Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
willeke_nijs schreef:dat vind ik geen goede methode! je stuurt het paard hier weg, zonder dat het paard iets gedaan heeft... Het paard wegjagen om vervolgens weer naar je toe te laten komen is wel een héél grote straf en is echt agressief! Niet doen dus! Je maakt je paard héél onzeker door zoiets toe te passen.
Als je echt respect en vertrouwen wil van je paard kan je dan beter bij je paard in de stal/wei/piste gaan zitten en het paard naar jou toe laten komen. Zo is het zijn idee naar je toe te komen. Zorg er wel voor dat wanneer je je onveilig voelt dat je kan blokken. Zorg dat je met je armen of benen eigenlijk een onzichtbare muur maakt, en als het paard die binnen dringt dan is het zijn fout dat die ertegen loopt. Zeker bij opdringerige paarden moet je daar héél consequent in zijn.
Respect krijg je ook door paardenspelletjes te doen zoals de achterhand wegdrijven, de voorhand wegdrijven, het paard achterwaarts te yoyo'en (dus achterwaarts te laten gaan en weer naar je toe te halen) en vooral alles wat goed is te belonen ipv wat slecht is te straffen.
Paarden leren véél sneller als ze zelfzeker zijn (angstige paarden en onzekere paarden zullen eerder hun vluchtinstinct gebruiken, en juist niet reageren op jou of in de verdediging gaan, ofwel heel introvert worden, dus reageren van: ach daar is ze weer of in zichzelf keren) Van straffen worden paarden juist onzeker. Van beloningen zelfzeker. Een beloning hoeft niet te betekenen dat je je paard vol stopt met snoep, maar kan ook rust zijn (gewoon even niets doen), wat laten grazen (moseyen), of gewoon kroelen op zijn lievelingsplekje.
cswolters schreef:Verdiep je dan maar eens in het natuurlijke gedrag van paarden een join up is een bevestiging van de rangorde. Als die goed bepaald is moet je het paard ook in zijn stal gewoon kunnen benaderen. Het zijn geen levende knuffeldieren. Het zijn kuddedieren! En jij moet altijd de leider zijn, anders kunnen er gevaarlijke situaties onstaan. Via een freestyle cursus, zie de site van Emiel voest, kun je ontzettend goed leren hoe paarden van nature met elkaar communiceren. Hier leer je ook of je een dominant paard hebt of juist een onzeker paard dat door dominant te doen probeert je om de tuin te leiden.
anneliesdj schreef:Een join up is niet gebaseerd op natuurlijk gedrag, paarden in een kudden jagen elkaar niet zomaar weg zonder enige reden en wat je doet in een join up, blijven wegjagen, zonder dat het paard ergens anders heen kan, komt al zeker niet voor in de natuur.
Join up is puur verzonnen in is hetzelfde als het traditionele 'breken', alleen dan geestelijk ipv lichamelijk wat zo mogelijk nog erger is.
mariel1 schreef:weer even de (vorderingen).
gisterochtend heb ik hetzelfde weer gedaan en hij kwam vrij snel.
gisteravond echter, kwam hij na een minuut of 10 weer mijn kant op,
ik hem aaien en knuffelen, hij bleef echter met het hooi spelen,
na een kwartier lag al het hooi van zijn stal bij de deuropening.
toen ik na knuffelen zijn halster om wilde doen, schoot hij weer weg,
tot een paar keer toe, oren in zijn nek en in de andere hoek staan.
op een gegeven moment toen hij weer bij me kwam staan heb ik maar
het halstertouw eerst om zijn nek gedaan, zodat ik hem vast had, toen
halster om gedaan. eerst flink protest; boos kijken oren iets naar achter,
beetje sjagarijnig. nog even geknuffeld en toen heb ik hem mee zijn stal
uitgenomen voor een goede poetsbuurt (vind meneer altijd heerlijk).
maar deze keer was hij erg onrustig, beetje heen en weer lopen en zo.
pff, hopen dat het vandaag weer beter zal gaan.