Dringent hulp gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Dringent hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:23

Ezter schreef:
Interessant topic dit Lachen

Veel ehm creatieve oplossingen. Ik wil wel even een kanttekening plaatsen voor degene die ooit van plan zijn een bezemsteel als wapen te gebruiken Clown

DOE HET NIET!

Als jij met je bezemsteel met een kant in je handen en een kant op je paard gericht staat om hem een klap te verkopen, en paardlief ziet kans om op wat voor manier dan ook het uiteinde van die bezem een duw te geven....ik denk dat als jij op paardenkracht het uiteind van een bezemsteel in je ribbenkast gedouwd krijgt je geluk hebt als je het nog naverteld. En ik weet dat je niet de eerste zou zijn die het niet meer naverteld.

ik heb toch echt wel eens een bezemsteel op een paard gebroken hoor............. en niet geheel onter4echt

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:03

Hmmm als ik iemand met een bezemsteel of een knuppel op een paard in zie slaan (en nog wel zo hard als je kunt zoals de sommigen hier zeggen) Dan stap ik op diegene af of dat paard nou gebeten heeft of niet, het gaat om de reactie van het paard. Hij moet stoppen met bijten, of je nu hard of zacht slaat het verschil is voor het paard hetzelfde. Is hier een knuppel of bezemsteel voor nodig??

Sorry hoor, maar sommige reactie zijn echt TE erg!
En dit is mijn mening!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 01:31

suleilitha schreef:
Ezter, ik weet niet in wat voor bochten jij je wilt wringen om een bezem tussen de ribben te krijgen;) je houdt het uiteinde logischerwijs niet op je ribben gericht...

Theo Weusthof wilde een vastliggend paard overeind helpen door hem een lel met een bezem te geven..
Paard haalde uit, hij kreeg de bezemsteel meen ik in zn buik en heeft het niet overleefd....
Vandaar dat ik liever een zweep pak in voorkomende gevallen waarin er geslagen moet worden.....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 02:22

Tsja...mijn eigen paard heeft me in de weide wel aangevallen. Wat doe je dan? Nou, ik trok een van de wiite prikpaaltjes uit de grond en ging hem even een zooitje rondjes laten lopn tot hij er oodmoe van werd. Was hij kwaad? Ja. Kwam hij in opstand? JA! Hij probeerde zich zo snel om te draaien, dat-ie me een schop kon geven. Jammer dan, zag ik aankomen. Steigeren? Dat werd dan: HO, en TERUG. Mt behulp van prikpaaltje aantikken op borst. Is dit "normaal" gedrag van hem? Nee, maar hij probeert ook maar weer eens wat (is 4,5 jaar). Schrik ik daarvan, nee, ik word zelf kwaadf. Maar ik ga niet rucksichtslos meppen, dan zou hij althans mijn pard, alleen maar kwader worden.
Die uitlokkerij trap ik bij hem allang niet meer in.
Ik wil echter ook niet gewond raken. 't Is nou eenmaal een enorme aandachttrekker, showbink en potsenmaker. Allemaal best , maar op het moment dat IK beschadigd dreig te raken, houdt voor mij het fatsoensboek op. Sommige dingen moet je je opok niet persoonlijk aantrekken. Gewoon standvastig optreden.
Maar "een pak slaag" begrijpt geen een paard,. het zijn geen honden! Enne... die heb ik ook, en nog wel Dobermanns. Di zijn ook nit op te voeden met slaag. Krijg je ze alle gek of vals mee. Geldt dat niet voor ieder dier?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 04:12

@ crash: misschien was mijn reactie een beetje hard naar je. Ikzelf heb ook een bijter/happer/knabbelaar en doe die echt niet weg. Ik heb hem dus ook als bijter gekocht. Ik wist waar ik aan begon.
Een slotje vind ik onzin. Hier zijn een hoop reacties geweest en worden nog steeds gegeven waarvan ook tips nuttig kunnen zijn voor mensen met paarden die bijten. Er zijn er tenslotte genoeg met deze ondeugd.

Ik heb eerder een stukje uit het boek van Monty Roberts hier geschreven. Zelf heb ik mij ook bedacht over deze methode. Mijn paard is trouwens ook meer een knabbelaar nu. Hij pakt gewoon een stukje kleding en pakt dat vast. Nu in de winter is dat niet erg voor mij, maar ik wil gewoon niet dat ie straks in mijn arm gaat bijten.
Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen methodes geprobeerd met een zachte aanpak. Ik hou mijn mouw onder zijn neus onder het wandelen en geef een klein tikje met het halstertouw op zijn neus. Maar slechts rustig. Zo gaat ie niet mijn hand associeren met een tik. (tip van een insructrice op de manege)
Al wil ik ook nog best een variatie op monty's methode proberen en hem op zijn schouder/borst een flinke tik geven.
Ik voer niet meer uit de hand. Als ik hem iets wil geven buiten de stal leg ik dat in een bakje en voer hem uit het bakje. Ik heb dus beslist geen snoepjes meer in mijn jaszak. (typische beginnersfout, ik wilde graag vriendjes worden)
Ik word nooit boos op hem, ik lach er eerder om. Onder het motto wat is het toch een boef...

Nogmaals: mijn paard was tot 4 weken geleden een manegepaard met singeldwang en kreeg veel, en vaak ook onterechte, tikken van manegeklanten. Zijn verweer was veel dreigen (met bijten). De eerste keer dat ik hem verzorgd had vloog hij me dus ook aan en hapte vlak voor mijn gezicht toen hij terug op stal stond. Daarna als een mak lammetje in elkaar gaan staan tegen de achterwand zo van nu komen de klappen. Ik heb toen alleen gescholden op hem en laten merken dat ik niet onder de indruk was van zijn gedreig. Sindsdien (6 weken) zijn we enorm vooruitgegaan en hebben al veel wederzijds vertrouwen opgebouwd.

Door zijn verleden kies ik ervoor om hem niet met mijn hand te slaan en op een zachte manier op te treden. Ik wil namelijk dat hij me vertrouwt aangezien hij echt even zijn vertrouwen in mensen kwijt was toen ik hem kocht. Iedereen vind hem ook al erg verandert al durven nog steeds een hoop mensen niet zijn stal in haha terwijl ie bij mij een doetje is.

En wat leer ik ervoor terug: geduld hebben.....

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 14:46

Hahahahaha wat een reacties zeg echt lachwekkend Clown
' Ik heb hem gewoon een keer teruggebeten.. '
' Ik ben met een prikpaaltje achter hem aangegaan. '
Super grappig..

Ik denk gewoon dat het probleem is dat jou haflinger gewoon niet weet dat het fout is.. gewoon een tikje op zn neus geven en NEE zeggen, dit hoeft helemaal niet hard te zijn, maar wel duidelijk. dan zal hij eerst flink beledigd zijn, maar blijkbaar heeft hij dit in zn opvoeding gemist dat bijten niet mag..
gewoon ff consequent zijn.

Edit: wat ik een keer gelezen heb wat misschien helpt:
Als ie nog een keer wil bijten, een stuk rauw vlees in zn mond proppen ( klinkt erg smerig. ) maar na de smaak van dat vlees zullen ze niet meer bijten, geloof dat maar Clown

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:38

Ezter schreef:
Interessant topic dit Lachen

Veel ehm creatieve oplossingen. Ik wil wel even een kanttekening plaatsen voor degene die ooit van plan zijn een bezemsteel als wapen te gebruiken Clown

DOE HET NIET!

Als jij met je bezemsteel met een kant in je handen en een kant op je paard gericht staat om hem een klap te verkopen, en paardlief ziet kans om op wat voor manier dan ook het uiteinde van die bezem een duw te geven....ik denk dat als jij op paardenkracht het uiteind van een bezemsteel in je ribbenkast gedouwd krijgt je geluk hebt als je het nog naverteld. En ik weet dat je niet de eerste zou zijn die het niet meer naverteld.

Idd ben ik het helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:41

Ik ben het er niet mee eens, want wat voor stuntelkampioen ben je als je het voorelkaar krijgt dat je het paard de bezem tussen je ribben laat duwen? Natuurlijk hou je die nooit zo in je handen dat het uiteinde op je ribben is gericht..... verder kun je een bezem nog altijd van je weg gooien.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:30

paarden zijn vaak sneller dan ons...

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:54

en sterker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:22

Hangt geheel van je eigen ervaring af, ik heb al meer dan twintig jaar gewerkt met de grootst mogelijke smeerlappen die je je kunt indenken en ik vind een bezem een prima hulpmiddel als een paard in mijn ruimte komt. Maar daarmee raad ik bijvoorbeeld meisjes van 15 niet aan om dit even na te doen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:31

mexx1 schreef:
Hmmm als ik iemand met een bezemsteel of een knuppel op een paard in zie slaan (en nog wel zo hard als je kunt zoals de sommigen hier zeggen) Dan stap ik op diegene af of dat paard nou gebeten heeft of niet, het gaat om de reactie van het paard. Hij moet stoppen met bijten, of je nu hard of zacht slaat het verschil is voor het paard hetzelfde. Is hier een knuppel of bezemsteel voor nodig??

Sorry hoor, maar sommige reactie zijn echt TE erg!
En dit is mijn mening!

Het probleem is dat het voor een aantal paarden wel degelijk uitmaakt of je hard of zacht slaat. Het gaat niet om de klap zelf, maar of hij indruk maakt of niet. Als je een paard (of hond, of kind) wil corrigeren, zul je indruk moeten maken. Bij de één is dat door lichte stemverheffing, bij een ander heb je echt die bezem nodig. Corrigeer zo zacht als mogelijk, maar zo hard als NODIG. Het heeft namelijk geen nut om "te zacht" te zijn, integendeel!
En het is niet voldoende dat het paard "stopt met bijten", het gaat erom dat het paard respect voor je heeft, je überhaupt ziet staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:34

Klopt helemaal wat je zegt, Waratje. Je hebt er niks aan dat je paard vijf minuten na een zacht tikkie, opnieuw de tandjes in je zet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 18:34

Ik denk dat ieder paard weer een andere aanpak nodig heeft,ik werd ook steeds gebeten en ben het gaan negeren.Het werkte erg goed,de mensen die het niet negeerden bleven gebeten worden.