paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:32

natuurlijk Lachen een goede ruiter kan die energie omzetten in arbeid........ en de rest gaat met de kop in het zand Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:33

@ Boemel: Een paard van geburen stond 24u op 24 op de wei en nog totterde er vele mensen af. Nu word ze enkel gebruikt als fok merie want haar veulens zijn wel oké *LOL*. Persoonlijk denk ik dus niet dat het paard fout was maar dat er ooit verkeerd mee is omgegaan Ach gut.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:34

boemel schreef:
Ja dat ook Haha!
Maar vind het opvallend hoeveel mensen hun paard de hele dag op stal hebben staan en dan klagen dat het paard zo fris is.
Een goede ruiter kan er nog wel mee overweg, maar bij een mindere ruiter gaat 't al snel fout.

Tja maar op de wei worden ze vuil. Of nog erger ze zouden zich eens kunnen beschadigen.
Dus liever schoon,heel en gelijk in de krul, als een bommetje uit stal trekken, dan nadenken over hoe het paard zich happy kan voelen. En tja, dat pikken bloedpaarden niet....

Kaboem!! Oh...dat doet ie anders nooit!
Sprak ze.. met een hersenschudding en vier ledenmaten in het gips.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:35

KiWiKo schreef:
natuurlijk Lachen een goede ruiter kan die energie omzetten in arbeid........ en de rest gaat met de kop in het zand Lachen

Dat noemt met letterlijk STRUISVOGEL politiek Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:35

hahahhaha Haha! Haha! Haha!

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:37

Ik had een kwpnner heel de dag op de wei..die was niet vooruit te branden behalve als we weer richting stal gingen haha

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:40

Zovee mensen, net zoveel meningen.
De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Ja inderdaad veel mensen met paarden maar weinig paardenmensen meer. Daarom is het ook niet wenselijk om paarden steeds hoger in het bloed te hebben. Als men wil dat ook de mensen met paarden lekker kunnen genieten van het mooiste dier ter wereld (hier zal geen discussie over zijn neem ik aan) dan is het juist verstandiger om er ook voor te zorgen dat leuke welsh pony een leuke welsh pony blijft en dat geldt ook voor de KWPN.
Imo gaat erom dat veel mensen op een prettige manier kunnen rijden ,of ze nu heel goed zijn of niet is in deze niet belangrijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:43

er moet gewoon weer gefokt worden met het basispaard......... alles wat nu geboren wordt moet voor de sport geboren worden....... en tja, dan krijg je paarden met het sportmentaliteit en die is niet weggelegd voor de basis ruiter.........

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:44

Ben ik een van de weinige die een KWPN heeft die totaal koel is in der kop maar inprincipe wel de gangen van een super wedstrijdpaard? Kan er achterste voren op gaan zitten hoor..
Paardje is net 4..
Maar ik snap je punt TS, er wordt laatste tijd meer wedstrijd gefokt dan karakter fokken..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:44

Ligt het aan de fokkers? Zoals TS al zegt kunnen de professionals goed omgaan met de 'huidige' bloederige paarden, maar zeg nu zelf. Aan wie wil jij je fokproduct verkopen als fokker... Wat wil je fokken.
Juist een topper!!! Fokkers willen allemaal een topper fokken en niet paarden voor de breedtesport. Een goede Jazz verkopen aan Anky levert meer op dan 5 knollen met middelmatige gangen en een koelbloedig karakter. Dus zet je Jazz, Ferro of wie dan ook op je merries en worden het niet die toppers, kun je deze paarden dankzij hun mooie koppies en gangen ookwel weer kwijt. Had je een koelbloedig ouderwets type op je merries gezet weet je zeker dat daar die topper niet tussen zou zitten.

Tja en die niet- toppers die terecht komen in de breedtesport..... daar komt de onnozole koper ..... kijk wat een mooi paard.... die neem ik. Deze overschat zijn eigen kunnen. Zouden mensen beter weten wat ze aankunnen dan was geen markt voor de niet toppers' van bekende bloedhengsten en dan.... dan misschien zou de fokker wellicht maar 1 merrie door een bloedhengst laten dekken en de rest door hengst bomproof. Zo is het circeltje rond. Dus wie is nu de schuldige de fokker!!! Of de zelfoverschattende koper???

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:45

Alatariel schreef:
Ja inderdaad veel mensen met paarden maar weinig paardenmensen meer. Daarom is het ook niet wenselijk om paarden steeds hoger in het bloed te hebben. Als men wil dat ook de mensen met paarden lekker kunnen genieten van het mooiste dier ter wereld (hier zal geen discussie over zijn neem ik aan) dan is het juist verstandiger om er ook voor te zorgen dat leuke welsh pony een leuke welsh pony blijft en dat geldt ook voor de KWPN.
Imo gaat erom dat veel mensen op een prettige manier kunnen rijden ,of ze nu heel goed zijn of niet is in deze niet belangrijk.

Daar heb je gelijk in.

Maar het is in deze niet eerlijk dat fokkers of rasverenigingen met de vinger worden gewezen dat zij steeds lastigere paarden gaan fokken. Het is uiteindelijk de consument die zelf kiest voor het verkeerde type paard. En waarom? Omdat zij geen paard kopen maar een mode artikel.......
Nu zijn het Tinkers straks weer Volbloeden, zonder dat men nadenkt of het hen past.
Dan is het paard ineens lastig, krijgt de fokker de schuld dat hij een rotbok gefokt heeft en het stamboek dat ze dit type hengsten in hun bloedvoering willen gebruiken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:46

Dat is ook absoluut zo..........

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:50

Pensionnetje schreef:
Alatariel schreef:

Daar heb je gelijk in.

Maar het is in deze niet eerlijk dat fokkers of rasverenigingen met de vinger worden gewezen dat zij steeds lastigere paarden gaan fokken. Het is uiteindelijk de consument die zelf kiest voor het verkeerde type paard. En waarom? Omdat zij geen paard kopen maar een mode artikel.......
Nu zijn het Tinkers straks weer Volbloeden, zonder dat men nadenkt of het hen past.
Dan is het paard ineens lastig, krijgt de fokker de schuld dat hij een rotbok gefokt heeft en het stamboek dat ze dit type hengsten in hun bloedvoering willen gebruiken.

Dat is inderdaad zo , maar ik vind ook inderdaad dat kopers vaker naar het uiterlijk gaan kijken dan naar de zogenaamde klik met het dier, snap de fokkers ook wel, die moeten natuurlijk winst maken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:51

En zelfs als je kopers afraadt een bepaald paard te kopen omdat het vanwege de bloedvoering en karakter veel te hoog gegrepen is, blijven zij drammen...ik wil hem..ik wil hem!! En als je dan vraagt waarom krijg je als antwoord: Zijn manen zijn zo mooi..... Huilen , mijn vriendin heeft eentje die precies hetzelfde is, hij kleurt zo leuk bij mijn andere paard, of top of the bill: Ja maar mijn puberdochter is ook moeilijk opvoedbaar, dus dat vult elkaar leuk aan.....Arghhhhhh Hellup!

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:52

Ja daar krijg je toch de kriebels van!, en als ze dan eindelijk inzien dat het niet werkt, eindigen ze ook nog bij de slacht omdat ze niet verkocht worden op marktplaats.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:53

Ik wil ook niet met de vinger wijzen, heeft ook geen enkele zin.
Ik vind het alleen erg jammer en het gaat ten koste van de veilig heid van vele ruiters. Ja er zijn ruiters die zich zelf overschatten en ja tuurlijk wil een fokker liever die ene hele goede fokken en verkopen. Korte termijn denken helaas, als er te weinig brave paarden (laat ik het maar even zo noemen) over blijven krijgt op termijn de paarden sport een slechte naam en haken veel mensen af. Uiteindelijk is dan de overschatte ruiter, de fokker, manege eigenaren etc hier de dupe van en dat zou jammer zijn.
Nogmaals ik wil niemand aanvallen sorry als dat zo is overgekomen

Pluizebolpum

Het lijkt mij een combinatie van factoren. De prestatiegerichte fokkerij, mensen die met té weinig verstand een duur bloedpaard kopen 'want dat staat zo leuk voor de buren', meer binnen dan buiten komen, te veel getut, mode en ga zo maar door. Om het op één ras of afstammeling te gooien is te gemakkelijk. Opvoeding, rijkunst en algehele paardenkunde speelt net zo'n, en misschien wel een belangrijkere, grote rol.

Mij is ook weleens 'verweten' dat het aan het ras ligt, dat 'mijn' paarden zo makkelijk zijn ('ja maar die Haf is een koudbloed, ja maar die Quarter dat is een heel ander soort volbloedpaard daar kun je makkelijk mee naar buiten').
Als ik kijk naar een kennisje van mij die verschillende warm/heetbloeden rijdt dan zie ik vrij weinig verschil met die doodkalme Quarters waar ik mee 'rondsukkel' (okay, ze zijn wat groter, die warmbloeden Haha! ). Echt een kwestie van omgang, zij is net zo rustig, kalm en zo ontzettend nooit onder de indruk als 'mijn' eigenaar, en ja, dat 'kweekt' makkelijkere paarden zelfs al zouden ze een 'moeilijke' afstamming hebben. Eén van haar paarden was zo'n ontzettend nerveuze, stuiterende heethoofd. Daar rijdt zij nu op een lang teugeltje heel relaxed mee door het bos...

Pensionnetje

Seleentj schreef:
Ja daar krijg je toch de kriebels van!, en als ze dan eindelijk inzien dat het niet werkt, eindigen ze ook nog bij de slacht omdat ze niet verkocht worden op marktplaats.

Nee, je moet als fokker je verantwoording nemen en dit type paarden niet verkopen aan onnozelen ganzen. Hoeveel geld ze ook bieden. Maar AUW...kom niet aan iemand portemonnee want dan is het paardenbelang ineens onder geschikt.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:01

Pensionnetje schreef:
Seleentj schreef:

Nee, je moet als fokker je verantwoording nemen en dit type paarden niet verkopen aan onnozelen ganzen. Hoeveel geld ze ook bieden. Maar AUW...kom niet aan iemand portemonnee want dan is het paardenbelang ineens onder geschikt.

En dat is het erge dat er zo dus inderdaad gedacht word!, We maken er geen hokjes typen van er zyn natuurlijk fokkers die wel vanuit gevoel handelen maar helaas niet allemaal..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:02

Als er geld in meespeelt zal er altijd wel iemand een onnozele hals een paard verkopen. Zegt de ene bewuste/principiele handelaar c.q. fokker 'nee' dan gaan ze wel ergens anders hun waar halen. Als dat veel te dure en veel te moeilijke paard er moet komen dan komt het er heus wel. Jammergenoeg.

Dat is de keerzijde van de paardenwereld. Dat je wel met levende have te maken hebt die daardoor de dupe wordt van op geld en roem beluste mensen. Dat soort mensen willen ook niet zien dat ze verkeerd bezig zijn als ze bv drie paarden per jaar verslijten omdat al die rotbokken na een maand 'plotseling' vals zijn...

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:05

Pluizebolpum schreef:
Als er geld in meespeelt zal er altijd wel iemand een onnozele hals een paard verkopen. Zegt de ene bewuste/principiele handelaar c.q. fokker 'nee' dan gaan ze wel ergens anders hun waar halen. Als dat veel te dure en veel te moeilijke paard er moet komen dan komt het er heus wel. Jammergenoeg.

Dat is de keerzijde van de paardenwereld. Dat je wel met levende have te maken hebt die daardoor de dupe wordt van op geld en roem beluste mensen. Dat soort mensen willen ook niet zien dat ze verkeerd bezig zijn als ze bv drie paarden per jaar verslijten omdat al die rotbokken na een maand 'plotseling' vals zijn...

Ja , Of mensen die 3 paarden tegelijk nemen maar niks van de verzorging weten, en ze alleen genomen hebben omdat iedereen ze heeft en het er zo luxe uitziet..

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:15

we hadden vorig jaar een tienjarige vos, Gelders gefokt, Z1-dressuur

met stip het braafste paard van Nederland, maar hebben echt moeite gehad om haar verkocht te krijgen

ja, het was een vos met een niet zo mooi hoofd

en mensen, ook de meeste ontwetende, willen allemaal een paard wat er uit ziet en loopt als Zarah Obertje (de zwarte variant dan Haha! ),
maar die daarnaast niets mag kosten en ook nog eens het karakter van een Bels heeft Ach gut

dan kopen ze een jong paard, want ze hebben al een jaar les op de manege. Vervolgens laten ze het dier dag in en dag uit,
rondjes lopen in de saaie binnenbak en dan vinden ze het nog raar als het steeds lastiger wordt Slapen

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:23

Leonora schreef:
we hadden vorig jaar een tienjarige vos, Gelders gefokt, Z1-dressuur

met stip het braafste paard van Nederland, maar hebben echt moeite gehad om haar verkocht te krijgen

ja, het was een vos met een niet zo mooi hoofd

en mensen, ook de meeste ontwetende, willen allemaal een paard wat er uit ziet en loopt als Zarah Obertje (de zwarte variant dan Haha! ),
maar die daarnaast niets mag kosten en ook nog eens het karakter van een Bels heeft Ach gut

dan kopen ze een jong paard, want ze hebben al een jaar les op de manege. Vervolgens laten ze het dier dag in en dag uit,
rondjes lopen in de saaie binnenbak en dan vinden ze het nog raar als het steeds lastiger wordt Slapen

Ach ik rijd 12 jaar paard..en nog zou ik het niet durven met een jong paard te bang dat ik fouten maken en hem verziek, meestal mist de juiste begeleiding ook nog. En dan wij de bokkers met een goed hart kopen hem en kunnen er niks meer mee beginnen 9 van 10 keer

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:30

Ach, het is maar net hoe je d'r mee omgaat. Ik heb twee van die bloedknollen met beide meer dan 60% volbloed in de aderen. Toch kan je met beide de warenmarkt op en een terrasje pakken.

En vroeger klommen ruiters snel weer op hun paard als ze d'r af gebutst waren en zorgden dat ze door goede les te halen de volgende keer wel bleven zitten. Tegenwoordig zetten ze het paard in de verkoop na een check-up door een osteopaat. Bij het volgende paard begint hetzelfde liedje weer van voren af aan.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:32

Ja osteopaten, accupuncturisten en fluisteraars doen goede zaken tegenwoordig.
Logisch want het kan natuurlijk onmogelijk aan de ruiter liggen Clown