Paard bang voor spuitbus!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Paard bang voor spuitbus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:29

Heb dit probleem ook . maar ik ga butox gebruiken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:30

Ik heb alleen ervaring met de glansspray. De rest spuit ik niet op mijn paard..... Knipoog

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:33

Gewoon doorspuiten idd, mijn pony was ook vreselijk bang voor de spuitfles, ik hoefde alleen maar in de buurt te komen met dat ding en ze raakte al in paniek. Op een gegeven moment was ik het zat, heb mijn tante gevraagd te helpen(staan bij mijn tante aan huis Knipoog ) ze hield Romy gewoon vast, en ik ging gewoon sprayen met water. heb gewoon flink wat erop gesprayed, en mevrouw doet er niets meer tegen. Nadat ze netjes bleef staan heb ik haar wel beloond hoor Huilen van het lachen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:37

lonniejj schreef:
Gewoon doorspuiten idd, mijn pony was ook vreselijk bang voor de spuitfles, ik hoefde alleen maar in de buurt te komen met dat ding en ze raakte al in paniek. Op een gegeven moment was ik het zat, heb mijn tante gevraagd te helpen(staan bij mijn tante aan huis Knipoog ) ze hield Romy gewoon vast, en ik ging gewoon sprayen met water. heb gewoon flink wat erop gesprayed, en mevrouw doet er niets meer tegen. Nadat ze netjes bleef staan heb ik haar wel beloond hoor Huilen van het lachen

Dat heb ik dus ook gedaan Tong uitsteken
T werkt wel, al is het niet zo vriendelijk..

Maar nu laat ie het gewoon toe..

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:39

Heel simpel: paard zelf vasthouden (NIET vastbinden ivm hangen) gaan spuiten en meelopen als hij wegloopt. Gewoon doorgaan met spuiten, dan komen ze er vanzelf achter dat er niks engs gebeurd.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:43

Door door te spuiten leert een paard vanzelf dat het niet eng is. Een paard hoef je niet altijd met zijden handschoentjes aan te pakken, maargoed ieders het zijne natuurlijk. Wanneer een paard agressief wordt naar de bus, moet je zelf snel genoeg zijn, het vraagt een beetje ervaring. Gewoon niet in de weg gaan staan Haha!

KimberleyBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:19

die van mij was ook bang voor spuitbussen. nu niet meer
ik liet hem eerst aan het geluid wennen en toen aan de bus zelf en toen gewoon opspuiten. en na een tijdje vond hij het niet meer eng

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:09

ik heb de oplossing Tong uitsteken
ze zijn niet bang van de spray , maar het stinkt voor hun nogal
bij ons gaan ze al lopen van de geur alleen al Tong uitsteken

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:57

mijn paard ging in het begin al hangen als hij de vliegenbusspray alleen al zag
ben gewoon gaan spuiten van achter naar voren dus eerst bij de achterhand en continue belonen met mijn stem en belonen met lekkers
corrigeren met zware stem als hij wilde gaan hangen
nu spuit ik mijn paard helemaal in zonder problemen; heeft wel paar weken geduurd en heb 1 keer flinke tik gegeven toen hij heel erg ging hangen en sindsdien is het goed
op dezelfde manier heb ik mijn paard leren afspuiten; ik spuit mijn paard nu met dit warme weer elke dag af zonde problemen
de aanhouder wint
maar wees wel consequent en eerlijk naar je paard toe

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:01

Mijn paard houd ook niet van dingen die spuiten zoals glansspray of antiklitspray.
Ik kan het alleen in haar staart spuiten (dan gaat ze rondlopen in haar stal) en een gedeelte van haar manen. Eerst kon dit ook al haast niet maar ik heb gewoon de spuitbus aan haar laten zien en ik heb haar laten ruiken. Gewoon rustig aan doen.
Als ik het zo op haar huid spuit zal ze gek worden. Wat je dus kan doen is op een doekje spuiten en dan op haar smeren. Dit vinden ze als het goed is niet eng Knipoog

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:04

Ik ga met de rest mee en idd gewoon doorspuiten zolang het paard ervoor weg loopt en stoppen als ze stil blijven staan.

Mijn jongste Tinkermerrie (2 jaar oud) en beiden Shetten (3 en 4 jaar oud) kan ik zonder halster en vast te moeten houden insprayen. Alleen mijn oudste Tinkermerrie moet ik even een touwtje om de hals te doen om te zorgen dat ze niet wegloopt. Maar als ze eenmaal denkt dat ze 'vast' zit blijft ze braaf staan.
Mijn jongste Tinkermerrie heb ik gelijk als jong veulentje van 1-2 weken oud een paar keer over het hele lichaam ingespoten met glansspray. Idem met de oudste Shet toen hij als jong veulentje bij ons kwam wonen. De jongste Shet liep in het begin ook weg maar heeft de afgelopen weken al snel geleerd dat het zich laten inspuiten met vliegenspray hem alleen maar rust geeft van die rotvliegen Haha!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:05

Gewoon spuiten. Doe er zelf vooral niet te moeilijk over. Een paard dat ik reed was ook echt panisch voor die dingen, en iedereen was verbaasd dat ik het er na 1 dag al gewoon op kon sprayen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:13

Mijn oude paard blijft er bang van en die voorzie ik dan ook maar met een spons. Aangezien ik dit met mijn jonge paard niet wil, spoot ik altijd deodorant op voor zijn box, tja hoort idioot maar goed. Hij was eerst wat kijkerig van dat rare geluid, maar ook wel weer nieuwsgierig. Na een paar keer keek hij er niet meer van op of om.
Daarna sprayde ik hem met glansmiddel terwijl ik hem aan zijn halstertouw had en wanneer hij weg keerde liep ik mee. Nu kan ik hem sprayen met glansspray, veerust en noem maar op.
Nu is hij panisch van water en ook dat bouw ik rustig op door hem eerst te sponzen en ik ben nu zo ver dat ik er een emmer water over heen kan kiepen.
Geruststellen en weer een stapje verder en dan belonen. Je paard straffen en met dwang doorzetten, omdat het ergens bang van is, vind ik maar vreemd. Als je kind bang is in het donker, laat je toch ook niet expres het licht uit, omdat ie er maar aan moet wennen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:15

Mindim schreef:
Je paard straffen en met dwang doorzetten, omdat het ergens bang van is, vind ik maar vreemd. Als je kind bang is in het donker, laat je toch ook niet expres het licht uit, omdat ie er maar aan moet wennen?

Inderdaad. Ik lees hier soms echt rare dingen, maar ach, ben inmiddels wel gewend hoe sommige mensen met paarden om schijnen te gaan (maar vind het wel jammer voor die paarden). Verdrietig

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:19

een paard bij ons op stal vond het ook eng, volgens mij vinden ze het geluid eerder eng dan het idee dat je iets op ze sprayt. ik heb toen een keer in de ene hand een wortel gehouden en in de andere hand die spray, dr laten eten en ondertussen gesprayd. naja, je paard moet maar van eten houden....

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:36

Ik had ook en paard die panisch werd. Heeft heel wat halsters gekost. Door spuiten hielp niet. Heb toen vliegen gel gekocht. Kun je er opsmeren. Werkt goed is verkoelend en niet iets waar ze bang voor hoeven zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:45

riona schreef:
Ik had ook en paard die panisch werd. Heeft heel wat halsters gekost. Door spuiten hielp niet. Heb toen vliegen gel gekocht. Kun je er opsmeren. Werkt goed is verkoelend en niet iets waar ze bang voor hoeven zijn.

Een spuitbus is ook niet iets waar ze bang van moeten zijn, je moet gewoon wat geduld hebben met het aanleren. Overgaan op smeergel, is dus als je het goed bekijkt geen oplossing voor de angst van sprayen.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 00:06

een jaar spuitbus proberen vind ik genoeg geduld hebben hoor. Dit paard was gewoon angstig ze vond afspuiten met water ook verschrikkelijk. Hebben dat met spons gedaan en toen steeds meer maar spuiten bleef eng. Paardje had waarschijnlijk veel meegemaakt op dat gebied. Je kunt dan wel doorgaan maar anders oplossen is op zo`n moment voor dat paard het beste. Geduld hebben we heeeeeeeeeeeel veel gehad maar die gel was de beste oplossing voor haar.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 00:20

je hebt ook vliegendoekjes.
erg handig als je paard bang is voor een spuitbus. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:07

riona schreef:
een jaar spuitbus proberen vind ik genoeg geduld hebben hoor. Dit paard was gewoon angstig ze vond afspuiten met water ook verschrikkelijk. Hebben dat met spons gedaan en toen steeds meer maar spuiten bleef eng. Paardje had waarschijnlijk veel meegemaakt op dat gebied. Je kunt dan wel doorgaan maar anders oplossen is op zo`n moment voor dat paard het beste. Geduld hebben we heeeeeeeeeeeel veel gehad maar die gel was de beste oplossing voor haar.

Excuus, ik wist niet dat je een paard had met een verleden op dat gebied. Mijn reactie was bedoeld voor het reguliere paard (als je het zo kunt noemen). Ik heb ook zo'n paard en voor haar gebruik ik een roller en doe ik ook de wormkuur door de slobber (ook iets mee gebeurt).

Maar een gemiddeld paard, zonder verleden op dat gebied, moet je het met geduld gewoon aan kunnen leren. En ik vind met dwang op angstige dieren reageren geen manier van doen. En ik vind het ook basis voor een jong paard om met geduld aan te leren.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:12

siena1 schreef:
Mijn merrie is in het begin van het "spuitseizoen" ( voor manen en start gebruik ik een gel) ook altijd doodsbang.
Ik maak een "pssssst" geluid en begin bij haar benen is ze erg bang dan stop ik gelijk en doe het met een spons.

Maar dit jaar is na na 3 dagen al gewend aan de spray en is ze niet meer bang geweest. wel laat ik haar de spray zien en maak het "pssssst"geluid.

Idd, deed ik ook altijd.

Zelf gaan sissen en dan beginnen met spuiten, werkte bij ons super OK dan!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:49

Mijn haf was ook bang voor de spuitbus vliegenspray, Wat ik heb gedaan is hem losgemaakt en gewoon vastgehouden aan een touwtje, en bij zijn kont begonnen met spuiten en zo langzaam naar boven werken, dat iedere keer herhalen end an komen ze er vanzelf overheen, die van mij kan ik nu normaal inspuiten. Geduld heb je wel nodig en je moet hem ook niet straffen voor iets wat hij eng vind.

Simone_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:40

Heb dit ook meegemaakt. Ik deed het altijd op een spons en dan over de vacht wrijven.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:54

Ik denk wel dat het per paard verschillend is hoe je er mee om moet gaan. Je hebt nu eenmaal echte "angstpaarden" en dan moet je niet doorspuiten maar echt met heel veel geduld proberen ze er aan te laten wennen. Mijn paard is een krampentrekker en daardoor extra onzeker.

Bij het op een doek doen wordt hij trouwens ook al bang, vanwege de geur. Maar dat doe ik dan wel heel voorzichtig en geduldig.

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:08

Mijn paard is ook als de dood voor spuitbussen, vooral veerust en blauwspray zijn een ramp. Liever dus niet dat soort spuitbussen, maar gewoon zoals die glansspray. Ik gebruik de Atex daasspray en dan houd ik het spuitgedeelte eerst tegen haar huid aan en ga er een beetje mee krabbelen op de schoft en over de rug etc. Daarna spray ik terwijl ik de fles nog steeds tegen haar huid aanhoud totdat ze het niet meer eng vind en dan steeds een stukje verder er vanaf. Op deze manier lukt het wel.