Dat doodknuffelen van een paard, word er zo moe van..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Dat doodknuffelen van een paard, word er zo moe van..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:17

corine1981 schreef:
Ik werd gister door mijn paard doodgeknuffeld, wat vind je daar dan van?
Ik stond bij haar in de stal en ze heeft me compleet besnuffeld, op me gesteund, wat gelebberd hier en daar, en ik stond te genieten.
Denk dat ze het toch ergens wel lekker vinden Lachen

zulke paarden zijn er ook ja... ik kom soms maar met moeite achterin het weiland omdat ik eerst een knuffelpauze moet nemen. mn Snatje is er goed in, hij biedt ook altijd z'n fijnste plek gelijk aan, het aapje.
geldt echter niet voor alle paarden, Faram vindt knuffelen soms leuk maar hij vindt het vooral prettig als ik gewoon even met hem praat. die momenten met hem zijn veel intiemer dan het knuffelen op zich.

en dan heb je nog de paarden die wel willen maar op een afstandje blijven omdat ze wat verlegen zijn. zo ééntje hebben wij in de groep lopen nu, als je die rustig benadert en even betuttelt vindt hij het heerlijk, maar hij zal niet snel zelf komen. je kunt het bij hem echter wel al van een afstandje zien, als hij eigenlijk de aandacht wel wil. het grappige is dat dit paard wel de grote baas in de groep is en als hij wil hij dus alle anderen zo weg kan sturen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:24

Ik heb ook zo'n vrijdoos staan. Doet altijd haar hoofdje in mijn nek leggen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:54

Ik knuffel ook met m´n paard, soms ga ik in z´n stal zitten en komt ie zelf bij me,
dan komt ie met z´n hoofd bij de mijne en blasst ie in m´n gezicht,
dan blaas ik terug, dat is een teken van vriendschap bij paarden dus dat is alleen maar goed voor de band die je met je paard hebt.
En soms gaat ie ook met z´n lip zo op m´n been friemelen als ik hem krabbel bij z´n schoft of gewoon aai.
Laatst had ie zo´n fase dat ie zelf me hele jas ging aflikken enzo,
sommige vinden dat misschien vies, ik vind het wel shattig Bloos

Echt knuffelen hoe jij het beschirjft doe ik eigenlijk niet, alleen als ik verdrietig ben ofzo kan dat opluchten...

En ja ook ik geef m´n paard wel eens een kus op z´n hoofd, zie niet in wat hier mis mee is Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:02

tessii1991 schreef:
Ik knuffel ook met m´n paard, soms ga ik in z´n stal zitten en komt ie zelf bij me,
dan komt ie met z´n hoofd bij de mijne en blasst ie in m´n gezicht,
dan blaas ik terug, dat is een teken van vriendschap bij paarden dus dat is alleen maar goed voor de band die je met je paard hebt.

En ja ook ik geef m´n paard wel eens een kus op z´n hoofd, zie niet in wat hier mis mee is Lachen

er is niks mis mee, maar het groter gedrukte stukje wil ik wel even toelichten.
het blazen in de neus is géén teken van vriendschap, ieder paard doet dit, bijvoorbeeld ter kennismaking of om een kameraad of bekend paard te begroeten. het is zo, dat paarden in staat zijn om met de geur die zij uitademen (uiteraard uit de neus, een paard ademt niet door de mond) te vertellen wie ze zijn, hoe oud, het geslacht, plaats in rangorde, etc. andersom kan het ook. een paard kan aan de geur van een ander aflezen wie hij/ zij is, het geslacht en de andere dingen die ik zonet ook al noemde.

nu is het ook zo, dat wij mensen dit NIET kunnen. A: hebben wij géén idee wat voor info we geven, onze geuren die we uitscheiden zijn totaal anders dan die van het paard. B: kan het dus zijn dat we ons paard iets vertellen wat we helemaal niet willen. dit kán problemen opleveren, ik ken diverse gevallen van vriendelijk bedoeld neusblazen die ontaardden in uitslaande benen, bijten naar het gezicht etc.

natuulijk zijn er ook paarden die het erg plezierig vinden, op die manier contact maken. zo'n paard zal geen waarde hechten aan de info die wij met onze adem doorgeven, of deze interpreteren als 'menselijk' een daarom voor hem als paard zijnde niet belangrijk.

toch dit stukje even als waarschuwing, dat neusblazen NIETS te maken heeft met vriendjes worden (ook al staat de penny er vol mee! ik heb het advies ook ooit gelezen!), en dat het ook een zeker risico met zich meebrengt. een paard weet dat een mens geen paard is, probeer je aan je paard verstaanbaar te maken door de paardentaal te leren, maar probeer niet om een paard te WORDEN. dat is voor ons nu eenmaal onmogelijk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 02:57

Ik mag toch aannemen dat de meeste mensen zelf wel in staat zijn op te merken of neusblazen goedmoedig is of dat er iets anders bedoeld wordt! Als het goedmoedig en vriendschappelijk is merk je dat toch ook aan de rest van de lichaamshouding lijkt me. Of ben ik nou gek?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:35

mick75 schreef:
Ik mag toch aannemen dat de meeste mensen zelf wel in staat zijn op te merken of neusblazen goedmoedig is of dat er iets anders bedoeld wordt! Als het goedmoedig en vriendschappelijk is merk je dat toch ook aan de rest van de lichaamshouding lijkt me. Of ben ik nou gek?

klopt wel, ja. maar hoeveel mensen zijn er rondom de paarden nu écht bewust van hun lichaamstaal? dat zijn er een stuk minder dan je zou vermoeden, bovendien heeft niet iedereen de kennis en ervaring met het gebruik van het lichaam als 'communicatiemiddel' om dit ook behoorlijk toe te passen.

als werkelijk het gros van de eigenaren daartoe in staat zou zijn, dan zouden er lang niet zoveel paarden zijn met 'gedragsproblemen'. want immers, bij gebruik van lichaamstaal hoort ook het kunnen lezen van de lichaamstaal van het paard, en niet alleen andersom.

los daarvan dus nogmaals, is het niet alleen de lichaamstaal waaraan gerelateerd wordt bij het neusblazen, ook de 'neusgeurinfo' die je doorgeeft speelt een rol.

ook grappig, heel veel mensen gaan een beetje door de knieën of bukken een beetje wanner zij gaan 'neusblazen'. dit zonder erbij na te denken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:06

Klopt wel hoor, veel paarden vinden het zachtjes terugblazen in de neus helemaal niet leuk. Of reageren een beetje raar. Ikzelf doe dat ook eigenlijk nooit. Ik kriebel dan een beetje onder het hoofd of op de hals ofzo. Daar reageren ze vaak veel liever/leuker op.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:16

haha ik begrijp je punt wel hoor, ik had zelf een verzorgpony die had echt gewoon zooo van knuffelen hield, dat was ook echt gewoon me schatje, op de koers hield dat hem ook gewoon rustig.

het paard wat ik nu verzorg is echt me vernieuwde schatje (andere is verkocht) deze heb ik geholpen met beleren, heb hem zelf alles geleerd, zen beentjes wassen, borsteltje over hem heen, netjes met mij meelopen want ik ben de baas. ik ben als het ware Alles voor hem, en hij alles voor mij (deze word gelukkig ook niet verkocht) als ik hem nu aan het verzorgen ben, staat hij altijd mijn aandacht te zoeken (A) ben ik natuurlijk weer iemand die dan ook wel beetje aandacht moet geven. hoe langer ik ook met hem bezit ben, hoe fijner hij het vind, kuifje knippen, oortjes bijknippen, hoefjes intensief doen, sokjes en staart netjes bijwerken.. hij vind het heerlijk.. en als ik dan het laatste borsteltje over zijn hoofd heenhaal, is hij 1 groot blok van ontspanning, heerlijk vind ik het Haha! zo'n paard kan ik niet overslaan om NIET te knuffelen Knipoog

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:01

merrieveulen schreef:
er is niks mis mee, maar het groter gedrukte stukje wil ik wel even toelichten.
het blazen in de neus is géén teken van vriendschap, ieder paard doet dit, bijvoorbeeld ter kennismaking of om een kameraad of bekend paard te begroeten. het is zo, dat paarden in staat zijn om met de geur die zij uitademen (uiteraard uit de neus, een paard ademt niet door de mond) te vertellen wie ze zijn, hoe oud, het geslacht, plaats in rangorde, etc. andersom kan het ook. een paard kan aan de geur van een ander aflezen wie hij/ zij is, het geslacht en de andere dingen die ik zonet ook al noemde.

nu is het ook zo, dat wij mensen dit NIET kunnen. A: hebben wij géén idee wat voor info we geven, onze geuren die we uitscheiden zijn totaal anders dan die van het paard. B: kan het dus zijn dat we ons paard iets vertellen wat we helemaal niet willen. dit kán problemen opleveren, ik ken diverse gevallen van vriendelijk bedoeld neusblazen die ontaardden in uitslaande benen, bijten naar het gezicht etc.

natuulijk zijn er ook paarden die het erg plezierig vinden, op die manier contact maken. zo'n paard zal geen waarde hechten aan de info die wij met onze adem doorgeven, of deze interpreteren als 'menselijk' een daarom voor hem als paard zijnde niet belangrijk.

toch dit stukje even als waarschuwing, dat neusblazen NIETS te maken heeft met vriendjes worden (ook al staat de penny er vol mee! ik heb het advies ook ooit gelezen!), en dat het ook een zeker risico met zich meebrengt. een paard weet dat een mens geen paard is, probeer je aan je paard verstaanbaar te maken door de paardentaal te leren, maar probeer niet om een paard te WORDEN. dat is voor ons nu eenmaal onmogelijk.

Ik heb wel het idee dat het goedmoedig is, hij doet ze oortjes naar voren, staat er ontspannen bij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:56

Heeey!! Ik ben 13 en mijn pony en ik knuffelen MET elkaar. En ik stomp hem ook heel vaak (niet hard, en ook niet dat ie schrikt van de ''klap'', maar speels) dit vindt ie helemaal geweldig. Maar ik heb gewoon een hele rare pony!

megan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:59

Flink krabben op de schoft of manenkam vond die van mij altijd geweldig!!!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:45

Die van mij vind alles best, als je even het stroomdraad goed staat te doen staat ze je jas te likken (of je 'lovehendel' als je jas een beetje omhoog kruipt ROFL).
Lgt verder een beetje aan haar bui, als ik zie dat ze geen zin heeft ga ik daar ook niet mn aandacht naar besteden Tong uitsteken.
Ik omhels dr niet ofzo, maar gewoon een beetje kriebelen her en der, bijv op dr zij, dan komt ze zo met dr neus naar je toe en met dr bovenlipje terug kriebelen Lovers

Ohja, en vingers in dr mond vind ze helemaal het einde *LOL*

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:47

Hhaha, die van mij vindt echt ALLES leuk. Ook als ik een keer voor de grap ff zonder zadel en hoofdstel enzo ga rijden, dan ga ik op hem staan alles, hij vind alles helemaal geweldig!:P

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:28

merrieveulen schreef:

Zo kende ik vroeger een manegepony. Geboren kinderpony, je kon er mee doen wat je wilde. Maar niet in de neus blazen, zelfs niet gewoon ademen. Want de lieve pony veranderde letterlijk in een moordwapen. Oren vlogen in de nek, wild schudden, een hysterisch gegil en echt gericht aanvallen.

Hierdoor heb ik wel geleerd dat voordat je bij een vreemd paard in de buurt van de neus komt, je toch even voorzichtig moet aanvoelen als die dat nu wel of niet apprecieerd Clown .
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-12-08 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:31

Ts waar maak je je druk om Nagelbijten / Gniffelen
Als een paard het niet leuk vind laat hij het heus wel merken..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:10

wat betekend ts? is dat gewoon van ttsszzz?!?! (soort arogant) of iets anders?!?XD

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:12

haha TS betekend Topic-Starter

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:45

TS= Topic- starter idd Nagelbijten / Gniffelen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 20:57

En dat ben ik Lachen

Ik maak me er net zo druk om als dat jij je druk maakt om dit topic. Niet bijzonder dus.
Maar het is niet zo dat iedereen stopt wanneer het paard het niet leuk vind en lang niet iedereen die subtiele signalen kan lezen.
Verdere redenen heb ik eerder al gelezen, even terug lezen Knipoog

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:37

Ik heb niet het hele topic gelezen maar weet wel dat die van mij geen subtiele signalen geeft! Een paar jaar terug *kwam toen aan het einde van mijn penny tijd* hing ik ook verliefd om mijn paard zijn hals. Nou dat heb ik geweten hij gaf een mep zijn voorbeen en duurde te lang Clown Dat was de laatste x dat ik in de wei om zijn nek hing ROFL Overigens geeft hij ook kopstoten als je teveel aan zijn hoofd zit te aaien/ knuffelen.
Tegenwoordig kriebel ik hem gewoon hij is ook echt geen knuffelpony.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:58

Geryon schreef:
Heeey!! Ik ben 13 en mijn pony en ik knuffelen MET elkaar. En ik stomp hem ook heel vaak (niet hard, en ook niet dat ie schrikt van de ''klap'', maar speels) dit vindt ie helemaal geweldig. Maar ik heb gewoon een hele rare pony!

en de pony een heel raar baasje Ach gut

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:57

hoe vid je deze dat paardje mij dood komt knuffelen Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:57

Ik heb ook zo'n knuffelbeer op stal staan. Niemand komt er voor bij zonder een aai te geven. Op wedstrijd, op les Wino zorgt er wel voor dat hij zijn knuffeltjes krijgt Ja Ja

Gelukkig vind iedereen hem altijd helemaal geweldig en lief en schattig omdat hij zo cutypie op je af komt geslopen, dat hij ook van iedereen die knuffels krijgt Clown

Maar hij heeft er niet altijd zin in, en dat respecteer ik ook, al komt dat net beister veel voor.

Hoe vind je deze, baasje geeft kusje, Paardje geeft kusje terug Lovers
Afbeelding

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:00

Hmm, die van mij is niet zo'n knuffelkont.
Zo een kriebeltje hier een en aaitje daar is goed, maar met dat gehang doe je hem geen plezier.
Maar hoe raar ook, wanneer ik verdrietig ben en lekker in zijn manen wil uitjanken, is hij ineens de knuffel himself... Dan kom ik zowat niet meer van hem af! En zo is mijn kat ook, heel apart!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:02

RianneH schreef:
Ik erger me er al een tijdje aan, maar vraag me nu af of er mensen zijn die er hetzelfde over denken.

Ik zie steeds meer foto's of situaties waarin de persoon het paard helemaal omhelst, knuffeld enz. alsof het leven ervan af hangt. Beestje wordt bijna fijn gedrukt en is gelukkig zo braaf het hoofd te laten hangen of de ruiter om de hals te laten hangen. En oke, meiden tot een jaar of 10-12 zitten misschien nog in zo'n fase en zullen met die dunne armpjes niet zo veel uitwerking hebben, maar daarna Verward

Ben ik nu zo erg dat ik de mijnen een aai geef, ze kriebel op hun nek maar er niet omheen hang? Tuurlijk vind ik het wel fijn om na het werk even lekker te kroelen, beetje tegen ze aan te staan (=lees, op te warmen) en ze net die aandacht geven die ze nodig hebben. Maar ze zoeken mij wel op als ze dat willen. Dat platknuffelen lijkt me niet iets wat een paard nu zo prettig vind..

Of stel ik me aan en valt het onder de betutteling van het paard? Samen met de setjes en de bontjes?
Of zijn er meer mensen die er last van hebben?

Voor de mensen die zich aangesproken voelen, ga er gerust mee verder, laat je vooral door mij niet tegenhouden Knipoog

Ik ben het helemaal met je eens!
Het is geen schoothondje.........laat ze zelf bepalen wanneer ze wat willen.
Zit ook in de Parelli cursus Haha!