Kunnen paarden ons missen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MsMarit

Re: Kunnen paarden ons missen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:23

Ik weet het wel zeker...

Mijn paard raakt volledig in Paniek als ik hem alleen laat staan...
OP stal gaat het nog wel.. Maar als ik hem op de poetsplaats zet kan ik nog geen 3meter bij hem vandaan lopen zonderdat hij in paniek raakt.. als ik echt helemaal weg loop dan blijft hij net zo lang trekken tot hij of het touwtje of de balk eraf heeft... *kortom ik kan mijn paard niet alleen laten Lachen *

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:47

Lijkt me heel normaal voor een kuddedier om in paniek te slaan als hij alleen achtergelaten wordt Lachen .

Verder kan ik me wel vinden in de uitleg van PolleWoppy. Het kuddeinstinct van het paard zal er wel toe leiden dat hij iemand niet graag ziet vertrekken. Al zal het ook van paard tot paard afhangen.
Mijn paard is daar enorm nuchter in en heeft er geen problemen mee om me te zien vertrekken. Komt ook zelden aan de draad staan als ik afkom(behalve wanneer het etenstijd is Huilen van het lachen ), heeft wel eens de neiging om bij me te komen staan maar echt met me bezig zijn zal ze nooit doen...volgens mij mist ze me ook niet echt als ik weg dan. Maar enkele weken geleden stond ze ook met 2 andere paarden in de wei die opgehaald werden. Mevrouw bleef stug dooreten, keek niet eens op van haar gras toen ze daar alleen achterbleef, het asociaal geval Clown .

Een andere paard dat in mijn bezit is geweest echter moest me maar horen afkomen en ze stond al vrolijk hinikend aan de draad. Ze liep me achterna waar ik ook ging, had zelfs de gewoonte om als ik met een ander paard bezig was, dat paard weg te jagen en in haar plaats te gaan staan Haha! . Als ik terug wegging, stond ze ook steevast aan de draad me na te kijken, vaak gepaard met gehinnik. Ik geloof dat zij haar kuddegenootje wel miste.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:53

denk t wel.. ik was deze schoolvakantie 10 dagen naar italie, waardoor de paarden mij 10 dagen niet zagen en gevoerd en verzorgd werden door lisa (mijn verzorster) en mijn vader. ik kwam terug van vakantie en ze waren zwaaar beledigd! ik riep ze en ze negeerde me. ik liep de wei in, liepen ze weg.. mijn paard liep me zelfs omver!
De dag daarna was t weer helemaal goed Haha! ze kwamen meteen naar me toe en begonnen zachtjes te hinniken en te kroelen op mn rug Tong uitsteken

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 13:59

Ik bedenk me net, als je echt lang weg bent geweest en je paard ziet er 'kwaad' uit wanneer je terugkomt, kan dat niet komen doordat ze na die tijd een beetje 'uit de kudde geschrapt' heeft en je nu gewoon moet overtuigen dat je wel degelijk nog deel uit maakt van de kudde en je plaatsje terug opeisen?

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:02

Ik weet het niet. Hierboven staat dat een merrie haar veulen ook kan missen dus waarom zouden ze geen mensen kunnen missen.. Ons veulen is dood geboren en het lijkt wel alsof de merrie er niks van heeft. Ze heeft eerst nog een paar uur met het dus dode veulentje in de stal gestaan, maar toen ze uit de stal moest (het veulentje bleef in de stal liggen) liep ze ook gelijk mee & begon ze in de andere stal gelijk te eten en met de andere paarden kroelen. We hebben dit paard al 10 jaar en ik en mijn moeder hadden allebei niet het idee dat ze het veulentje echt miste. Ze heeft er helemaal niet treurig bij gestaan, hinnikte vrolijk als we aankwamen, stond lekker op de wei met mijn pony & ze at gewoon goed. Ik denk ook dat je paarden niet kan vergelijken met mensen, we zitten gewoon allebei heel anders in elkaar. Toch heb ik soms wel het idee dat m'n pony echt blij is om me weer te zien, staat ze lekker te hinniken en de oortjes naar voren. Maarja, hinnikt ze dan omdat ze eten krijgt of omdat ze mij gemist heeft en ik er weer ben?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:06

xKatleentjex schreef:
Ik bedenk me net, als je echt lang weg bent geweest en je paard ziet er 'kwaad' uit wanneer je terugkomt, kan dat niet komen doordat ze na die tijd een beetje 'uit de kudde geschrapt' heeft en je nu gewoon moet overtuigen dat je wel degelijk nog deel uit maakt van de kudde en je plaatsje terug opeisen?

geen idee.. ik heb mijn paard toen ook gewoon genegeerd, tot dat hij naar mij toe kwam.. en toen ff wat extra aandacht geschonken. ik denk dat het juist slecht is om de aandacht dan op te eisen waarom weet ik eigenlijk niet.. heb ik niet echt een reden voor maar denk dat t dan wel weer uit hemzelf moet komen dat hij naar je toe komt. die van mij kwamen ook niet ook niet als ik naar ze toe liep dan liepen ze weg.. naja fijn dan dan niet.. en na een dag stonden ze al weer aan de poort te hinniken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:09

Toen ik pfeiffer had, heb ik een paar maanden niet op mijn paard kunnen rijden, en heeft iemand anders hem overgenomen. toen ik 2 weken niet was geweest begon hij met luchtzuigen. Dat heb ik hem nog nooit zien doen in de 3,5 jaar dat ik hem toen had. Ook begon hij nog meer rare gedragingen te vertonen, zoals de stal uitstormen als die sochtends open werd gedaan, en voernijdige trekjes te krijgen.
Toen ik na 3 maanden weer een paar dagen per week zelf kwam, werd hij langzaam weer de oude Verward Ik heb er nooit wat van begrepen. Maar de stalhouders zeiden dat het lijkt alsof hij me miste... Ik weet niet of het kan, maar het leek er toch wel op.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:38

Ik denk het wel,
ik was 4 weken achter elkaar bij mijn vader (gescheiden ouders) toen ik mijn paard 3 maanden had.
Ik werd na 2 weken gebeld of ik aljeblieft eerder terug kon komen omdat mijn paard de hele tijd door de wei rende en niet goed te rijden was, hij was zelfs door de draad gevlogen.
Toen ik dus terug was was er niks aan de hand en deed ie gewoon normaal

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:15

ik denk dat het wel kan, ja.

want mijn oude verzorg pony toen ze wegging, en ik haar later weer op kwam zoeken hinnikte ze naar mij(oké blij om je weer te zien) maar toen de eigenaresse toen langs kwam: ze heeft volgens ons heinwee naar haar vorige stal. dat kan, maar toen ik weer elke dag kwam was ze weer helemaal vrolijk. dat heeft mij ook doen twijfelen.
blij om je weer te zien is er zowieso. maar heinwee / missen ook denk ik.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:52

xKatleentjex schreef:
Lijkt me heel normaal voor een kuddedier om in paniek te slaan als hij alleen achtergelaten wordt Lachen .

Mijn merrie heeft anders nergens last van... Met een ander paard kan ik het me nog wel voorstellen dat je paard reageerd als die weg gaat... Maar als ik weg loop bij mijn merrie kijkt ze niet op of om.. Maar mijn ruintje raakt zo erg in paniek dat hij ook niet stopt met trekken tot er dus iets kapot is (en hij er dus blessures aan over houdt).. Tot ik weer bij hem in de buurt ben...

Mandymeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:01

Je paard kan je volgens mij wel missen.
Als ik 3 of 4 weken op vakantie ben geweest, en ik kom weer naar me paardje.. moet ze niks van me hebben. Dan is ze gewoon boos dat ik zolang niet bij haar ben geweest. Maar na 2 dagen draait ze vaak wel weer bij. Dan staat ze weer met d'r oortjes naar voren Lachen.
Dus ik denk wel dat paarden je op de 1 of andere manier zullen missen.

De vorige eigenaresse komt nog wel is bij me paard kijken. En dat vindt me paard heel leuk, dan gaan d'r oortjes naar voren en komt ze meteen naar d'r toe gelopen en helemaal kroelen enzo Lachen

Radila

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:36

Geen idee, volgens mij missen ze meer het eten en de vaste routine wat ze altijd hebben..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:49

Ik weet 't wel zeker..

De Fries van ons op stal, eet op 'n gegeven moment niet meer als z'n verzorgster langer dan een week niet is geweest (door een beurs voor haar werk, of vakantie, of....)..
Mijn eigen Uk kan, als ik écht lang niet geweest ben (gelukkig pikt ze enorm veel Lachen ) enorm beledigd doen en zijn Lachen

En het feit dat ze elke keer hinnikt nu als ik kom, laat mij wel weten dat ze het echt fijn vindt me te zien Haha!

SuzanneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 09:49

Paarden maken meestal associaties. Als je een goede band hebt met je paard, associeren ze dat met iets prettigs. Als je bijvoorbeeld op vakantie bent geweest, dan kan het paard dat zeker hebben gemist. Ze missen dan denk ik vooral een prettige gewoonte.

Ik heb na tien jaar mijn paard naar Frankrijk gebracht in februari. In oktober ga ik hem weer opzoeken, ben ook heel benieuwd hoe hij reageert!

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 12:53

Bij mijn vroegere verzorgpony vertelde de eigenaar wel dat de pony veel vrolijker was nadat we geweest waren dan daarvoor...
Ik denk dat ze wel kunnen missen

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:01

Ik twijfel of paarden mensen missen om hun persoonlijke afwezigheid.
Mijn paard heeft een week in de kliniek gestaan en toen ik hem kwam bezoeken riep ik zijn naam, hij keek en ging meteen weer door met eten.
Hij vond het wel best daar.
Als ik mijn paarden in de ochtend roep komen ze niet naar mij toe .... als ik ze 's avonds roep komen ze wel ( ik kom eigelijk altijd 's avonds).
Ik denk eerder dat een paard de routine mist en niet de mens in persoon al is het natuurlijk wel een eer als je paard je mist.
Zeker als paarden op stal staan kun je de indruk krijgen dat ze je missen maar ze missen volgens mij het feit dat ze geen/ of andere aandacht krijgen, niet dezelfde routine in het poetsen en rijden.
Volgens mij is het meer gewenning aan de dagelijkse structuur en dat ze het raar/ vervelend vinden dat het anders gaat als de eigenaar weg is dan dat ze de eigenaar daadwerkelijk missen.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 14:52

Ik denk dat ze wel zo'n gevoel hebben als je weggaat en dan de volgende dag dat hij denkt; Hee! Waar is ze nou?

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:40

Ik denk niet dat paarden je persoonlijk missen. Ik denk wel dat ze bepaalde dingen aan bepaalde personen verbinden en in die zin zullen ze het wel merken als ineens iemand anders ze verzorgt of eten geeft of op andere tijden uit de stal haalt en andere manieren heeft. Ik denk dat paarden daarom weleens chagerijnig kunnen zijn als het baasje even weg is, want ineens krijgt hij een ander ritme of de dingen gaan even anders dan anders. Tuurlijk herkennen ze je wel als jij ze altijd uit stal haalt, of eten geeft, dat vinden ze leuk dus vaak weten ze wel wie dat steevast doet. In die zin herkennen ze je wel maar echt missen om je persoontje geloof ik niet echt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:56

tja ik weet het niet...
Toen ik vorig jaar 2 weken op vakantie was en iemand anders mijn paard verzorgde, heeft hij zich als een draak gedragen. Op het moment dat ik weer terug was, was meneer weer de braafheid zelve.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:02

Mijn paard was altijd echt een paar dagen pissig als ik op wintersport was geweest... maar dit kan ook komen omdat hij dan sowieso te weinig deed. Hij werd alleen goed verzorgd, maar had verder gewoon rust.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:22

Toen ik terug kwam van drie weken vakantie werd ik genegeerd door mijn paardje, terwijl normaal gesproken staat hij als eerste helemaal vooraan om mij te begroeten.

De tweede dag kwam hij het weer goed maken en kwam hij meteen naar mij toe voor een knuffel Nagelbijten / Gniffelen

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:43

Myrthe is zeker heel erg op mij gericht, en mijn bonte paard die ik nog maar pas heb begint ook al behoorlijk op me te richten. Als ik haar uit het land haal komt ze gelijk naar me toe, ook al staat ze achter in het land. Als iemand anders een paard uit hetzelfde land haalt blijft ze gewoon staan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:59

Bijna iedereen is ervan oveetuigt dat paarden wel kunnen missen (mensen) maar is dat niet weer het toeschuiven van menselijke emoties naar een dier wat 'dierlijke' emoties heeft (alles om te overleven)...? Ik zie mijn paard ook wel eens denken 'als ze even niet kijkt, steek ik zo mijn neus in die voerton en gooi ik hem omver (wat hij altijd doet!) maar een paard KAN zo helemaal niet redeneren. Net als de misvattingen betreffende honden en 'schuldig kijken' dat schijnt ook achterhaalt te zijn, honden schijnen dat helemaal niet te 'kunnen'.
In mijn gedachten hebben mijn paarden allerlei complexe gedachten en zie ik al denkwolkjes boven hun hoofdjes hangen, maar mijn gezonde verstand verteld mij dat dat toch echt niet kan. Oftewel; geeeen idee

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:01

Binckydenice schreef:
Toen ik terug kwam van drie weken vakantie werd ik genegeerd door mijn paardje, terwijl normaal gesproken staat hij als eerste helemaal vooraan om mij te begroeten.

De tweede dag kwam hij het weer goed maken en kwam hij meteen naar mij toe voor een knuffel Nagelbijten / Gniffelen

Net als dit voorbeeld, denk je (als je logisch nadenkt, dus niet met je hart en emoties, maar puur op feiten) dat een paard een dag later denkt 'goh, ik moet het even goedmaken?". Don't think so.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:54

We brengen meestal geen 24 uur per dag door met paarden, dus hebben we niet zo'n band met onze paarden, als ze onderling wel met elkaar hebben. Toch is vriendschap tussen mens en paard (ook als die mens niet steeds iets lekkers geeft) wel degelijk mogelijk. Ik ben altijd heel lief toegehinnikt door mijn verzorgpony, iedere keer als ik naar haar toeliep in de weide, ook buiten de voertijden om, ook als ik een tijd weg was geweest. Andere dieren missen favoriete soortgenoten ook, en honden missen hun baas en gezinsleden ook. Daar zit opportunisme bij, maar wij zijn ook van bepaalde mensen afhankelijk om te overleven (ouders) en toch zullen we ze missen, als we ze een tijd niet meer kunnen zien.

Mensen die paarden afstandelijk behandelen, omdat echte vriendschap toch onzin is, lopen grote kans op een paard dat aan hun verwachtingen beantwoordt: een afstandelijk paard, dat alleen vanwege de voerschep, of het loslaten in de wei naar de baas komt.

Los van dat, net als mensen, hebben paarden ook verschillen in de manier waarop ze hun gevoelens uiten. De ene merrie zal niet bij haar dode veulen weg willen, de andere merrie laat zich meenemen naar een andere ruimte, zonder om te kijken. Voelt de merrie die zich makkelijk laat meenemen geen gemis? Of heeft ze zich erbij neergelegd, en accepteert ze het nuchtere feit dat het met het veulen voorbij is? Of is het allebei tegelijk, ze accepteert het, maar voelt wel het gemis?

Ik denk dat veel paarden zich gewoon bij de feiten neerleggen, en zich niet gek maken met dingen die ze toch niet kunnen veranderen. Je moet als dier gewoon verder gaan, ook als je veulen dood gaat, of je maatje, dat zit er al eeuwen in. Overleven heet dat. Maar dat bewijst niet dat paarden geen (mensen) vriend kunnen missen.