grondwerkt heeft tegenovergesteld effect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: grondwerkt heeft tegenovergesteld effect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 07:15

simodi schreef:
Als hij doet wat je wilt, belonen en even rust geven. Hij moet leren dat luisteren fijn is en zich verzetten tegen jou niet leuk.

Doe ook veel dingen met hem die hij wel leuk vindt, zoals aan de hand grazen, wandelen (vul zelf maar in) ... Is hij in een goede bui, dan doe je weer wat kleine ofeningetjes.

dat probeer ik nu ook, heb een periode niks met m gedaan (bahalve kids die er dan mee reden), ben m nu juist weer wat aan t oppakken.. probeer t zo positief mogelijk te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:41

Nimmy schreef:
dat probeer ik nu ook, heb een periode niks met m gedaan (bahalve kids die er dan mee reden), ben m nu juist weer wat aan t oppakken.. probeer t zo positief mogelijk te houden

Dit wordt erg lastig zolang je hem nog niet mag. Dat voelt hij namelijk.
Ik denk dat je je eerst moet openstellen voor hem. Openstellen voor wie hij is. Door hem gewoon te gaan observeren in de wei, door hem te gaan borstelen en met hem te gaan wandelen, dat soort dingen.
Laat eerst het positieve gevoel voor hem werkelijk vanuit jou komen. Want zoals je het nu doet en wilt, gaat het volgens mij echt niet werken. Je intentie is namelijk niet positief, je wilt er iets positiefs van màken.
Je zult hem eerst moeten leren waarderen om wie hij is, wat hij doet en laat. Van daaruit kun je dingen van hem vragen en met hem gaan samenwerken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:08

Nimmy schreef:
simodi schreef:
Als hij doet wat je wilt, belonen en even rust geven. Hij moet leren dat luisteren fijn is en zich verzetten tegen jou niet leuk.

Doe ook veel dingen met hem die hij wel leuk vindt, zoals aan de hand grazen, wandelen (vul zelf maar in) ... Is hij in een goede bui, dan doe je weer wat kleine ofeningetjes.

Ik bedoel met rust geven niet hem laten staan, maar even rustig laten staan. Bijv: je bent aan het poetsen, laat hem achterwaarts gaan (een of zelfs een paar pasjes), beloont hem als hij dat netjes doet met een aai. Daarna vraag je even verder niets meer aan hem. Ik bedoel dus na een goed gedane oefening niet door blijven gaan, maar stoppen op het moment dat hij iets goed doet en jij positief kunt reageren op hem.

Ik zou juist wel bezig blijven met hem en je niet een tijdje terugtrekken. Je wilt juist een (goede) band opbouwen. Doe dan vooral leuke dingen met hem om dit voor elkaar te krijgen. Anders ziet hij je een tijdje niet en als je komt moet hij weer van alles. Hij moet gaan denken van 'leuk daar is ze weer' in plaats van 'daar heb je haar weer'!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:23

dat doe ik nu ook wel hoor en hij ziet me sowieso 3 keer per dag, mn paard krijgt wel brok bij en hij dan ook een paar brokjes voor t idee...

de tijd die mn paard nodig heeft om te eten vertroetel ik hem, probeer wat met m te doen (dat is max 10 min pk)

opzich ging t gister en vandaag wel weer goed... hopelijk blijft dat nu gewoon zo..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 19:26

Gewoon volhouden hoor! Haha!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 19:40

Ik doe mn best...
sinds za avond niet echt conflicten met m gehad...

xboggiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 05:22

Ik heb er ook zo'n doerak lopen.( ruintje nu bijna 5 jaar)
Ik heb hem een maand bij mijn vriendin gestald ben daar regelmatig gaan kijken en 1x in de week was ik zelf met hem bezig bij haar. En zij 3x in de week. Nu echt na een maand herkende je hem niet terug ik zag elke week al vooruitgang en na een maand is hij weer thuis gekomen en nu komt mijn vriendin 1x in de week hem doen en pak ik hem 3x in de week.
Ik kan nu bijna alles met hem zelf zonder weerstand van beide zijden, volgende maand gaan we hem voor de kar zetten.

Misschien dat je die van jou ook een maand elders kan stallen waar iemand met hem bezig kan zijn, en dat je dan regelmatig gaat kijken en het af en toe overneemt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 06:57

xboggiex schreef:
Ik heb er ook zo'n doerak lopen.( ruintje nu bijna 5 jaar)
Ik heb hem een maand bij mijn vriendin gestald ben daar regelmatig gaan kijken en 1x in de week was ik zelf met hem bezig bij haar. En zij 3x in de week. Nu echt na een maand herkende je hem niet terug ik zag elke week al vooruitgang en na een maand is hij weer thuis gekomen en nu komt mijn vriendin 1x in de week hem doen en pak ik hem 3x in de week.
Ik kan nu bijna alles met hem zelf zonder weerstand van beide zijden, volgende maand gaan we hem voor de kar zetten.

Misschien dat je die van jou ook een maand elders kan stallen waar iemand met hem bezig kan zijn, en dat je dan regelmatig gaat kijken en het af en toe overneemt.

dan komt mn paard alleen te staan, en dat is niet zn strak plan...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:08

zo gaat nu al een aantal dagen best aardig, komt spontaan naar me toe als ik ze van de wei af wil halen, al een hele verbetering... moest er eerder nogal moeite voor doen om m te vangen...

mss is t toch niet zn grote draak als die lijkt Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:21

Heel goed! Misschien is het ook wat de leeftijd. Vijf jarige hier heeft ook zo af en toe haar momenten. Hoort er allemaal bij Tong uitsteken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:52

Nimmy schreef:
mss is t toch niet zn grote draak als die lijkt Knipoog

Kijk... als je visie op hem verandert, dan gaat de rest ook steeds beter. Op het moment dat je om hem gaat geven, maakt het ook niet meer uit als ie af en toe nog wat drakerig is. Dan kun je ermee lachen en is het geen punt meer

Ga op deze weg door. Knap van je.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:57

Nimmy schreef:
De eerste 2 dagen ging t heel goed (zolang je bezig was, daarna was t gewoon weer t kreng dat me graag opzij beukt) en hij hield braaf zn aandacht bij mij... vluchte niet constant zn schuilhokje in (wat kan vanaf de paddock) en ik dacht zelfs hij begint er plezier in te krijgen (elke gewenste reactie uitbundig beloond, elke ongeweste genegeerd muv bijten dan krijgt ie gewoon een tik op zn neus)

Misschien is het beter om hier geen reactie op te geven, gewoon verder gaan waar je mee bezig was en totaal geen reactie geven. Nu bijt 'ie, en krijgt hij daar nog 'aandacht' om, als hij bijt en hij daar totaal geen reactie op krijgt, en als hij braaf is, en daar wel aandacht van krijgt, misschien dat hij het daarna laat om gemeen te zijn Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 14:33

Mistie schreef:
Nimmy schreef:
De eerste 2 dagen ging t heel goed (zolang je bezig was, daarna was t gewoon weer t kreng dat me graag opzij beukt) en hij hield braaf zn aandacht bij mij... vluchte niet constant zn schuilhokje in (wat kan vanaf de paddock) en ik dacht zelfs hij begint er plezier in te krijgen (elke gewenste reactie uitbundig beloond, elke ongeweste genegeerd muv bijten dan krijgt ie gewoon een tik op zn neus)

Misschien is het beter om hier geen reactie op te geven, gewoon verder gaan waar je mee bezig was en totaal geen reactie geven. Nu bijt 'ie, en krijgt hij daar nog 'aandacht' om, als hij bijt en hij daar totaal geen reactie op krijgt, en als hij braaf is, en daar wel aandacht van krijgt, misschien dat hij het daarna laat om gemeen te zijn Knipoog

bijten is dusdanig ongewenst gedrag, dat ga ik niet negeren... stel hij flikt t bij een van de kinderen, zijn die daarna bang... maar opzich zoals t nu gaat.. gaat t best aardig..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:04

Nimmy schreef:
@siskeh, wel eens wat met m gedaan, niet heel fanatiek, maar met hem heb ik ook geen problemen, is gewoon super fijn in de omgang ondanks dat hij ook behoorlijk dominant kan zijn (ook naar mensen toe) en ook heel uitgekookt kan zijn)

ik bedoel met dat je altijd moet grondwerken dat je met grondwerken bepaalde regels aanhoud, qua afstand en manier van omgaan die altijd moeten gelden.
dus als je je paard van de stal naar de wei brengt oid moet je eigenlijk ook al grondwerken

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:03

ik hoop dat het je lukt om het te verbeteren. En ik vindt het wel goed hoe je reageerd als hij bijt. Je moet niet TE zacht worden. Ik ben er in ieder geval vooral niet op tegen.