Het vertrouwen winnen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

Re: Het vertrouwen winnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:34

_Esther schreef:
@poiuytreem:
Dus jij zegt dat ze niet op de neus van de pony mag tikken als ze na een waarschuwing nog eens slaat/bijt?
Als ze goed bezig is zal de pony heus wel respect voor haar krijgen hoor.
De pony word pas gevaarlijk als hij niet corrigeerd word op dingen die hij fout doet, zoals bijten of slaan. Mijn dieren weten wat de gevolgen zijn van 'stout zijn' en omdat ik op hun neus sla is het niet zo dat ze mij minder respecteren of bang van mij worden. Knipoog

Btw, moeilijk gaat ook Knipoog

Slaan of bijten is als weer best extreem gedrag om dit mee te vergelijken maar goed. Ik zeg ook absoluut niet dat je een pony niet moet corrigeren. Dan begrijp je me helemaal verkeerd. Je moet je pony op een juiste manier corrigeren, en ik vind slaan op het hoofd niet de juiste manier.

Mijn mening is, als je met regelmaat corrigeerd door op het hoofd te slaan, je pony dan niet meer bijt omdat hij bang is voor een tik. In plaats van dat hij niet meer bijt omdat hij jouw ziet als leider. Maar hier verschillen wij dus over van mening.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:41

'slaan of bijten' is ook hetgeen wat deze pony doet Knipoog

Waarom zou een tik geven op de neus verkeerd zijn?
En wat vind jij dan wel de geschikte manier? Lachen
(niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog )

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:05

_Esther schreef:
'slaan of bijten' is ook hetgeen wat deze pony doet Knipoog

Waarom zou een tik geven op de neus verkeerd zijn?
En wat vind jij dan wel de geschikte manier? Lachen
(niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog )

Wat ik een geschikte manier van om te corrigeren hangt helemaal af van de situatie. Waarom bijt deze pony? uit angst?, vanwege pijn?, aangeleerd gedrag? etc etc.
Pas als je dit duidelijk hebt kan je op de juiste manier reageren. Elk paard is heel anders.
Ik denk dat het verstandig is om de oorzaak van dit gedrag te onderzoeken. Van daaruit kan je beslissen wat je doet.
Vaak is direct corrigeren met je stem voldoende vind ik mits je ook aan de slag gaat met de oorzaak van het bijten.
Maargoed ik weet natuurlijk niet of het happen is, of echt echt bijten, dit is natuurlijk ook een groot verschil.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:16

Ik denk dat je niet het vertrouwen wint door op zijn hoofd te gaan slaan. Daar maak je een paard erg snel kopschuw mee n.l.
Stem en lichaamshouding zijn belangrijker, en als je dan toch een mep verkoopt, doe het dan met een schup onder zijn buik met de zijkant van je voet. Dan is belonen belangrijker dan straffen, dat mag je nooit vergeten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:17

Blokken wilt over het algemeen werken. Dus bv... hij wil bijten en dan ga je toevallig net jumping jacks maken, of een andere gymoefeningen. Stoot hij dan ' toevallig' zijn neus tegen je arm... jammer dan, eigen schuld. Of bv bij gebukt staan bij hoeven uitkrabben.. net als hij wil bijten, wil je een oefening doen met hak naar de bil. Komt ie toevallig met zijn neus tegen je been... tja.... Belangrijk is een dergelijke ' oef' drie keer te doen, dus nonchalant, toevallig... je ging net die oefening doen... en hem daarbij helemaal niet aan te kijken. Op die manier is het niets persoonlijks, maar leert hij uit je persoonlijke ruimte te blijven en alleen op uitnodiging daar te komen. Werkt prima (heb zelf ook shetjes die dat deden) Meestal hoeft het al heel snel niet meer. Een ander punt is natuurlijk de oorzaak. Bijt hij uit onzekerheid? (een paard wat in de rug bijt bv, bijt uit onzekerheid) Gebrek aan respekt? (komt gewoon recht naar je toe en bijt) Spelen? (meer alles vastpakken met tandjes) Dan moet daaraan gewerkt worden. Veel grondwerk waarbij het paard leert om op je te vertrouwen en je als leider te accepteren, werkt. Zeker bij de oudere. Bij de jonge zou ik vooral aan het vertrouwen werken op de manier die ik eerder heb beschreven.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:23

Ik zeg ook eerst waarschuwen.

Mijn pony's zijn niet zo, het enige wat ze daarmee geleerd hebben is een tik op de neus assosieren (ofzoeits Nagelbijten / Gniffelen Clown ) met iets 2x stout doen.
Knipoog En ik zeg niet dat ik hele dagen zit te meppen hoor, bijde pony's hadden het rap door en nu is dit nog maar amper nodig. Kijk ik wil je direct een foto gaan maken en doorsturen als ik een kusje hand of wat dan ook op hun neus leg, ze hélemaal niet schrikken of bang zijn voor en tik. Lachen

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:52

Veel met 'r bezigzijn, & ik zou de join-up ook eens proberen, werkt bij bijna alle paarden, je neemt een longeerzweep, je jaagt 'r wat op, zodat ze kringetjes rond jou gallopeerd, dan stop je, en ga je met je rug naar 'r toestaan, en je wacht tot ze naar je toekomt en begint te snuffelen, als ze dat doet, moet je haar belonen Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:25

jasminetje schreef:
Veel met 'r bezigzijn, & ik zou de join-up ook eens proberen, werkt bij bijna alle paarden, je neemt een longeerzweep, je jaagt 'r wat op, zodat ze kringetjes rond jou gallopeerd, dan stop je, en ga je met je rug naar 'r toestaan, en je wacht tot ze naar je toekomt en begint te snuffelen, als ze dat doet, moet je haar belonen Lachen

Sorry... maar mijn mening is ' nooit doen als je daar niet ervaren in bent of iemand erbij hebt die ervaring heeft' . JU is geen spelletje. Met de verkeerde pony kan het averechts werken en zelfs gevaarlijk zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:26

ps. als een onervaren meid dat met mijn tommy (shet) of mijn tony (dominante haflinger) zou doen, weet ik zeker dat de rollen binnen de kortste keren omgekeerd waren en het paard achter het meisje zouden jagen, met als gevolg nog minder respekt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:24

??? nu raak ik de draad kwijt......???

blackheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:10

_Esther schreef:
@poiuytreem: Ik geef mijn pony's en mijn andere rijpaarden waar ik 1x in de week mee werk als ze iets fout doen een tik op op hun neus. Mijn jonste pony was helemaal kopschuw, maar toch gaf ik een tik op z'n neus, en geen een van de paarden/pony's is nu kopschuw of bang Knipoog .

Maar weetje dan wel zeker dat ze een fout maken? In jouw ogen maken ze een fout, maar je zult het zeker vanuit menselijk standpunt bekijken.
Je moet weten dat paarden prooidieren zijn, en zich aangevallen kunnen voelen.
Het kan zijn dat jou pony "fout" op jou reageert omdat hij je niet begrijpt of hij voelt zich niet veilig.
Dan verdedigt hij zichzelf. Maar hij maakt dan geen fout, hij reageert gewoon vanuit zijn natuurlijke instinct. Dit mag je nooit bestraffen.
Als je hem dan een tik geeft, snapt ie er helemaal niks meer van.

Je hebt er maar mooi geluk mee dat geen één van de paarden/pony's kopschuw is en bang.

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:19

Wat je kunt doen om vertrouwen te krijgen van een paard is je klein maken. Dus gewoon op je hurken gaan zitten want dan ben je geen bedreiging meer. Let wel op dat het paard naar jou toe moet komen ook al moet je daarvoor net zo lang blijven zitten. Als ze weg loopt ga je weer voor haar zitten met je hand naar haar toe, beweeg wel altijd heel voorzichtig. Als ze wel contakt met je maakt doe je niks, ze begint vanzelf te snuffelen aan je hand als je die uitsteekt. Dan kun je haar op haar neus aaien en schuifel je een stukje naar achter. Ze komt dat gegarandeerd achter je aan lopen. Loop elke keer een stukje verder weg ( als je omhoog gaat doe dit dan heel verzichtig) probeer haar nog niet op de neus te aaien maar juist eronder. Bij de kin en werk langzaam naar de hals. ze kom je steeds verder met aanraken en vertouwen ze je ook. Laat ze overal langzaam aan wennen voordat je iets nieuws doet. Werkt perfect bij veulen en paarden die geen menselijk contact zijn gewent Knipoog

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:25

Nog even over dat slaan. het helpt vaak al als je een prikje of een strijkje met je vinger op haar bovenlip geeft en je stem verheft. Ze associeren dit met elkaar en na een paar keer is alleen het verheffen van je stem genoeg.

Mijn fries hangt vaak over het stroomdraad heen om bij de buren gras te stelen Knipoog er staat geen stroom op en ze weet dat het niet mag. Ik zeg alleen even ferm HÉ en ze rent er van door Knipoog