steigeren en drammen bij het in de wei zetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: steigeren en drammen bij het in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:27

En nu ga je hem elke dag een stukje brood geven omdat ie anders niet wacht?
Het is eerder een kwestie van respect wat ontbreekt en dat los je niet op met een broodje.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:35

Als hij gaat drammen loop ik een rondje met hem of ik laat hem stilstaan.Dit doe ik net zo lang tot hij normaal mee loopt met mij.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:56

Een paard op stal deed dit ook heel erg, ze hebben hem toen een halster omgedaan (geloof niet dat het een hengstenketting was) die samentrok zodra het paard dramde en trok. Onderaan bij het ringetje kwam het halster dan samen en dan ging het halster strak om de neus heen zitten als het paard dus zo dramde. Werkte perfect, en na een paar dagen deed die dit al niet meer.
En idd, zoals er al werd gezegt; Pas loslaten zodra die rustig is, loop anders eventueel een rondje extra zodat het langer duurd, vind ie niet leuk maar dan krijgt ie al snel genoeg door dat dat drammerige gedoe geen oplossing is. Wees heel erg streng en laat hem zolang stilstaan totdat je het halstertouw losmaakt, pas als die rustig is mag die de wei in.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:59

aart65 schreef:
Zeg voordat iedereen weer met hengstenkettingen of andere martelpraktijken begint, even iets simpels. Wij zetten elke dag behoorlijk wat paarden in de wei. Soms willen ze inderdaad graag los en gaan er vandaar voordat ze los zijn. Niet handig en kan van kwaad naar erger worden. Heel simpel een snoepje (of worteltje, stukje appel) in je zak. Zodra je het paard omdraaid om zijn halster los te maken laat je het appeltje zien (ruiken). Als hij dan el gek doet, dan het appeltje laten zien/ruiken als je de wei inloopt. Nog niet geven!! Hij zal braaf blijven staan. Halster afdoen en meteen het snoepje geven. 2 keer doen en probleem opgelost. Daarna niet elke keer snoepje blijven geven, maar zo nu en dan...Klaar is Kees ( in dit geval Mariel1) Tong uitsteken

Zo heb je de kans dat het een schooier word lijkt mij. Het paard krijgt je juist een soort van zijn zin omdat die iets lekkers krijgt. Naar mijn idee word zijn drammig gedrag dus beloont.. ? Dit lijkt mij niet de juiste oplossing..
Maargoed, elk paard is anders. TS moet gewoon even kijken wat het beste werkt bij haar paard..

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:17

aart65 schreef:
GamblersCup, Ik begrijp dat je dingen graag met dwang/pijn/angst doet, ieder zijn ding, maar ik kies toch voor een andere weg. Inmiddels op veel ervaring gebasseerd....

Nou bij ons is er ook veel op ervaring gebaseerd, maar als het resultaat zo wordt, dat eigenaren/ verzorgers etc. hun wonden zitten te likken omdat ze letterlijk gekneusd of bont en blauw zijn omdat meneer paard het nodig vindt zijn hals weg te draaien en zo op te blazen dat die de kracht van een 10-tonner krijgt dan dan ben je bijna blij met het bestaan van een hengstenketting (we gebruiken hem overigens niet) maar we kunnen boekdelen er over schrijven, maar ik houd me aanbevolen, volgende week zijn wij op vakantie vlakbij Beilen, kom eens gezellig langs en ga eens met deze meneer op de alternatieve en rustige manier wandelen dan weet ik heel zeker dat het hengstenkettinkje ineens niet zo martelachtig beoordeeld wordt. Ik vind trouwens wel dat er erg gauw met een mening klaar gestaan wordt want er zijn wel degelijk paarden die o zo lief zijn, net zoals de onze, maar van het ene op het andere moment als een blad aan een boom omslaan, voor 99% betrouwbaar en voor 1 % levensgevaarlijk, weet je wat ik wel eens zou willen? dat het andersom was, nu gebeurt het op de meest vreemde momenten dat hij je alle hoeken van de wei, straat, erf laat zien en dan niet loslaten want dan heeft hij gewonnen maar er is altijd één verliezer, nou laat dat dan helaas met hengstenketting dan toch maar het paard zijn, wat mij betreft en ik ben de laatste die een paard met wat voor een werktuig dan ook te lijf zou gaan.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:27

Ik doe altijd een touwtje om de neus van me paard, doe ik rustig het hek open en dan draai ik haar op zo'n manier dat ze met der hoofd naar het hek staat en met der ene kant ook hek en aan de andere kant mij, dan wacht ik even tot ze wat rustiger is want ze kan echt een spastische tante zijn en dan doe ik rustig het halster af.
En dan moet ik maken dat ik weg kom, soms draai ze zich razendsnel om met een aantal bokken, goed oppassen dat ik geen klap krijg en soms blijft ze rustig staan.

Het ligt er heel erg aan waar de kudde staat, als die bij het hek staan is er niks aan de hand maar als die andere de andere kant van het land staan is ze bijna niet te houden..

Dan probeer ik haar echt te houden want als ze eenmaal blijven ontsnappen krijg je dat er niet meer uit.

Voor mij is rondje lopen ook geen optie hihi ik denk als ik bij het land ben en weer omdraai om een rondje te lopen, het niet als te best afloopt, dan peert ze hem gewoon keihard en springt ze over het hek denk ik...

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:01

mariel1 schreef:
heb vanochtend een plakje brood meegenomen, en hem eerst
eventjes een stukje in de wei laten lopen aan het halstertouw,
toen terug naar de ingang en hem stil laten staan (brood constant
laten zien) toen halstertouw af en broodje gegeven, hij bleef heel
mooi stil staan en rende pas weg toen zijn touw keurig af was.
nu was vandaag de shet erbij, dus morgen proberen we het zonder
zijn maatje.
was blij dat het beter ging Lachen

Helemaal goed Knipoog !! Beloon je paard alleen als het braaf stilstaat. Als je op de juiste manier (juiste timing) je beloning geeft zal hij nooit gaan schooien. Als hij het braaf blijft doen geen voedsel geven maar even braaf een aai geven. Je zult zien dat je het probleem zelf in "no-time" opgelost heb. Probeer morgen al eens zonder brood. Waarschijnlijk zal hij braaf zijn. Zodra hij wat moeilijk gaat doen pak je je broodje uit je zak en laat hem zien. Als je beter begrijpt hoe een paard leert (leerprincipes), snap je ook waarom hij dat is gaan doen. Dat wordt het heel makkelijk om het af te leren. Hoe langer het "negatieve gedrag voor de mens" duurt hoe langer het weer duurt om het op te lossen.
Laat ff weten hoe het verloopt.....succes! Doei!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:36

Weet je, het heeft ook te maken met de mogelijke oorzaak en het type paard. Als ze drammen en alleen maar vervelend zijn vind ik streng optreden geen probleem. Dan helpt het ook.
Maar als je - zoals die ene merrie van ons dus - een paard hebt dat ogenschijnlijk zonder reden zomaar flipt en zich losrukt en vervolgens bijna niet meer bij je durft te komen, dan is een 'low profile' oplossing veel beter. Dit paard heeft hebben wij overigens gekocht en ze heeft het altijd gedaan, dus ws. is er in een vorig leven een keer wat gebeurd. Ze doet het ook steeds minder, heeft toch met vertrouwen te maken, dus daarom bij dit paard ook geen kettinkjes of wat dan ook.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:47

De mijn doet dat ook, maar hij is veel erger als hij niet veel heeft gewerkt. Als hij wat meer werkt trekt hij wat minder, nuja. Na het werken geef ik hem een beloning, en hij weet dat dus nu trekt hij minder en wacht hij erop Haha! Maar inbegin lukte het echt niet, bokken en weg crossen met dat touw elke keer. Dus ik zette hem gewoon in de wei met zijn hoofdstel nog aan en teugels af zijn nek, helpt ook wel. Maar nu doe ik het anders Haha!

Ik doe het halstertouw gewoon DOOR het ringetje van het halster, niet aan vast. Dan als ik zoals altijd in de wei kom, draai ik hem naar mij en trek het koord eruit.. Is handig als hij er weer vandoor wilt gaan, heb ik mijn koord nog Clown

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:07

Jeetje, wat herkenbaar. Mijn paard is dus ook heel braaf als je naar de wei loopt, maar als je hem in de wei wilt omdraaien is hij dus plotseling weg....en je houdt er niets aan (ja....een paar fikse brandblaren!)
Ik heb ook alles al geprobeert, touw om de neus, maar dan is hij het vertrouwen kwijt en komt dus niet meer en heel lief zijn, lekkers geven en dat gaat 9 van de 10 keer goed, mits je hem steeds in dezelfde wei zet, als je de wei verandert, zal hij weer wegspringen.
Ik vind het lastig. Ik heb er nog nooit de hengstenketting aan gehad, omdat ik bang ben dat hij me dan helemaal niet vertrouwt, maar zo kan ook niet langer door.....ik hou dit topic even in de gaten!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:00

aan de TS, vergeet je niet dat als je in de wei komt je hem dan wel eerst even weer om moet draaien naar het hek voordat je hem loslaat, is anders levensgevaarlijk als hij even zn bips omhoog wipt en een mep achteruit verkoopt en jij staat daar dan toevallig.
dus eerst de wei in, dan omdraaien, eventueel boterhammetje of snoepje en dan loslaten.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:16

Ik heb ook zo'n mafkees: als ik hem aan het halster naar buiten laat, ziet hij alles behalve mij! Ben regelmatig naar links en rechts geslingert en moest ook geregeld opzij springen om blauwe voeten te voorkomen. Het gaat hier om een 3-jarige friese hengst... Ik heb hem 2 dagen met een hengstenketting naar buiten gelaten en hem daar, in combinatie met stem, enkele keren mee terecht gewezen . Hij loopt nu braaf mee en blijf ook voor het hek rustig wachten...
Een hengstenketting lijkt gemeen, maar een paard wat uiteindelijk jou door de wei sleurt, of erger, jou een trap verkoopt is toch veel erger?

Ik heb meerdere friese hengsten en die breng ik allemaal aan de hand naar buiten. Zij worden van veulen af geleerd aan de hand te lopen en te wachten bij het hek. Pas als ik ze beloond heb, mogen ze weg. Tot nu toe heb ik weinig problemen met mijn hengsten. Alleen deze bovenstaande 3-jarige is een beetje koppiger dan de rest.... Tong uitsteken

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:58

GamblersCup schreef:
Zijn er dan paarden die "volgens het boekje" zijn? Haha!
Hier niet in ieder geval, ik heb er 4 rondlopen en alle 4 zijn ze anders.

Grondwerk is natuurlijk altijd goed, maar morgen moet het paard ook weer op de wei, en overmorgen. Grondwerk gaat tijd in zitten.

Ik zou inderdaad de tips hier combineren, en kijken wat het beste werkt voor jouw paard.

Ik bedoelde daarmee gewoon luisteren en niet steigeren tijdens het op de wei zetten etc. Of hangen aan het halster als je ze vastzet etc. Volgens het boekje zou het paard dan netjes moeten blijven staan...Karakter speelt hier geen rol...Maar de opvoeding Haha!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:13

Dat laatste wqeet ik niet zo, wat als je een paniekvogel hebt? Dan kun je niet aan een halster gaan hangen lijkt mij.

Ik ben alleen maar blij dat ik van die superbrave paardjes heb zeg, een stemcommando doet al wonderen hier.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:26

GamblersCup schreef:
Dat laatste wqeet ik niet zo, wat als je een paniekvogel hebt? Dan kun je niet aan een halster gaan hangen lijkt mij.

Ik ben alleen maar blij dat ik van die superbrave paardjes heb zeg, een stemcommando doet al wonderen hier.

Ik bedoel paarden die aan halsters gan hangen Knipoog

Noir_Pearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:48

Als je paard dat dan doet dan wilt hij zo erg naar het gras.
Dat deed een paard van mijn vriendin ook hij werd zo sterk en rende keihard op het gras af.
Nou mijn vriendin die liet hem naartuurlijk los.
Maar als je je nou zo boos maakt geef hem dan op zijn lazer.
Ook als hij al is weggerend.
Zo leer je langzamerhand dat je paard dat niet mag doen.
Doet hij niet meer zo veel stijgeren enzo dan kan je hem belonen.
Groetjes Noir_Pearl Knipoog

_Marjolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:54

mick75 schreef:
Telkens wanneer hij begint te drammen weer met hem de wei uitlopen, en een stukje gaan wandelen (klein rondje). Dan leert hij dat hij als hij dramt nog veel langer moet wachten totdat hij de wei weer in kan. Mijn merrie had de truc snel door en wacht nu keurig netjes. Wel zodra hij braaf is meteen belonen, anders begrijpt hij het niet meer!

Ik ben niet zo'n voorstander van geweldsmiddelen als hengstenkettingen en zo.

Ik ben het hier mee eens, ik ben ook geen voorstander van geweldsmiddelen.
Ik had dus hetzelfde probleem, maar jammer genoeg hiepen geen van die dingen zonder geweld.
Het steigeren is zo erg geworden dat ze over waar ze geen zin in had om hoog ging, en ze zelfs op mij ging steigeren, dus mij proberen te slaan zeg maar. Mijn lesgever is me te hulp geschoten en heeft m'n paard een trap gegeven, ik ben hier erg van geschrokken. Maar ik wil hiermee zeggen, soms moet je je paard een beetje geweld tonen wie de baas is, ik ben hierdoor ingezien, dat je als je ze dan een x een trap geeft, ze bij de volgende x weten, ik moet dit niet doen. Want dan kan ik een trap krijgen. Nu krijgt je paard geen geweld meer, en je kunt normaal met ze lopen. Dus je hoeft hem/haar niet meer af te straffen, waardoor je denk ik stukken beter en fijner kunt omgaan met je paard. Ik heb nu het ''steiger-probleem'' helemaal opgelost ; en het is nu gewoon safer om met m'n paard te lopen.

_Marjolyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:57

nielsd schreef:
En nu ga je hem elke dag een stukje brood geven omdat ie anders niet wacht?
Het is eerder een kwestie van respect wat ontbreekt en dat los je niet op met een broodje.

Precies! Je moet het respect weer terug zien te vinden, dmv van wat dan ook.
Als je je paard maar de baas ziet te vinden! En niet dmv stukjes brood, of dingen die hij lekker vind.
Dan gaat hij het leuk vinden, en zich denk ik alsmaar meer verzetten als hij het niet krijgt.
En misschien krijgt je paard an ook andere gebreken, nee ik zie dit niet als een oplossing.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:04

staroo schreef:
Nou bij ons is er ook veel op ervaring gebaseerd, maar als het resultaat zo wordt, dat eigenaren/ verzorgers etc. hun wonden zitten te likken omdat ze letterlijk gekneusd of bont en blauw zijn omdat meneer paard het nodig vindt zijn hals weg te draaien en zo op te blazen dat die de kracht van een 10-tonner krijgt dan dan ben je bijna blij met het bestaan van een hengstenketting (we gebruiken hem overigens niet) maar we kunnen boekdelen er over schrijven, maar ik houd me aanbevolen, volgende week zijn wij op vakantie vlakbij Beilen, kom eens gezellig langs en ga eens met deze meneer op de alternatieve en rustige manier wandelen dan weet ik heel zeker dat het hengstenkettinkje ineens niet zo martelachtig beoordeeld wordt. Ik vind trouwens wel dat er erg gauw met een mening klaar gestaan wordt want er zijn wel degelijk paarden die o zo lief zijn, net zoals de onze, maar van het ene op het andere moment als een blad aan een boom omslaan, voor 99% betrouwbaar en voor 1 % levensgevaarlijk, weet je wat ik wel eens zou willen? dat het andersom was, nu gebeurt het op de meest vreemde momenten dat hij je alle hoeken van de wei, straat, erf laat zien en dan niet loslaten want dan heeft hij gewonnen maar er is altijd één verliezer, nou laat dat dan helaas met hengstenketting dan toch maar het paard zijn, wat mij betreft en ik ben de laatste die een paard met wat voor een werktuig dan ook te lijf zou gaan.

Helemaal mee eens.
Beginnen met snoepjes, appels of weet ik veel wat hou ik bovendien helemaal niet van. Onze paarden krijgen vrijwel nooit een snoepje, appel of iets uit de hand. Mijn ervaring is toch dat meeste daar juist drammerig van worden. Ze gaan er alleen maar van schooien. Trouwens: Als je paard echt begint te trekken vraag ik het me af of het handig is dat je een appel in je hand hebt...
Voordat wij een hengstenketting gebruiken bij zulke paarden proberen we het eerst gewoon zo. Als ze beginnen te drammen geven we een korte ruk aan het halstertouw en roepen daarbij iets in te trent van "NEE!!". Vaak is dat wel voldoende en hoeft er helemaal geen hengstenketting aan te pas te komen, zeker als je dat een paar keer consequent volhoudt.

Ben het wel met Kendra eens dat de hengstenketting voor sommigen geen optie is, omdat die er inderdaad helemaal van flippen. Zulke paarden ken ik ook wel en daarbij zal ik dus ook echt geen hengstenketting gebruiken, want daarmee maak je het alleen maar erger. Maar wat nielsd al zei: het is een kwestie van respect.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 10:50

het gaat nu heel goed, de eerste dag heb ik het geprobeerd met wat
lekkers, toen ging het goed en bleef hij keurig staan, maar de volgende dag
had hij zoiets van ja dat trucje weet ik nu wel (erg slim dus).
nu neem ik een klein zweepje mee, en zodra meneer gaat drammen krijgt
hij een tik, nu na een paar dagen probeerd hij het niet eens meer.
ook eenmaal in de wei, gedraagd hij zich en wacht tot hij is losgegooid.
super dus!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:22

Gosje, ik dacht dat je erg leuk bezig was, door het hekje heen, een snoepie (kan ook gras zijn) geven als hij door het hek komt. Doet aanspraak op zijn nieuwsgierigheid, wat krijg ik nu ?
Het werkte, en heeft gewerkt !

Wat is er mis mee, als het helpt en je kan gelijk dankjewel zeggen, nog een aai erbij, halstertje af, en lief paard ,daag. Een moment voor jou en je paard samen, enkele seconden waarin je even intiem samen bent. Je kan je snoepie een beetje uitstellen, zodat hij steeds ietsje langer miet wachten. Maar de rust heb je er mee.

Het voordeel is ook dat als hij wegrent, wat nog wel eens wil gebeuren als ze langer op stal moeten staan, jij net genoeg tijd hebt om een stapje terug te doen. Een frisse stalmoed bok missend.

Met stroop vang je best vliegen, geweld lost geen geweld op, maar vraagt om nog meer geweld. Paarden vind ik altijd net kinderen, als je ze zo gaat bekijken dan los je onwenselijk gedrag gelijk anders op.
Vind ik dan....