidt meestal op iets anders. Het is duidelijk dat het paard scheef is, en dan lijkt het me vooral nodig om uit te zoeken waar dat aan ligt.
Dat het paard dan op je afkomt kan eigenlijk maar één ding betekenen, en dat is pijn. Reden om toch verder te zoeken naar een oorzaak, en niet boos te worden op z'n gedrag. Probeer het gedrag te zien als een boodschap aan jou dat er iets niet goed is met hem.
Doorgaan tot iemand 'wint' (met zweet op de rug) is misschien ook niet een goede aanpak, dan ga je alleen maar over grenzen heen.

Ja, en ook hier lijkt 'slaan' niet een oplossing. Het blokkeert eerder het zoeken náár die oplossing! Knipoog

met vriendelijke groet,
Bertie

Dank je voor je reactie. Het protesteren begon direct, stond daar heel banketstaaf in het midden te stumperen om hem uberhaupt laten stappen, eerst linksom, zijn makkelijke kant, behalve met longeren. Het zweet op mijn rug was omdat ik ervoor moest zorgen dat hij niet omdraaide, dus moest steeds sneller zijn dan hij, en ik ben een echte longeerkruk..........was leuk filmpje voor You-tube geweest!

Maar het feit dat hij rechts niet wilde aanspringen, daar maakte ik mij inderdaad zorgen om, als je ff doorzet met rijden, wil hij veel voor je doen, zelfs vanuit stilstand de linkergalop in. Rechts niet, ook niet met M-ruiter, het longeren was alleen bedoeld om te kijken of het zonder ruiter wel lukt. Kan, als wij zitten te harken, zulke beste ruiters zijn we niet. Verder is deze haf altijd recreatief bereden, dus erg aan de hulpen was hij niet, hij pikte dit ondanks zijn leeftijd (16) erg snel op maar niet die rechtergalop.

Hij was goedgekeurd, dus verwachtte geen erge dingen. Heb Steffie vd Laarse laten komen, voor alle 2 de pony's en mijn hond. Blijkt dus rechts een spier die vanuit zijn heup naar zijn been oid te kort te zijn. Hij is dit gaan opvangen door in stap en draf zijn heup naar voren te zetten zodat zijn afdruk links en rechts even groot zijn. Maar in galop is deze truc onmogelijk. Helaas is hier geen herstel mogelijk, rechtergalop wordt afgeraden, simpelweg omdat ie het niet kan. Was er echt doodziek van maar is niet anders, we houden toch wel van hem.

De shet is ook gecheckt, daar verwachtte ik heel wat narigheid van omdat ze met rijden levensgevaarlijk is. Is compleet gezond en recht.............???? Dacht echt dat er iets ernstig mis was met haar. Waarom dan die capriolen tijdens het rijden, gespannen, angstig maar ondertussen ook gewoon ondeugend.

Zo zie je maar dat ze je soms ook op het verkeerde been kunnen zetten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:40

bertie schreef:
DendroFleur schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je een paard niet mag straffen omdat hij op je tenen staat. Ten eerste staan ze dus te dicht op je want tenslotte zijn de meeste voeten geen meter lang.

Ik zou het toch graag anders willen formuleren.
Het is niet zo dat het paard zo lomp is om te dicht bij je te staan, maar jij láát je paard dicht bij je staan. Hij komt in jouw ruimte.
Als hij jouw voeten niet kan zien, dan moet er haast wel eens iets gebeuren met die tenen van jou.
Als je paard te dicht bij je staat zegt dat iets over de ruimte die je hem geeft. En daar ben jij voor verantwoordelijk.
Als je ervoor kiest om hem toch dichtbij je te laten staan, ok, dan moet jij maar sneller zijn met je eigen voeten. Lachen

Dus niet het 'hij doet ..' maar in plaats daarvan 'wat kan ik doen om te voorkomen dat ..'
JIJ bent degene die kan denken. Een paard reageert alleen maar. Dus meid, wees de slimmere, en DENK!

Moet zeggen dat het me vrijwel nooit gebeurd, dus misschien zegt dat ook wat. Maar als een paard opeens is achter zich ziet en dan van me af draait vind ik het voor mezelf gerechtigd om daar wat van te zeggen. Ik denk dus na en ben het ook achteraf met mezelf eens.
Een paard kan niet denken en zal dus ook niet bewust op je tenen gaan staan, maar of hij nu zijn schouder tegen me aanzet of schrikt en daarbij mij van mijn sokken springt, beide vind ik het een kwestie van geen respect. Dat wil niet zeggen dat je respect erin kan slaan maar wel door je ruimte om te eisen. Soms is boos kijken genoeg of een opgeheven vinger, maar als het pijn doet en je hem snel van je af wilt hebben is een tik wel zo praktisch.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:43

[quote="Chrissy_93] Als het paard jou schopt, en raakt, vind ik dat je best een trap terug mag geven om aan te geven dat dit pijn doet. [/quote]

Ik denk dat het niet belangrijk is of je wel of niet geraakt wordt. Dreigen moet al afgestraft worden, alleen reageer je vaak nog sneller en heftiger als het je zeer doet.

Een merrie die net een veulen heeft en daar erg beschermend over is zal ik waarschijnlijk een beetje ruimte gunnen. Ligt er natuurlijk aan of het het eerste veulen is en hoe ze reageerd. Bijten en trappen kan echt niet maar ik zal haar wel haar rust gunnen zodat ze aan de nieuwe situatie kan wennen. Dus evt buiten zetten en dan voeren en mesten zodat het gedrag voorkomen wordt. Maar na een paar dagen zal het dan wel moeten verbeteren omdat je toch ook contact met het veulen wil.

Sjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:07

Ik vind een schop voor zijn billen veel erger dan een klapJE (!) Voor zijn kont! Schoppen is gewoon not-done! en een kind geef je ook een tik op de vingers maar geen schop onder de kond!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:07

ik mijn kind wel hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:15

Sjaa schreef:
Ik vind een schop voor zijn billen veel erger dan een klapJE (!) Voor zijn kont! Schoppen is gewoon not-done! en een kind geef je ook een tik op de vingers maar geen schop onder de kond!!

pfoeh, als je een schop voor zijn billen van een mens al erg vind staat jou paard niet in een kudde of wel?
als schoppen not-done was, dan had ik nu wss nog een maaier gehad.. en nee geen grasmaaier.. maar een pony die met zijn voorbenen naar je slaat..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:34

DendroFleur schreef:
Een paard kan niet denken en zal dus ook niet bewust op je tenen gaan staan.

Dit meen je toch niet echt serieus hoop ik?! Verdrietig

Natuurlijk kan een paard wel denken!! Hij leert toch ook wat jij van m wil?! En als je niet geloofd dat een paard niet bewust op je tenen gaat staan dan moet je maar eens kennis maken met Danae! Die trapt bewust kei hard op je voet! Nieuwe eigenaar liep een week later al met een gipse voet en bij ons probeerde ze het ook standaart de dominante truttebel, dat was 1 van de weinige paarden waarbij je wel op je voeten moest letten terwijl ik ook echt van t principe ze letten maar op mijn voeten ben.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:35

KiWiKo schreef:
ik mijn kind wel hoor Lachen

Sanne (zo heet je dochter toch?), je kunt mij altijd berichten hoor! Als schoenmaat (40??) op je achterste staat.........................Nagelbijten / Gniffelen
Ik schop alleen mijn Haf en niet mijn dochters........... Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:43

Ik ben super gelukkig met mijn (verzorg) pony die geen klappen of schoppen nodig heeft.. Wanneer je naast haar staat loopt ze bijna als een hondje achter je aan en kijkt goed uit of ze haar hoefjes niet op jou voeten zet:P Met rijden krijgt ze wel eens een tikje met de zweep maar alleen als ze echt aan het klieren is of om haar een beetje actiever te maken.. Nooit hard en van een tikje trekt ze zich al heel veel aan.. Wil ik ook graag zo houden (en volgens mij anderen die op haar rijden ook) en dus zal ik het nooit meer doen dan strikt nodig. Verder denk ik dat je met houding en stemgebruik al heel ver komt.. Maar bij sommigen kan het af en toe best nodig zijn om even te laten zien wie er de baas is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:45

Sjaa schreef:

een klapje op de kont? Dat vindt mijn paard lekker Haha!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:47

Qimm schreef:
Sjaa schreef:

een klapje op de kont? Dat vindt mijn paard lekker Haha!

en mijn paard doet dan net of ik hem afgeranseld heb Clown

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:51

Ik was eerst niet echt voor klappen uitdelen, totdat madame begon te stijgeren tijdens het longeren. Eerst nog 'onschuldig', en was het met even boos praten opgelost. Maar het bleef en werd steeds hoger en gemener. Tot het punt dat ik haar niet meer durfde te longeren. Toen heeft mijn stalgenoot annex bijrijder samen met mij gelongeerd, en ja hoor, madame begon weer, toen heeft stalgenootje haar even erg duidelijk gemaakt dat dit gedrag niet acceptabel is en sindsdien doet ze het gelukkig niet meer. Ik geef nooit een knal (ben er ook niet goed in moet ik zeggen, geef echt van die meisjesklappen Nagelbijten / Gniffelen Clown) maar in een gevaarlijke situatie als deze was het toch echt nodig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:25

Met het op tenen staan vind ik dat het per situatie verschilt. Je hebt er gevallen bij zitten die zeker bewust op je tenen gaan dansen, je hebt gewoon lompe boeren die niet uitkijken waar ze hun hoeven neerzetten en je hebt situaties waarin je zelf je voet zo neerzet dat bijna elk paard er bij wijze van spreken op MOET gaan staan. Al die situaties verdienen een andere aanpak. Diegene die op zoek gaat naar mijn voeten kan een lel van hier tot Tokio verwachten, maar dat zijn over het algemeen paarden die zowiezo wel bijten, slaan en/ of erger (en daarvoor dus ook afgestraft worden met maat 39). De lompe boer die gewoon niet uitkijkt duw ik gewoon opzij (met eventueel een schreeuw van pijn, is vaak al voldoende want deze paarden doen het niet expres) en als ik zelf zo stom ben mijn voeten op het pad van het paard te zetten geef ik mezelf een klap voor mijn kop omdat ik zo stom ben geweest.

De precieze aanpak van een paard kan je niet op internet beschrijven, of in een boek omdat die per paard verschilt. Hoe je met een specifiek paard omgaat hangt grotendeels af van het dier, of je zelf wat groffere middelen inzet hangt ook weer van het paard af, en van de situatie. Soms vereisen twee paarden in dezelfde situatie (laten we zeggen trailerladen) een compleet verschillende aanpak. De een heeft gewoon geen zin in een hobbelige rit achter een auto, de ander vind de kleine ruimte doodeng. Bij het eerstgenoemde paard KAN je dwang gebruiken om hem de trailer in te krijgen (niet perse dus), bij de tweede weet je zeker dat als je dwang of zelfs geweld gaat gebruiken die nooit meer in de buurt van een trailer zal komen.

Er zijn weinig situaties waarin ik zeg "geef maar een lel, dan leert ie het wel". Ik geef hooguit aan of ik ervaring heb met een op schrift vergelijkbare situatie (waarmee dus nooit gezegd is dat die situatie ook echt gelijk is) en of een schop onder de kont dan bij mij heeft geholpen.

Ik ben absoluut niet per definitie tegen geweld naar een paard, maar wel met mate en in situaties dat een ander paard ook een lel zou geven. Maarja, dat vereist kennis van paardengedrag en kuddegedrag, en dat is tegenwoordig best lastig te verkrijgen als je ziet dat veel paarden alleen of in koppels gehouden worden. Grotere kuddes met een echte hierarchie zie je steeds minder.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:32

Romy18 schreef:
En ik praat niet over n tikje maar gewoon n keer de zweep erover.

Dus hierbij de vraag wat is er mis met n goede klap op t juiste moment? En natuurlijk de vraag of er meer mensen dat gevoel wel eens hebben?

Ja hoor, heel veel mensen hebben dat. Er is zelfs (tenminste hier in Nederland) een bloeiend SM circuit voor. Daar hoef je helemaal niet voor in een paardenkliniek te gaan werken, of bijvoorbeeld 20 jaar ervaring met paarden te hebben. Verdiend of onverdiend slaan mag daar gewoon, sterker nog men vindt het zelfs lekker! Whoosh! Whoosh! Whoosh! Whoosh! Whoosh! Whoosh! Whoosh!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:47

Nou ik ben vandaag voor het eerst echt boos geworden.

Bijrijdpaard is in de winter echt een draak (komt wel buiten overigens!), ik kan niet normaal de hei over zonder een bokparade (en dan echt rodeobokken), in de bak is alles eng en vliegt hij er continu vandoor.

Ik ben zelf een hele rustige en kalme amazone en niet snel onder de indruk en doe er verder niets mee, ik negeer het gewoon compleet.

Gister een bosrit gemaakt, hij was vrij fris maar braaf. Nog geen bokpartij gehad. Ik maak een rustig gallopje en ja hoor, ineens wilt hij harder, ik hou in maar meneer wilt gewoon heel hard dus neemt ineens de benen (ging dus op hol) en bokken en bokken.

Ik werd boos, heb hem hardhandig omgetrokken en hem niet meer laten galloperen de hele rit. (was erg moeilijk aangezien hij tijdens de draf enorm gaat bokken en dan in een bok overspringt naar de gallop....draakje).

Gelukkig heel thuisgekomen.

Vandaag maar in de bak, had geen zin om gevaarlijk het bos in te gaan. Rijd met stalgenote in bak.

Hard aan het werk, en ja hoor ineens schiet hij er weer keihard vandoor en begon toch te bokken en te bokken. Ik ben echt met heel veel moeite blijven zitten. Dacht echt dat ik eraf zou vallen.
Toen ben ik zo kwaad geworden dat ik hem een paar flinke tikken heb gegeven met de zweep. Het zal dan wel te laat zijn geweest, maar ik was het zo zat dat gedrag van hem.

Het is echt een draak, en bokt zo gemeen dat je er haast wel vanaf moet vallen.

Morgen flikt hij het me niet nog een keer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:48

Hermelientje Wat voegt dat toe aan de discussie?

@laetitia; Komt jouw paard wel buiten voor je gaat rijden? En kan hij zich dan wel flink uitleven? En heb je weleens kritisch naar zijn rantsoen gekeken? Het klinkt niet alsof hij vervelend is maar puur frisheid en daar moet/mag je niet voor straffen vind ik.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:51

Ik sla dr nooit hard en ik schop dr ook niet.
Ik geef dr overigens wel eens een tik, ook niet vaak, maar soms
is ze zo vervelend dat zie die even verdient heeft, en dan is het
ook klaar.
Maar ik zou dr nooit opzettelijk pijn doen met een klap.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:36

DendroFleur schreef:
Chrissy_93 schreef:
Als het paard jou schopt, en raakt, vind ik dat je best een trap terug mag geven om aan te geven dat dit pijn doet.

Ik denk dat het niet belangrijk is of je wel of niet geraakt wordt. Dreigen moet al afgestraft worden, alleen reageer je vaak nog sneller en heftiger als het je zeer doet.

Een merrie die net een veulen heeft en daar erg beschermend over is zal ik waarschijnlijk een beetje ruimte gunnen. Ligt er natuurlijk aan of het het eerste veulen is en hoe ze reageerd. Bijten en trappen kan echt niet maar ik zal haar wel haar rust gunnen zodat ze aan de nieuwe situatie kan wennen. Dus evt buiten zetten en dan voeren en mesten zodat het gedrag voorkomen wordt. Maar na een paar dagen zal het dan wel moeten verbeteren omdat je toch ook contact met het veulen wil.

Tuurlijk is dat zo, maar ik bedoelde eigenlijk dat als het echt een gerichte trap is zegmaar. Het kan ook gewoon een speels bokje zijn dat niet voor jou bedoeld was..
Maar inderdaad, als je paard met opzet naar je slaat moet het ook gestraft worden.. Maar als ie dan niet raakt zou ik dan toch niet zo snel terugschoppen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:38

anneliesdj schreef:
Hermelientje Wat voegt dat toe aan de discussie?

@laetitia; Komt jouw paard wel buiten voor je gaat rijden? En kan hij zich dan wel flink uitleven? En heb je weleens kritisch naar zijn rantsoen gekeken? Het klinkt niet alsof hij vervelend is maar puur frisheid en daar moet/mag je niet voor straffen vind ik.

Ja hij staat de hele dag buiten in een paddock. Hij krijgt kuil en handje muesli met supplement "nervecontrol" (wat dus helaas nog niets helpt na 4 weken voeren).

Hij is fris, dat mag. Daar heb ik geen problemen mee maar zonder reden op hol slaan en keihard bokken vind ik te ver gaan. Stalgenote die het vandaag zag zei ook: Hij doet het echt op een hele gemene manier.
Hij bokt zo zodat je er wel af moet vallen (gelukkig nog nooit gebeurd bij mij, maar hoor wel veel van stal die bewondering hebben dat ik erop blijf zitten).
En meestal negeer ik het dus compleet. Maar vandaag en gister heeft hij me behoorlijk in gevaar gebracht en dan wil ik wel even laten weten wie de baas is (aangezien hij heel erg dominant is. Hij bijt je nl. ook als je hem uit de paddock haalt).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:40

Dan heb je wss een dominantieprobleem Knipoog

Kun je hem niet longeren voor je gaat rijden of even los in de bak en dan ff opjagen en moe maken (deken af!).
Doet hij dit alleen in de winter?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:47

Chrissy_93 schreef:
Tuurlijk is dat zo, maar ik bedoelde eigenlijk dat als het echt een gerichte trap is zegmaar. Het kan ook gewoon een speels bokje zijn dat niet voor jou bedoeld was..
Maar inderdaad, als je paard met opzet naar je slaat moet het ook gestraft worden.. Maar als ie dan niet raakt zou ik dan toch niet zo snel terugschoppen.

Paard moet als ik in de buurt zijn benen op de grond houden of dat nu tegen mij gericht is of niet. Als ik in de buurt ben, geen raar gedoe Lachen.

Ik ben van mening dat als je gewoon altijd consequent bent je nauwelijks een welgemikte knal nodig hebt, maar laat nu dat consequente zo moeilijk zijn. Meestal zijn het de eigenaren die iets 2x accepteren en daarna het paard gaan straffen.

Overigens krijgt tie van ook best een een knal of een schop Ja, mevrouw vind het leuk om je mee te sleuren of over je heen te denderen (vind ik iets minder)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:57

anneliesdj schreef:
Dan heb je wss een dominantieprobleem Knipoog

Kun je hem niet longeren voor je gaat rijden of even los in de bak en dan ff opjagen en moe maken (deken af!).
Doet hij dit alleen in de winter?

Ja hij doet dit alleen in de winter, ik begon hem te rijden in de zomer en de eigenaresse had mij al gewaarschuwd voor zijn gevaarlijke gedrag. Helemaal niets aan de hand. Maar als de temperatuur daalt, stijgt zijn gevaarlijke gedrag.

Misschien dat ik hem morgen voor het rijden even moe ga maken (hij loopt lekker in zijn wintervachtje zonder deken). Want hem even laten uitrennen ohz durf ik met hem niet aan (met andere paarden wel).

Eigenaresse heeft ook een paar keer een NH-instructrice bij hem gehad en hij is idd heel erg dominant. Tijdens loswerken begon hij te bokken, ogen draaiden weg, op haar afstormen. Je kan op zo'n moment ook geen contact meer met hem krijgen...dan is hij op de een of andere manier buiten zinnen.

NH-instructrice heeft ook met mijn paardje gewerkt en dat was een wereld van verschil.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:01

zap schreef:
Chrissy_93 schreef:

Paard moet als ik in de buurt zijn benen op de grond houden of dat nu tegen mij gericht is of niet. Als ik in de buurt ben, geen raar gedoe Lachen.

Ik ben van mening dat als je gewoon altijd consequent bent je nauwelijks een welgemikte knal nodig hebt, maar laat nu dat consequente zo moeilijk zijn. Meestal zijn het de eigenaren die iets 2x accepteren en daarna het paard gaan straffen.

Overigens krijgt tie van ook best een een knal of een schop Ja, mevrouw vind het leuk om je mee te sleuren of over je heen te denderen (vind ik iets minder)

Ja natuurlijk moet je consequent zijn, maar als het niet de bedoeling van het paard was om naar jou te schoppen kan je het wel gaan afstraffen, maar dan weet hij ook niet meer wat hij wel of niet mag... Want een beetje speelsheid kan geen kwaad toch Clown