Ik denk dat je zo de juiste oplossing hebt gevonden voor jullie 2 !!
Mijn 2jarige ruin had dit ook, maar dan met zijn oren..Men hoefde maar aan zijn oren te zitten of hij sprong alle kanten op.. Uiteindelijk heb ik met heel veel geduld zijn vertrouwen gewonnen, maar het is met het halster etc nooit een probleem geweest !
Hee Ellen, vreemd dat ze zo heftig reageerde, gelukkig weet je nu al min of meer hoe het komt (in de zin dat ze dat altijd al heeft gedaan sinds die mensen haar hebben) Wat ik zou doen: gewoon die voorpluk laten voor wat het is, poets haar, ga lekker aan het werk en tegen de tijd dat jullie elkaar beter kennen en ze begrijpt dat je te vertrouwen bent rustig met die pluk aan de slag gaan. Niet meteen uitborstelen (borstel met lange haren is prettiger voor het paard dan zo'n kam) maar gewoon heel even met je handen aan friemelen, paard aaien als ze rustig blijft en ander gedrag negeren. Zo te horen is het een angstkwestie en geen rottigheid, merrie is verder braaf. Bouw dan het friemelen uit naar voorzichtig steeds meer de voorpluk met je handen uitpluizen tot voorzichtig steeds meer borstelen. Alleen Amber kan je vertellen wanneer ze zover is en hoe lang het gaat duren, misschien is dat over drie jaar en misschien is dat wel nooit. Ik zou er niet zo'n punt van maken, je weet nu dat ze het eng vindt en daar kun je je dus aan aanpassen, luister naar het paard Liever een klittenboel dan een paard dat bang voor je is omdat ze in paniek raakt als je aan haar haar zit, toch? Succes en heel veel plezier samen!
bedankt voor je bericht cheytjuh en idd pauline,zo ga ik het ook doen,als het met hoofdstel/halster gewoon goed gaat is t niet zo'n probleem en werken we er rustig naar toe!
het ging echt hartstikke goed,ik had eerst de pluk onder de frontriem laten zitten maar toen we het hoofdstel passend hadden gemaakt konden we de pluk er gewoon overheen doen was helemaal geen probleem
Ellen__
Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-09 22:25
even een update, ik mag inmiddels haar voorpluk borstelen het heeft natuurlijk een tijdje geduurd en ze vind het nog steeds niet echt fijn maar ze laat het wel toe dus we zijn al een heel end gekomen