hoe krijg je een band???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: hoe krijg je een band???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:28

-> OPG

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:37

Nadya schreef:
BitchyWitchy schreef:
Ja sorry hoor, ik zal wel half bokt over me heen krijgen, maar soms is een corrigerende tik helemaal zo gek nog niet! Hoe denk je dat paarden elkaar opvoeden en de rangen duidelijk maken??? Vast niet door een leuke join up te gaan doen Knipoog Nee, ze maken dingen duidelijk door lichaamstaal, maar als een ander paard dan toch niet luistert zal ie net zo goed een mep krijgen van zijn soortgenoot.......

Ach, je krijgt half bokt ook altijd over je heen als je zegt dat je nooit mept. Knipoog
Dan denkt iedereen dat je paard geen respect voor je heeft enzovoort. Clown

Maar je zegt het zelf al: Paarden communiceren met elkaar door lichaamstaal. Als jij als mens die taal begrijpt en kunt uitdragen, hoef je eigenlijk ook nooit meer te mepppen. Knipoog
Dan kun je eventueel bepaald gedrag al voor zijn. Daarbij is het een hele fijne manier van communiceren met elkaar, want je paard zal zich veel meer op jou gaan richten, je beter begrijpen en sneller doen wat je van hem vraagt. Ik vind het een veel fijnere manier van omgaan met je paard, dan de symptoombestrijding (want als je moet slaan, ben je eigenlijk al te laat) van veel paardeneigenaren. Lachen

Ik kan het in 99 van de 100 gevallen zonder een corrigerende mep af. Maar af en toe kijkt vooral de tweejarige van ons hoever ze kan gaan bij mij.

Er zit ook wel degelijk verschil tussen meppen en meppen Knipoog het moet niet je eerste reactie zijn of het verbergen van je eigen onzekerheden. Dan wordt het meppen alleen maar vaker en harder en dat helpt dan ook niet meer.

Ik vind het super als het zonder meppen kan, maar heb geen problemen met een rechtvaardige mep als het niet anders gaat. En dan bedoel ik 1 goede harde mep, en niet een hele rits van die halfzachte tikken. Gewoon een goeie mep, met een boos NEE oid en dan klaar........ De volgende keer is nee alleen voldoende Haha!

love_marnix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:10

Heel toevallig heb ik vandaag
een join up gedaan
en ik weet zeker dat het helpt om een betere band met je paard te krijgen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:09

@ love_marnix, wáárom heb je een join-up gedaan als ik vragen mag? Had het een echte goede reden, of deed je het voor de 'leuk' omdat je iets teveel Heartland gelezen hebt?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:19

hahaha aleuke boeken he heartland

ik denk dat ze de join up heeft gedaan omdat ze het advies kreeg dat je daarvan een betere band met haar paard kreeg hihihi.

even een half uurtje laten crossen door de bak je omdraaien en raldee dat was mn joinup lol.

hoelang heb je het paard al?is het paard van jouw?
denk je dat een join up helpt tegen het direct willen eten uit de voerbak en of daar nu een meisje tussenstaat ja of nee, dat maakt niet uit?

beetje vaag haha, maar zo zal dit berichtje ook wel overkomen, lig hier half in een deuk....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:23

Je berichtje komt inderdaad geinig over hahaha. Maar WEL de waarheid.
Bij een join-up komt ieeeeeetsje meer kijken dan je paard de bak door jagen en na een half uurtje jezelf omdraaien. Sigaar

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:29

dat had ik nu ook al door, en heb het alleen nog maar uit de boeken gehaald lol.....lijkt me wel leuk maar moet een (penny-)meisje(ja sorry hoor) niet zomaar doen . geen besef dat als je nu het verkeerde doet dat je je paard juist in de war kunt brengen en hem juist het verkeerde leerd

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:35

Het gaat er vooral om dat je als je al een goede band met je paard hebt, er mee mee stuk maakt.
Bij een join-up stuur je je paard bij je weg (in het wild betekent dat: in je eentje buiten de kudde, geen veiligheid, kan je worden opgevreten door een wolf, dus wellicht angst) en als je dat zomaar doet zonder dat je paard 'de regels' heeft overtreden, snapt ten eerste je pony niet waarom je hem wegstuurt (= straf in een kudde) en ten tweede, verbeterd mede daardoor je band echt niet met hem.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:37

hihi waarom doet de monty roberts dit dan voor het trailer laden en niet tijdens lol. ben benieuwd !

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:40

Omdat hij die pony waarschijnlijk niet kent, hem duidelijk wil maken met de join-up dat de pony veilig bij hem is en de pony hem kan vertrouwen als leider. Met een join-up maak je namelijk ook duidelijk wie de leider is.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:41

ach ja tuurlijk thnxs voor de uitleg haha.

maar meisje niet meer doen dus, en neem eerst maar eens les, in grondwerk denk ik. dat wordt altijd maar voor lief genomen maar is t belangrijkste dat er is

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:43

Had je dat nou tegen mij? Tong uitsteken

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:46

ehm t eerste wel maar t laatste niet lol.

ik haal iedereen door elkaar nu t was een ander die join up had gedaan en bobby was de starter van de topic lol

love_marnix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:32

Ik heb die join up gedaan
omdat, ik het leuk vond en omdat het gewoon goed is dat je paard veel meer op je gericht is
en ik ahd al een goede band met mijn paard
maar zo word het steeds groter

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:35

dat vertelde ze je dus net dat dat dus niet zo is!

het verzwakt een goede band juist!

eerst eens wat meer over lezen en informeren en niet direct alles zo maar even doen

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:58

Ach, aan het bericht te zien, hebben te maken met een penny meisje, correct me if i wrong.
Neemt nog niet weg dat het ontzettend dom is van haar.

love_marnix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:02

Ik ben geen penny meisje

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:03

Vertel me dan eens goed waarom je een join-up gedaan hebt.
Je zei net omdat je het leuk vind en het goed is voor je pony. Is alles behalve waar.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:04

zei toch dat t een penny was hahahaha. geen eigen paard maar 1 die ze al 2 dagen verzorgd ofzo....misschien?

als het niet je eigen paard is moet je by the way alzoiezo uitkijken met join ups en weet ik wat je verder allemaal nog uitvoert

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:33

Over join-up staat een sticky bij dit forum of bij het naturalforum.

Ik ben meteen toen ik mijn paard kreeg begonnen met paar pasjes achterwaarts voor je brokjes in te voeren. En ook totdat ik het genoeg vond en dat is dus terwijl hij nog in de achteruit staat. Meneer dacht nl al snel dat 2 pasjes en dan neus in de emmer ook ook wel kon. Nu heb ik een paard dat om zijn voer bedelt door al murmelend achteruit te lopen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:16

Een band opbouwen doe je volgens mij zo :
- Veel met het paard doen , niet alleen makkelijke dingen , ook moeilijk dingen die het paard b.v eng vind.
- Altijd eerlijk zijn en alleen als hij het echt en bont maakt een tik en dan het later weer goed maken.
- Vooral rechtvaardig zijn met alles , als hij het goed doet , altijd goed belonen , doet hij het minder en heeft hij zijn best gedaan ook goed belonen.
Je snapt het wel denk ik. Knipoog

Met een join - up word het alleemaar minder en minder , niet doen dus.
En dan zou je ook zien , dat je je paard ook niet meer normaal kan longeren.

Join - up , is vind ik , alleen voor echte noodgevallen en dat moet je nooit doen als je al een band met het paard hebt , want dan word dat weer helemaal verpest.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:21

love_marnix schreef:
Ik heb die join up gedaan
omdat, ik het leuk vond en omdat het gewoon goed is dat je paard veel meer op je gericht is
en ik ahd al een goede band met mijn paard
maar zo word het steeds groter

FoutFoutFoutFoutFoutFout.
De band word juist minder.
En geloof me , ik spreek uit ervaring.:
Ik was erg klein toch ik mijn verzorg beestje kreeg , nog een echte penny , die alleen maar heartland boeken las , dus na een tijdje kleine ik een join - up doen met het beest , en ik merkte alleen maar dat het minder werd , dus kleine ik het nog een keer doen.
Maar goed , het heeft dus niks geholpen en ik schaam me er nog voor ookal was ik een klein onwettend kind.
Wat ik nu over heb , is een leuk paardje , dat me een jaar na die stomme join - up 's pas weer ging vertrouwen , maar waarmee ik nu een hele sterke band mee heb .
Een pony die door het vuur voor me gaat , maar als ik die join - up niet had gedaan , weet ik zeker dat ik dat eerder had gehad.
Verder kan ik hem nogsteeds niet normaal longeren , want hij word gek als ik hem bij me weg jaag.

Ik heb er van geleerd , alleen jammer dat hij het ook moest meemaken.

Maar goed , niet doen dus oke?
Want je hebt er echt niks aan.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:35

love_marnix schreef:
Ik ben geen penny meisje

Toen ik zo stom was om het te doen was ik 8 , jij bent 14 , je weet toch wel beter ?
Je moet niet alles opeens zomaar gaan doen , eerst alles goed uitzoeken.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:53

in de onder andere heartland boeken wordt het heel zweverig neergezet, als je een join up doet krijg je een band met je paard en doet ie alles voor je.....
ik heb nog nooit een join up met een paard gedaan, omdat ik in ieder geval wel weet dat je precies moet weten hoe je het moet doen en waar je op moet letten.
ik heb wel meer dingen wat mij interesseerd maar wat ik nog niet gedaan heb, bijvoorbeeld bitloos rijden. tja hoe begin je met iets nieuws he. momenteel ook paardloos dus kan ik ook weinig met mn interesses doen nu. wil ik wel zoiets gaan doen in de toekomst zou ik eerst eens lessen willen nemen of iets dergelijks, workshops volgen ofzo, zodat alles wat duidelijker wordt. join up wil ik eigenlijk altijd nog wel eens zien, ik vind het altijd wel interessant hoe een paard op lichaamstaal reageerd.

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:34

Nooit je paard slaan!

Goed verzorgen waaronder; borstelen, mee wandelen, eten en water geven, in de wei ernaar toe lopen en even aaien/knuffelen.

Erop rijden, maar dan wel zachtaardig Knipoog niet aan het bit trekken, een keer helemaal los gaan en niet altijd inhouden.

Maar ze mag niet over je heen lopen. je moet haar laten merken dat jij de baas bent, maar niet door te slaan.
Als jij bijv. met het rijden naar links wilt en je pony loopt naar rechts. Dan moet jij alles doen om haar naar links te krijgen. Al ga je aan de teugels hangen, zij moet doen wat jij zegt.

Toen ik mijn pony zelf net had, reedt zij ook met mij en ik niet met haar.
Dan galopeerde ze zo de stal in met mij erop. Toen heb ik haar zo naar de andere kant gestuurd dat ze wel moest anders knalde ze tegen de muur op. En nou zijn we samen 1 Pling

suc6