Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aart65 schreef:Zeg voordat iedereen weer met hengstenkettingen of andere martelpraktijken begint, even iets simpels. Wij zetten elke dag behoorlijk wat paarden in de wei. Soms willen ze inderdaad graag los en gaan er vandaar voordat ze los zijn. Niet handig en kan van kwaad naar erger worden. Heel simpel een snoepje (of worteltje, stukje appel) in je zak. Zodra je het paard omdraaid om zijn halster los te maken laat je het appeltje zien (ruiken). Als hij dan el gek doet, dan het appeltje laten zien/ruiken als je de wei inloopt. Nog niet geven!! Hij zal braaf blijven staan. Halster afdoen en meteen het snoepje geven. 2 keer doen en probleem opgelost. Daarna niet elke keer snoepje blijven geven, maar zo nu en dan...Klaar is Kees ( in dit geval Mariel1)
aart65 schreef:GamblersCup, Ik begrijp dat je dingen graag met dwang/pijn/angst doet, ieder zijn ding, maar ik kies toch voor een andere weg. Inmiddels op veel ervaring gebasseerd....
mariel1 schreef:heb vanochtend een plakje brood meegenomen, en hem eerst
eventjes een stukje in de wei laten lopen aan het halstertouw,
toen terug naar de ingang en hem stil laten staan (brood constant
laten zien) toen halstertouw af en broodje gegeven, hij bleef heel
mooi stil staan en rende pas weg toen zijn touw keurig af was.
nu was vandaag de shet erbij, dus morgen proberen we het zonder
zijn maatje.
was blij dat het beter ging
!! Beloon je paard alleen als het braaf stilstaat. Als je op de juiste manier (juiste timing) je beloning geeft zal hij nooit gaan schooien. Als hij het braaf blijft doen geen voedsel geven maar even braaf een aai geven. Je zult zien dat je het probleem zelf in "no-time" opgelost heb. Probeer morgen al eens zonder brood. Waarschijnlijk zal hij braaf zijn. Zodra hij wat moeilijk gaat doen pak je je broodje uit je zak en laat hem zien. Als je beter begrijpt hoe een paard leert (leerprincipes), snap je ook waarom hij dat is gaan doen. Dat wordt het heel makkelijk om het af te leren. Hoe langer het "negatieve gedrag voor de mens" duurt hoe langer het weer duurt om het op te lossen.
Maar inbegin lukte het echt niet, bokken en weg crossen met dat touw elke keer. Dus ik zette hem gewoon in de wei met zijn hoofdstel nog aan en teugels af zijn nek, helpt ook wel. Maar nu doe ik het anders

GamblersCup schreef:Zijn er dan paarden die "volgens het boekje" zijn?![]()
Hier niet in ieder geval, ik heb er 4 rondlopen en alle 4 zijn ze anders.
Grondwerk is natuurlijk altijd goed, maar morgen moet het paard ook weer op de wei, en overmorgen. Grondwerk gaat tijd in zitten.
Ik zou inderdaad de tips hier combineren, en kijken wat het beste werkt voor jouw paard.
GamblersCup schreef:Dat laatste wqeet ik niet zo, wat als je een paniekvogel hebt? Dan kun je niet aan een halster gaan hangen lijkt mij.
Ik ben alleen maar blij dat ik van die superbrave paardjes heb zeg, een stemcommando doet al wonderen hier.
mick75 schreef:Telkens wanneer hij begint te drammen weer met hem de wei uitlopen, en een stukje gaan wandelen (klein rondje). Dan leert hij dat hij als hij dramt nog veel langer moet wachten totdat hij de wei weer in kan. Mijn merrie had de truc snel door en wacht nu keurig netjes. Wel zodra hij braaf is meteen belonen, anders begrijpt hij het niet meer!
Ik ben niet zo'n voorstander van geweldsmiddelen als hengstenkettingen en zo.
nielsd schreef:En nu ga je hem elke dag een stukje brood geven omdat ie anders niet wacht?
Het is eerder een kwestie van respect wat ontbreekt en dat los je niet op met een broodje.
staroo schreef:Nou bij ons is er ook veel op ervaring gebaseerd, maar als het resultaat zo wordt, dat eigenaren/ verzorgers etc. hun wonden zitten te likken omdat ze letterlijk gekneusd of bont en blauw zijn omdat meneer paard het nodig vindt zijn hals weg te draaien en zo op te blazen dat die de kracht van een 10-tonner krijgt dan dan ben je bijna blij met het bestaan van een hengstenketting (we gebruiken hem overigens niet) maar we kunnen boekdelen er over schrijven, maar ik houd me aanbevolen, volgende week zijn wij op vakantie vlakbij Beilen, kom eens gezellig langs en ga eens met deze meneer op de alternatieve en rustige manier wandelen dan weet ik heel zeker dat het hengstenkettinkje ineens niet zo martelachtig beoordeeld wordt. Ik vind trouwens wel dat er erg gauw met een mening klaar gestaan wordt want er zijn wel degelijk paarden die o zo lief zijn, net zoals de onze, maar van het ene op het andere moment als een blad aan een boom omslaan, voor 99% betrouwbaar en voor 1 % levensgevaarlijk, weet je wat ik wel eens zou willen? dat het andersom was, nu gebeurt het op de meest vreemde momenten dat hij je alle hoeken van de wei, straat, erf laat zien en dan niet loslaten want dan heeft hij gewonnen maar er is altijd één verliezer, nou laat dat dan helaas met hengstenketting dan toch maar het paard zijn, wat mij betreft en ik ben de laatste die een paard met wat voor een werktuig dan ook te lijf zou gaan.