Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kaill87 schreef:Hopla, aan jou info hebben we niet veel hier. Het paard is nou eenmaal bij Laarakker geweest, di heeft een diagnose gesteld en basta. Of jij hem nou zweverig vindt of niet, daar gaat het nu niet om. Ik ken menig paard dat nu nog leeft dankzij Laarakker terwijl een andere DA er niks meer aan zou kunnen doen. Ga ik toch ook niet gelijk alle DA's afkraken.
Chrisss schreef:Geloof zeker dat dat kan. 1 van mijn paarden is ook geconstateerd dat ze een vorm van autisme heeft. Maar schizofrene trekjes heeft ze ook zeker.
Weet uit ervaring met mensen wat deze geestelijke/psychische "stoornissen" met je kunnen doen en zie het helaas ook bij dieren terug.
Wij mensen hebben helaas niet altijd en alleen een positieve invloed op dieren, maar ook erg vaak (onbewust) een negatieve invloed.
Er is heel erg weinig te vinden over paarden/dieren met geestelijke/psychische klachten en problemen. De meeste paarden die iets mankeren wat voor ons niet te plaatsen is of te moeilijk wordt zijn al lang bij de slager beland.
Zelf heb ik een hele goeie band (voor zover als dat gaat) met mijn paard. Jody zal tot haar overlijden bij mij blijven en het gaat nu ik weet waarom ze zo speciaal is steeds beter met haar. Ze heeft mij zoveel gegeven en geleerd, dat ik door haar een nog andere en gevoeligere kijk op paarden heb gekregen.
Op mijn site staat een stukje over Jody en haar autisme. Net als mensen kunnen dieren (bijna) dezelfde kwalen en gebreken krijgen. Als wij dieren meer gaan vermenselijken en minder tegemoet komen aan hun behoeftes is het logisch dat er meer problemen ontstaan.
Maar ook dieren met een "handicap" kunnen van mij alle liefde, aandacht, verzorging, beprip en steun krijgen. Zelf hebben wij vaker dieren die verknipt (zoals dat in de volksmond genoemd wordt) zijn. Maar deze dieren zijn voor ons net zo dierbaar en speciaal als "normale" dieren. Al begrijp ik nooit goed wie beslist wat wel of niet normaal is...

runningkawa schreef:Leuke discussie of zoiets kan.
Mij lijkt dat elk wezen dat hersenen heeft er ook een "storing" in kan hebben.
Dus in die zin denk ik dan dat er ook wel paarden bestaan die schizofreen zijn.
Maar hoe je daar een diagnose van kunt maken?
Ik heb een paard gekend, wat met 6 maanden is gespeend.
Vanuit het niets knalde zo omhoog, 8 van de 10 keer knalde ze ook achterover.
Niet uit dominantie, niet op een moment van een correctie, gewoon zomaar.
Om daarna op te staan en gewoon netjes en braaf verder te gaan met wat ze moest doen/ mee bezig was.
Wat dat geweest is?
Paard heb ik altijd onthouden, zo apart
Vogeltje90 schreef:Idd het zou moeten kunnen bestaan, die ziektes bij paarden. Maar zoals Runningkawa al zegt, hoe stel je zo'n diagnose?
Ook vraag ik me af of bepaalde ziektes niet alleen voor mensen voorbehouden zijn. Mij lijkt dat bijv. ziektes die zich pas in de loop der jaren ontwikkelen bij iemand, niet voor kunnen komen bij dieren. Er zijn bijv. storingen die pas ontstaan wanneer iemand vele jaren emotioneel mishandeld is. Ik denk dat het voor paarden niet mogelijk is om deze storingen dan ook te krijgen, want de beleving van paarden is heel anders.
Maar goed, waar is dan de grens? Kan schizofrenie aangetoond worden door iemands hersenen te bekijken? Is het aangeboren? Want dan is het zeker mogelijk bij paarden denk ik..
hopla schreef:Ik vind dit typisch iets voor de mens met paarden.
Wat een onzin allemaal.
Zie een paard nu eens gewoon als een paard.
Jullie laten je veel te veel gekkigheid op de mouw spelden.
Een paard is een paard en geen mens.

hopla schreef:Dit is nu net zo iets als dat ik mijn honden een jasje aandoe en er een lekker luchtje op spuit.
Net of een hond daar blij mee is.
hopla schreef:Een paard is zeker geen gebruiksvoorwerp en kan ook pijn voelen en stresserig zijn.
Maar emoties, nee.
Heb je ooit een paard emotioneel zien worden dan?![]()
Je moet een paard geen menseneigenschappen toekennen.
Dat is allemaal gezwets nml.
Eerlijk zijn naar je paard maar hem wel als paard zien en behandelen.
Dit is nu net zo iets als dat ik mijn honden een jasje aandoe en er een lekker luchtje op spuit.
hopla schreef:Een paard is zeker geen gebruiksvoorwerp en kan ook pijn voelen en stresserig zijn.
Maar emoties, nee.
Heb je ooit een paard emotioneel zien worden dan?![]()
Je moet een paard geen menseneigenschappen toekennen.
Dat is allemaal gezwets nml.
Eerlijk zijn naar je paard maar hem wel als paard zien en behandelen.
Dit is nu net zo iets als dat ik mijn honden een jasje aandoe en er een lekker luchtje op spuit.
JoviBan schreef:Een paard heeft weldegelijk emoties, hopla.
Kijk bijv eens op deze lijst: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_emoties , daar herken je er vast wel een paar van.
hopla schreef:Geef mij een wetenschappelijk bewijs dat paarden emoties kennen zoals de mens.