wilde shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: wilde shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:00

Je kan toch gewoon bij de pin gaan staan en dan de ketting langzaamaan inhalen? Desnoods met wat meer mankracht Lachen

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 10:15

liljebo schreef:
ok snap hem. Dan zou ik toch iets kalmerends overwegen in overleg met da. Anders moet je dwang gebruiken en dat kan voor een trauma zorgen en het veel moeilijker maken om daarna zijn vertrouwen te winnen.

Oke van dat je een halster er om wil oke dat snap ik....maar ik denk dat hetgoed werkt als je een andere rustig paard meeneemt en erbij zet. Ik denk dat de shet dan wel iets rustiger wordt. Je kunt het in ieder geval proberen...is mijn mening

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:20

Kreef schreef:
ellepel schreef:
ja de dierenarts heeft wel spul wat in het voer kan om een pony te verdoven.
je kunt tranquigel proberen en anders heeft de dierenarts zelf wel wat.
wij hebben het ooit gedaan bij een half wilde pony die ook niet te benaderen was en op de trailer moest.

ging toen hartstikke goed! we hadden een bak met muesli,appels en wortels en een flinke schep honing en daar de gel in en dat werkte erg goed, het dier was zo suf dat ze niet meer in paniek raakte maar nog wel de trailer op kon lopen.

Ik denk dat ik het ook zo ga proberen

Hou ons op de hoogte. Ik ben erg benieuwd. Blijf erbij dat dit idd volgens mij de beste en de vriendelijkste methode is. Ook ivm het later winnen van vertrouwen. Dan begin je niet vanuit een trauma.

Verona11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:30

Waarom vraag je er niet iemand bij om je te helpen. Op momenten dat jij geen tijd hebt, kan de ander misschien. Vaak is het een kwestie van heel veel geduld, elke dag weer. Eerst wat voer op de grond leggen en er zo ver bij weg lopen, dat de pony het voer op durft te eten. Elke keer blijf je een beetje dichter bij het voer, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:38

De makkelijkste en snelste manier is om inderdaad een verdovend middel in haar voer te doen. Ze kan dan lekker eten, wordt wat slaperig en zo heb je alle tijd om haar op een rustige manier zonder al te veel stres in te laden. Zou je het anders doen en dan zonder voorbereiding dan wordt het denk ik alleen maar een gevecht. En dan duurt het weer weken om haar vertrouwen te winnen. Shets zijn dol op eten, dus het eten van die pasta met wat lekkers zal wel lukken!!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:49

Is het een gek idee om een trailer de wei in te rijden en dan een stukje van pin tot trailer af te zetten met schriklint. band losmaken en dan voeren in de trailer, klep dicht en rijden. in de nieuwe wei in een kleiner stukje uitladen en daar loslaten lopen. en beginnen aan vertrouwen te werken.

Kreef

Re: wilde shetlander ,het is gelukt ze staat nu in mijn wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:38

Het is gelukt, ze staat in mijn wei, ik heb verdoving gehaald bij de dierenarts, die heb ik tussen een broodje gesmeerd, haar laten opeten, we hadden 30 minuten gewacht, en toen gingen we er naar toe, vol goede moed, blijkt dat de pasta niet goed werkte ze was helemaal niet slaperig of duf, maar goed we waren er nu toch eenmaal, hebben ze met 2 stevige mannen de ketting voorzichtig naar hun toegehaald een halster om gedaan en met 2 man de pony lopend naar mijn wei gebracht.
En daar staat ze dan nu, nog wel aan een stick, maar ik hoop dat ik met een paar weken haar los kan laten op een stukje wei, doe ik dat nu, en ze breekt uit krijg je haar met geen mogelijkheid meer te pakken.vandaag ging ik voorzichtig bij haar zitten met een brokje en die durft ze dan nog net te pakken maar als je dan ook maar iets beweegt dan vliegt ze ervandoor. Ze is gewoon heel erg bang maar ik heb eralle vertrouwen in dat dat gaat goedkomen het duurt gewoon heel lang.
Ik heb nog wel gevraagt aan de veearts waarom de pasta niet werkte, maar ze zei als een pony hevig gestrest is en dat was ze, dan gaat ze daar doorheen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:17

Super! ik moet zeggen dat ik het al heel positief vindt dat ze eten van je aanneemt.. Klinkt als een goed begin.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:21

Super! gaat goedkomen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:22

goed dat het zo gelukt is. Nu wordt het een kwestie van zoveel mogelijk tijd bij haar in de buurt doorbrengen en er vooral voor zorgen dat zij naar jou toe komt. Niet andersom. Juist door haar de kans te geven zelf naar jou te komen, win je haar vertrouwen. Ze voelt zich dan niet gedwongen. Probeer verder zoveel mogelijk bij haar te zijn (koffie drinken in de wei, lezen, enz enz...) Bij mijn zeer bange pony's heeft het super gewerkt (nu moet ik ze letterlijk van me af duwen)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:57

En hoe gaat het nu met de pony?

Hier ook vorig jaar een mensenschuwe shet aangekocht en dat is nu ondertussen de grootste en stoerste knuffel van het stel hier!

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:28

Wat ik bij een shetje van een vriendin van mij deed was in de wei gaan zitten maar hem dus niet aankijken.Je moet ze gewoon negeren.Ze zal misschien niet meteen reageren maar ze zal op den duur toch nieuwsgierig worden en naar je toe komen.Als ze dan bij je is kan je haar belonen met brokjes,snoepjes enz. enz.Succes!!

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:08

Hoi allemaal het gaat wel goed met de shet ik heb haar [mijn man heeft dat gedaan]losgemaakt van de stick, en ze loopt nu los bij mijn andere shet in een stukje wei.
Ik kan haar brokjes voeren dan blijft ze wel staan, ze is ook al veel rustiger als je er vlak bij loopt .
Ik kan haar helaas alleen nog niet aaien of borstelen, als je met de hand naar haar toe gaat vliegt ze al weg en met de borstel ook, als ik de ene shet borstel komt ze wel heel dicht bij staan , ze is heel nieuwsgierig en kijkt dan wat ik doe, maar zo gauw ik met de borstel naar haar toe ga vliegt ze weg. Ik moet gewoon heelveel gedult hebben.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:31

super dat het toch al redelijk goed gaat gezien de situatie! Hoe lang had de shetlander bij de vorige eigenaren zo gestaan?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:32

Klintk alsof het inderdaad wel goed komt Ja

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:21

nathalie2302 schreef:
super dat het toch al redelijk goed gaat gezien de situatie! Hoe lang had de shetlander bij de vorige eigenaren zo gestaan?

De shet had ongeveer5 a 6 maanden aan een stick gestaan, ze is nu ong 1,5 jaar het eerste jaar heeft ze wel bij haar moeder gestaan en ook los, maar weinig contact met mensen.

beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:39

het beste is om gewoon rustig te blijven. en om het rustig maar snel aan te pakken. ik werk veel met jonge paarden dus ik heb er wel verstand van. bij ons komen de paarden groen binnen dus. maar je kan gewoon het beste vanaf de voorkan heel rustig aan lopen en gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. dan gaat het het snelst.. als dat niet werk kan je het beste in het midden gaan staan van het touw/ ketting en dan de ketting optillen en zo naar haar toelopen ze kan dan toch verder niet weg. maar je moet dan wel de ketting vast blijven houden. en ook verder de training rustig blijven en gewoon jezelf..Lachen
groetjes

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 20:47

beste schreef:
het beste is om gewoon rustig te blijven. en om het rustig maar snel aan te pakken. ik werk veel met jonge paarden dus ik heb er wel verstand van. bij ons komen de paarden groen binnen dus. maar je kan gewoon het beste vanaf de voorkan heel rustig aan lopen en gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. dan gaat het het snelst.. als dat niet werk kan je het beste in het midden gaan staan van het touw/ ketting en dan de ketting optillen en zo naar haar toelopen ze kan dan toch verder niet weg. maar je moet dan wel de ketting vast blijven houden. en ook verder de training rustig blijven en gewoon jezelf..Lachen
groetjes

ze loopt nu al los in het weiland

beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:42

oow. ja dan zou ik hem gewoon lokken met voer ofzo

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:39

Hoi, ik heb nieuwe fotos in mijn profiel geplaatst, Ik heb ook 2 foto`s met de shetlandponys Romy [de bruine] en Renske[de zwarte]geplaatst.
Romy is de moeder van 4 en Renske is de pony die een half jaar aan een stick heeft gestaan.
Rnske is ongeveer een jaar

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:36

Heel leuk stel. Renske heeft mazzel dat jij je over hem hebt ontfermd.

thura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:03

het klinkt misschien raar maar ik denk dat je haar juist beter los kunt laten (als ze in een afgezette wei staat). ooit gehoord van Join Up? dat lijkt me echt wat voor je paardje. het gaat erom dat het paard gaat zien dat hij met jou beter af is dan zonder.

wilde paarden passen het in de kudde ook op elkaar toe, geen enkel paard zal vrijwillig in z'n eentje over de steppen gaan. bij Join Up draait het erom dat je paard deel uit wil maken van jouw team, jouw kudde als het ware. hij zal jou als de het alfapaard zien en je volgen.

als je geinteresseerd bent moet je even een pm sturen, geef ik meer uitleg.
hopelijk heb je er wat aan.

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:08

ik zou absoluut niet weten hoe je dit moet aanpakken, maar wel met geduld!
probeer het niet te overhaasten..
HEEL veel suc6

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 20:24

thura schreef:
het klinkt misschien raar maar ik denk dat je haar juist beter los kunt laten (als ze in een afgezette wei staat). ooit gehoord van Join Up? dat lijkt me echt wat voor je paardje. het gaat erom dat het paard gaat zien dat hij met jou beter af is dan zonder.

wilde paarden passen het in de kudde ook op elkaar toe, geen enkel paard zal vrijwillig in z'n eentje over de steppen gaan. bij Join Up draait het erom dat je paard deel uit wil maken van jouw team, jouw kudde als het ware. hij zal jou als de het alfapaard zien en je volgen.

als je geinteresseerd bent moet je even een pm sturen, geef ik meer uitleg.
hopelijk heb je er wat aan.

ik vind dat ik daar te onervaren voor ben. Ik heb wel geduld.Ze is nog maar 1, dus er hoeft niets mee gedaan te worden[borstelen stellen we gewoon uit ze heeft mooi een `rasta kapsel]

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:23

Prima idee. Gewoon lekker veel tijd in de wei doorbrengen. Dat heb ik met mijn mini's ook gedaan toen ze hier op eenjarige leeftijd en volledig mensenschuw kwamen. Zelf naar je toe laten komen. Als je maar genoeg in de wei bent, worden ze vanzelf nieuwschierig. En dan gaat de rest vanzelf. Borstelen is geen noodzaak, dus uitstellen gaat prima.
Ik denk dat je goed bezig bent.