wanneer is het tijd voor pensioen voor je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: wanneer is het tijd voor pensioen voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:51

calippolover schreef:
Als het paard heel erg stijf aan het worden is en heel oud word.
Ik denk dat ik een paard pensioen ga geven als ie er echt aan toe is.
dus ong. 22 jaar.

Kusjes

Dat is voor ieder paard anders, wanneer hij eraan toe is. Dus je kunt niet zeggen 'als hij 22 is, is hij eraan toe'. Misschien is dat wel als hij 18 is, of misschien pas als hij 33 is.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:59

ik weet het antwoord ook niet...heb zelf ook een oudje gekocht (19) maargoed toevallig was de da er van de week en die zei dat ze dr geweldig uit zag voor haar leeftijd,
en ik rijd haar gewoon nog 3 keer in de week en op zaterdag 2 uur de bossen in..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:07

ik had mijn eerste paard 3 jaar.. was 16 geworden. Kan zomaar ineens over zijn. Het is bij elk paard verschillend.. Ik snap dit topic ook niet zo goed, want dat lijkt me toch vrij logisch? dat hier geen antwoord op kan zijn, we hebben t over dieren, niet over machines..

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:04

Ieder paard is anders. Ponies houden het wat langer vol, maar ze geven vaak zelf wel aan wanneer het genoeg is geweest. Soms al met 18-20 jaar en andere pas rond 30 jaar..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:21

is toch met elk dier zo? Zou wat zijn als je het paard koopt: "over 5 jaar moet ie met pensioen want dan issie op"

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:09

Volgens mij denken sommige mensen echt zo...'met 25 gaat die met pensioen, dat heeft die wel verdient, fijn genieten van zijn oude dag.'
En wie weet geniet deze ook van zijn oude dag, maar voor hetzelfde geld gaat er een paard in de bloei van zijn leven met rust de wei op, die zijn hele conditie, spieren en soepelheid ziet verdwijnen en echt veranderd in een bejaard paard (dat zal althans gebeuren moest ik mijn merrie op volledige rust zetten).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:12

ze geve het zelf aan wanneer het rustiger moet
mijne was bijna 31 en liep totdat ze schouderkreupel werd nog crossbosritte en op der 27 nog wedstrijde. ze geven vanzelf wel aan als ze het niet meer kunnen maar hou er rekening mee rust roest dus zet je ze stil gaa ze snel achteruit. kan je beter og lekker recreatief wat rijden.

watercitroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:24

Ik had een hele oude shet waarop mijn zusje nog af en toe korte ritjes op reed. Je zag ook dat ze er ook heel erg van genoot, en als ik alleen naar onze pony's ging en alleen onze andere pony eruit hield en niet haar was ze meteen ook heel beledigd. Zelf was ik te groot voor dr dus nam ik haar altijd mee aan de fiets. En leuk dat ze dat vond soms trok ze me vanzelf ook voort. Maarja op een gegeven moment merkte je dat het kaarsje langzaam uit ging en gaf ze zelf aan wat ze nog kon. Tot haar 38ste bleef ze het nog best goed doen voor zo'n oud omaatje. (om maar even zo te zeggen:P) Eind 39 is ze overleden.
Zo ligt het per paard aan op welke leeftijd ie met pensioen kan. Mensen hebben dat ook, want je ziet mensen van 50 die er geen puf meer voor hebben maar je hebt ook mensen van 80 die nog zo fit als een hoentje zijn.