shetland pony die jou trapt, help!!!!!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: shetland pony die jou trapt, help!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:04

pubelia schreef:
De meeste gaan toch echt bij de 4 maanden bij de moeder weg hoor.

Kan wel zijn, maar ik vind dat te vroeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:07

DebbieK schreef:
hij loopt alleen in de wei. mijn schoonvader heeft er ook wel verstand van, maar hij heeft dus gewoon de pik op mij. en als je zelf niet ervaren bent, weet je niet goed hoe je daarop moet handelen.

vraag anders of je schoonvader je helpen wil dat je er beter mee om kunt gaan zodat je niet meer bang bent en hem op zijn donder kunt geven?
een shettie is maar klein he?

wij hadden ook zo'n donder op stal,maar ik heb zelfs de 8-jarigen geleerd hoe ze dat af konden leren..
ging met heel wat gemopper gepaard en een flinke por in shettie haar kont Haha!

edit:
monster in kwestie staat onderin mijn profiel.
zelfs de allerkleinsten gaan er nu mee aan de wandel!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:57

KiWiKo schreef:
schattig he die shetlanderveulens............ ach wat zijn ze toch snoezig!!! ik zou ze wel dood kunnen knuffelen (of skuppen in dit geval!!!)

Daardoor worden ze idd gekocht. Omdat ze er zo aandoenlijk uitzien en goedkoop zijn. En iedereen schijnt te vergeten dat een shet ook een paard is. En nog niet zo'n beetje.

Maar ja.... ze zijn heel schattig, die shetlanderveulens....in deskundige handen. Niet als ze alleen staan en door iemand opgevoed moeten worden zonder ervaring. Dan krijg je een monstertje. Maar het is niet de schuld van de pony en het is dan ook niet de pony die ik wel dood zou kunnen knuffelen..... Tong uitsteken

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:09

Och jeetje, wat een drama dit! Verkoop dat veulen alsjeblieft voordat hij verpest wordt of het gevaarlijk voor jou wordt en ga bij iemand in de leer over paarden. Dat beestje is bij zijn moeder weggerukt (geloof niet dat het heel geleidelijk is gegaan, sowieso vind ik persoonlijk 4 maanden erg jong) staat alleen (paardje voelt zich absoluut alleen en heel onveilig) en krijgt vervolgens een mens om zich heen die bang is. Wat moet er in zijn koppie omgaan?

Ik kocht na 8 jaar goede ervaring met paarden een hele brave, keurig opgevoede fjord, omdat ik een jong beest gewoon niet aandurf. Je kan geen kudde vervangen, en al helemaal niet zelf zo'n jong beestje opvoeden.

En wat wil je er later mee doen? Inspannen ofzo? Je weet dat dat pas vanaf de derde levensjaar kan?

Echt, denk erover na, want deze basis is echt niet voldoende!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:24

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:21

Oeh, ik had er helemaal overheen gelezen dat hij pas 4 maanden oud is? (ik las in de gauwigheid 14 maanden!). Dat is sowieso veeeel te jong om alleen te staan joh, waarom staat hij niet gewoon bij z'n moe????? Of op z'n minst bij andere paarden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:23

Kan je er geen shet bij zetten?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:03

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:30

Allereerst ik snap dat een shetveulen heel lief en aandoenlijk uitziet. Echter opvoeding is wel heel belangrijk om ze ook lief en aandoenlijk te laten zijn. Ik zou graag willen weten hoe deze pony was, toen hij bij zijn moeder stond voordat je hem op hebt gehaald. Was hij toen al dominant naar zijn moeder toe of werd hij daar op zijn plaats gezet. Mijns inziens voelt het beestje zich eenzaam en verlaten. Stel je een kleuter voor die alleen op straat loopt zonder moeder, dat werkt niet. En als de moeder er niet bij is, dan op zijn minst een andere volwassenen die toezicht houdt. In dit geval een volwassen paard of pony.

Ik hoop dat je in de buurt iemand weet waar de pony gestald kan worden met andere paarden en dat je hulp krijgt bij de omgang met de pony, want op deze manier is het voor beiden niet meer leuk, lijkt mij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:43

Zou inderdaad zeggen flinke schop terug geven maar aangezien je niet veel ergvaring hebt en de pony alleen staat zou ik zeggen dat je dus overduidelijk gewoon niet toe bent aan een hengst hebben.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:17

Had zelf ook helemaal niet gelezen dat dit shethengstje alleen stond en daarom wil ik ook graag mijn mening herzien. Ik vind het een totaal ondoordachte actie van TS en wie haar toestond om dit diertje te kopen. Veulentje gelijk naar soortgenoten brengen waar het opvoeding krijgt.
Maar heb je nu wel of niet hulp van een ervaren iemand? Want dit gaat anders écht niet goedkomen, TS kan zelf duidelijk geen jonge shetlander opvoeden...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:38

Is dit een SA Clown ??

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:06

Beláchelijk, dat jij zonder ervaring, een veulen heb gekocht. Ik heb hier geen goed woord voor over. Dat je het diertje dan ook nog zonder andere paarden (= opvoeding) op de wei zet, is helemaal te krom voor woorden.
Die pony (ja, ook al is het 'maar' en shetlander) heeft een goede opvoeding nodig, van mensen die weten wat ze doen, anders komt het niet goed.