2 paarden tegelijk uit de wei halen, hoe vasthouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: 2 paarden tegelijk uit de wei halen, hoe vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:05

Ik heb het vervelendste paard aan mijn sterkste kant, en dan gewoon die ander aan de andere kant. Ik kan die van mij niet samen met een ander paard in 1 hand vast houden, want hij wil nog wel eens zijn achterbeen optillen naar die ander. En dan kun je werkelijk niks meer.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 09:33

hestejente schreef:
De doodenkele keer dat ik ze tegelijk uit de wei hark houd ik ze gewoon aan het bakstuk van het halster vast, het is maar een paar meter naar stal. Die in de rechter stal staat wil ik dan rechts en die in de linker stal staat links Pling Daarna is het: eerste paard in stalletje, deur dicht, tweede paard in stalletje, ook deur dicht. Klaar. Is eigenlijk een beetje overbodig, ze kennen de weg en ze weten dat er lekker voer op ze wacht... gewoon roepen, ze zelf laten lopen en dan even deurtjes dichtdoen zou ook kunnen gok ik zo maar het zijn niet mijn paarden waar ik op dat moment verantwoordelijk voor ben en het is ook wel erg gezellig met aan iedere kant een paardje Lovers

Zo zonder touw lijkt me gevaarlijk, ze kunnen altijd schrikken. Bovendien moet ik nog wel een stukkie lopen en kan dan teveel tegenkomen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 09:34

khirshanta schreef:
Je zou ze ook aan elkaar vast kunnen maken met een veiligheids knoop. Zo heb ik het vaker op stallen zien gebeuren waar paarden per twee of meer de wei uit gingen, en op shows heb ik het ook weleens gezien (wanneer er twee of meer paarden van de ene naar de andere ring vervoerd werden). Daarbij heb ik de volgende methodes gezien:
1 lang touw door alle halsterringetjes onder de kin (moet je wel een halster met een ring hebben). Mijzelf lijkt dit helemaal onpraktisch, ik heb het idee dat je dan de paarden met de hoofden tegen elkaar dwingt.

2. kortere, aparte touwen die twee musketon / veiligheids haken hebben. Deze kunnen dan aan beide halsters bevestigd worden.

3. de halsters aan het touw vastknopen. Dit lijkt me alleen ongelofelijk gevaarlijk.

Aan mekaar vastbinden lijkt me echt levensgevaarlijk ...!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:51

Ik pak er eentje. Meestal Oro. Dan komt Kaatje vanzelf mee er achteraan.
Als ik eerst Kaatje pak dan grijpt Oro zijn kans om haar wei in te rennen (want het gras is vast groener bij de buren).

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:57

Als ik met twee paarden loop heb ik meestal in elke hand één. Als ik een hek oid door moet doe ik beide touwen in 1 hand, het paard aan de binnenkant pak ik dan korter vast zodat het paard aan de buitenkant ook ruimte genoeg houdt om te kunnen draaien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:56

simodi schreef:
hestejente schreef:
De doodenkele keer dat ik ze tegelijk uit de wei hark houd ik ze gewoon aan het bakstuk van het halster vast, het is maar een paar meter naar stal. Die in de rechter stal staat wil ik dan rechts en die in de linker stal staat links Pling Daarna is het: eerste paard in stalletje, deur dicht, tweede paard in stalletje, ook deur dicht. Klaar. Is eigenlijk een beetje overbodig, ze kennen de weg en ze weten dat er lekker voer op ze wacht... gewoon roepen, ze zelf laten lopen en dan even deurtjes dichtdoen zou ook kunnen gok ik zo maar het zijn niet mijn paarden waar ik op dat moment verantwoordelijk voor ben en het is ook wel erg gezellig met aan iedere kant een paardje Lovers

Zo zonder touw lijkt me gevaarlijk, ze kunnen altijd schrikken. Bovendien moet ik nog wel een stukkie lopen en kan dan teveel tegenkomen.

Tussen de wei en stal moet ik, ehm... 5 meter? afleggen Knipoog Waar zouden ze trouwens van moeten schrikken, paarden zijn bomproef, komen buiten in druk verkeer en zijn verder gewoon koel in de kop. Als er eens een vrachtwagen toetert gaan ze kijken wat het is Tong uitsteken Maar ook de draver, die een stukje heter is, wordt gewoon bij het halster gevat. Kwestie van je paarden goed opgevoed hebben en geen gemutskip tolereren Knipoog

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:00

paarden zijn gewoonte dieren, hier kan ik nu met 5 paarden tegelijk van paddock naar wei, we wonen aan een zandpad, ze hebben geleerd dat ze "thuis" wat te eten vinden.
Dit is wel opgebouwd.
Ik maak ook "afspraken" met ze, ik wil niet dat ze me voorbij gaan, blijven allen achter me, tuurlijk, als er een keer echt iets gebeurd houd ik ze niet, maar zelf 1 paard wat echt weg wil, valt niet mee om die te houden.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:06

ik moet er zelfs 3 meenemen,Het is dan bij mij op stal wel makkelijk want de wei grenst aan de grond waar de stallen op staan dus hoef geen weg over.Maar moet met ze wel een stukje lopen.En dat kan niet los.
Ik heb dan (met 3 tegelijk) die van mezelf naast me en de andere 2 aan de andere kant.
T ligt er ook maar net aan in wat voor bui hun zijn.Want om er nou 1 te laten staan is niet fijn als je die erachteraan nog moet op halen..
Maar iig wel gewoon altij zorgen dat je een goed stevig halstertouw aan t halster vast hebt.
En word er 1 gek...Dan liet ik die altijd los want ik had er dan nog 2.
Dan rende die gene die los was ook niet weg omdat die andere 2 niet mee konden ..
ZE kunnen namelijk niet zonder elkaar:p
T is ook allemaal een beetje uit proberen hoor.Ik kwam er ook pas na een tyd achter dat t met sn 3en goed ging..
succes

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:08

xmarliez schreef:
ik doe ook altijd een links en rechts zelfs op de fiets en dat gaat ook super goed..

en je stuur dan ? Clown

Ik zal nooit meer met mn 2 paarden tegelijk lopen....dat is een keer zo mis gegaan dat ze nu, op dit moment geleerd worden, echt zonder elkaar even te kunnen.Ze wachten maar even op hun beurt en als ze mazzel hebben, loopt er iemand met me mee die er ook 1 neemt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:13

acacia schreef:
xmarliez schreef:
ik doe ook altijd een links en rechts zelfs op de fiets en dat gaat ook super goed..

en je stuur dan ? Clown

Je kunt toch gewoon met iedere hand je stuur en een touwtje vasthouden? Lijkt me nou niet zo moeilijk.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:15

Toen ik nog 2 paarden (aan huis) had staan had ik ze ook altijd aan 2 kanten van me lopen. Degene die het sterkste was idd rechts.

Degene die rechts liep is wel eens er tussenuit genaaid toen ie een ander paard zag, maar ik had 'm toen sowieso niet kunnen houden, ook niet als ik 'm in mijn eentje had gehad. Bakbeest dat 't was... Enniewee, dat is verder altijd prima gegaan, als ik het hek moest sluiten voor de koeien altijd even in 1 hand. Ze wisten dat ze zowel met in- en uitgaan van de wei even moesten wachten/draaien.

Ik heb de oudste ook vaak gewoon los laten lopen, het waren ongeveer 100 meter over een bospad en ze is ruim 17 jaar van ons geweest, dus de weg was wel bekend. En om half 6 's ochtends kom je niet zo heel veel volk tegen, midden in 't bos Clown

Ik heb eigenlijk alleen bij de oudste een fiets gebruikt, omdat ik dat paard door en door vertrouwde en ze goed handelbaar was. Bij de jongste (of bij andere paarden) heb ik dat nooit gedaan. En dan nog heeft dat mijn voorkeur niet, ik vind het gevaarlijk Bloos

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:19

Als ik 2 paarden meeneem doe ik de ene links en de andere rechts. Dit gaat altijd heel goed. Soms neem ik er drie mee en dan doe ik de 2 die het beste met elkaar overweg kunnen in 1 hand en de andere in de andere hand. Als ik er 4 doe dan doe ik 2 in 1 hand en 2 in de andere hand.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:34

Als ik 2 paarden loop heb ik er 1 in mijn linkerhand en 1 in me rechthand. Soms heb ik er ook 3 of 4 dan doe ik er in allebei de handen nog 1 bij. Als je brave paarden hebt maakt het denk ik niet zo veel uit hoe je ze vast hebt.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:34

Ik heb mijn paarden meestal ieder aan een kant, maar als ze tussen hekken door moeten, is dat niet handig. Dan moeten ze allebei links of rechts, afhankelijk van de draaikant van het hek. Het is daarom wel handig om ze allebei te leren om zowel rechts als links te lopen, of samen aan 1 kant (links en rechts). Als ze alle situaties gewend zijn, kan je ze bijv. omwisselen of van kant wisselen als dat nodig is. Lachen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:35

Zelfde als poesnoes. Knipoog

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:37

Soms doe ik het links en rechts 1, maar ik moet ook wel eens paarden binnenhalen die niet naast lopen,maar de ene achter de andere aan loopt. Dus gewoon het achterste paard een lang touw en dan langs het andere paard langs Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:37

Bij mij is het zo'n automatisme geworden dat ik het niet eens weet. Zal eens opletten Haha!
Volgens mij heb ik er nl. wel 2 in 1 hand omdat ik ook nog het hek achter me dicht wil doen en dat zou anders niet kunnen.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:01

hestejente schreef:
Je kunt toch gewoon met iedere hand je stuur en een touwtje vasthouden? Lijkt me nou niet zo moeilijk.

jaaaaaaa lekker veilig !! Haha!

Met brave paarden zal het allemaal prima gaan , 1 links, 1 rechts, LOPEND Knipoog , maar als je van alles wat hebt, wat karakter betreft, wordt het toch een stuk lastiger. Ook los laten lopen kan niet als je over een stuk weg moet van wei naar huis terug.Kan wel gewoon op een erf uiteraard, maar ook dan heb ik toch al gevaarlijke capriolen gezien van losrennend vee die allemaal als 1e hun box inwillen, kijken of er wat te eten in de bakken ligt....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:14

Wie beweert er dat ik dat veilig vind? Dacht dat je wilde weten hoe je twee paarden met de fiets kan meenemen Schijnheilig

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:19

Soms doe ik ze alle twee in een hand vasthouden,.. maar als ze elkaar gaan lopen vervelen laat ik ze ieder een kant van mij lopen.

ziggemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:20

Jaro_Lover schreef:
Als ik 2 paarden meeneem doe ik de ene links en de andere rechts. Dit gaat altijd heel goed. Soms neem ik er drie mee en dan doe ik de 2 die het beste met elkaar overweg kunnen in 1 hand en de andere in de andere hand. Als ik er 4 doe dan doe ik 2 in 1 hand en 2 in de andere hand.

Zo doe ik het ook.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:23

Ik pak ze net hoe het me uit komt.
Soms beide in 1 hand, maar meestal elke hand 1.
Wel loopt er meestal 1 naast me, de andere achter mij.

De jaarlingen staan in een groep van 3, en die pak ik alle 3 tegelijk.
Zo worden ze ook nog eens opgevoed!! Clown

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:24

1 links, 1 rechts. De 'stoutste'/sterkste rechts.

Loop ik met merrie en veulen heb ik dus het veulen rechts.

Loop ik met 2 merries, met 2 veulens weer links en recht en de veulens aan de buitenkant, touwtje over de rug van de merrie naar mij toe. Loop ik met nog meer bouw ik het uit, moet je wel wat rekening houden met wie elkaar lief vind en wie niet Knipoog, maar veel komt dat bij mij niet voor omdat ik over een smal bruggetje moet.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:24

ik doe ook altijd 1 rechts en een links, en loop dus zelf in het midden...
als ik ze beide aan een kant doe dan gaan ze klieren tegen elkaar met alle gevolgen van dien,
nee wil prima zo hoor Ja

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:25

In het midden of gewoon aan 1 kant, wat jijzelf het fijnste vindt Lachen
Ik zou je wel willen aanraden om altijd met touw te lopen want als er eentje schrikt dan hang je vast met je hand. Zo is me moeder ook aan haar soort van tennisarm gekomen. Heeft er na 5 jaar nog steeds last van.